Pensionär vid 65 år.

född före 1955

Det var väl väntat,visst är ju många i den åldern ännu arbetsföra men inte alla.
Om jobbet varit fysiskt eller psykiskt tungt kan man bli pensionerad efter 38 års arbete var det visst.Vem månne nu sedan skall utreda vem som uppfyller de kraven.
Är arbetet i riksdagen fysiskt tungt ?Men psykiskt tydligen,där behöver man inte ens jobba 38 år innan pension.

8

113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mårten F........

      Man får allt vara tacksam att man föddes på 1940talet.Jag tycker bara synd om ungdomen som inte får jobb när alla halvdöda personer tvingas att jobba trots att de inte orkar.Nåjo,sedan dör de oftast under det första pensionsåret,det blir billigare för samhället.

      • närvårdare 45

        Snart blir det väl så att vårdpersonalen är i sämre fysiskt skick än många av patienterna.


    • :-)

      Pension har man ente råd med fast man fyllat 65 :-(

      • ganska nöjd

        Jag klarar mig relativt bra med min lilla pension,800 euro/månad,så får jag 200 från FPA,190 bostadsbidrag (hyra 450 ).Jag köper mina kläder och böcker tex från loppis,mat med röda lappar,svamp och bär plockar jag själv och lagar också maten själv.Om jag måste skaffa några dyrare grejer som tvättmaskin tex.då brukar barnen bidra med en slant.
        Jag har fått vara frisk,så dyra mediciner har jag inte behövt.


      • :-)
        ganska nöjd kirjoitti:

        Jag klarar mig relativt bra med min lilla pension,800 euro/månad,så får jag 200 från FPA,190 bostadsbidrag (hyra 450 ).Jag köper mina kläder och böcker tex från loppis,mat med röda lappar,svamp och bär plockar jag själv och lagar också maten själv.Om jag måste skaffa några dyrare grejer som tvättmaskin tex.då brukar barnen bidra med en slant.
        Jag har fått vara frisk,så dyra mediciner har jag inte behövt.

        Hej "ganska nöjd" Hoppas Du har det bra!.- Beror väl på vad man har för utgifter om mann kan leva på pensionen, själv e jau litta tveksam å försöker sträva på i det längsta .-


      • pensionär från 60
        :-) kirjoitti:

        Hej "ganska nöjd" Hoppas Du har det bra!.- Beror väl på vad man har för utgifter om mann kan leva på pensionen, själv e jau litta tveksam å försöker sträva på i det längsta .-

        Tidigare ,på landsbygden i synnerhet forsatte folk med att "arbeta " så länge de orkade.Alltid fanns det något som gubbarna och gummorna klarade av att sköta.


      • Jobbade i 50 år
        pensionär från 60 kirjoitti:

        Tidigare ,på landsbygden i synnerhet forsatte folk med att "arbeta " så länge de orkade.Alltid fanns det något som gubbarna och gummorna klarade av att sköta.

        Det var passlig pensionsålder tills 2005 då de höjde pensionsåldern från 60år
        till nuvarande 63år klart att de som ville kunde fortsätta i arbetslivet men de var
        nog en minoritet därvid gavs ungdommar eller yngre platts i arbetslivet.

        Klart att allt blivit kärvare sedan dess men nu tvingas gamla gubbar och gummor
        jobba in i det sista medans de yngre alldrig får möjlighet till arbete.


      • dyrt för samhället
        Jobbade i 50 år kirjoitti:

        Det var passlig pensionsålder tills 2005 då de höjde pensionsåldern från 60år
        till nuvarande 63år klart att de som ville kunde fortsätta i arbetslivet men de var
        nog en minoritet därvid gavs ungdommar eller yngre platts i arbetslivet.

        Klart att allt blivit kärvare sedan dess men nu tvingas gamla gubbar och gummor
        jobba in i det sista medans de yngre alldrig får möjlighet till arbete.

        Om en ungdom inte får möjlighet att arbeta,då tar det inte lång tid innan blir utslagen.Sedan blir det psykiska problem ,missbruk och i värsta fall sjukpension vid trettio års ålder.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      10100
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      415
      4422
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      91
      3036
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2865
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2674
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      230
      2668
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      153
      1855
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      73
      1722
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1630
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1433
    Aihe