Järjen käyttö toimii melko hyvin jos haluaa päästä keskustelussa samalle aaltopituudelle vl:n kanssa ja saada vl:n ymmärtämään mitä itse tarkoittaa. Vastauksena tulee kyllä usein että uskonasioita ei voi järjellä ymmärtää mutta POINTTI ONKIN SIINÄ ETTÄ viesti on mennyt perille; VL ON YMMÄRTÄNYT juuri sen mitä hänelle on halunnut sanoa ja keskustelu on näinollen ollut hedelmällistä. Vl kykenee järjelliseen ajatteluun siinä missä muutkin. ;)
Jos vl:lle taas sanoo (ilman järkiperusteluja) että minä uskon näin niin vl vastaa: mutta minäpä uskonkin oikein. Jos perusteluja vaatii sille miksi hänen uskonsa on oikein niin hän voi vastata että uskonasioita ei voi järjellä ymmärtää. Tulos on pannukakku, ja ilman hilloa ja kermaa.
Järjen avulla yhteisymmärrykseen
3
256
Vastaukset
- kasvattaja
Näinhän se on, että järki pitää ottaa uskovaisella vangiksi.
Näin on minua opetettu tekemään.
Järki pois ja usko tilalle, muuten ei voi olla uskovainen- A. Acimlainen
..on ihmiseltä otettu hänen järkensä vangiksi niin sitten hänelle voidaan helposti syöttää mitä tahansa oppia sanomalla että tämä on sitä oikeaa uskoa.
- O.M
Oikeastaan lähes kaiken sanomasi voi luontevasti yhdistää asiaan nimeltä kristinoppi, joten samassa veneessä ollaan tässä suhteessa.
"Kussas on viisas? kussas on kirjanoppinut? kussas tämän maailman tutkia on? Eikö Jumala ole tämän maailman viisautta hulluudeksi tehnyt?" (1.Kor.1:20)
"Katsokaat, ettei joku teitä viettele philosophian ja turhain jaaritusten kautta, ihmisten opin ja maailmallisten säätyin jälkeen, ja ei Kristuksen jälkeen." (Kol.2:8)
PS. Otan tästä lähtien raamattulainat pääsääntöisesti vuoden 1776 Bibliasta, kun sekin kerta näköjään löytyy netistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134782Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293483No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452410- 501538
- 361473
- 391299
- 141192
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv221154- 271078
- 1651069