"Kirjoittanut: O.M 5.10.2004 klo 17.58
Tällä maailmanajalla Jumala ei käytä lapsiaan aktiiviseen käännytykseen. Veeälliä ei tapaa pitämässä pr-tapahtumaa kadulla tai kiertämässä ovelta ovelle. "Ette te ole se, joka puhuu, vaan minun isäni joka on taivaassa" totesi itse elämän Herra Jeesus."
Tässä taannoin kävin mielenkiintoista keskustelua tällä palstalla, ja tuosta keskustelusta jäi mieleeni erityisesti tämä kommentti. Hitaana hämäläisenä olen sen jälkeen miettínyt kauan ja hartaasti tätä teemaa, ja päätinkin kääntyä nyt aktiivisen ja keskustelurikkaan foorumimme puoleen.
Kristinuskon ydin on sanoma Kristuksesta ja sen eteenpäinvieminen. Lähetystyö on alusta asti ollut tärkein kristittyjen tehtävä, tärkein!
Tarkoitan tässä lähetystyöllä sekä ulko- että sisälähetystä. Molemmat ovat suunnattoman tärkeitä, eikä niitä mielestäni pidä erottaa toisistaan. Muistanpa mar--genkin tällä palstalla todenneen, että hän kokee tämän keskustelun tärkeäksi nimenomaan lähetyskäskystä käsin tarkasteltuna.
Minkä vuoksi vanhoillislestadiolaiset eivät tee aktiivisesti lähetystyötä?
Onko RY:llä erikseen päätöslauselmaa lähetystyön tekemisestä?
Miten tärkeää Kristuksen sovitustyön ilosanoman eteenpäinvieminen on teidän mielestänne?
lähetystyöstä...
7
450
Vastaukset
- vl.kaveri
täälläkin sitä teemme. Teeme niin paljon lähetys työtä, kuin voimamme siihen riittävät. Kyllä sielunvihollinenkin tekee esteitä lähetystyöhön. Sille on ihan sama, että minkä verran väärät profeetat tekevät lähetystyötä, oikeastaan sille on parempi, että väärät profeetat saarnaavat valhetta, sillä sillain hän voi eksyttää ihmisiä. Sen takia lähetys työmme tuntuu pieneltä joihinkin muihin verrattuna. Hänelle on pääasia, että uskovaiset eivät saarnaa.
- lesta2004
"Minkä vuoksi vanhoillislestadiolaiset eivät tee aktiivisesti lähetystyötä?
Onko RY:llä erikseen päätöslauselmaa lähetystyön tekemisestä?
Miten tärkeää Kristuksen sovitustyön ilosanoman eteenpäinvieminen on teidän mielestänne?"
VL:t tekevät lähetystyötä vasta sitten kun Jumala näyttää paikan missä lähetystyötä tarvitaan. Me emme mene kaduille huutamaan vaan menemme vasta pyynnöstä tekemään lähetystyötä.
RY:llä ei ole päätöslauselmaa vaan SRK:lla on:
http://www.srk-oulu.net/sivu4.htm
Lähetystyössä ei pyritä viemään meidän Suomen VL:n kulttuuria vaan puhtaasti vain pelkkää elävää uskoa. Halumme on et kaikki sais parannuksen armon lähetystyö on tärkeää ja sitä tehdään just senverran kuin Taivaanisä näkee parhaaksi tehdä. - näin uskotaan
Muutaman VL:än olen kuullut toteavan, että pääasia on kun vaan itse pääsee taivaaseen. Ja koska suhde lähetystyöhön on tuo mitä mainitsit, niin varmaan useampi VL on tuota mieltä tästä pelastusasiasta.
Itserakkauttahan tuo on ja pahemmasta päästä, ja kaukana lähimmäisen rakkaudesta.- vl+
Aika uskomaton kommentti, jos joku noin on sanonut! Sen voi kuvitella, että joku korostaa omakohtaista uskoa, sillä muiden puolestahan ei voi uskoa...joka tapauksessa, se on VL:lle kauhistus, että joku joutuu kadotukseen. Ei ole hyvin asiat sellaisella kristityn nimellä kulkevalla, joka olisi tosissaan välinpitämätön tällaisen asian suhteen.
- Kauko
Niin on monenkirjavat herätysliikkeet Suomessa!
Monet tuntemistani körttiläisistä ajattelevat tuon pelastuskysymyksen täysin päinvaistoin:
kunhan kaikki muut pääsevät taivaaseen, jos voin sitä tässä maailmassa olla edistämässä - minusta ei niin väliä!
Kuten vanhoillisilla, on evankelisillakin usein selkeä tieto, että minä olen varmasti matkalla taivaaseen. Kun Jeesuskin niin lupasi!
Luulen silti, että nuo mainitsemasi vl:et ovat sanoneet "pääasia kun vaan itse pääsee taivaaseen" lähinnä vilpittömänä toiveena, että minullekin kurjalle voisi taivaassa olla oma paikka.
Kukaan tätä palstaa seurannut ei mielestäni voi pitää vl:ia muista piittaamattomina.
Opettaahan liike mitä suurinta lähimmäisenhuomioimista, erityisesti liikkeen sisällä.
- lars
Vanhoillislestadiolaiset tekevät sisä- ja ulkolähetystyötä Jumalan avaamin mahdollisuuksin.
Asiaa kannattaisi kysyä suoraan SRK:lta, joka organisoi sitä. Tältä palstalta ei varmaankaan saa riittävän perusteellista kysyjää tyydyttävää vastausta. - O.M
Ulkolähetystyötä tapahtuu ainakin sen verran, että elävä kristillisyys on viime vuosina levinnyt mm. Equadoriin ja Togoon. SRK:n amerikkalainen sisarjärjestö LLC lienee tässä suhteessa aktiivisempi. Siionin lähetyslehden päätoimittaja tekee nyttemmin kuulemma matkoja Afrikkaan, jäätyään eläkkeelle puolustusvoimien palveluksesta jonkin aikaa sitten.
Sisälähetystyöstä voidaan todeta, että usein paikallinen rauhanyhdistys tilaa Päivämiehen kunnankirjastoon. Puhujia kiertää myös jonkin verran ympäri maata pitämässä seuroja eri paikkakunnilla, mutta pääasiassa yleisö on paikallisia uskovaisia, kuten paikallistenkin puhujien pitämissä seuroissa. Seuroista ilmoitetaan yleensä jossain paikallisessa lehdessä. Toiminta ei ole kovin näkyvää, kampanjoin organisoitua käännyttämistä vaan Jumala tekee omaa työtään. Näinhän se oli jo Raamatun aikanakin:
"6. Mutta kuin he Phrygian ja Galatian maakunnan lävitse vaelsivat, kiellettiin heitä Pyhältä Hengeltä puhumasta Jumalan sanaa Asiassa.
7. Kuin he olivat tulleet Mysiaan, kiusasivat he vaeltaa Bitynian lävitse; mutta ei Henki sitä sallinut." (Ap.t.16:6-7)
Emme tarkalleen tiedä, miksi Jumala ei puhu kauttamme epäuskoisille sen aktiivisemmin, vaikka toisaalla lähetyskäskyssä on kehoitus viedä evankeliumi kaikelle kansalle. On ennustettu, että lopun aikoina Jumalan valtakunnan ovet suljetaan katua vasten, ts. Jumalan valtakuntaan ei enää tulla sisälle ulkopuolelta. Jumalan lasten huulet sinetöidään ja perkele riehuu myös valittujen laumassa eksyttäen niin monet kuin taitaa.
"1. Ajattele Luojaas nuoruudessas, ennenkuin pahat päivät tulevat, ja vuodet lähestyvät, koskas olet sanova: ei ne minulle kelpaa;
2. Ennenkuin aurinko ja valkeus, kuu ja tähdet pimiäksi tulevat, ja pilvet tulevat jälleen sateen jälkeen,
3. Silloin koska vartiat huoneessa värisevät, ja väkevät notkistavat itsensä, ja jauhajat ovat joutilaina, että he harvaksi tulleet ovat, ja näkö tulee pimiäksi akkunan lävitse;
4. Ja ovet katua vastaan suljetaan, niin että myllyn ääni vaikenee, ja hän heräjää linnun ääneen, ja kaikki veisun tyttäret vaipuvat." (Saarn.12:1-4)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h32711Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062511Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv42239Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441855- 321433
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141423- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011134Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201043Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938