ohjeita piilolinssien käytön aloittelijalle!!

neuvoa tarvitseva

olen juuri aloittelemassa kk-piilolinssien käyttöä. haluaisin tietää kuinka monta tuntia piilareita voi pitää silmissä, suositus 10h, mahdollista ylittää jos käyttää kostutustippoja? voiko pitää esim. aamuseitsemästä myöhään iltaan, kuten klo kahteen. ajanylitys on tässä tilanteessa huikea. voiko piilolinssit päässä nukkua esim. yhden tunnin, entä saunoa? kiitokset vastauksista jo etukäteen ja kaikki hyödylliset kikat ja keinot tervetulleita:)

2

3877

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mari

Hei!

Pehmeitä kk-linssejä voit joskus pitää yli tuon 10 tunnin rajan, kunhan et tee sitä joka päivä. Jos pidät tiettyinä päivinä paljon, niin voisit harkita esim. yhtä päivää viikossa, jolloin et laittaisi piilareita ollenkaan. Näin silmät saisivat hengittää kunnolla. Kostutustipat tulevat yleensä tarpeen, jos piilareita pitää esim. baarissa myöhään (ehkäisee kuivumista). Saunassa voi silloin tällöin käydä piilarit päässä kunhan ei heti revi niitä silmistä pois vaan antaa kostua ensin tai laittaa kostutustippoja (piilarit kuivuvat saunassa). Tosin piilarit päässä saunomiseen saattaa liittyä pieni tulehdusriski mutta itselle ei ainakaan koskaan tullut mitään. Samoin päiväunet voi ottaa piilarit päässä.

Jos pidät piilareita todella paljon, kannattaisi harkita "päiväpiilareita" (käytetään päivä ja heitetään pois) koska ne ovat ohuempia kuin kk-linssit. Vielä parempi vaihtoehto on ns. jatkuvakäyttöiset linssit, joita voi maksimissaan pitää yötä päivää yhden kuukauden. Sitten ne vaihdetaan uusiin.

Nämä kaikki ovat kumminkin yksilöllisiä juttuja ja ennen pitkää lähes kaikkien silmät väsyvät piilareihin. Itsekin käytin niitä noin 15 vuotta ja huomasin, että silmät väsyivät aina vaan herkemmin. Nyt silmät on laseroitu.

Muista myös käydä säännöllisesti optikon tai silmälääkärin vastaanotolla. Silloin saat tarkkaa tietoa silmiesi kunnosta ja myös siitä, kannattaako piilareiden käyttöä vähentää.

• silmälääkäri

Piilolasithan ovat aina vierasesine silmän pinnalla ja haittaavat sarveiskalvon ravinteiden ja hapen saantia kyynelnesteestä ja ilmasta. Siksi suositeiltujen käyttöaikojen ylittämisestä aiheutuu lisää stressiä sarveiskalvolle.
      Nukkumaan ei kannata piilolasien kanssa mennä, sillä silmän ollessa kiinni heikkenee sarveiskalvon ravinteiden ja hapen saanti ja piilolasit vain pahentavat asiaa. Mikäli nokkaunet sitten vahingossa venyttyvätkin niin saattaa seurauksena olla sarveiskalvon turpoaminen ja piilareiden kuivuminen ja tila saattaa olla hyvinkin kivulias.

Piilolasit ovat hyvä apuväline silloin kun ei haluta tai voida käyttää silmälaseja tai silmälaseilla ei saavuteta tarpeeksi hyvää näköä mutta piilolaseilla voi väärin käytettynä aiheuttaa suurtakin vahinkoa silmilleen. Eli hygieniasta ja käyttöajoista on pidettävä huolta. Jos haluaa olla huolettomammin, on syytä käyttää kiltisti silmälaseja ja unohtaa piilolasit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kehu kaivattuasi yhdellä lauseella

"Hän on todella mielenkiintoinen henkilö. "
      Ikävä
      185
      3138
    2. En uskalla liikkua yöllä yksin ulkona

Tai lähteä viettämään iltaa, kun kotiinpaluu myöhään ei tunnu hyvältä. Kerroin tuon yhdelle miehelle. Arvaa mitä hän va
      Ikävä
      252
      2447
    3. Taisit vihdoin ymmärtää

Kuinka hirviö mun silmissä olet/olette. Antaisitte mun vaan nyt olla, että palaudun tästä edes joskus.
      Ikävä
      15
      2211
    4. Päivän persu: Maahanmuuttajat ovat "rupusakkia"

Voi Petteri parkaa 🤣 "Kansanedustaja Mauri Peltokangas (ps) kutsuu kolmansista maista Suomeen muuttavia ihmisiä rupusa
      Maailman menoa
      498
      2019
    5. Tänään sen huomasin ja se tuntuu

Vapauttavalta. Saavuttomaton rakkaus on loppunut. En tunne enää kaipuuta enkä rakkautta. Nyt voin alkaa taas elää eikä t
      Ikävä
      151
      1693
    6. En ymmärrä

Miksi ikinä olen mitään hyvää tuntenut sinua kohtaan. Koskaan et ole mitään hyvää halunnut mulle.
      Ikävä
      98
      1133
    7. Saatat yllättyä mitä mun sisällä.

Oikeasti on. Luulen että saatat tietää.
      Ikävä
      90
      1081
    8. Olipa kiva nähdä pitkästä aikaa

Joku ihminen vaan kolahtaa! Ei sille voi mitään!
      Tunteet
      9
      1003
    9. Sekopään intensiivinen kaipaus

Miltä tuntuisi jos joku sekopää kaipaisi sinua? Et haluaisi rohkaista häntä mitenkään, mutta tunnistaisit hänen harhaise
      Ikävä
      113
      919
    10. Onko yhtään

Ikävä mua.
      Ikävä
      70
      916
    Aihe