Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Irliksen hankinta

Minna

Pitkään olen harkinnut irliksen hankintaa, kotiin sohvan valtaajaksi.
Nyt vain mietin että onko kasvattajilla eroja?
Omakohtaisia kokemuksia eri kesvattajista?
Tai onko suosituksia eri kasvattajista?

9

722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

      Mutsi irliksien kasvattajana Ruotsissa ja aloittelee isomman kennelin peustusta. Häneltä oon kuullut mitä erilaisimmista kasvattajista ja heidän tavoistaan, joten kannattaa kyll ottaa selvää.

      Myös koiran vanhempien historia kannattaa selvittää, ettei tule ikäviä yllätyksiä sairausten suhteen ja tietty varsinkin jos aoit käydä näyttämässä sitä.

      Voin kysästä mistäpäin kannattaa kattella.

      -J

    • jo 3 irlistä omistanut

      Ensimmäiseksi kannattaisi olla yhteydessä Suomen Irlanninsusikoira ry:n pentuvälittäjiin, sieltä saat tietoja kasvattajista.
      Hieno rotuvalinta muuten. Siinä se on, koirien kuningas ja kuningasten koira, kuten rodun historiastakin voi todeta.
      Luonteeltaan aivan ihastuttavia.
      Mikäli itse vielä joskus koiran otan, ei tarvitse rotua kahta kertaa miettiä.

    • pöperöinen

      Täällä Suomessakin on monenlaisia ja monenlaisella moraalilla (jopa moraalittomia??) varustettuja irliskasvattajia. Samalla rahalla voit saada hyvin monenlaisen irliksen. Suosittelen lämpimästi tutustumaan mahdollisimman moneen kasvattajaan. Kutsu itsesi kylään eri kasvattajien luokse, niin saat parhaiten kuvan siitä, millainen kasvattaja on. Kysele, kyseenalaista, ole utelias ja avoin - tulet kyllä yllättymäänkin. Irliskasvattajat ovat pääsääntöisesti tosi mukavaa porukkaa :o)

      Onnea etsintään!

    • market.

      oon yrittänyt ottaa selvää eri kasvattajista...

      mut miten sen hyvän kasvattajan sit näkee, onko se sellanen joka on joka näyttelyssä esillä voittajana vai onko se sellanen joka ei ole missään esillä?
      irlikset on mulle aivan uusi rotu, omistan tällä hetkellä kaksi pientä paimenkoiraa ja intoni on suuri saada kaikki mahdollinen selville irliksestä...

      olen ajatellut turvautua kauan kasvattaneisiin, luotan heidän arvostelukykyynsä hyvästä koirasta kaikin puolin, mitenkään väheksymättä uusia kasvattajia.

      • Riikka-Liisa

        Jos kasvattaja on joka paikassa esillä, ei se tarkoita automaattisesti, että hän olisi luotettava. Otimme erään koiran kasvattajalta, joka oli kyseistä rotua kasvattanut silloin yli kymmenen vuotta (toista rotua vielä pitempään) ja hänen koiransa olivat esillä lähes kaikissa suurissa näyttelyissä. Mutta kas kummaa, pahasti tultiin petetyksi (ei saatu papereita lupauksista huolimatta). Seuraavan samanrotuisen otin kennelistä, josta en ollut ennen kuullutkaan (silloin kasvattanut neljä vuotta), mutta yhdistelmä sattui miellyttämään minua. Tämä toisen koiran kasvattaja on ihan toista maata, pidetään yhteyttä vieläkin (koira 5,5v). Ja nyt tämä "aloitteleva" kasvattaja on rodun tämän hetken parhaan jalostusnartun kasvattaja.


      • market.
        Riikka-Liisa kirjoitti:

        Jos kasvattaja on joka paikassa esillä, ei se tarkoita automaattisesti, että hän olisi luotettava. Otimme erään koiran kasvattajalta, joka oli kyseistä rotua kasvattanut silloin yli kymmenen vuotta (toista rotua vielä pitempään) ja hänen koiransa olivat esillä lähes kaikissa suurissa näyttelyissä. Mutta kas kummaa, pahasti tultiin petetyksi (ei saatu papereita lupauksista huolimatta). Seuraavan samanrotuisen otin kennelistä, josta en ollut ennen kuullutkaan (silloin kasvattanut neljä vuotta), mutta yhdistelmä sattui miellyttämään minua. Tämä toisen koiran kasvattaja on ihan toista maata, pidetään yhteyttä vieläkin (koira 5,5v). Ja nyt tämä "aloitteleva" kasvattaja on rodun tämän hetken parhaan jalostusnartun kasvattaja.

        oliko tällä paperittomalla koiralla muita ongelmia perinnöllisiä sairauksia ym??
        olen menossa yhden kasvattajan luokse katsomaan pentuja helmi-maaliskuun vaihteessa. tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta ottaa pentua mutta haluan tutustua eri kasvattajiin ja eri vaihtoehtoihin.


      • Riikka-Liisa
        market. kirjoitti:

        oliko tällä paperittomalla koiralla muita ongelmia perinnöllisiä sairauksia ym??
        olen menossa yhden kasvattajan luokse katsomaan pentuja helmi-maaliskuun vaihteessa. tällä hetkellä ei ole mahdollisuutta ottaa pentua mutta haluan tutustua eri kasvattajiin ja eri vaihtoehtoihin.

        Koirallamme ei ilmennyt mitään sairauksia. Tuntui kaikin puolin terveeltä ja aktiiviselta. Mutta siinä se ongelma olikin. Koira tuli meille 10kk ikäisenä, oli kuulema palautettu kasvattajalle perheen allergian takia. Luulen kuitenkin että oikea syy oli se, ettei perhe pärjännyt suuren dominoivan juntti-ikäisen uroksen kanssa. Koira oli nimittäin HANKALA. Koira oli tainnut päästä vanhassa kodissaan pomoksi.
        Suurin ongelma oli kuitenkin kasvattaja. Kaupanteko hetkellä (tietenkään emme tehneet kauppakirjaa) kasvattaja sanoi, ettei anna nyt papereita mukaan (haluaa varmistaa ettei koira joudu pelkästään siitoskoiraksi), mutta jos myöhemmin haluamme paperit (esim. haluamme ilmoittaa koiran näyttelyyn), hän lähettää ne sitten. Joidenkin kuukausien päästä halusimme näyttelyyn, otimme yhteyttä hän lupasi lähettää paperit. Papereita ei kuulunut, seuraavaksi hän lupasi miettiä papereiden lähettämistä. Lopputuloksena hän ei kuulemma ollutkaan luvannut papereita. Kasvattajan kanssa oli aivan mahdoton asioida (kennelliiton lakimiehen mielestä juttu oli hyvin mielenkiintoinen) ja annoimme lopuksi periksi. Vuosia myöhemmin kun olin ottanut uuden koiran ja kasvattaja kuuli edellisen kuolleen, hän selitti että olisi antanut edellisen koiran paperit äidilleni eräässä näyttelyssä, mutta äitini olikin jo poistunut paikalta. Seli seli, olisi voinut ne postittaakin.
        Aivan sama, "nähtiin" voittaja-näyttelyssä juuri. Siis ei oltu tuntevinammekaan toisiamme. Olipa näyttelyssä toinenkin koiranomistaja, joka sai paperit koiralleen vasta suurten tappeluiden jälkeen (Eipä olleet nämäkään enää tuttuja toisilleen).
        Tiedän vain sen, että kennelissä syntyy paljon pentuja ja valitettavan todennäköisesti monia tullaan vielä huijaamaan.
        Mutta opinpa sen, etten sinisilmäisesti luota kaikkiin kasvattajiin, edes tunnettuihin.


      • market.
        Riikka-Liisa kirjoitti:

        Koirallamme ei ilmennyt mitään sairauksia. Tuntui kaikin puolin terveeltä ja aktiiviselta. Mutta siinä se ongelma olikin. Koira tuli meille 10kk ikäisenä, oli kuulema palautettu kasvattajalle perheen allergian takia. Luulen kuitenkin että oikea syy oli se, ettei perhe pärjännyt suuren dominoivan juntti-ikäisen uroksen kanssa. Koira oli nimittäin HANKALA. Koira oli tainnut päästä vanhassa kodissaan pomoksi.
        Suurin ongelma oli kuitenkin kasvattaja. Kaupanteko hetkellä (tietenkään emme tehneet kauppakirjaa) kasvattaja sanoi, ettei anna nyt papereita mukaan (haluaa varmistaa ettei koira joudu pelkästään siitoskoiraksi), mutta jos myöhemmin haluamme paperit (esim. haluamme ilmoittaa koiran näyttelyyn), hän lähettää ne sitten. Joidenkin kuukausien päästä halusimme näyttelyyn, otimme yhteyttä hän lupasi lähettää paperit. Papereita ei kuulunut, seuraavaksi hän lupasi miettiä papereiden lähettämistä. Lopputuloksena hän ei kuulemma ollutkaan luvannut papereita. Kasvattajan kanssa oli aivan mahdoton asioida (kennelliiton lakimiehen mielestä juttu oli hyvin mielenkiintoinen) ja annoimme lopuksi periksi. Vuosia myöhemmin kun olin ottanut uuden koiran ja kasvattaja kuuli edellisen kuolleen, hän selitti että olisi antanut edellisen koiran paperit äidilleni eräässä näyttelyssä, mutta äitini olikin jo poistunut paikalta. Seli seli, olisi voinut ne postittaakin.
        Aivan sama, "nähtiin" voittaja-näyttelyssä juuri. Siis ei oltu tuntevinammekaan toisiamme. Olipa näyttelyssä toinenkin koiranomistaja, joka sai paperit koiralleen vasta suurten tappeluiden jälkeen (Eipä olleet nämäkään enää tuttuja toisilleen).
        Tiedän vain sen, että kennelissä syntyy paljon pentuja ja valitettavan todennäköisesti monia tullaan vielä huijaamaan.
        Mutta opinpa sen, etten sinisilmäisesti luota kaikkiin kasvattajiin, edes tunnettuihin.

        paperit käteen rahan vaihdossa? muuten ei tule kauppoja.
        oon ostanut kaksi koiraa ja onneksi on hyvät välit kasvattajaan : saatiin paperit mukaan ja koira sirutettuna ja rokotettuna..
        ollaan edelleen tekemisissä.
        oisin kylläkin ollut helppo huijattava koska näitä koiria ostaessani oli vaan valtava koira kuume ja oli pakko saada.
        en suuremmin/lainkaan tehnyt taustatyötä enkä ottanut selvää eri kasvattajista..
        mutta onneksi ei kasvattaja viilannut linssiin niin sanotusti.
        nyt kun harkitsen irlanninsusikoiraa yritän paneutua asiaan tarkemmin...
        kysyisin vielä sinulta, onko kokemusta irliksen kanssa elävistä pienemmistä koirista itselläni on kaksi shelttiä ja haluaisin lauman jatkoksi irliksen..
        jäävätkö sheltit jalkoihin vai ovatko irlikset varovaisia pienten kanssa??


      • Riikka-Liisa
        market. kirjoitti:

        paperit käteen rahan vaihdossa? muuten ei tule kauppoja.
        oon ostanut kaksi koiraa ja onneksi on hyvät välit kasvattajaan : saatiin paperit mukaan ja koira sirutettuna ja rokotettuna..
        ollaan edelleen tekemisissä.
        oisin kylläkin ollut helppo huijattava koska näitä koiria ostaessani oli vaan valtava koira kuume ja oli pakko saada.
        en suuremmin/lainkaan tehnyt taustatyötä enkä ottanut selvää eri kasvattajista..
        mutta onneksi ei kasvattaja viilannut linssiin niin sanotusti.
        nyt kun harkitsen irlanninsusikoiraa yritän paneutua asiaan tarkemmin...
        kysyisin vielä sinulta, onko kokemusta irliksen kanssa elävistä pienemmistä koirista itselläni on kaksi shelttiä ja haluaisin lauman jatkoksi irliksen..
        jäävätkö sheltit jalkoihin vai ovatko irlikset varovaisia pienten kanssa??

        Ei papereita välttämättä tarvitse saada samaan aikaan pennun kanssa. Olikohan se 2kk:n päästä, mihin mennessä kasvattajan täytyy paperit toimittaa. Toista koiraa valitessani sain valita sille nimen ennenkuin pennut rekattiin, joten en saanut papereita heti. Kauppakirjaan merkittiin, että papereita ei ole vielä luovutettu (kasvattaja lähetti ne sitten postin kautta kun sai ne kennelliitosta).

        Itseasiassa minun jättikoirani ei ole irlis (tosin joskus tulevaisuudessa toivottavasti sellaisenkin omistan). Mutta on meillä samassa taloudessa ollut jätin kanssa shelttejä. Eikä nämä pienemmät ole jalkoihin jäänyt. Luulen ettei yhdistelmästä sheltit irlis pahempia ongelmia tule.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      63
      1355
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      71
      1241
    10. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1231
    Aihe