Putketon asennus?

tiedoton

Voiko MMJ:n asentaa puurunkoisen seinän sisälle ilman putkitusta? Vaikuttaako mitään, jos seinässä on mineraalivillaa, vesi- ja lämpöjohtoja?
Täytyykö välipohjan kohdalla olevaan koolinkiin asentaa suojaputki, vai voiko viedä ilman?
Kytkennän tulee onneksi tekemään sähkömies, mutta pitäisi selvitellä mistä kaapelin voisi helpoiten vanhassa talossa viedä, pintavetona en halua.

12

14964

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • väärä foorumi

kalamiehen viesti on ilmeisesti väärällä foorumilla...

• muuan kipinä

Kaapelin saa asentaa puurunkoiseen seinään villan ja pintamateriaalin väliin, siten, että kaapelin kuormituksesta aiheutuva lämpö pääsee haihtumaan pois.Paksun villan sisään kuormittuvaa kaapelia ei saa asentaa. Puukoolauksiin ei tarvitse asentaa läpimenoputkea, vaan reilu reikä riittää.

• ari

Miten kuormittuvan kaapeli voi sitten laittaa putkeen. Miten lämpö sieltä haihtuu?

Jos kaapelit menevät yläpohjassa putkitettuina, voiko putkien päälle laittaa paksulti villaa?

• muuan kipinä
        ari kirjoitti:

Miten kuormittuvan kaapeli voi sitten laittaa putkeen. Miten lämpö sieltä haihtuu?

Jos kaapelit menevät yläpohjassa putkitettuina, voiko putkien päälle laittaa paksulti villaa?

Uudisrakennuksissa yleensä kaapelit asennetaan kattopinnoitteen ja lämpöeristeen välissä olevn koolauksen muodostamaan ilmaväliin, jolloin kaapelit pääsevät tarpeeksi jäähtymään. Mikäli johto joudutaan asentamaan villan sisälle taikka muutoin jäähtyminen estyy, kaapelin sallittu kuormitus vastaavasti pienenee. Tietoja ja taulukoita löytyy SFS 6000 standardista ja vaikkapa vanhoista sähköturvallisuusmääräyksistä.

• tuspooli
        muuan kipinä kirjoitti:

Uudisrakennuksissa yleensä kaapelit asennetaan kattopinnoitteen ja lämpöeristeen välissä olevn koolauksen muodostamaan ilmaväliin, jolloin kaapelit pääsevät tarpeeksi jäähtymään. Mikäli johto joudutaan asentamaan villan sisälle taikka muutoin jäähtyminen estyy, kaapelin sallittu kuormitus vastaavasti pienenee. Tietoja ja taulukoita löytyy SFS 6000 standardista ja vaikkapa vanhoista sähköturvallisuusmääräyksistä.

homma mitoittaa, jos asentaa kaapelit tai putket villojen sekaan. Kuormituskerroin taulukkoja ei ole olemassa ko. tapauksiin, ei uusissa standardeissa, eikä vanhoissa sähköturvallisuusmääräyksissä, itse en ainakaan ole löytänyt, vaikka olen hakenut. Vanhoissa määräyksissä oli selvästi sanottu, että villojen sekaan oli kielletty asentaa, lukuunottamatta n. 20cm läpivientejä esim. seinissä ja nekin jo pienensi kaapelin kuormitettavuutta muistaakseni n. 10%. ( Mitä kyllä kukaan ei koskaan käytännössä ottanut huomioon mitoituksissa) Uusissa standardeissa asia on ylimalkaisempi ( ,niin kuin kaikki muukin). Olen käsittänyt asian niin, että jos kaapelin ja sen suojalaitteen mitoittaa oikein voi asentaa vaikka villojenkin väliin tai oikeastaan mihin vain, mutta se pitää laskea ja esittää, että ko. mitoitus toimii ja kaapeli ei vaurioidu jne. Itse en osaa laskea ja mitoittaa villojen sekaan asennuksia ja kuten jo sanoin valmiita taulukkoja ei löydy ja jos löytyy niin joku voisi ilmoittaa mistä niitä löytyy. Eli se on käytännössä onneton homma tämä villojen sekaan asentaminen. Oikea paikka on kuten sanoit tuossa villan ja koolingin välissä, missä kaapelit ja putket pääsee jäähtymään.

• sähömies
        ari kirjoitti:

lämpö putkesta (Putki ei ole lämpöeriste). Pahin tilanne kuormituksen kannalta on kun putki on villojen välissä. Olen ollut myös työmaalla, jossa kaapelit oli putkitettuina yläpohjassa ja villat laitettu päälle. Ei kelvannut, villat ja putket otettiin pois, tehtiin homma uudestaan siten että putket jäi villojen ja pintamateriaalin väliin.

• muuan kipuna
        tuspooli kirjoitti:

homma mitoittaa, jos asentaa kaapelit tai putket villojen sekaan. Kuormituskerroin taulukkoja ei ole olemassa ko. tapauksiin, ei uusissa standardeissa, eikä vanhoissa sähköturvallisuusmääräyksissä, itse en ainakaan ole löytänyt, vaikka olen hakenut. Vanhoissa määräyksissä oli selvästi sanottu, että villojen sekaan oli kielletty asentaa, lukuunottamatta n. 20cm läpivientejä esim. seinissä ja nekin jo pienensi kaapelin kuormitettavuutta muistaakseni n. 10%. ( Mitä kyllä kukaan ei koskaan käytännössä ottanut huomioon mitoituksissa) Uusissa standardeissa asia on ylimalkaisempi ( ,niin kuin kaikki muukin). Olen käsittänyt asian niin, että jos kaapelin ja sen suojalaitteen mitoittaa oikein voi asentaa vaikka villojenkin väliin tai oikeastaan mihin vain, mutta se pitää laskea ja esittää, että ko. mitoitus toimii ja kaapeli ei vaurioidu jne. Itse en osaa laskea ja mitoittaa villojen sekaan asennuksia ja kuten jo sanoin valmiita taulukkoja ei löydy ja jos löytyy niin joku voisi ilmoittaa mistä niitä löytyy. Eli se on käytännössä onneton homma tämä villojen sekaan asentaminen. Oikea paikka on kuten sanoit tuossa villan ja koolingin välissä, missä kaapelit ja putket pääsee jäähtymään.

Kuten sanoit taulukoita ei löydy, joten tervettä järkeä joutuu käyttämään ja paljon. Sallitut kuormitukset johtimille ovat kuitenkin suuremmat kuin saallittu etusulake, joten pienet virheasennukset tai seinien yms lävistykset eivät välttämättä aiheuta johtojen ylikuumenemista. Vielä on huomioitava, että raskaasti kuormittuvissa kaapeleissa on jäähtyminen huomioitava paremmin, jos kaapelin nokassa on vain valopiste, ei ole oikeastaan väliä käytännössä missä kaapeli menee.

• ari
        sähömies kirjoitti:

lämpö putkesta (Putki ei ole lämpöeriste). Pahin tilanne kuormituksen kannalta on kun putki on villojen välissä. Olen ollut myös työmaalla, jossa kaapelit oli putkitettuina yläpohjassa ja villat laitettu päälle. Ei kelvannut, villat ja putket otettiin pois, tehtiin homma uudestaan siten että putket jäi villojen ja pintamateriaalin väliin.

No mulla vanha talo jossa johdot putkissa yläpohjassa ja putket kiinni laudoissa ja siinä päällä sitten villaa. Myös laudan alla on villaa mutta ei putkissa kiinni.

Mutta putkissa menee kaiketi ainoastaan kattolamppujen johdot. Muut johdot menevä putkissa seinien sisällä ja rasioista sitten haaroittuvat näihin valaisinten johtoihin. valaisimiin menevät johdot eivät kaiketi kuormitu niin, että lämpenesivät? Ovat olleet villan alla jo ties kuinka kauan.

Onko aihetta tehdä korjauksia. Sähkäremppa tulossa ilm. ensi kesänä. Mitähän mahtaa muuten maksaa? Siis mistä ylöspäin.?

• tuspooli
        muuan kipuna kirjoitti:

Kuten sanoit taulukoita ei löydy, joten tervettä järkeä joutuu käyttämään ja paljon. Sallitut kuormitukset johtimille ovat kuitenkin suuremmat kuin saallittu etusulake, joten pienet virheasennukset tai seinien yms lävistykset eivät välttämättä aiheuta johtojen ylikuumenemista. Vielä on huomioitava, että raskaasti kuormittuvissa kaapeleissa on jäähtyminen huomioitava paremmin, jos kaapelin nokassa on vain valopiste, ei ole oikeastaan väliä käytännössä missä kaapeli menee.

noita monenlaisia asennuksia nähty ja siinä sivussa itsekin tullut tehdyksi. Valaisin ryhmissä kuten sanoit ei ole käytännössä mitään väliä, missä ne putket menee, kun kuormitus on vakio. Ja jos joku tulee valittamaan, niin vaihtaa sulakkeet esim. 10A sijasta vaikka 2A, niin ei takuulla lämpene kaapelit missään olosuhteissa liikaa. (2A:lla syöttää jo useampaa 60W:ista lamppua).
        Pistorasiaryhmät on jo pahempi juttu.

• Tuspooli
        ari kirjoitti:

No mulla vanha talo jossa johdot putkissa yläpohjassa ja putket kiinni laudoissa ja siinä päällä sitten villaa. Myös laudan alla on villaa mutta ei putkissa kiinni.

Mutta putkissa menee kaiketi ainoastaan kattolamppujen johdot. Muut johdot menevä putkissa seinien sisällä ja rasioista sitten haaroittuvat näihin valaisinten johtoihin. valaisimiin menevät johdot eivät kaiketi kuormitu niin, että lämpenesivät? Ovat olleet villan alla jo ties kuinka kauan.

Onko aihetta tehdä korjauksia. Sähkäremppa tulossa ilm. ensi kesänä. Mitähän mahtaa muuten maksaa? Siis mistä ylöspäin.?

kämmenellä onko ne lämmennyt, kun valot on päällä. Veikkaan, ettei ole ja on aivan turha alkaa remontoimaan niitä. Näitä lämmenneitä kaapeleita on tullut joskus vastaan ja sen kyllä tuntee kädessä, jos ne on kuumentuneet. Monesti on ohuet kumikaapelit aika lämpimän tuntuisia, vaikka ne on aivan vapaasti ilmassa ja jäähdytys toimii.

• ihmettelenpä

MMJ:n voi asentaa ilman suojaputkea rakenteisiin ihan luvallisesti ja ihmettelenkin miksi tämä on laillista koska mulla on kokemusta vanhassa talossani että hiiret syövät MMJ:n pintaa jopa kupariin asti.itse laitan aina suojaputken MMJ:lle jos joutuu piilottaan rakenteisiin.
      luin myös nuo muut jutut johtojen lämpenemisestä ja olen sitä mieltä että jos johdot lämpenee niin silloin on liian pieni johto tai liian suuret sulakkeet johdon päässä.3x1,5mm2 johdon päähän saa laittaa vain max 10A sulakkeen.16A sulake vaatii jo min.3x2,5mm2 johdon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe