Barlit 30????

Jatani

Kokemuksia Barlit 30 veneestä???
Onko vakaa jne...
Onko mb 49hv. kone riittävä ja kestävä tässä veneessä?
Nim.ihastunut

10

9893

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Balle

      Tuon kokoisista uppoumarunkoisista ottaisin ehdottomasti Haivelin. Rullaa vähemmän, on suunniteltu suuremmille konetehoille jne. Haiveleita on ainakin aikanaan käytetty luotsiveneinä ja monessa on koneena erinomainen Valmetin 411. Nuo MB:n koneet ovat monesti vanhoja autonmoottoreita, joihin asennettu marinointisarja.

      • Vieras

        Kuulin ainakin joskus, että tuollaisten Barlitien muotit olisivat olleet aika ahkerassa kierrossa, mikä selittää sen, että niitä on niin paljon liikenteessä. Silloinhan materiaalivahvuus on kiinni jokaisen veneentekijän tahdosta/taidoista.
        Mulle ainakin joskus varoiteltiin, että kannattaa olla tarkkana juuri sen takia, että materiaalivahvuuksissa on suuria heittoja tekijän mukaan.


    • 9 m 9 kn

      Itselläni ei ole Barlitia, mutta olen sellaisen kyydissä pari kertaa ollut – valitettavasti vain niin leppoisissa keleissä, että en osaa ottaa kantaa rullaustaipumukseen.

      Vene on pituuteensa (9,20 m) nähden kapeanlainen (2,65 m). Runko on perästään varsin suippo. Vene ei tarvitse paljoakaan konetehoa kulkeakseen kahdeksaa solmua, mutta sitä nopeampaa kyytiä tavoiteltaessa perä vain kaivautuu alemmas ilman että nopeus juurikaan nousisi.

      Tuntamassani Barlitissa on n. 70-80 hv:n moottori, mutta siitä on matkanopeudella 8 kn käytössä vain pieni osa ja kipparin mukaan kulutus on vain n. 4 l/h. Maili menee puolella litralla, mitä voi pitää varsin edullisena kyytinä!

      Tuollainen 49 hv:n kone riittää Barlitiin varmasti hyvin. Lisäteholle ei ole juuri käyttöä. MB:n moottoreista minulla ei ole kokemusta merellä, mutta jos ne kestävät hyvin autoissa niin tokkopa merellä on sen pahemmin ongelmia odotettavissa.

      Barlit on pitkäkölisenä ja suippona varsin suuntavakaa. Kääntöpuolena on sitten kömpelö käänneltävyys satamamanöövereissä.

      Itse en ole kovinkaan ihastunut Barlitin tilajakoon. Keulakajuutta on tilava mutta matala (korotettu versiokin on kuulemma olemassa), keskelle ajohyttiä sijoitettu moottori vie ikävästi tilaa ja meluaa, kunnollisen kokoiselle WC:lle ei ole luontevaa paikkaa jne.

      Hyväkuntoisenkin Barlitin omistajaksi voi päästä verrattain edullisesti. Jos hakee kohtuubudjetilla merikelpoista venettä, jossa on hyvät yöpymistilat useammallekin, niin Barlit on epäilemättä varteenotettava vaihtoehto.

      • Vanha Volvo

        Kahta Barlitia kävin katsomassa jokunen vuosi sitten kun venettä etsin. Kummassakin kansi notkui joka askeleen alla, muissa veneissä en tämmöistä ongelmaa ole havainnut. Mikä mahtaa olla materiaalin paksuus?


    • JLN

      Eikö vanhempaa Marsundia saata saada lähes samalla rahalla...

      • Put Put

        Marsundia tippaakaan väheksymättä haluaisin tuoda rinnalle yhden vaihtoehdon: Muovi-Simolan MS 900. Vanhempia (ennen vuotta 1990 tehtyjä) näkee myynnissä niin kohtuullisiin hintoihin, että vertailu Barlitiin ja vanhempaan Marsundiin on ihan paikallaan. Tyypillisin koneteho niissä on n. 50 hv.

        Uudemman MS 900/90:n valmistusmäärät jäivät pienenlaisiksi. Jos niitä joskus harvoin näkee myynnissä, niin hinnat ovat ehkä lähempänä Syrjäsuon vanhemman Albatross 29:n tasoa eli tuntuvasti Barlitia ylempänä.

        Barlitin mitat lienevät 9,20 × 2,65 m, MS 900:n 9,00 × 2,85 m. Vähän leveämmästä ja lyhyemmästä rovista on siis puhe. Tilajako puhuttelee (ainakin minua) enemmän kuin Barlitissa.

        MS 900 -veneistä osa on tehty veistämöllä valmiiksi saakka, osa on itserakentajien aikaansaannoksia. Tiedossani on varsin siistejäkin tee-se-itse-yksilöitä.


    • Perkins 49llä

      Olen nyt kolme kesää ajellut vaimon ja kahden lapsen kanssa Barlit 30 veneellä, jossa on 49 heppanen Perkinssin diesel.
      Edellisien kirjoittajien kokemuksia voin kommentoida seuraavasti:

      Kävin katsomassa aikanaan kolmea eri Barlittia ja sekä työn laatu että sisustus ratkaisut poikkesivat toisistaan dramaattisesti.

      Kannen notkuminen johtuu sandwich rakenteesta. Septin imutyhjennystä tehdessäni materiaalipaksuuksiksi selvisi seuraavat:
      Kannen ulkopuoli 5 mm lasikuitua, välissä 15 mm täyteainetta, alapuoli 3 mm lasikuitua. Veneen kylki heti törmäyslistan alapuolella 6mm lasikuitua ja vesilinjan kohdalla 10 mm lasikuitua.

      Veneen nopeus gps:llä 7.8-8.2 solmua. Kierroksia korvakuulolla sopivasti. Kulutus 2,4 litraa tunti 49 hv:n Perkinssillä joka on kuulemma otettu aikanaan Ford Transit pakettiautosta 1979.
      Kai sillä on jo puol miljoonaa kilometriä ajettu ennen veneeseen asennusta, mutta eihän veneessä Diesel ajamisesta rikki mene, vaan käyttämättömistä talvisäilytys ajoista.

      Veneemme varustustaso on mitoitettu sellaiseksi ettei vaimo valita ja lomaa voi jatkaa sateellakin.
      Maasähkö, riittävä akusto, kompressorijääkaappi, vesi wc septillä ja origo liesi.

      Ajoominaisuudet:
      Keinuu vaan ei kaadu. Rullaakin joskus. Vasta aaltoon menee kuin juna ja myötä aallokossa surffaa iloisesti ja matka taittuu. Yksi hauskimpia ajomatkoja on ollut Vänöstä Rosalaan 10 ms suorassa perätuulessa. Aurinko paistoi ja oli lämmin. Vene kulki hienosti ja matka taittui.

      Jos Barlittia halajat, muista että se on Airiston Mosse. Täysin toimiva ja erittäin merikelpoinen vene, nurin saaminen on hankalaa. Mosseksi sen huomaa juuri siitä, että se on hidas ja sisätilojen järjestely henkii reilusti 70 luvun alkupuolta, jolloin kaikki oli pienempää, asuttiin ahtaammin ja ajettiin pienempiä autoja. Vesille oli päästävä ja silloin veneily oli suhteessa paljon enemmän eliitin harrastus kuin nykyisin. Barlit oli vastaus normaali ihmisen unelmaan päästä vesille.

      Ps. Mieti haluatko avotilan kovalla katolla vai pressulla. Meillä on pressu ja hyvin kyllästettynä ei ole mitään ongelmia. Aurinko päivinä vuosina 02 ja 03 pressu oli hyvin usein kokonaan poissa. 04 kesällä vähemmän - sattuneesta syystä.
      Muista tarkistaa veneen veden alainen osa huolella.

    • Anonyymi

      Minulla oli4 vuotta katettu Barlit käytiin vaimon,ja lasten kanssa vesillä 6henkeä keulassa 3 ja perähytissä 3; veneessä oli 3 pyttynen Volvo Penta, naapurilla oli vastaava vene johon hän rakensi nousulevyt ja laittoi 96 hv moottorin
      Eikäpäjännut mulla oli vaan 36jheppaa,Sama vauhti,Barlit kulkee runkonoppeutta.barlit on turvallinen merten elite

    • Anonyymi

      Tällä menolla vesillä on kohta vain Barlitteja.

    • Anonyymi

      Barlitit ovat vakaita merikarhuja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8584
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2323
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1976
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1714
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1529
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1477
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1419
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1292
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe