verta ulosteessa

minä pelokas

Heippa.mulla ilmeni pieni ongelma viikonloppuna kun kävin vessassa. uloste oli melko normaalia, mutta sitten ulostamisen loppussa tuli verta ulosteen mukana.tuli ehkä noin 2 cm x 2 cm läntti pyttyyn.paperiin ei enään tullut sit mitään.sit kävin uudestaan vessassa n.2 tuntia edellisen kerran jälkeen ja uloste oli löysällä koska alko jännittään.sillon ei ulosteessa ollut verta mutta kun pyyhin oli vähän verta paperissa.sillon vähän kirveli peräaukkoakin.veri oli ihan verenväristä eli kirkasta.en ole käynyt sen kerran jälkeen ulostamassa, joten en tieäd tuleeko vieläkin.
soitin sit päivystävälle sairaanhoitajalle ja kysyin siitä ja sano sen luultavasti johtuvan peräpukamista.että ne tuntee kyllä peräaukon kohdalla jos kokeilee.mut en kyllä ole löytänyt.peräaukon ympäriltä hiukan punoittaa mutta ei mielestäni ole mitään patteja.
onko muilla kokemuksia?onko varmasti peräpukamat?mitään muita oireita ei ole ollut.
olen 22 vuotias, joten voiko tässä iässä olla jo pukamat?toivottavasti asiallisia vastauksia..pelottaa hiukan tää vaiva.

5

1915

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katja83

Ensi alkuun haluan todeta, että olen vain hoitaja en missään nimessä lääkäri joka on aina parempi vaihtoehto avun tarpeessa. Mutta minun mielestä veresi kuulostaa lähinnä perä-aukon seudun haavaumalta joka yleensä paranee kyllä ihan itsestään. Mutta seuraile nyt tilannetta rauhallisesti vaikkapa viikon verran ja jos verentulo jatkuu tai pahenee käy terveyskeskuksessa. Peräpukamia voi kyllä olla minkä ikäisellä tahansa tosin nekin niinkun lähes kaikki sairaudet ovat yleisempiä iäkkäällä väestöllä. Nuorilla pukamia esiintyy lähinnä vain raskauden/pahan pitkäkestoisen ummetuksen yhteydessä. Ja senkin vielä sanon että niin inhottavilta kuin pukamatkin kuulostaa niin useimmiten ovat helppohoitoisia. OLE HUOLETI =)

• pukamat

todellakin joko pukaman tai haavauman aiheuttamalta vuodolta.kokeileppas nyt rasvata peräaukko huolellisesti muutaman päivän ajan.yleensä kannattaa huolestua jos veri on tummaa tai vuoto jatkuu kauan.

• minä pelokas

ei ole ollut ummetusta tai muuta vaivaa, mutta stressiä kylläkin.voiko siitä tulla pukamat?
        nyt tänään kun kävin vessassa tuli ulosteen "reunassa" verta.siis et se ei ole sekottunut siihen vaan "pökäleen" koko yhdssä reunassa raita verta.uloste oli taas normaalia ettei ollut edes kovalla.veri oli taas kirkasta.jos jatkuu huomena niin menenkö sti lekurille?

• katja83
        minä pelokas kirjoitti:

ei ole ollut ummetusta tai muuta vaivaa, mutta stressiä kylläkin.voiko siitä tulla pukamat?
        nyt tänään kun kävin vessassa tuli ulosteen "reunassa" verta.siis et se ei ole sekottunut siihen vaan "pökäleen" koko yhdssä reunassa raita verta.uloste oli taas normaalia ettei ollut edes kovalla.veri oli taas kirkasta.jos jatkuu huomena niin menenkö sti lekurille?

Kyllä sitten suosittelen meneen lääkärille kun asia vielä vaivaa sun mieltäs niin eihän siitä sitten tuu kun lisää stressiä. En osaa sanoa että aiheuttaako tutkimusten mukaan stressi pukamia, mutta ITSE oon siinä uskossa että stressi tekee mitä vaan. Mutta käy nyt lekurilla vaan jo pelkän mielenrauhankin takia kannattaa. en nyt usaa muuta sulle sanoo toki verentulo ulosteeseen voi merkitä paljon eri asioita mutta ikääs nähden ajattelisin vieläkin haavaumaa tai korkeintaan pientä pukamaa useimmiten isot sellaiset aiheuttavat runsaampaa verentuloa ja/tai kipua ulostaessa. Mutta en oo lääkäri ja ilman tutkimati on vaikea sanoa, vaikka olisikin.

• ---keke----

Havaitsin itselläni samanlaisen ongelman noin viisi vuotta sitten. Aluksi pelästyin älyttömästi, mutta lääkäriin en mennyt. Verenvuotoa jatkui epäsäännöllisesti vuoden ajan, saattoi mennä kuukausikin että uloste oli normaalia, sitten tuli taas verta.

Lääkäriin menin noin vuoden ensimmäisten oireiden jälkeen, ja tämä laittoi lähetteen tähystykseen. Siinä todettiin fisteli, mikä hoidettiin leikkauksella. Pari vuotta sitten alkoi taas verenvuoto, eli fisteli on todennäköisesti uusiutunut. Nykyään verta tulee aina välillä, siihen olen jo tottunut.

Lääkärille en enää mene, sillä tähystys oli niin karmea kokemus, että siihen en enää suostu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      92
      5931
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      93
      3001
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2790
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2046
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      950
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      754
    Aihe