verta ulosteessa

minä pelokas

Heippa.mulla ilmeni pieni ongelma viikonloppuna kun kävin vessassa. uloste oli melko normaalia, mutta sitten ulostamisen loppussa tuli verta ulosteen mukana.tuli ehkä noin 2 cm x 2 cm läntti pyttyyn.paperiin ei enään tullut sit mitään.sit kävin uudestaan vessassa n.2 tuntia edellisen kerran jälkeen ja uloste oli löysällä koska alko jännittään.sillon ei ulosteessa ollut verta mutta kun pyyhin oli vähän verta paperissa.sillon vähän kirveli peräaukkoakin.veri oli ihan verenväristä eli kirkasta.en ole käynyt sen kerran jälkeen ulostamassa, joten en tieäd tuleeko vieläkin.
soitin sit päivystävälle sairaanhoitajalle ja kysyin siitä ja sano sen luultavasti johtuvan peräpukamista.että ne tuntee kyllä peräaukon kohdalla jos kokeilee.mut en kyllä ole löytänyt.peräaukon ympäriltä hiukan punoittaa mutta ei mielestäni ole mitään patteja.
onko muilla kokemuksia?onko varmasti peräpukamat?mitään muita oireita ei ole ollut.
olen 22 vuotias, joten voiko tässä iässä olla jo pukamat?toivottavasti asiallisia vastauksia..pelottaa hiukan tää vaiva.

5

1933

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katja83

Ensi alkuun haluan todeta, että olen vain hoitaja en missään nimessä lääkäri joka on aina parempi vaihtoehto avun tarpeessa. Mutta minun mielestä veresi kuulostaa lähinnä perä-aukon seudun haavaumalta joka yleensä paranee kyllä ihan itsestään. Mutta seuraile nyt tilannetta rauhallisesti vaikkapa viikon verran ja jos verentulo jatkuu tai pahenee käy terveyskeskuksessa. Peräpukamia voi kyllä olla minkä ikäisellä tahansa tosin nekin niinkun lähes kaikki sairaudet ovat yleisempiä iäkkäällä väestöllä. Nuorilla pukamia esiintyy lähinnä vain raskauden/pahan pitkäkestoisen ummetuksen yhteydessä. Ja senkin vielä sanon että niin inhottavilta kuin pukamatkin kuulostaa niin useimmiten ovat helppohoitoisia. OLE HUOLETI =)

• pukamat

todellakin joko pukaman tai haavauman aiheuttamalta vuodolta.kokeileppas nyt rasvata peräaukko huolellisesti muutaman päivän ajan.yleensä kannattaa huolestua jos veri on tummaa tai vuoto jatkuu kauan.

• minä pelokas

ei ole ollut ummetusta tai muuta vaivaa, mutta stressiä kylläkin.voiko siitä tulla pukamat?
        nyt tänään kun kävin vessassa tuli ulosteen "reunassa" verta.siis et se ei ole sekottunut siihen vaan "pökäleen" koko yhdssä reunassa raita verta.uloste oli taas normaalia ettei ollut edes kovalla.veri oli taas kirkasta.jos jatkuu huomena niin menenkö sti lekurille?

• katja83
        minä pelokas kirjoitti:

ei ole ollut ummetusta tai muuta vaivaa, mutta stressiä kylläkin.voiko siitä tulla pukamat?
        nyt tänään kun kävin vessassa tuli ulosteen "reunassa" verta.siis et se ei ole sekottunut siihen vaan "pökäleen" koko yhdssä reunassa raita verta.uloste oli taas normaalia ettei ollut edes kovalla.veri oli taas kirkasta.jos jatkuu huomena niin menenkö sti lekurille?

Kyllä sitten suosittelen meneen lääkärille kun asia vielä vaivaa sun mieltäs niin eihän siitä sitten tuu kun lisää stressiä. En osaa sanoa että aiheuttaako tutkimusten mukaan stressi pukamia, mutta ITSE oon siinä uskossa että stressi tekee mitä vaan. Mutta käy nyt lekurilla vaan jo pelkän mielenrauhankin takia kannattaa. en nyt usaa muuta sulle sanoo toki verentulo ulosteeseen voi merkitä paljon eri asioita mutta ikääs nähden ajattelisin vieläkin haavaumaa tai korkeintaan pientä pukamaa useimmiten isot sellaiset aiheuttavat runsaampaa verentuloa ja/tai kipua ulostaessa. Mutta en oo lääkäri ja ilman tutkimati on vaikea sanoa, vaikka olisikin.

• ---keke----

Havaitsin itselläni samanlaisen ongelman noin viisi vuotta sitten. Aluksi pelästyin älyttömästi, mutta lääkäriin en mennyt. Verenvuotoa jatkui epäsäännöllisesti vuoden ajan, saattoi mennä kuukausikin että uloste oli normaalia, sitten tuli taas verta.

Lääkäriin menin noin vuoden ensimmäisten oireiden jälkeen, ja tämä laittoi lähetteen tähystykseen. Siinä todettiin fisteli, mikä hoidettiin leikkauksella. Pari vuotta sitten alkoi taas verenvuoto, eli fisteli on todennäköisesti uusiutunut. Nykyään verta tulee aina välillä, siihen olen jo tottunut.

Lääkärille en enää mene, sillä tähystys oli niin karmea kokemus, että siihen en enää suostu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      153
      4667
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      200
      3996
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      35
      2720
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2502
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      37
      2238
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      14
      1825
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      1677
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1484
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      35
      1391
    10. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1341
    Aihe