citalopramin lopetus, 5HTP:hen siirtyminen?

Mieheni alotti ennen kesää cutalopramin masennukseen, söi 40mg/vrk. Tuli ongelmia sängyssä, ja mies alko lääkkeen alkuhuuman jälkeen olla muumio ja poissaoleva. Lopetettiin lääkitys, ja nyt siitä on viikko. Vieroitusoireet ei onneksi ole niin rankat kun monilla täälläkin keskusteluissa, mutta niitä on paljon.. :/ Lueskelin tossa sitten että on luontaistuote, 5HTP, jota käytetään muuallakin maissa vakavankin masennuksen hoitoon ja että sitä saa luontaistuotekaupoista ilman reseptiä. Onkohan sen haitoista kellään kokemusta, onko samanlaista paskaa kun SSRI-lääkkeet vaikka onkin luontaistuote? Kokemuksia 5HTP:n käytöstä yleensäkkään, ja sivuoireista ja lopetusoireista?
7108
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 7

Vanhimmat

Masennuksella ei ole yhteyttä serotoniinin tasoon, joten kaiken maailman hömppäpuheet siitä on syytä fiksun ihmisen sivuuttaa markkinointipropagandana mitä se todellisuudessa on.

Viikko lopettamisesta on lyhyt aika, joten kannattanee seurata tilannetta ja odottaa, että vieroitusoireet ovat varmasti ohi. Joskus vieroitusoireet alkavat vasta parin viikon kuluessa. Jotkut selviävät vähemmällä kuin toiset. 40mg sitalopraamia on norsun annos, joten antaisin itse tilanteen tasaantua pitkään ennen kuin mitään muuta kamaa alkaisin kurkusta alas kaatamaan.

Joskus niin kutsutut masennuslääkkeet jättävät pitkäaikaisia ja pysyviä haittoja jälkeensä, joten siitäkin syystä on hyvä usein seurata tilanteen kehitystä, jotta tietää mistä aineesta mikäkin vaikutus on peräisin. Usein psykiatrit sotkevat paletin niin täysin uusia nappeja lisäämällä, että koktailin kunkin osan vaikutusta ei voi tunnistaa kukaan.

Kärjistetysti, mihin tahansa siirtyminen on SSRI:tä ja SNRI:tä parempi vaihtoehto. Jos vieroitusoireita tulee niin suosittelen siltä varalta ennaltatutustumaan esimerkiksi sivuston www.recovery-road.org informatioon, jotta ei ole sormi ihan suussa mitä tapahtuu. Lääkärikunta kun on näissä asioista yhtä viisas kuin halkokasa.

Tsemppiä teille molemmille ja onnea suhteellenne!

Äänestä
  • Kiitän ja kumarran :) Onko jotain suosituksia mitä vois kojeilla, kun noihin SSRI paskoihin tai SNRI ei kosketa ikipäivänä enää, mutta jotain vois miettiä käyttöönottoon jos alkaa masennus kaatamaan päälle. Mielenterveystoimistossa pääsi käymään 3 kertaa - kerran kahdessa kuukaudessa ja sit ei enää aikoja annettu. Nyt kun mies soitti omallelääkärille ja pyysi päästä takas juttelemaan niin olis saanu ajan helmikuun alkuun 2015!!! Ei jumalauta.

    Äänestä

  • myrkytön kirjoitti:

    Kiitän ja kumarran :) Onko jotain suosituksia mitä vois kojeilla, kun noihin SSRI paskoihin tai SNRI ei kosketa ikipäivänä enää, mutta jotain vois miettiä käyttöönottoon jos alkaa masennus kaatamaan päälle. Mielenterveystoimistossa pääsi käymään 3 kertaa - kerran kahdessa kuukaudessa ja sit ei enää aikoja annettu. Nyt kun mies soitti omallelääkärille ja pyysi päästä takas juttelemaan niin olis saanu ajan helmikuun alkuun 2015!!! Ei jumalauta.

    Suosittelisin esimerkiksi vierailua ravintoterapeutin tykö, jos haluatte vaikuttaa terveellä, fiksulla tavalla fyysiseen ja henkiseen vointiinne.

    Tietenkin nyt ajankohtaista on ottaa aikalisä ja katsoa miten lopetustilanne jatkuu. Vieroitusoireet voivat kestää kuukausia, hyvin yksilöllistä (katsokaa em. linkki).

    Joskus aineet jättävät jälkeensä pysyviä haittoja, mutta tässä vaiheessa näin vähän aikaa lopetuksesta ei kannata sitä miettiä tai asiasta huolehtia.

    Oletteko puhuneet asioista yhdessä? Miksi partnerisi oli alla päin? Näitä asioitahan voitte käydä läpi yhdessä, jos se onnistaa tai mennä juttelemaan jollekin pariterapeutille tai vastaavaan. Napit eivät masennusta muuta miksikään. Ainoastaan tekevät ihmisestä seinää tuijottavan tunteettoman aseksuaalin ja impotentin robotin, ei fiksua toimintaa.

    Äänestä

  • Myrkyn lykkäs kirjoitti:

    Suosittelisin esimerkiksi vierailua ravintoterapeutin tykö, jos haluatte vaikuttaa terveellä, fiksulla tavalla fyysiseen ja henkiseen vointiinne.

    Tietenkin nyt ajankohtaista on ottaa aikalisä ja katsoa miten lopetustilanne jatkuu. Vieroitusoireet voivat kestää kuukausia, hyvin yksilöllistä (katsokaa em. linkki).

    Joskus aineet jättävät jälkeensä pysyviä haittoja, mutta tässä vaiheessa näin vähän aikaa lopetuksesta ei kannata sitä miettiä tai asiasta huolehtia.

    Oletteko puhuneet asioista yhdessä? Miksi partnerisi oli alla päin? Näitä asioitahan voitte käydä läpi yhdessä, jos se onnistaa tai mennä juttelemaan jollekin pariterapeutille tai vastaavaan. Napit eivät masennusta muuta miksikään. Ainoastaan tekevät ihmisestä seinää tuijottavan tunteettoman aseksuaalin ja impotentin robotin, ei fiksua toimintaa.

    Oletpas sinä viisas.

    Missä yliopistossa vaikutat?

    Äänestä

Mistä ajattelit sitä 5HTP:tä hommata? Ei taida olla Suomessa myynnissä. On myös lääkeainelistalla, eli jos tilaat ulkomailta ja jää tulliin, niin saa kuulemma jopa tonnis sakot.

Äänestä
  • Luontaistuotekaupoista saa 5htp valmisteita :)

    Äänestä

5htp:lla ei mitään vaikutusta minulla. Ainoastaan lääkkeillä oli huomattava vaikutus.

Kaikilla ei kuitenkaan lääkkeet auta (tai ei välttämättä ole löydetty oikeaa lääkettä) ja jos auttaisikin, pelkästään lääkkeet tai luontaistuotteet ei pidemmän päälle ole se ratkaisu, vaan hyvä mielenterveys on monen asian summa.

Elintavat tarkasteluun ensimmäisenä (ravinto, liikunta, riittävä nukkuminen, sosiaaliset suhteet) ja koko ajattelu kannattaa käydä kriittisesti läpi, mielellään jonkun terapeutin kanssa. Paras vaste on kognitiivisella psykoterapialla ja lääkehoidolla.

Jotta pääsee eroon masennuksesta, tarvitaan masentuneelta melkoinen määrä ymmärrystä ja aktiivista otetta masennuksen selättämiseen.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


myrkkyjä kirjoitti:

Mieheni alotti ennen kesää cutalopramin masennukseen, söi 40mg/vrk. Tuli ongelmia sängyssä, ja mies alko lääkkeen alkuhuuman jälkeen olla muumio ja poissaoleva. Lopetettiin lääkitys, ja nyt siitä on viikko. Vieroitusoireet ei onneksi ole niin rankat kun monilla täälläkin keskusteluissa, mutta niitä on paljon.. :/ Lueskelin tossa sitten että on luontaistuote, 5HTP, jota käytetään muuallakin maissa vakavankin masennuksen hoitoon ja että sitä saa luontaistuotekaupoista ilman reseptiä. Onkohan sen haitoista kellään kokemusta, onko samanlaista paskaa kun SSRI-lääkkeet vaikka onkin luontaistuote? Kokemuksia 5HTP:n käytöstä yleensäkkään, ja sivuoireista ja lopetusoireista?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu