Avensis ja lohkolämmitin

Eipirulauta

Onko totta ettei uuteen Avensikseen saa ollenkaan lohkolämmitintä ? Ei kuulemma ole lohkossa paikkaa lämppärille ollenkaan. Soittelin erääseen korjaamoon ja kertoivat että jonkinlainen säteilylämmittäjä voitaisiin asentaa, mutta sen teho on huomattavasti huonompi kuin lohkolämmittimen. Puhelimessa asentaja kertoi että kyseinen säteilylämmittäjä vaatii ainakin kolminkertaisen ajan verrattuna lohkolämmittimeen ja kun pakkasta alkaa olla -20 sen käyttö on lähes hyödytöntä.

Hei, onko mua huijattu, vai voiko asia tosiaan olla niin että Suomessa myydään autoa johon ei saa lohkolämmitintä ?

58

44084

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Caesar

      Ainakin minulle uutta koslaa hankkiessani lohkolämppärin tyrkkäsivät kiinni. Todistettavasti ei ole mikään säteilylämmitin ja yhden talven kokemusten nojalla vielä toimiikin mainiosti.

    • Justuse

      Vähän samanlaista huhua olen kyllä kuullut, mutta en aluksi uskonut. Tuo on melkoinen puute.

      • Ave, Caesar

        Itselläni onkin lämpöinen talli, jossa pitää autoa


      • El Reino

      • Brutus
        El Reino kirjoitti:

        Mikä tässä nyt niin vaikeeta on? Voipi ihan itsekin katsoa jos ei usko:
        http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Avensis_varusteet_esite.pdf
        Siinä paistattaa sivulla 19 moottorinlämmitin oikein kuvan kera, punaisena kuin korkeasaaren paviaanin perse. Defa lukee töpselin päässä.

        Esitteessä sattuu olemaan vain 12 sivua. Teit vanhan pahkasikakepposen!


      • El Reino
        Brutus kirjoitti:

        Esitteessä sattuu olemaan vain 12 sivua. Teit vanhan pahkasikakepposen!

        Riippuu lukeeko sivunumeron sen esitteen oikeasta laidasta vai adoben alalaidasta.
        Sivun oikeassa reunassa=19, adoben alalaidassa on 10 of 12. Sivun ylälaidassa on iso kuva kersasta turvaistuimessa. Jo pitäis löytyä.


      • Hemppa
        El Reino kirjoitti:

        Mikä tässä nyt niin vaikeeta on? Voipi ihan itsekin katsoa jos ei usko:
        http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Avensis_varusteet_esite.pdf
        Siinä paistattaa sivulla 19 moottorinlämmitin oikein kuvan kera, punaisena kuin korkeasaaren paviaanin perse. Defa lukee töpselin päässä.

        Siinä puhutaan moottorinlämmittimestä, ei lohkolämmittimestä. Onhan se säteilylämmitinkin moottorinlämmitin, muttei vastaa kuitenkaan lohkolämmitintä millään tasolla.


      • tane burn
        Hemppa kirjoitti:

        Siinä puhutaan moottorinlämmittimestä, ei lohkolämmittimestä. Onhan se säteilylämmitinkin moottorinlämmitin, muttei vastaa kuitenkaan lohkolämmitintä millään tasolla.

        mitään säteilylämmittimestä. onhan se moottorinlämmitin lohkolämmitinkin mitä suurimmassa määrin. mitenkäs tämä asia lienee, taitaa olla nämä niitä normaaleja paskanheittojuttuja taas. onko kukaan tsiigannut mitä siellä lämppärijohdon päässä oikein on?


      • El Reino
        El Reino kirjoitti:

        Mikä tässä nyt niin vaikeeta on? Voipi ihan itsekin katsoa jos ei usko:
        http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Avensis_varusteet_esite.pdf
        Siinä paistattaa sivulla 19 moottorinlämmitin oikein kuvan kera, punaisena kuin korkeasaaren paviaanin perse. Defa lukee töpselin päässä.

        Koska asia jäi itseänikin vaivaamaan. Hinnastossa:
        http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Avensis_hinnat.pdf

        sivulla 2/3 (adoben mukaan) esitetään seuraavia tuoterivejä:

        Moottorinlämmittimen vastus 1.6 ja 1.8 vvt-i
        Moottorinlämmittimen vastus 2.0 vvt-i
        Moottorinlämmittimen vastus D-4D

        Ei kuulosta miltään säteilylämppäriltä vaan ihka ehdalta lohkolämmittimeltä.


      • Mutta niinhän
        El Reino kirjoitti:

        Koska asia jäi itseänikin vaivaamaan. Hinnastossa:
        http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Avensis_hinnat.pdf

        sivulla 2/3 (adoben mukaan) esitetään seuraavia tuoterivejä:

        Moottorinlämmittimen vastus 1.6 ja 1.8 vvt-i
        Moottorinlämmittimen vastus 2.0 vvt-i
        Moottorinlämmittimen vastus D-4D

        Ei kuulosta miltään säteilylämppäriltä vaan ihka ehdalta lohkolämmittimeltä.

        Vastus se on säteilylämmittimessäkin, tosin se asennetaan vain mooottorin ulkopuolelle.


      • Brutus
        El Reino kirjoitti:

        Riippuu lukeeko sivunumeron sen esitteen oikeasta laidasta vai adoben alalaidasta.
        Sivun oikeassa reunassa=19, adoben alalaidassa on 10 of 12. Sivun ylälaidassa on iso kuva kersasta turvaistuimessa. Jo pitäis löytyä.

        Onpas onnettomat vakiovarusteet!
        Jopa raitisilmasuodattimesta ja roiskeläpistä pitää maksaa erikseen!
        Mikähän hitto on "lukkomutterisarja"?


      • fillaristi
        Brutus kirjoitti:

        Onpas onnettomat vakiovarusteet!
        Jopa raitisilmasuodattimesta ja roiskeläpistä pitää maksaa erikseen!
        Mikähän hitto on "lukkomutterisarja"?

        jolla voi lukita vanteet kii ettei rosvo vie. mullakin on sellaiset, sain aluvanteiden kaupanpäälle.


      • puute

        Onko se mielestäsi melkoinen puute myös Audin, VW:n tai Skodankin kohdalla?


      • defa
        El Reino kirjoitti:

        Mikä tässä nyt niin vaikeeta on? Voipi ihan itsekin katsoa jos ei usko:
        http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Avensis_varusteet_esite.pdf
        Siinä paistattaa sivulla 19 moottorinlämmitin oikein kuvan kera, punaisena kuin korkeasaaren paviaanin perse. Defa lukee töpselin päässä.

        moottorinlämmittimiä kaikki säteily(liimataan lohkoon)letkuun tuleva ja perinteinen lohkolämmitin.ei ave ole ainoa johon ei perinteistä lämppää saa.varmaan viiden vuoden päästä ei saa mihinkään.nykyään ei tarvita valuteknisistä syistä niitä aukkoja lohkon kylkeen.


      • busman
        El Reino kirjoitti:

        Koska asia jäi itseänikin vaivaamaan. Hinnastossa:
        http://www.toyota.fi/media/fifi/pdf/Avensis_hinnat.pdf

        sivulla 2/3 (adoben mukaan) esitetään seuraavia tuoterivejä:

        Moottorinlämmittimen vastus 1.6 ja 1.8 vvt-i
        Moottorinlämmittimen vastus 2.0 vvt-i
        Moottorinlämmittimen vastus D-4D

        Ei kuulosta miltään säteilylämppäriltä vaan ihka ehdalta lohkolämmittimeltä.

        Kaikissa nykyautoissa joissa on kokonaan kevytmetallikone on säteilylämmitin. Kevytmetallikoneisiin ei lohkolämmitintä voi eikä saa asentaa. Näin esim.Volvoissa ja isoissa Mersuissa on säteilylämmittimet oleet jo 10 vuotta. Ai niin silloinhan siinä ei ole mitään ihmeellistä. Vouhkaus ja vittuilu pitää kohdistaa aina Toyotaan.


    • jouninka

      Muistaakseni Avensikseen ei saa perinteistä lohkolämmitintä vaan se korvataan mainitsemallasi säteilylämmittemellä.

      Säteilylämmitin siis todellakin asennetaan moottori/öljypohjan kylkeen ja se lämmittää moottoria säteilemällä.

      Autot kun nykyisin valmistetaan enimmäksen tuonne lämpöisiin maihin, niin tuollaisiin asioihin ei juuri kiinnitetä huomiota.

      • AE111

        Itselläni on viime vuoden Corolla 1,6, eli samalla koneella kuin 1,6 Avensis. Tämäkin tuli säteilylämmitimellä. En tiedä olisiko saanut tavallisella, kun en älynnyt etukäteen kysyä, mutta tuskinpa. Vaikka olisi koko päivän työpaikalla tolpassa, ei sitä huomaa kovalla pakkasella ollenkaan. Ja taloyhtiön tolpasta saa vain kaksi tuntia kerrallaan. Se taas ei riitä kuin nollakeleihin.


      • Tietoa

        Takuulla tietoo: Aivan nykymoottoreissa on aika harvakseen lohkolämppärille nk sokeeta roppua johon lämppäri on laitettu, mutta vaihtoehtoja on kaksi: alavasiletku poikki ja väliin nk letkulämppäri / tai Webasto / Eberi. Letkulämmitin on siitä huono kun siinä ei ole kiertovesipumppua mukana eli tosi hidas, ja johtumalla lämpö siirtyy pakkasella lähes etanan vauhdilla.Polttoainelämppärit ovat kyllä kovin hintavia mutta todella mukavia. Tietenkin sähkö loppuu niistäkin jos ajat vain lyhyitä matkoja. Periaate on tunti päällä ja tunti ajoa.


      • Corollan omistaja
        AE111 kirjoitti:

        Itselläni on viime vuoden Corolla 1,6, eli samalla koneella kuin 1,6 Avensis. Tämäkin tuli säteilylämmitimellä. En tiedä olisiko saanut tavallisella, kun en älynnyt etukäteen kysyä, mutta tuskinpa. Vaikka olisi koko päivän työpaikalla tolpassa, ei sitä huomaa kovalla pakkasella ollenkaan. Ja taloyhtiön tolpasta saa vain kaksi tuntia kerrallaan. Se taas ei riitä kuin nollakeleihin.

        Jo on kumma juttu...
        Mulla on 1,6 Corolla tänä kevät talvella ostettu Autossa on lohkolämmitin ja vielä sisätilalämppärikin. Outoa eikö totta..
        Molemmat toimivat moitteettomasti. Että se siitä p:n puhumisesta


      • AE111
        Corollan omistaja kirjoitti:

        Jo on kumma juttu...
        Mulla on 1,6 Corolla tänä kevät talvella ostettu Autossa on lohkolämmitin ja vielä sisätilalämppärikin. Outoa eikö totta..
        Molemmat toimivat moitteettomasti. Että se siitä p:n puhumisesta

        Siis on minullakin "moottorinlämmitin", joka sattuu olemaan se säteilyvehje ja toki pistoke haaroitettu sisälle sisätilalämmitintä varten. Mutta onko lämmittimesi varmasti oikea lohkolämmitin vai säteilylämmitin? Niiden käyttö ei eroa toisistaan, paitsi tarvittavan lämmitysajan suhteen. Harjaantumaton ei myöskään erota niiden muovisuojusten seasta kumpi autossa on. Minulle on sanottu, ettei alumiinilohkoon voisi laittaa oikeaa lohkolämmitintä; siis sitä juuri, mikä tökätään lohkossa olevaan reikään.


      • defari
        AE111 kirjoitti:

        Itselläni on viime vuoden Corolla 1,6, eli samalla koneella kuin 1,6 Avensis. Tämäkin tuli säteilylämmitimellä. En tiedä olisiko saanut tavallisella, kun en älynnyt etukäteen kysyä, mutta tuskinpa. Vaikka olisi koko päivän työpaikalla tolpassa, ei sitä huomaa kovalla pakkasella ollenkaan. Ja taloyhtiön tolpasta saa vain kaksi tuntia kerrallaan. Se taas ei riitä kuin nollakeleihin.

        Toyotan alumiinilohkon ulkopuolelle asennettavan Defan säteilylämmittimen teho on 362 wattia.

        Eli ei ole hääppöinen lämmitin.
        Alle 10 miinusasteen lämpötiloissa on ihan hyvä, kylmemmässä kelissä melko vaatimaton.

        Tuli Corollaan keväällä -00 alumiinikoneen myötä.


    • Dorka

      Asenna eberi tai webasta niin alkaa homma skulata. Ei tuollaisia viritelmiä kannata asentaa kuluttavat vain sähkö ja lämpä haihtuu ilmaan.

      Mulla oli tuollainen sätäri omassa autossa ja kun pakkasta oli vähänkin enemmän tuli ongelmia. Ajastin oli päällä vain 2h maksimissaan ja se ei riittänyt.

    • Turpa-Uuno

      Pengoinpa nyt minäkin sitten asiaa. Defan asennusohje:
      http://www.defa.net/doc/800/872.pdf
      sivulla 5/10 sanoo (Avensis 2.0 ja 2.4):
      "Lämmitin asennetaan alkuperäiseen reikään moottorissa...asenna lämmitin reikään siten, että pistoke osoittaa alaviistoon taaksepäin".
      Mukana on kuva sekä koneen kyljestä että siinä olevaan reikään työnnettävästä lohkarista. Vastaavat ohjeet löytyvät myös 1.6 ja 1.8 -koneille.

      M.O.T: Väite että Aveen ei saa lohkolämmitintä on paskaa. Joka muuta väittää, esittäköön jotain muuta kuin musta tuntuu -oletuksia.

      • Turpa-Uuno

        osoittaa kello yhdeksään eikä alaviistoon, sori lapsus:) Reikä, sen olemassa olo ja lohkolämmitin eivät kumminkaan miksikään muutu.

        Mutta itse asiasta: Kannattanee varmaan jatkossa luottaa hieman paremmin ko. autoa tuntevaan huoltoliikkeeseen.


      • pitäjänkirkko

      • Turpa-Uuno
        pitäjänkirkko kirjoitti:

        Mikäs tämä sitten on

        http://www.defa.net/doc/800/864.pdf

        Näkyy siellä siis säteilylämppärikin olevan? Tiedä sitten kumpia laittaavat mutta kyllähän se reikäkin siellä on, ja siihen sopiva Defan lämmitin on saatavilla. Ei kait se asia miksikään muutu.


    • muitakin

      Niin, myös esim eräisiin VW:n Audin, Skodan, Seatin ja Volvon malleihin ei saa kuin tuollaisen säteilylämmittimen. Johtuen kevytmetallisten lohkojen ominaisuuksista. Mutta ainahan voi laittaa ns. letkulämmittimen...

      Ja ei säteilylämmittimen käyttö ole turhaa kovallakaan pakkasella. Lämmitin lämmittää hieman heikommin kuin perinteinen uppolämmitin mutta ero ei todellakaan ole kolminkertainen, ehkä 1,5 kertainen.

      Ja todellakin Suomessa myydään automalleja, joihin ei saa lohkolämmitintä, joka on ns. uppolämmitin, eli vastus on lohkon sisällä vesitilassa. Näitä malleja löytyy siis ainakin VW:ltä Audilta, Skodalta, Seatilta, Volvota ja Toyotalta.

    • Jasso

      On monta muutakin merkkiä, johon ei nykyään laiteta ns. lokilämmitintä.
      Mm. BMW ja Volkkarin joitakin malleja.

      • d4d

        Mulla on 04 avessa lohko sekä eberi, siis LOHKOLÄMPPÄRIÄ saa siihen!!!!!!


      • varma
        d4d kirjoitti:

        Mulla on 04 avessa lohko sekä eberi, siis LOHKOLÄMPPÄRIÄ saa siihen!!!!!!

        oletko varma ettei sulla ole säteilylämmitin


    • Simo

      Onko se liikaa vaadittu soittaa liikkeeseen ja kysyä tätä. Tällä palstalla puolet porukasta puhuu ihan mitä sattuu tietämättä mistään mitään.

      • löydä

        niin, seurasin sivusta kun kaveri kyseli jenkki golffiinsa lämmitintä, ei osannut KUKAAN sanoa, sopiiko siihen ja mikä, vaikka oli moottorityyppi ym tiedot esittää! ja kukaan = 2x stockmann auto,defa,calix,vw:n maahantuonti,varaosaliike....


    • Tiedustelija

      Tiedustelin asiaa maililla Toyotan merkkiliikkeestä.

      Kyselin pitääkö paikkaansa ettei uuteen avensiksenn saa lohkolämmitintä vaan se korvataan ns. säteilylämmittimellä.

      Vastaus:

      Tervehdys!
      Kiitos yhteydenotosta.

      Kyllä k.o tieto pitää paikkansa.

      Joten perinteistä lohkolämmitintä siis ei saa Avensikseen !

      Se miksi Defan sivuilla puhutaan reikiistä jne. en tiedä syytä, mutta mahdollisiin reikiin ei asenneta lohkaria.

    • menee

      Alumiini/silumiinivalu lohkoon säteily-lämmitin
      Valurauta lohkoon lohko-lämmitin
      Lohkolämmittimen runko on valurautaa ei sovi alumiinilohkoon eri lämpölaajenimisen vuoksi.

    • Caesar

      Piti oikein tehdä toyotalle harvinainen temppu eli avata konepelti ja yrittää tsiigata mikä lämppäri sinne on asennettu (naamioin naapurien vuoksi homman pissapojan täytöllä, olisivat muuten voineet julistaa kansallisen hätätilan siksi toyo on nähty konepelti pystyssä). Niin hyvin on vermeet koteloitu ettei pääse näkemään kumpi lämppäri siellä aika alhaalla lopulta on. Huoltokirjassa kohdassa "Maahantuojan ennen luovutusta asentamat lisälaitteet" lukee kyllä lohkolämmitin.

      Mutta niin tai näin: Ainakin viime talven parinkymmenen asteen pakkasessa lämmitti oivasti, suli ihan lohkolämppärin tapaan lumet rähinäpelliltä ja koneen vesi lämpesi mittarin mukaan parin kilsan matkalla. Eipä se lämmittimen tyyppi itseisarvo liene, vaan se että lämmittää.

      • Jussik

        Säteilylämmitin ei lämmitä vettä, vaan pelkästään öljyä, joten vesi ei lämpene yhtään sen aikaisemmin kuin ilman lämmitystäkään.

        Avensiksessa ei -20c pakkasessa lämmöt nouse kahden kilometrin matkalla lähelekkään normaalia. Veden l.tila varmasti nousee kuten mainitsit, mutta ei läheskään kuten oikealla lohkolämmittimellä.

        Minulla nimittäin on kyseinen säteilylämmintin ja olen käyttänyt sitä yhden talven. Perinteistä lohkolämmitintä tuli ikävä kun pakkasta oli reilut -15c. Kahden tunnin lämmittäminen ei vaikuttanut mitään.


      • Caesar
        Jussik kirjoitti:

        Säteilylämmitin ei lämmitä vettä, vaan pelkästään öljyä, joten vesi ei lämpene yhtään sen aikaisemmin kuin ilman lämmitystäkään.

        Avensiksessa ei -20c pakkasessa lämmöt nouse kahden kilometrin matkalla lähelekkään normaalia. Veden l.tila varmasti nousee kuten mainitsit, mutta ei läheskään kuten oikealla lohkolämmittimellä.

        Minulla nimittäin on kyseinen säteilylämmintin ja olen käyttänyt sitä yhden talven. Perinteistä lohkolämmitintä tuli ikävä kun pakkasta oli reilut -15c. Kahden tunnin lämmittäminen ei vaikuttanut mitään.

        Mutta me ei ollakaan ajettu toistemme autoilla. Ehkä et ole huomannut ostaessa pyytää oikeanlaista lämppäriä?


      • puhu paskaa
        Jussik kirjoitti:

        Säteilylämmitin ei lämmitä vettä, vaan pelkästään öljyä, joten vesi ei lämpene yhtään sen aikaisemmin kuin ilman lämmitystäkään.

        Avensiksessa ei -20c pakkasessa lämmöt nouse kahden kilometrin matkalla lähelekkään normaalia. Veden l.tila varmasti nousee kuten mainitsit, mutta ei läheskään kuten oikealla lohkolämmittimellä.

        Minulla nimittäin on kyseinen säteilylämmintin ja olen käyttänyt sitä yhden talven. Perinteistä lohkolämmitintä tuli ikävä kun pakkasta oli reilut -15c. Kahden tunnin lämmittäminen ei vaikuttanut mitään.

        Älä nyt viitsi jauhaa ihan täyttä paskaa. Se säteilylämmitin laitetaan lohkon kylkeen kiinni ja yleensä lohkossa on myös vettä jäähdytyskanavissa, joka kyllä aivan varmasti lämpiää, jos ja kun lohkokin lämpiää. Kun annat säteilylämmittimen olla päällä 2 tuntia, niin aivan varmasti lohkokin lämpiää ja samalla lohkon sisällä oleva vesi lämpiää. Ei se säteilylämmitin missään öljytilassa ole. Ja jos lämmitetään öljyä, niin varmasti lämpiää siinä samalla öljyn yläpuolella oleva lohkokin, kun lämpö nousee ylöspäin ja öljyt yleensä ovat suht alhaalla lohkossa.

        Mutta huonommin säteilylämmitin lämmittää konetta kuin uppovastuslämmitin, joka lämmittää suoraan vettä. Ero on ehkä 1,5 kertainen. Ja laita autosi lämmittimeen 2 tunniksi ja koita sen jälkeen kädellä lohkoa lämmittimen läheltä. On varmasti lämmin.


    • boyko

      Kaikki nämä VAGit ja BMW:t ja Tojotat, ja heti! Ja ne romut mitkä on vielä jääneet käsiin tulee myydä välittömästi tai vaikka lahjoittaa kovaosaisille!

      Miten on mahdollista että sieltä tulee tällaisia susia: Kevytmetallilohkot! Ei jumankauta, meitä on petetty!!

      • Joukahainen

        Aivan totta. Kohta autoista poistuu lämmityslaite kokonaan ja suomalainen ostaa kun on niin hyvä että......Itse en osta autoa johon ei saa kunnon lohkolämmitintä tai sitten ainakin webasto tai vastaava pitää saada samaan hintaan. Tuollaiset säteilyvirittimet ovat aivan turhanpäiväisiä ja suunniteltu Saksan pohjoisosiin tms. paikkoihin, joissa pakkasta on vain muutama aste.


    • Eipirulauta

      Ilmeisesti minua ei sitten huijattu.

      Ei näytä sitten olevan ainakaan positiivnen seikka tämä säteilylämmitin juttu.

      Ps. Olen vähän huono näissä autoasioissa

    • Matti L

      Tulkinta lienee että lohkolämppärin saa, paikka koneesta löytyy ja sopiva lämmitin Defalta, mutta on eri asia laitetaanko kumman tyyppinen lämppäri. Ilmeisesti kuitenkin molempia on laitettu maahantuojan toimesta.

      Ja provoilijat sitten kovasti tietenkin toivoisivat ettei saisi kumpaakaan. Ja vaikka saisikin niin olisivat ainakin huonoja ja tehottomia. Venäläistä kateutta kirkkaissa väreissään.

      • defa

        kattelin tossa defan sivuja ja minusta näytti että se paljonpuhuttu reikään laitettava lämmitin on myös säteilylämmitin.se reikä ei mee vesitilaan ja väliin laitetaan se lämpöäjohtava mömmö


      • vanhaasentaja
        defa kirjoitti:

        kattelin tossa defan sivuja ja minusta näytti että se paljonpuhuttu reikään laitettava lämmitin on myös säteilylämmitin.se reikä ei mee vesitilaan ja väliin laitetaan se lämpöäjohtava mömmö

        Säteilylämmittimen voi asentaa joko lohkossa olevaan koloon tai öljypohjaan.


    • ook

      mitä toi liekinkuva tarkottaa tos keskusteluaiheen edessä?

      • eli vinkki niille tumpeloille (ylläpidon mielestä), jotka eivät osaa katsoa "vastattu" saraketta


    • Jere

      Vittuako tuollaisesta asiasta täällä jankuttelle ja arvuutelle. Puhelin käteen ja soitto Toyotan myyjälle, sillä se selviää ketä asia kiinnostaa.

    • paljon...

      Vanhan auton (Toyota Carina II) moottori lämpeni 2 tunnin "tolpassa" olon jälkeen kunnolla -25 asteen pakkasessakin, ja käynnistyi kuin palmun alta.

      Nykyistä 2v. vanhaa Opel Vectraa pidin viime talvena -25 pakkasella samat 2 h "tolpassa". Käynnistyminen oli tosi vaikeaa, moottorista kuului epäämääräisiä, voimakkaita "laahaavia" ääniä, ja suoraan sanoen pelkäsin moottorin hajoavan! Tämän kokemuksen jälkeen sai esilämmitykset jäädä oli pakkasta kuinka paljon vain, eikä käynnistymisessä ollut ongelmaa.

      Taitaa Vectrankin konepellin alta löytyä alumiinia? Eikä 2 h säteilylämmityksestä ollut kuin haittaa, kun osa koneesta oli lämmin ja osa jäi kylmäksi.

      Osaako joku sanoa, kuinka monta tuntia noilla paukkupakkasilla on säteilylämmittimen oltava päällä, jotta alumiinikone todella lämpiäisi tasaisen lämpöiseksi?

    • avensis alla

      AVENSIS 2.0 D4D, siihen tulee perinteinen vastus lohkarin nestetilaan. Defa 578 on malli....

      • er

        Avensiksessa luki että Defan lohkolämmitin... selvitin asiaa niin kyseessä onkin säteilylämmitin Defa 411864. Se lohkon reikään kiinnitettävä lämmitin olisi sitten ns. letkulämmitin ei siis vanhanajan lohkolämmitin. Näin se asia on!


    • Toy(ota) cars

      Perinteinen vastus lohkon sisään pitää ääntä (vähän kuin kattila alkuvaiheessa ennen kuin vesi kiehuu/korina tms.) ja säteilylämmitin ei pidä äätä (naksahtaa saattaa kerran pari). Tuosta tiedät kumpi on pistetty. Uusiin autoihin tulee poikkeuksetta säteilylämmitin juurikin lohkon materiaalista johtuen.

      • ***

        myöskään asentaessa ei tarvitse laskea nesteitä pois moottorista, kun vastus tulee moottorilohkossas olevaan poraukseen, joka ei mene nestetilaan..


      • -lämpöäkö-
        *** kirjoitti:

        myöskään asentaessa ei tarvitse laskea nesteitä pois moottorista, kun vastus tulee moottorilohkossas olevaan poraukseen, joka ei mene nestetilaan..

        Ja kaikki 300W väärällä puolella lohkoa. Nimittäin ulkopuolella, kun se on perinteisessä lohkolämppärissä 550W ja sisäpuolella suoraan jäähdytysnesteessä.
        Eli "pieni" ero lämmitystehossa ja ajassa.


    • jeppe6

      mulla on webasto

    • ooiiiiiiiiiiiiiiitss

      ei auta sulla paljoa kun on sytytys näin myöhäisellä

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan kuinka paljon on watteja toyotan lohkolämmittimessä onko 500w vai 600w.

    • Anonyymi

      Useaan nyky autoon ei saa edes webastoa. Sekoittaa ajotietokoneen ja voi olla, että auto ei käynnisty. Kysyin huollossa letkulämmittimen asennusta edellä mainitusta syystä sanoivat, että ei suositella.

      • Anonyymi

        Vastaus myös edelliseen, säteilylämmittimet on n 300w.
        Kyllä auton ohjelmistoja voi muuttaa siten että ei Webasto tai letkulämlitin häiritse. Mutta pitää vähän osata.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

      Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

      Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

      Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

      Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

      Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

      Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

      Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

      Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe