Kuva-arkisto

Super Major

Miten arkistoitte digikameroiden kuvat ja skannatut kuvat niin, että ne löytyvät, eli vaikkapa tietty henkilö tai monipuolisemmin tietty henkilö tiettyyn aikaan tietyssä paikassa.

6

176

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mietinnässä vielä

En vielä oikein mitenkään, kuvat on vain vuosikansioissa, "perhekuvat" ja "harrastekuvat" erikseen, ja parilta viime vuodelta Lightroomin catalogissa. Mutta vähän olen ajatellut, että alkaisikohan niitä jotenkin paremmin organisoimaan. Lightroom kun on käytössä, niin lienee hyvin luonnollista hyödyntää sen ilmeisesti hyvinkin päteviä arkistointiominaisuuksia. Sinnehän voisi syöttää kuviin hakusanoiksi esim. paikan nimiä, henkilöiden nimiä yms. joiden perusteella voisi sitten tehdä hakuja. Kuvausaikahan tuleekin suoraan EXIF:stä, samoin kuvauspaikkakin jos kamera tallentaa kuvaan GPS-koordinaatit. Toisaalta kuvat saa aika pienellä vaivalla tiputeltua kartalle käsinkin. Paikan mukaan kuvien haku käy sitten kätevästi valitsemalla halutun alueen kartalta.

No, näkyyhän noita olevan muitakin ITPC/tms.-tageihin perustuvia organisointisoftia ilmaiseksikin saatavilla. Tuohan on kai jonkinlainen standarditieto, niin sitten ei ole sidottu juuri siihen softaan, jolla hommaa alkaa tekemään. Siinähän sitä vaan sitten on hommaa, kun kuviin alkaa keksimään ja naputtelemaan niitä hakusanoja.

• Canonisti minäkin

Helppo tapa hoitaa asia on iPhoto. Siinä on yhdistettynä kohtuullinen metadatan käsittely ja kasvontunnistus. Kun ohjelman ominaisuudet eivät riitä, on siinä ominaisuus jolla kuvaa käsiteltäessä iPhoto avaa toisen ohjelman, esimerkiksi Apperturen.

https://www.apple.com/fi/mac/iphoto/

• Super Major

Toimiiko kasvojentunnistus, siis Villen esimerkkikuvan avulla löytyy jollakin osumaprosetilla muitakin, jossa Ville on.

• Canonisti minäkin
        Super Major kirjoitti:

Toimiiko kasvojentunnistus, siis Villen esimerkkikuvan avulla löytyy jollakin osumaprosetilla muitakin, jossa Ville on.

Eihän se mikään NSA:n superkone ole, mutta minusta se toimii kohtuulisesti ja "oppii" jonkin verran. Auttaa selvästi metatiedon ylläpidossa.

• 920

Eipä juuri harrastekuvien arkistointiin ole panostettu. Ovat vuosittaisissa kansioissa ja jonkinverran on lajiteltu aiheiden mukaan. LR on ollut käytettävissä ensimmäisestä testiversiosta lähtien, mutta en ole vaivautunut sen arkistointiosaa syvällisesti käyttämään.

Ammattikuvat ovat paremmin järjestyksessä, ja sehän on pääasia.

CD/DVD-levyjä on satoja ja ulkoisia kiintolevyjäkin on vajaa parikymmentä, ihan kivahan sieltä on kuvia etsiä ;)

• onni.

Minä olen todennut Lightroomin käteväksi paikaksi arkistoida kuvia. Kaikki kuvat löytyy kuukausittain menevästä kansiosta ja näissä kansioissa on sisällä kansioita esim. "Mikon ja Marin häät" tai "Ekat sienet" tai "Joonan passikuvat! Ja jos Lightroomissa on kansio 2014/Helmikuu/Joonan_passikuvat niin samat kansiot löytyy tietokoneen muistilta. Eli on helppo sitten laittaa kuvat ulkoiselle kovalevylle tai muualle talteen, kun ne samat kansiot löytyy Lightroomista ja tietokoneelta. Jos siirrät Joonan passikuvat Lightroomissa Ihmiset kansioon, niin sama muutos tapahtuu tietokoneen kovalevyllä ja toisinpäin.

Olen myös tehnyt hakusanoja, vaikkapa Ihmiset/Passikuvat/Joona. Jos vaikka ottaisin Joonasta passikuvia, niin voisin antaa niille hakusanan Joona, jolloin ne kuvat löytyy myös passikuvat ja ihmiset sanojen alta. Jos laitan sanat vahingossa sekä passikuviin että Joonaan, niin ne kuvat ovat silti vain kerran siellä ihmiset ja passikuvat sanan alla. Ja hakusanoja voi lisätä helposti sekä nopeasti ja hakusanojen alle (vaikka Ihmiset) voi lisätä alapuolelle lisää ihmisiin liittyviä sanoja (kuten Passikuvat, Potretit...) ja niihin voi lisätä taas sanoja. Hakusanoja voi keksiä vaikka kuinka paljon!
      Lightroomissa on myös mahdollisuutta merkitä kuvia tähdillä ja eri väreillä.

Ja jos et tiennyt, niin Lightroomilla saa kätevästi muokattua kuvia varsin monipuolisesti pienen harjoittelun jälkeen. Adoben sivuilta taisin itse ostaa 100 eurolla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      119
      3782
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2912
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      112
      2461
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      46
      1971
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      243
      1640
    6. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      44
      1575
    7. Mihin se sysipska hävisi?

Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1547
    8. Mitä haluat oikeasti

Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1360
    9. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1346
    10. Mitä uskot sinun

Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1201
    Aihe