Vaihtolava kuorma-auto??

Tuleva autoilija

Kun seurailee vaihto kuormureita, niin miksi lava-auton kohdalla pitää mainita "vaihtolava kuorma-auto"? Ei säiliö autoakaan mainita vaihtosäiliö kuorma-auto taikka tukki auton kohdalla "vaihtotukki kuorma-auto?
Onko kyseessä jokin vanhojen äijien jäänne sanonta vai mikä?

11

1648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • http://keskustelu.su

      Vaihtolava auto on sellainen, jossa sen lavan saa irti ilman ulkopuolisia työkaluja, joko laskemalla sen maahan, tai omille jaloilleen.

      Säiliöautoissa harvoin saa pelkkää säiliötä irti.

      Siinä syy

      • qeklnhkltrnhkltr

        vaan kyllä se nykyään alkaa oleen sillein päin että useammin se säiliö on irroitettavaa mallia kuin että se olisi kiinteänä autossa.


      • Kiinteä säiliökontti
        qeklnhkltrnhkltr kirjoitti:

        vaan kyllä se nykyään alkaa oleen sillein päin että useammin se säiliö on irroitettavaa mallia kuin että se olisi kiinteänä autossa.

        Kyllä suurempien öljyfirmojen ajossa olevat säiliöautot ovat lähes kaikki kiinteitä säiliöitä. On senverran nykyään elektroniikkaa laitteissa, optisesta pinnanvalvonnasta lähtien että kannattavampaa on rakentaa kalusto niin ettei säiliöitä vaihdella. Vaihdettavia säiliöitä on kyllä mutta väitän että määrällisesti vähemmän kuin kiinyeitä1 säiliöitä.


      • imppaaja
        Kiinteä säiliökontti kirjoitti:

        Kyllä suurempien öljyfirmojen ajossa olevat säiliöautot ovat lähes kaikki kiinteitä säiliöitä. On senverran nykyään elektroniikkaa laitteissa, optisesta pinnanvalvonnasta lähtien että kannattavampaa on rakentaa kalusto niin ettei säiliöitä vaihdella. Vaihdettavia säiliöitä on kyllä mutta väitän että määrällisesti vähemmän kuin kiinyeitä1 säiliöitä.

        Joo mutta kemikaaliajossa olevissa autoissa on usein kiilatappi kiinnitys,vaunuissa ei. Vetoautoja saattaa mennä 3-4 samoilla pytyillä niin vaihto on helppo.


      • ölmbgölemhöklwh
        Kiinteä säiliökontti kirjoitti:

        Kyllä suurempien öljyfirmojen ajossa olevat säiliöautot ovat lähes kaikki kiinteitä säiliöitä. On senverran nykyään elektroniikkaa laitteissa, optisesta pinnanvalvonnasta lähtien että kannattavampaa on rakentaa kalusto niin ettei säiliöitä vaihdella. Vaihdettavia säiliöitä on kyllä mutta väitän että määrällisesti vähemmän kuin kiinyeitä1 säiliöitä.

        no älähän nyt selitä omiasi kun et näy asiasta mitään tietävän. ne pinnan valvonnat, optiset ytet ja futurat ym. ovat kaikki siinä säiliössä kiinni eikä siellä mene mitään kauheita johto/letkunippuja säiliön ja auton välillä. öljyautot tehdään nykyään suurimmalta osin kiilatappikiinnityksellä juuri siitä syystä että ne purkit saadaan tarvittaessa nopeasti pois vaikkapa jonkun remontin takia. lisäksi alustan vaihto uuteen voidaan suorittaa muutamassa tunnissa vaikka tietokoneet ja muut härpäkkeet siirrettäisiin samalla uuteen autoon.

        alunperinhän nuo kiilatapit yleistyivät sen säiliön vaihtomahdollisuuden takia eli että vain säiliön ja kärrin vaihtamalla auto voitiin varustaa täysin eri tuotteen kuljetukseen. onpa sitä joskus noita "säiliösulkeisia" tullut suoritettua ihan päivittäinkin kun juitsarit eivät ole osanneet päättää että ajettaisiinko tänään erp:piä, raskastaöljyä vai oikein tipallekko pitäis lähteä.


      • 40389yghvqbö
        ölmbgölemhöklwh kirjoitti:

        no älähän nyt selitä omiasi kun et näy asiasta mitään tietävän. ne pinnan valvonnat, optiset ytet ja futurat ym. ovat kaikki siinä säiliössä kiinni eikä siellä mene mitään kauheita johto/letkunippuja säiliön ja auton välillä. öljyautot tehdään nykyään suurimmalta osin kiilatappikiinnityksellä juuri siitä syystä että ne purkit saadaan tarvittaessa nopeasti pois vaikkapa jonkun remontin takia. lisäksi alustan vaihto uuteen voidaan suorittaa muutamassa tunnissa vaikka tietokoneet ja muut härpäkkeet siirrettäisiin samalla uuteen autoon.

        alunperinhän nuo kiilatapit yleistyivät sen säiliön vaihtomahdollisuuden takia eli että vain säiliön ja kärrin vaihtamalla auto voitiin varustaa täysin eri tuotteen kuljetukseen. onpa sitä joskus noita "säiliösulkeisia" tullut suoritettua ihan päivittäinkin kun juitsarit eivät ole osanneet päättää että ajettaisiinko tänään erp:piä, raskastaöljyä vai oikein tipallekko pitäis lähteä.

        Kerrataan nyt kuitenkin vastaus kysymykseen

        Vaihtolava auto on sellainen, jossa sen lavan saa irti ilman ulkopuolisia työkaluja, joko laskemalla sen maahan, tai omille jaloilleen.

        Säiliöautoissa harvoin saa pelkkää säiliötä irti.

        Siinä syy


      • Täh, siis täh?
        40389yghvqbö kirjoitti:

        Kerrataan nyt kuitenkin vastaus kysymykseen

        Vaihtolava auto on sellainen, jossa sen lavan saa irti ilman ulkopuolisia työkaluja, joko laskemalla sen maahan, tai omille jaloilleen.

        Säiliöautoissa harvoin saa pelkkää säiliötä irti.

        Siinä syy

        Eikö kuitenkin säiliö autojen säiliöt ole jälkeenpäin asennettu? Eli tehtaalta tulee pelkkä alusta. Säiliö auton mennesstä vaihtoon on taas usein säiliö poistettu.
        Mitäs siihen sanot?


      • Niin, saahan jokaise
        Täh, siis täh? kirjoitti:

        Eikö kuitenkin säiliö autojen säiliöt ole jälkeenpäin asennettu? Eli tehtaalta tulee pelkkä alusta. Säiliö auton mennesstä vaihtoon on taas usein säiliö poistettu.
        Mitäs siihen sanot?

        Niin, saahan jokaisesta kuorma-autostakin sen kopin irti.

        Mutta nyt pääpointtina oli termi ILMAN TYÖKALUJA


      • Ota selkoa!
        Niin, saahan jokaise kirjoitti:

        Niin, saahan jokaisesta kuorma-autostakin sen kopin irti.

        Mutta nyt pääpointtina oli termi ILMAN TYÖKALUJA

        Koppi on usein kiiloilla ja irrotus jalustralle tapahtuu lankun pätkällä tai tiiliskivellä kolauttamalla kiiloja. Ei tarvitse työkaluja ja ei varsinkaan ILMA TYÖKALUJA, niitä käyttää korjaamot ja rengasliikkeet.


      • Tippa-Teppo
        ölmbgölemhöklwh kirjoitti:

        no älähän nyt selitä omiasi kun et näy asiasta mitään tietävän. ne pinnan valvonnat, optiset ytet ja futurat ym. ovat kaikki siinä säiliössä kiinni eikä siellä mene mitään kauheita johto/letkunippuja säiliön ja auton välillä. öljyautot tehdään nykyään suurimmalta osin kiilatappikiinnityksellä juuri siitä syystä että ne purkit saadaan tarvittaessa nopeasti pois vaikkapa jonkun remontin takia. lisäksi alustan vaihto uuteen voidaan suorittaa muutamassa tunnissa vaikka tietokoneet ja muut härpäkkeet siirrettäisiin samalla uuteen autoon.

        alunperinhän nuo kiilatapit yleistyivät sen säiliön vaihtomahdollisuuden takia eli että vain säiliön ja kärrin vaihtamalla auto voitiin varustaa täysin eri tuotteen kuljetukseen. onpa sitä joskus noita "säiliösulkeisia" tullut suoritettua ihan päivittäinkin kun juitsarit eivät ole osanneet päättää että ajettaisiinko tänään erp:piä, raskastaöljyä vai oikein tipallekko pitäis lähteä.

        Höpöhöpö. Kierros Porvoon tai Naantalin terminaaleilla kertoo kyllä ihan jotain muuta!


    • lavat vaihtuu

      Vaihtolava-auto on varustettu joko jalkalavojen ajamiseen tai sitten vaijeri- tai koukkuvaihtolavalaittein. Auton koko idea on siinä, että lavaa voidaan vaihtaa vaikka monta kertaa päivässä. Lava voidaan jättää asiakkaalle lastattavaksi/purettavaksi tai terminaaliin odottamaan jatkokuljetusta. Erilaisia lavoja voi myös vaihdella kuljetustehtävän mukaan tai lavarungolle on voitu rakentaa vaikka siirrettävä työmaakoppi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moikka rakas

      Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6705
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

      Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2303
    3. Mitä haluaisit kysyä

      Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1867
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

      Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1261
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

      https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1055
    6. Mitä haluaisit nähdä

      Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

      Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      89
      953
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

      Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

      Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      840
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

      Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      767
    Aihe