Ostajani on reklamoinut mm.seuraavista asioista:
1. ikkuna ei aukea, jotta voisi pestä
2.parvekelasituksissa vikaa
3.ilmanvaihto: lämpötilan hallinta ei toimi
4. huoneiden lämmityksen lämpötilan hallinta ei toimi, myöskäään lattialämmitys ei toimi kunnolla
5. yksi seinä ei ole suora
6. yhden vesipisteen liitännät ovat peitelevyn takana
7.pääoven edessä oleva katos vuotaa
Näiden korjaamisten maksua vaaditaan minulta myyjänä. Mitä sanotte ?
Reklamaatio
5
158
Vastaukset
- mä vaan
Ei mene läpi.
Menee osittain läpi. Se, että mitkä osat menevät läåi sitten taas riippuvat aisoista joita aloittaja ei kertonut.
- kiinteistö/vuokraoikeus/ vaik AsOy?
- mos AsOy, niin mitä yhtiöjärjestyksessä määrätään kunnossapidosta?
- missä kunossa asunto oli kun kävi siihen tutustumassa?
Ainakin lämmitykseen liittyvät ongelmat kaatuvat aloittaja niskaan kiinteistössä/vuokraoikeudessa tai AsOy:ssä jossa ko kunnossapitotoimet on yhtiöjärjuestyksessä määritelty kuuluvaksi osakkeenomistajalle.
- Tämmöstä tänään
Välittä LKV:n kannattaa taas perehtyä lakiin ja oikeuskirjallisuuteen sekä oikeuskäytäntöön, sillä aivan pienistä virheistä ostajalla ei ole oikeutta hinnanalennukseen. Virheeltä vaaditaan siis vaikuttavuutta. Tosin aloittajan antamilla tiedoilla noita seikkoja on vaikea arvioida, mutta jos korjaukset ovat pieniä ja helposti toteutettavia, niin oikeutta hinnanalennukseen ei ole. Lopuksi: jos asunnon lämmitys ei toimi, katsotaan se aina kauppaan vaikuttavaksi virheeksi ja siitä ostajalla on lähes poikkeuksetta oikeus hinnanalennukseen.
- T.G.P.R.
Kyseessä As Oy, yhtiöjärjestyksessä ei mainita mitään kunnossapidosta.
Lyhentelin tuossa ylhäällä noita kohtia, laitoin vain pääasiat, ehkä turhan lyhyesti sitten, näkyviin.
Asunnon lämmitys toki toimii, mutta se on ostajan mukaan korkea ja vaihtelee eikä huoneistosta löydy säädintä, jolla voisivat itse säätää ilmanvaihtoa ja lattialämmitystä, noin lyhyesti sanoen.
Huoneisto on 2005 rakennetussa talossa ja hyvässä kunnossa.
Ostaja vaati kauppakirjaan erityislausekkeen, jossa mm. mainittu kaupan ehdoksi, ettei huoneistossa esiinny kosteusongelmia ja laitteissa ei ole vikoja. Tarkistutin tämän takia kauppakirjan lakimiehellä, joka sanoi, että em. erityiskohdat eivät muuta myyjän vastuuta, siinä pätee vain asuntokauppalaki.
Olen toki menossa tämän kanssa uudelleen lakimiehen juttusille.Nuo kaikki puutteethan kuuluvat taloyhtiön vastuulle, ei myyjän. Tietenkin myyjäkin voi joutua vastuuseen jos vikojen korjaukset aiheuttavat ostajalle merkittäviä kustannuksia yhtiövelan kautta. Tässä tapauksessa niin ei voi käydä, merkittävyyskynnys kun on oikeuden päätöksissä vaihdellut 3-10 % välillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389