Moi. Ostoslistalla harrasteautoksi vuoden 1997 Hummer H1. Siinä kun on tuo Chevyn 6.5 turbodiesel, niin tiedustelenkin teiltä kyseisen koneen kestävyydestä. Itseäni nimittäin askarruttaa kun monissa noi 50.000 - 70.000 mailia ajetussa autossa on jo vaihtokone menossa. Miten on mahdollista? Onko kone todellakin heikko vai sattumaa, että tuollaisia on tullut eteeni? Koneesta on Hummerissa otettu 193 hevosvoimaa, joten ei tuo kovin korkeaviritteiseltä näytä:) Muutoinkin kommentit koneesta ja toki autostakin muusta tekniikasta tervetulleita.
Hummer H1 ja Chevy 6.5 td
4
2495
Vastaukset
- Asko.M.
Ovatko nuo esimerkkitapaukset USA:sta? Siellä nimittäin käytetään paljon heikkolaatuisempaa dieselpolttoainetta kuin euroopassa. Tämän ovat joutuneet monet eurooppalaiset valmistajat huomaamaan kun ovat yrittäneet lanseerata dieselmallejaan jenkkeihin. Tästä johtuu myös Chevyn 5.7DX:n legendaarisen huono maine ja niiden "kuoleminen sukupuuttoon" rapakon takana.
Joka tapauksessa osta ihmeessä H1, todella hieno peli...- Skuuge
Kyllä, vertailun vuoksi olen katsonut siellä olevia malleja. Siis välttääkseen ongelman pitäisi löytää esim. Saksasta joku? Nimittäin tässä on sellainen juttu, että Suomeen on kuulema kohtuullisen vaikea saada rekisteröityä vuoden 1997 jälkeen tehtyjä Hummer H1 malleja. Näin totesi katsastusviranomaiset. Jos katsoo tuollaista vuoden 1997 mallista Hummeria, niin maileja alkaa olla jo sen verran, että riski lienee todellinen jos tuo Usasta.
- Asko.M.
Skuuge kirjoitti:
Kyllä, vertailun vuoksi olen katsonut siellä olevia malleja. Siis välttääkseen ongelman pitäisi löytää esim. Saksasta joku? Nimittäin tässä on sellainen juttu, että Suomeen on kuulema kohtuullisen vaikea saada rekisteröityä vuoden 1997 jälkeen tehtyjä Hummer H1 malleja. Näin totesi katsastusviranomaiset. Jos katsoo tuollaista vuoden 1997 mallista Hummeria, niin maileja alkaa olla jo sen verran, että riski lienee todellinen jos tuo Usasta.
Niin, EY-tyyppihyväksyntävaatimukset tulivat lopullisesti voimaan olikos nyt 1.1.1998 ja USA-autoilta ne yleensä puuttuvat, kuten myös Hummerilta. Olen tosin ollut yhteydessä erään tuontifirman kanssa koskien vuoden 2001 mustangia ja sanoivat, että tyyppihyväksyntä on mahdollista saada. En tosin tiedä miten. Helpointa on tosin tuoda vanhempi Hummer niin säästyy paperisodalta (tai ainakin suuremmalta sellaiselta).
H-ykköset ovat Saksassa kalliimpia kuin USA:ssa, mutta jenkeistä tuotaessa täytyy maksaa tulli, Saksasta ei.
http://www.mobile.de/SID7x7-ozq9Z28eW5FBW.mTXQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1098807251A1LsearchPublicD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B32%81B-t-vCaMkMoSmVb_X_Y_x_ysO~BSRA6D1100E11050Bh1BH1HinPublicA2A0A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=9&id=11111111138545931&
http://206.126.208.74/trinity/static/showPosting/16742.html - Skuuge
Asko.M. kirjoitti:
Niin, EY-tyyppihyväksyntävaatimukset tulivat lopullisesti voimaan olikos nyt 1.1.1998 ja USA-autoilta ne yleensä puuttuvat, kuten myös Hummerilta. Olen tosin ollut yhteydessä erään tuontifirman kanssa koskien vuoden 2001 mustangia ja sanoivat, että tyyppihyväksyntä on mahdollista saada. En tosin tiedä miten. Helpointa on tosin tuoda vanhempi Hummer niin säästyy paperisodalta (tai ainakin suuremmalta sellaiselta).
H-ykköset ovat Saksassa kalliimpia kuin USA:ssa, mutta jenkeistä tuotaessa täytyy maksaa tulli, Saksasta ei.
http://www.mobile.de/SID7x7-ozq9Z28eW5FBW.mTXQ-t-vaNexlCsAsCsK%F3P%F3R~BmSB11LsearchPublicJ1098807251A1LsearchPublicD1100CCarX-t-vctpLtt~BmPA1A1B20B32%81B-t-vCaMkMoSmVb_X_Y_x_ysO~BSRA6D1100E11050Bh1BH1HinPublicA2A0A0A0A0/cgi-bin/da.pl?bereich=pkw&top=9&id=11111111138545931&
http://206.126.208.74/trinity/static/showPosting/16742.htmlJoo, tuo EY-tyyppihyväksyntä vaikeuttaa tietty asiaa. Tiedustelin jokin aika sitten asiaa AKE:sta ja sain seuraavanlaisen vastauksen:
"Hummer H1 on mahdollista rekisteröidä Suomessa kuorma-autoksi, kunhan kokonaismassa on vähintään 3500kg. Rekisteröinnin helppouteen vaikuttaa kuitenkin se, tuodaanko auto maahan muuttoautona vai tavallisen menettelyn kautta. Jos kyseessä on muuttoauto, auto voi olla aivan uusikin ja selvitä pelkillä valomuutoksilla. Tavallisessa maahantuonnissa vaatimuksiin vaikuttaa auton käyttöönottopäivä. Jos tämä on 30.6.1996 tai vanhempi, autoon ei tarvitse tehdä valomuutoksia kummempaa, sillä amerikkalaiset EPA-päästöstandardit kelpaavat tähän päivään asti. Amerikkalaiset FMVSS-turvastandardit ovat voimassa vuotta pidempään, ja suorittamalla kallis päästötesti Suomessa tai valitsemalla bensiinimoottorinen kuorma-auto (ei päästövaatimuksia), voisi vielä 30.6.1997 käyttöönotettukin olla kohtuullisen helppoa tuoda maahan. Tätä uudemmilta vaaitaan runsaasti e-hyväksyntöjä, ja näiden hankkiminen on yksityiselle lähes mahdotonta hintavuuden vuoksi.
Tuotaessa autoa, jolla on voimassa EPA ja FMVSS-vastaavuus, voi nämä todistaa autosta löytyvillä tarroilla. Lisäksi tulee löytyä rekisteriote joka todistaa auton käyttöönottopäivän. Jos edellinen ei sisällä mainintaa omistajuussuhteesta, niin tästä tulisi tietysti olla jokin muu todiste.
Suurin osa valoista tulee muuttaa e-hyväksytyiksi ja 14.6.1995 alkaen tulee autossa olla tasonsäätölaite.
Väliseinä vaaditaan, mutta tämä tulee ohjaamon taakse. Tavaratilan on oltava vähintään 1,2 metriä pitkä (kiinnityspisteiden sijoituksen vuoksi). Näistä löytyy lisää tietoa säädöksistä 14.12.1982/940 ja 8.9.1989/790, mutta näitä en finlexin (www.finlex.fi) tietokannasta löytänyt. Kannattanee tiedustella Editalta."
Laitoin tänään kyselyn Hummerin tehtaalle, etteikö heiltä löytyisi noita tarvittavia tyyppihyväksyntävaatimukset täyttäviä papereita. Nimittäin tuodaanhan noita autoja maahan mm. Saksaan ja silloin uskoisi jollain olevan ne jo valmiina. Toisaalta olen myös laskenut, että tuonti esim. Saksasta voisi kuitenkin tulla edullisemmaksi. Nimittäin mainitsemasi tulli on 22% ja menee auton kauppahinnin ja rahdin yhteissummasta. Sitten vielä Kauppahinta rahti tulli on alv:n eli toisen 22% summan perusteena. Lopullinen summa on siis tulli alvi ja nousee kohtuullisen korkeaksi jo. Tässä esimerkki, mitä kustantaa jos vaikka toisi halvankin hummerin jenkeistä:
Euroja
Hankintahinta 30000
Rahti 1200
Yhteensä 31200
Tulli 6864
Alv. 8374,08
Maksuun 15238,08
Kokonaiskust. 45238,08
Ja noin 40.000 tuhannella eurolla saakin jo Saksasta esittämäsi vuoden 1997 Hummerin. Mutta tästä herääkin vielä kysymys.. Onhan Saksasta ostettavassa Hummerissa tarvittavat dokumentit vai tarvitseeko pelätä vielä ongelmia Suomen päässä? Jos tuollaisen hakee, niin siitä ei ilmeisesti mene mitään veroja enää, koska alv on jo kerran maksettu ja tullia ei peritä sisäkaupasta. Kustannuksia tulisi siis vain haku.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2513639Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2631253Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin591208- 841046
Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes93990eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.93925Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56916En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin117870- 169863
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14814