Vihaan töissä käymistä

rauhaa rakastava

Aloitin työt kolmen vuoden tauon jälkeen pari kk sitten. Työni on asiakaspalvelutyötä ja paikka on ihan ok, ei mukavaa muttei myöskään kamalaa työtä, mutta vihaan jokaista työaamua. Vihaan herätä herästyskellon soimiseen, haluaisin vain jatkaa nukkumista, vihan nousta ylös, vihaan käydä suihkussa ja ja vihaan pukea päälle. Vihaan kävellä bussipysäkille ja odottaa bussia. Vihaan tulla työpaikalle ja vaihtaa työvaatteet päälle.

Välillä työpäivän aikana ajattelen, miten mukavaa olisi olla kotona ja juoda kahvia rauhassa ja lukea uutiset samalla ja ottaa päiväunet, kun väsyttää.

Vihaan sitä, miten vähän on töistä tultua aikaa omiin juttuihin, kunnes täytyy käydä nukkumaan, ja seuraavana aamuna taas sama homma. Vihaan sitä.

Tätä ennen olin kolme vuotta työttömänä ja osan siitä sairauslomalla masennuksen takia, ja sain tehdä, mitä halusin. Sain nukkua myöhään ja tehdä omia juttuja koko päivän. Tykkäsin siitä, että sain aamupäivällä herättyä rauhassa juoda kahvia ja ajatella elämää.

Nyt kun on koko ajan enemmän tai vähemmän kiire arkisin, tulen ärtyisäksi ja olen ko ajan huonolla tuulella ja surullinen, masentunut. Ei varmaan kestä taas kauaakaan ainaa, kun olen jälleen masennuksen takia työkyvytön.

Perusongelmani on, että meidän yhteiskunnassa kaikki tapahtuu liian nopealla tempolla. En pysty enkä jaksa keskittyä, koko ajan on kiire ja hätä. Jos yhteiskunta vähän rauhoittuisi, pystyisin tekemään töitä pitempään. Nyt se ajaa minut sairauslomalle ja ehkä lopulta työkyvyttömyyseläkkeelle.

107

7886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työviha

      Minäkin vihaan käydä töissä. Viikonloputkin tuntuvat niin lyhyiltä. Perjantai, hups ja kohta on taas sunnuntai-ilta.

    • toinen rauhallinen

      Muakin vaivaa yhteiskunnan liian nopea tempo. Työ on liian kiireistä, eikä vapaa-aikaa ei jää arkipäiviin juuri lainkaan. Töissä en pysty olemaan skarppina jokaista sekuntia. Ehkä pitäisi vaihtaa jonnekin rennommalle alalle. En vihaa työtäni, se on suurimman osan päivistä ihan ok, mutta tosiaan varmaan se on liian vaativaa minulle :(

    • ap.

      Vihaan jo valmiiksi sitä, että huomenna aamulla klo 7.30 taas kännykän herätysääni alkaa ujeltaa, siirrän herätystä 5 minuuttia myöhemmäksi, ja taas 5 minuutin kuluttua 5 minuuttia myöhemmäksi, kunnes on pakko nousta ylös ja mennä suihkuun, jottei tarvitse koko työpäivää olla ahdistunut likaisista hiuksista ja lian hajusta.

      Vihaan sitä, kuinka suihkustani aina aluksi tulee kylmää vettä, vaikka termostaatin olisi kääntänyt äärimmäiseen kuumuuteen. Minua itkettää usein se, että kylmää vettä suihkuaa varpailleni.

      Vihaan, että minun on meikattava ja föönattava hiukset, ettei tarvitse hävetä asiakkaiden edessä huolittelematonta olemusta.

      Vihaan jo sitäkin valmiiksi, että huomenna aamulla herättyäni jupisen taas ärtyneenä, miten paljon vihaan töihin lähtemistä.

      • sellaisiakin on..

        Oletko harkinnut etätöitä, sopisiko ne paremmin sulle?


      • hjgyf

        Käy illalla suihkussa,niin minä teen. Aamulla minua ei saisi suihkuun mikään taho maailmassa!


      • mek

        Rupea ilotytötksi niin voit tehdä töitä silloin kuin halat jos pääkoppa kestää ja se siitä. Taitaa olla paha asennevamma jos tuollainen ajatusmalli on ja muista että niillä tienaamilla rahoilla on kiva ostaa jotain kiva. Itsellä seuraava kuukausi melkein putkeen töitä yhdellä vkl vapaalla mutta on kiva Katella tilinauhaa kun se käteen java osuus alkaa 5, 6 tai 7 tonnilla niin lämmittää.


      • ,,,,,
        mek kirjoitti:

        Rupea ilotytötksi niin voit tehdä töitä silloin kuin halat jos pääkoppa kestää ja se siitä. Taitaa olla paha asennevamma jos tuollainen ajatusmalli on ja muista että niillä tienaamilla rahoilla on kiva ostaa jotain kiva. Itsellä seuraava kuukausi melkein putkeen töitä yhdellä vkl vapaalla mutta on kiva Katella tilinauhaa kun se käteen java osuus alkaa 5, 6 tai 7 tonnilla niin lämmittää.

        Mitä se raha mieltäsi lämmittää jos sinulle ei jää omaa aikaa juuri ollenkaan, töitä vaan putkeen?

        Työnarkomania on sairautta.


      • mek
        ,,,,, kirjoitti:

        Mitä se raha mieltäsi lämmittää jos sinulle ei jää omaa aikaa juuri ollenkaan, töitä vaan putkeen?

        Työnarkomania on sairautta.

        Ei se mitään työnarkomaniaa ole mutta kun tuotantolaitoksen laitteet hajoavat niin kiire on laittaa ne kuntoon ja kun ne valmistuu voi pitää ylimääräsiä lomia kun ottaa osan ylitöistä vapaana niin hyvä tulee. Vkl kun tekee töitä 24h yhteensä niin siit- saa 60 tunnin palkan ja se lämmittää kun tilin saa. Eli aikansa kutakin.


      • Anonyymi
        mek kirjoitti:

        Rupea ilotytötksi niin voit tehdä töitä silloin kuin halat jos pääkoppa kestää ja se siitä. Taitaa olla paha asennevamma jos tuollainen ajatusmalli on ja muista että niillä tienaamilla rahoilla on kiva ostaa jotain kiva. Itsellä seuraava kuukausi melkein putkeen töitä yhdellä vkl vapaalla mutta on kiva Katella tilinauhaa kun se käteen java osuus alkaa 5, 6 tai 7 tonnilla niin lämmittää.

        Mä oon kokeillut. Ei siitä tonneja tienaa. Tein vapaapäivinä muutamia keikkoja viikossa. Kyllästyin.


      • Anonyymi
        ,,,,, kirjoitti:

        Mitä se raha mieltäsi lämmittää jos sinulle ei jää omaa aikaa juuri ollenkaan, töitä vaan putkeen?

        Työnarkomania on sairautta.

        Liika jouten olokin on sairautta. Ihminen tarvitsee työtä ja merkitystä elämäänsä.
        Pysyy paremmin kunnossakin ja pääkoppa virkeänä.
        Vapaa-ajalla ei sitten tarvitse miettiä yhtään mitä ostaa kun tilinauha on sen mukainen.
        Toista se on eläkeläisillä. Aikaa on, mutta ei rahaa jolla tehdä mitään. Minua vituttaisi sellainen.


      • Anonyymi
        ,,,,, kirjoitti:

        Mitä se raha mieltäsi lämmittää jos sinulle ei jää omaa aikaa juuri ollenkaan, töitä vaan putkeen?

        Työnarkomania on sairautta.

        Työhän on sentään mahdollisuus elää omillaan. Mitä enemmän on ihmisiä työelämässä sitä paremmin toimii yhteiskunta . Ei kai kukaan edes voisi nauttia siitä että veronmaksajat maksaisivat hänen elatuksensa , ja jos kaikki vaan ajattelisivat sinun laillasi niin mistä tulisi rahat elämiseen. Niin. Se on ollutta aina että ihmiset tekevät töitä ja tienaavat ihan itse oman elantonsa .
        Työ on aina mieluista kun muuttaa ajatustapansa siihen.


      • Anonyymi
        sellaisiakin on.. kirjoitti:

        Oletko harkinnut etätöitä, sopisiko ne paremmin sulle?

        Kerro mitä etätyötä. Laita linkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työhän on sentään mahdollisuus elää omillaan. Mitä enemmän on ihmisiä työelämässä sitä paremmin toimii yhteiskunta . Ei kai kukaan edes voisi nauttia siitä että veronmaksajat maksaisivat hänen elatuksensa , ja jos kaikki vaan ajattelisivat sinun laillasi niin mistä tulisi rahat elämiseen. Niin. Se on ollutta aina että ihmiset tekevät töitä ja tienaavat ihan itse oman elantonsa .
        Työ on aina mieluista kun muuttaa ajatustapansa siihen.

        Työyhteiskunta on lyhyt ajanjakso ihmiskunnan historiassa ja sakkailee tässä jo pahemman kerran.


    • 18+4

      Samat fiilikset, ja erittäin masentavaa tästä kaikesta tekee sen että vuodesta toiseen tätä rumbaa pitäisi sitten jaksaa kunnes olet 60 v jolloin et muutenkaan enää jaksaisi tehdä mitään. Elämän parhaat vuodet pitäisi käyttää töissä :/

      • Totaalinenrekaali

        Where ever you go, there you are...

        Siis elämän parhaat vuodet on aina n.y.t....


      • Anonyymi

        Jaa ettei jaksaisi kun on 60 vuotias, Sehän ei ole ikä eikä mikään. Tottakai se on jokaisen velvollisuus että omalla palkallaan elättää itsensä .


    • Aivopieruja ennen7am

      Sulla tuntuu olevan paljon energiaa :)

      Mutta asiaan... jos tunnet ettei työ vastaa sitä mitä tahdot tehdä, vaihda töitä...
      Ja ainahan suljetulle pääsee lepäämään, jos talous menee nurinkurin...

      Itellä oli kauan strategia, jos joudun duuniin josta en pidä : puhu asioista mahdollisimman selvästi... niin... voin tehdä tätä työtä, mutta en ole kovin hyvä siinä kun pitää hymyillä vaikka selvästi vi-t-u-t-t-a-a... niin eiköhän ne siellä työvoimaparantolassa sen ymmärrä, jos sen asian oikein rautalangasta ja sanoista vääntää...

      Itse sun tilanteessa selvittäisin mitä oikein tahdon elämältä, ja pikkuhiljaa alkaisin toteuttamaan sitä, semmonen pikku ikuisuus projekti...

      Toiset tahtoo vaan duunin jolla maksaa laskut, toiset hautapaikan kauniilta kummulta ja toisille kelpaa vain pyramidi...

      Ihmisen ainoa velvollisuus maailmalle on keksiä elämäntarkoitus ja se on keksittävä itse.

    • laiskan konstit

      Elämä on tällaista. Kyllä meitä monia tympäisee lähteä vuodesta toiseen samaan työhön, mutta on vain elätettävä itsensä. Minua auttaa tuollaisessa tilanteessa se, että ajattelen myönteisiä asioita. Olen terve ja en kuoleman sairas. Saan itse hankkia toimeentuloni ym.
      Kun on pitkään toimettomana, niin sitä "syrjäytyy", oppii helpolle. Odotan sitä päivää kun saan jäädä eläkkeelle.

      Sinä voi tehdä jotain tilanteen helpottamiseksi. Hanki sellainen kampaus, joka on helppo hoitaa ja onko ihan pakko laittaa sitä meikkiä niin paljon. Jos hiuksia pesee liian usein, alkaa kierre - ne rasvoittuvat yhä enemmän. Ala nukkumaan illalla aikaisemmin.

      On kyllä totta, että tämä maailma pyörii tehokierroksilla. Töitä voisi jakaa niin, että tehtäisiin lyhempiä päiviä ja olisi enemmän osatöitä.

    • voi .. voi .. voi

      voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi .. voi ..
      i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i i . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

      • vauvan äänellä: NO VOI VOI JÄIKÖS VAAVILLA YKS SANA PÄÄLLE, KU EI OSAA KIRJOTTAA ENEMPÄÄ....????


    • Mökinmuori

      Kiireeseen pakottava työtahti tappaa usein työnilon. Aina on pystyttävä tekemään työ entistä nopeammin entistä paremmin, entistä tehokkaammin. Jossain tulee väkisin raja vastaan, ihmiset eivät jaksa. Ei sellaista työtä ole missä tätä ilmiötä ei olis. Aina kun hoet itsellesi että jakssaa, jaksaaa jaksaa, jaksaa. Kyllä siinä rivakampikin työntekijä uupuu. Työn määrä sekä palkka pitäis pystyä jakamaan kautta sektorin tasaisesti. Silloin moni jaksaisi työurallaan pitempään, sairastettaiskin vähemmän. Esim viikko työtä viikko vapaata, varmasti vanhanakin jaksais. Riittäis aikaa myös harrastuksille ei putoais ihan työjänpäälle kun johkus eläkkeelle pääsee.

      • ap.

        "Esim viikko työtä viikko vapaata"

        Ai että toi olisi täydellistä. Minulle kelpaisi myös, että normityöpäivä olisi pari tuntia lyhyempi, esim. 5 tuntia.

        Miksi tällaisiin muutoksiin työajassa ja työnjaossa ei pyritä yhteiskunnassamme? Työttömiä on Suomi väärällään, ja työtä tekevät nääntyvät taakkansa alle ja kärsivät kiireestä. Työ pitäisi jakaa uudelleen, järkevämmin.


      • ap. kirjoitti:

        "Esim viikko työtä viikko vapaata"

        Ai että toi olisi täydellistä. Minulle kelpaisi myös, että normityöpäivä olisi pari tuntia lyhyempi, esim. 5 tuntia.

        Miksi tällaisiin muutoksiin työajassa ja työnjaossa ei pyritä yhteiskunnassamme? Työttömiä on Suomi väärällään, ja työtä tekevät nääntyvät taakkansa alle ja kärsivät kiireestä. Työ pitäisi jakaa uudelleen, järkevämmin.

        heips
        hakeudu johonkin työpajaan, siellä on vähemmän työaikoja, meilä esim. alkaa työt jokaisella kello 09:00, ja esim. mä pääsen sieltä pois jo kello 12:40, kun pi-
        tää ehtiä bussiin, ja sillä hetken matka kaupungille ja hetken päästä taas toiseen bussiin ja kotiin. Jokaisella loppuu siellä työt n. kello 14 tai 15, myöskin ohjaajil-
        la.........ei siellä, missä olen, ole kivaa työskennellä, kun yks muija tulee manku- maan ties mitä......ja jos sille avaa oven, kun tulee töihin, niin sillä ei oo tapana il-
        meisesti tehdä samoin koskaan.....se kun leikkii jotakin prinsessaa, jota ei samat lait koske ollenkaan..tollanen narsistinen asenne pilaa kaikkien mahdollisuuden olla siellä edes vähän onnellinen...ja kun siihen EI PUUTUTA !!
        Joo, mulle kelpais kanssa...olis edes vähän vapaata aikaa.....ettei tarvitsisi nous-
        ta joka ma-ti-ke aamu melkein keskellä yötä...että ehtisi lukea kirjaa n. tunnin, sit -ten suihkuun, sitten tv auki, aamiainen, sit pukeutuminen ja ulos bussipysäkille ajoissa. Ja tietty tv kiinni, kun lähden...eikä tarvitse itse maksaa matkoja siellä ! jos joku joutuu joskus maksmaan itse rahalla, niin kuitteja vastaan saa rahat siel -tä takaisin..
        Multa loppuu työpäivä siellä n. kello 12:40, kun pitää ehtiä oikeaan bussiin. Eikä siellä kukaan valita, et miks toi saa lähtee jo nyt, ja me muut vasta myöhemmin ?
        joo, niinhän niitä on, useat ukot on juoppoja ja muita ihmisiä häiritsemässä, men
        -kööt ukot vaan töihin, hakekoot työkkäristä ! jotakin taatusti löytyy...ettei tarvitse mankua aina rahaa edes vesimukiin........ja sit taas mankumaan kadulle uudes- taan sen jälkeen, kun vesimuki on nautittu...joo, mäkin teen töitä siellä pajassa hiki hatussa, enkä saa palkaa enempää, kuin 4 euroa/päivä. Ja sit oikea käsi ki-
        peytyy....hoitoon ei pääse, kun pitää käydä turhaan jollakin fysioterapeutilla, joka oli määrätä mulle eilen pe hirveen määrän joitakin tarpeettomia liikkeitä, että kä- si kuntoituisi edes joskus ennen joulua.....eihän niitä kukaan noudata niitä mää- räyksiä.....varsinin, jos niitä on yli 6 kappaletta.....en mä ainakaan...onneksi on uusi aika ens to toiselle lääkärille, kysyn siltä neuvoja, josko pääsisi takas erääl- le toiselle lääkärille EIKÄ MILLEKÄÄN INHOTTAVALLE fysioterapeutille, joka piupaut välittää mistään...ja jakelee liian vaikeita ja liikaa liikkeitä..eihän mulla o-
        le edes sitä naurettavaa keppiä...enkä aio sitä koskaan hankkia...ja sitten muka- mas ryhti...sekin on sen mielestä VÄÄRIN mulla...höpö höpö....ittellään se oli vie-
        lä PAHEMPI !


      • duunirajoitteinen
        ap. kirjoitti:

        "Esim viikko työtä viikko vapaata"

        Ai että toi olisi täydellistä. Minulle kelpaisi myös, että normityöpäivä olisi pari tuntia lyhyempi, esim. 5 tuntia.

        Miksi tällaisiin muutoksiin työajassa ja työnjaossa ei pyritä yhteiskunnassamme? Työttömiä on Suomi väärällään, ja työtä tekevät nääntyvät taakkansa alle ja kärsivät kiireestä. Työ pitäisi jakaa uudelleen, järkevämmin.

        Me suomalaiset ollaan sen verran työhullu kansa, että saataisiinkin 5 tunnissa aikaan sama tulos ja parempikin kuin esim. Italiassa, kun "tehdään töitä" kellon ympäri. Siellä niiden työaika menee säksättäessä ja viittoillessa.


      • Anonyymi
        MissFinland76 kirjoitti:

        heips
        hakeudu johonkin työpajaan, siellä on vähemmän työaikoja, meilä esim. alkaa työt jokaisella kello 09:00, ja esim. mä pääsen sieltä pois jo kello 12:40, kun pi-
        tää ehtiä bussiin, ja sillä hetken matka kaupungille ja hetken päästä taas toiseen bussiin ja kotiin. Jokaisella loppuu siellä työt n. kello 14 tai 15, myöskin ohjaajil-
        la.........ei siellä, missä olen, ole kivaa työskennellä, kun yks muija tulee manku- maan ties mitä......ja jos sille avaa oven, kun tulee töihin, niin sillä ei oo tapana il-
        meisesti tehdä samoin koskaan.....se kun leikkii jotakin prinsessaa, jota ei samat lait koske ollenkaan..tollanen narsistinen asenne pilaa kaikkien mahdollisuuden olla siellä edes vähän onnellinen...ja kun siihen EI PUUTUTA !!
        Joo, mulle kelpais kanssa...olis edes vähän vapaata aikaa.....ettei tarvitsisi nous-
        ta joka ma-ti-ke aamu melkein keskellä yötä...että ehtisi lukea kirjaa n. tunnin, sit -ten suihkuun, sitten tv auki, aamiainen, sit pukeutuminen ja ulos bussipysäkille ajoissa. Ja tietty tv kiinni, kun lähden...eikä tarvitse itse maksaa matkoja siellä ! jos joku joutuu joskus maksmaan itse rahalla, niin kuitteja vastaan saa rahat siel -tä takaisin..
        Multa loppuu työpäivä siellä n. kello 12:40, kun pitää ehtiä oikeaan bussiin. Eikä siellä kukaan valita, et miks toi saa lähtee jo nyt, ja me muut vasta myöhemmin ?
        joo, niinhän niitä on, useat ukot on juoppoja ja muita ihmisiä häiritsemässä, men
        -kööt ukot vaan töihin, hakekoot työkkäristä ! jotakin taatusti löytyy...ettei tarvitse mankua aina rahaa edes vesimukiin........ja sit taas mankumaan kadulle uudes- taan sen jälkeen, kun vesimuki on nautittu...joo, mäkin teen töitä siellä pajassa hiki hatussa, enkä saa palkaa enempää, kuin 4 euroa/päivä. Ja sit oikea käsi ki-
        peytyy....hoitoon ei pääse, kun pitää käydä turhaan jollakin fysioterapeutilla, joka oli määrätä mulle eilen pe hirveen määrän joitakin tarpeettomia liikkeitä, että kä- si kuntoituisi edes joskus ennen joulua.....eihän niitä kukaan noudata niitä mää- räyksiä.....varsinin, jos niitä on yli 6 kappaletta.....en mä ainakaan...onneksi on uusi aika ens to toiselle lääkärille, kysyn siltä neuvoja, josko pääsisi takas erääl- le toiselle lääkärille EIKÄ MILLEKÄÄN INHOTTAVALLE fysioterapeutille, joka piupaut välittää mistään...ja jakelee liian vaikeita ja liikaa liikkeitä..eihän mulla o-
        le edes sitä naurettavaa keppiä...enkä aio sitä koskaan hankkia...ja sitten muka- mas ryhti...sekin on sen mielestä VÄÄRIN mulla...höpö höpö....ittellään se oli vie-
        lä PAHEMPI !

        Mulla oli pajalla vaikeaa,en osaanu lajitella ruokajakoruokia oikein.


    • when will it stop

      Tänään taas tuli yksi 8h taas tapettua aikaa töissä, huomenna sitten sama uudestaan ja ylihuomenna ja niin edespäin :S

    • Vanha kansa tietää;

      Joka ei työtä tee, ei syömänkään pidä.

      Kyllä vanha kansa tiesi, mikä vie tuhoon, mikä ei.

      • 11:36

        Kaikkien pitää syödä, teki työtä tai ei.


        "Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä". Siinä vanhan kansan viisautta.


      • Olet oikeassa !
        11:36 kirjoitti:

        Kaikkien pitää syödä, teki työtä tai ei.


        "Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä". Siinä vanhan kansan viisautta.

        Loisiminen tuhoaa yhteiskunnan. Joten loiset joutaa muiluttaa itärajan taakse Iivanan koulutettavaksi, eikö vaan ?


      • Yks loinen
        Olet oikeassa ! kirjoitti:

        Loisiminen tuhoaa yhteiskunnan. Joten loiset joutaa muiluttaa itärajan taakse Iivanan koulutettavaksi, eikö vaan ?

        Ei loisiminen yhteiskuntaa mitenkään tuhoa!


      • Anonyymi
        Olet oikeassa ! kirjoitti:

        Loisiminen tuhoaa yhteiskunnan. Joten loiset joutaa muiluttaa itärajan taakse Iivanan koulutettavaksi, eikö vaan ?

        Koneetkin on keksitty ja niitä keksitään koko ajan lisää. Mutta ei, eihän se työntekoa vähennä, kun ihmisen pitää keksiä koko ajan lisää kaikkea turhaa työtä. Paljon vähemmällä pärjättäisiin, jos tehtäisi vain välttämätön, sen "leivän" eteen. Ruoan tekemiseen kun ei enää monenkaan ihmisen työpanosta tarvita.
        Kärjistettynä: ennen 10 ihmistä tuotti ruokaa. Nyt yksi ihminen tuottaa ruokaa, ja 9 kaikkea elämisen kannalta turhaa, kuten vaikka some-videoita. Jostakin syystä yleinen mielipide on, että näin sen pitääkin olla. Eikä niin, että jaettaisi tuon yhden hommat kymmenelle, kaikki saisivat leipänsä ja lopun ajan voisi käyttää miten haluaa, vaikka sitten lisäleivän hankkimiseen, jos niin haluaa.


      • Anonyymi

        Haist home. Kyl mie syön vaikka sossun rahoilla.


      • Anonyymi
        Olet oikeassa ! kirjoitti:

        Loisiminen tuhoaa yhteiskunnan. Joten loiset joutaa muiluttaa itärajan taakse Iivanan koulutettavaksi, eikö vaan ?

        Kuse sukkaas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haist home. Kyl mie syön vaikka sossun rahoilla.

        Siis sossun rahoilla, nekin maksetaan verorahoista joten meinaat että sinä olet oikeutettu elämään toisten ihmisten kustannuksella


    • ap.

      Taas on yksi päivä työtä takana. On tässä töissä käymisessä se hyvä puoli, että olen aina kotiin tullessani hyvällä tuulella. On ihanaa tulla kotiin, kun saa olla täysin vapaasti seuraavat n. 7 tuntia. Silloin kun en käynyt töissä, jäin paitsi tästä kotiin tulon ilosta.

      Noh, nyt olen hyvällä tuulella, mutta huomenna aamulla, klo 7.30 alkaa taas armoton vitutus. Sellaista se on.

      Minusta on omituista, että tästä töissä käymisen vihaamisesta puhutaan niin vähän. Olemmeko me työvihaajat niin pieni vähemmistö, vai eikö enemmistö suomalaisista vain kehtaa puhua tästä? Sen tiedän, että suomalaiset arvostavat työntekoa poikkeuksellisen paljon kansojen joukossa; ehkei täällä ole sosiaalisesti hyväksyttävää jupista tällä tavoin kuin minä jupisen?

      • duunirajoitteinen

        Suunnilleen noin se menee. Olen entinen työn vihaaja ja jupisija, nykyinen oloneuvoksetar. Työssä ei uskalla sanoa, kun puheet aina kiirii pomon korviin ja sieltä tulee "luuviitospalautetta".

        Muualla ei kehtaa, kun työ on suomalaisille niin pyhä asia. En vain tiedä, ketkä tuota työn pyhyyttä ylläpitävät, ehkä työnantajat.

        Voi olla niinkin, että paras pitää naama ummessa siksi, että siinä kurjuus vain kertautuu ja saa muutkin mukaan samaan synkkyyteen.


    • 19+15

      omat vanhempanikin ovat sitä aivopestyä joukkoa jotka sanoo "jos ei kävis töissä niin mitä sitä sitten tekisi"
      mun mielestä tuollainen on ihan hullua, ei työnteko voi olla se ainut tekeminen.

      2 päivää enää ja saa taas levätä viikonloppuna.. harmi vaan ettei ole sosiaalista elämää tällä hetkellä joten yksin tulee oltua..

    • Jalaa1

      Sullahan on helppoa, jos voit herätä 7:30. Itellä soi joka arkiaamu kello 6:20, ja siinä 7:05 olen jo auton ratissa lähdössä töihin. Työmatka sattuu olemaan sen 45 km.

    • taivaanrannansutari

      Suomalaiset on niin työkeskeistä porukkaa, että useimmilla elämässä ykkösenä on TYÖ! TYÖ! TYÖ! Jos siihen hullunralliin pitäisi vielä rynnätä niin saattaisi juhaa ja muutamaa muutakin sattua leukaan every fucking day..

      Minä juon nyt kahvia ja katselen kun oravat tappelevat pihalla kävyistä. Aivan kuten työelämässä ihmiset tappelevat pomon suosiosta ja ylitöistä.

      • ota selvää

        No ehkä venäläisiin verrattuna näin on? Kyllä vellihousuille olisi kova paikka joutua töihin monessa paljon suomea kovemmassa työkulttuurissa missä ei juuri sossu auta.


      • trm
        ota selvää kirjoitti:

        No ehkä venäläisiin verrattuna näin on? Kyllä vellihousuille olisi kova paikka joutua töihin monessa paljon suomea kovemmassa työkulttuurissa missä ei juuri sossu auta.

        Mistä pitäisi ottaa selvää? Puupää suomalaiset laittaa varmaan terveydenkin edelle työn. Työ työ ja työ.. Itselleni aivan sama, mitä vellihousut tai toppahousut tekevät.


    • asga

      Työpaikalla tulisi viihtyä. Mikäs sen hienompaa kuin tienata omat rahat ja hankkia asunto. Jos työssä ei viihdy, masennus on luonnollista. Monilla on huono työilmapiiri ja liian kiireinen aikataulu.

      • duunirajoitteinen

        Mulla oli työssä ainut ilo, että sain nopeaan tahtiin säästöön asumisoikeusasuntorahat. Kuljin pari vuotta kuvaannollisesti sanoen ilman kenkiä ja söin kaupan alekorista, joista tein myös eväät töihin. Joka sentin säästin nuukasti.

        ei tarvinnut ottaa lainaa, ja asun nyt kivasti. enkä säästele enää, vaan elän.


    • gfdgdfgfdgfdgfdgfd

      Minä olisin onnellinen jos edes kykenisin käymään töissä, mutta ei mikään onnistu.

      Vaihtaisin aloittajan kanssa elämäni heti, neljän seinän sisällä 24 tuntia päivässä joka päivä joka vuosi ei ole mitään elämää

    • mieshevosena

      Itse haluaisin töihin, mutta kukaan ei ota edes firmalle ilmaiseen työkokeiluun.
      Ja ilman työkokeilua ei pääse uudelleenkoulutukseen. Muna ennen kanaa perkele.

      • TE:ssä lusmuilua?

        Miten niin kukaan ei ota? Hae toisenlaisiin paikkoihin. Jos et pääse työkokeiluun mihinkään sellaiseen paikkaan, joka mahdollistaa uudelleenkoulutukseen pääsemisen, laita TE-toimisto asialle. Jos itse sitoudut tekemään oman osasi työkokeilussa, TE-toimiston tehtävä on järjestää sinulle työkokeilupaikka. Siitä heille siellä maksetaan.

        Joten hopi hopi, virkailijat hommiin sieltä taukotilasta pullakahvien ääreltä!


      • mieshevosena
        TE:ssä lusmuilua? kirjoitti:

        Miten niin kukaan ei ota? Hae toisenlaisiin paikkoihin. Jos et pääse työkokeiluun mihinkään sellaiseen paikkaan, joka mahdollistaa uudelleenkoulutukseen pääsemisen, laita TE-toimisto asialle. Jos itse sitoudut tekemään oman osasi työkokeilussa, TE-toimiston tehtävä on järjestää sinulle työkokeilupaikka. Siitä heille siellä maksetaan.

        Joten hopi hopi, virkailijat hommiin sieltä taukotilasta pullakahvien ääreltä!

        Ei kuulu TE-toimistolle, kun yritän vakuutusyhtiön ohjaamana kuntoutuskonsultin kautta.
        Yritin ensin suoraan kouluun, kun aivotyö ei oikein ole hyvä yhdistelmä vaikean debression kanssa.

        Mieluummin pitävät kuntoutustuella, kuin antavat kouluttautua uudelle alalle.
        Ilman koulutusta ei taas saa mitään järkevää työpaikkaa. Muna ennen kanaa...


    • sinärauhaarakastava

      Jätä se työ jos siltä tuntuu,
      Ei elämä oo loppujen lopuks pelkkää työntekoo.
      Tee sitä mitä rakastat,
      Uskon että selviät

    • työn orja

      Samat fiilikset itselläkin kuin ap:lla. Jatkuva kiire töissä, koko ajan pitäisi tuottaa älyttömästi. Aika paljon tympii myös, kun herää näin keskellä yötä kun työasiat vaivaavat mieltä.

      Olin joitakin vuosia sitten osittaisella hoitovapaalla. Tein töitä 3 päivää viikossa, ja se tuntui paljon siedettävämmältä. Olisikohan työajan lyhentäminen mahdollista ap:lle? Nykyisessä työssä en itse sitä pystyisi tekemään, korkeintaan saisin tehdä samat työt vielä kovemmalla stressillä ja pidemmillä päivillä, jotta voisin sitten vapaata pitää.

      https://www.youtube.com/watch?v=YcgCMv68YwE

    • järjestystä

      Missäs se miestissi kirjoittelija luuhaa tältä palstalta ?
      Tännehän aletaan jo kirjoitella muuten turhan pitkiä ketjuja, tämä touhu pitää heti laittaa kuriin, miestissilurittaja kehiin ja äkkiä !

    • ap.

      Sain aamulla hermoromahduksen.

      Herätessäni olin todella huonolla tuulella. Hoidin aamutoimet ahdistuneena, huokaillen. Minuuttia ennen kuin oli lähdettävä ovesta ulos, että ehtii bussiin, halusin harjata nopeasti hiukset, ja silloin huomasin mystistä tahmaa latvoissani, se oli ehkä hammastahnaista sylkeä. Tahman ympärille oli muodostunut takku. Harjasin raivoisasti, mutta tahma ei irronnut eikä takku selvinnyt. Raivo paisui sisälläni, kunnes purskahdin itkuun ja paiskasin harjan seinään.

      Vaikka ymmärsin, että myöhästyisin bussista, en enää voinut pidättää raivoani ja vihaani. Lysähdin eteisen lattialle istumaan ulkovaatteissani ja itkin ääneen.

      Kun olin rauhoittunut, soitin pomolle, että myöhästyn. En selitellyt sen tarkemmin. Hän varmaan kuuli äänestäni, että olin itkenyt.

      Hermoromahduksen jälkeen oloni oli rauhallinen. En ollut ahdistunut enkä enää edes niin vihainen kuin yleensä töihin lähtiessäni. Työpäivän aikana tunsin oloni väsyneeksi, mutta sentään rauhalliseksi. En puhunut työkavereilleni varmaan sanaakaan koko päivän aikana. He ovat tottuneet siihen, että olen epäsosiaalinen.

      Onneksi on viikonloppu!! Jos nyt olisi esim. keskiviikko, en voisi seuraavana päivänä mennä töihin. Olen henkisesti aivan lopussa.

      Jokin ratkaisu minun olisi tähän löydettävä. Nyt viikonlopun aikana pystyn lepäämään ja selvittämään päätäni. Maanantaina olen todennäköisesti taas suht koht työkunnossa (vaikkakin vihainen), mutta loppuviikkoa kohden ärtymys ja vihaisuus paisuu raivoksi jälleen.

      En tiedä mitä teen. Tulojen takia en voi irtisanoutua, ainakaan vielä.

      Alan kuitenkin tulevaisuuden varalle tutkia etätyömahdollisuuksia. Haluaisin työskennellä kotoa käsin. Työnteko sinänsä ei ole minulle ongelma, en ole laiska. Olen melko ahkera ja tunnollinen. En vain kestä tappotahtia, sosiaalisuutta ja hälinää, joita on nykyisessä työssäni. Jostain syystä myös töihin lähteminen kodin ulkopuolelle on minulle vaikeaa. Etätyö poistaisi nämä kaikki ongelmat. Mutta mistä sellaista lähtee etsimään?

      • kaulusköyhä

        googlesta löytyy sanalla etätyö mahdollisuuksia. Esim. täältä:

        http://www.indeed.fi/Etätyö-jobs

        etätyö voisi ollakin hyvä idea sulle. Vaikka kyllä siinäkin leipiintyy. Kaikkea voi aina kokeilla.


      • hyvä idis

        etänä voi tehdä tilinpitoa, tekstejä ja käännöksiä, erilaisia tallennustöitä, suunnittelua jne. Hanki johonkin tuollaiseen koulutus, ellei jo ole sopivaa ammattia.


      • spmarjatta

        Tutulta kuulostaa. Itsellä tuli kuukausi sitten se viimeinen aamuinen romahdus. Kun miettii taaksepäin jokaista hetkeä töissä, sitä vihaa ja raivoa, en käsitä miten jaksoin niinkin kauan. Vapaa-aikanakaan en tosin nauttinut mistään, vaan mietin kuinka kohta on taas aamu ja työpäivä edessä. Ja juu itkeä tihrustin myös suihkussa kylmää vettä :) Eli lopetin työt ja se oli ainoa oikea ratkaisu. Rahallisesti tosin ei. Haluaisin kyllä ehdottomasti tehdä töitä, mutta pitäisi löytyä jotain itselle sopivampaa. Etätöitäkään ei tunnu olevan. Eikä näyttelijäntaidot taida riittää edes puhelintytöksi.


    • lohtua.

      Kun on ollut pitkään pois työelämästä ja sitten aloittaa työt siihen kuuluu sopeutumisvaihe joka kestää noin 6 kuukautta, sanoi joku viisas.
      Suurin piirtein sen verran menee, että alkaa luistaa uusi rytmi ja rutiinit.

      Päivä kerrallaan menee eteen päin, vaikka tunteet vaihtelisivat kun aistit ja toimintakyky aktivoituvat/kuormittuvat aluksi pitkän rauhallisen ja levon kauden jälkeen kun täytyy jälleen suoriutua ja päivät täyttyvät velvollisuuksista, kun aikaisemmin sai itse päättää päivän kulusta omassa tahdissa.

      Uusi tilanne vie voimia aluksi.
      Kahden kuukauden perusteella älä siis hätäänny vaikka hiusharja lentää nurkkaan aamuisin ja hammastahnatahra takuttaa hiuksia tai tuntuu että himputti kun moottori ei käynnisty vaan harmittaa niin vietävästi että tekisi mieli vaan haistattaa pitkät.

      Tulee parempia päivä vielä, saatpa nähdä.
      Päiviä joina tuntuu että kaikki onnistuu ja menee putkeen.

    • hei
      minä en tarvitse mitään herätyskelloa herätäkseni ajoissa suihkuun, tv:n ääreen, aamiaisen, pukeutumiseen ja töihin lähtöön. Kuljen bussilla töihin ja sieltä pois.
      Onneksi ne maksaa matkat.
      Vihaan sitä paikkaa tosi paljon. Aloitin siellä pakosta viime vuoden hiihtoloman jälkeen. Kun kerran haluan saada ansaitsemaani palkkaa edes vähän.
      Ja eräs muija siellä pilaa koko sen työpäivän heti aamusta, jos satun sen mäkä- tin näkeen siellä...sillä prinsessalla ei ole mitään rajoja, mikään laki ei sitä kos-
      ke, kun se luulee olevansa joku kovinkin tärkeä...mutta ei se OLE !! sen tärkeäm
      -pi, kuin me muutkaan...sen pitäisi huolehtia vessojen siivoamisesta, mutta ne yleensä jäävät sen jäljiltä pölyisiksi ja lattialla on usein vähän vettä, kun se prin-
      sessa ei viitsi mopata vettä pois, kun on siivonnut vessat ja lattian ties millä myr-
      kyllisillä aineilla...ja jotka jättää lattiat ja muut vessassa olevat paikat likaisiksi. Sillä pitäisi olla joku aina vahtimassa, ettei mitään jää tekemättä. Ja ettei se saa huudattaa omaa kännykkänsä radiota työaikana, kuten ei kukaan muukaan ! sitä varten on keksitty KUULOKKEET, ettei mökä häiritse muita ! prinsessa ostaa va- in kuulokkeet, ja kuuntelee niillä muita häiritsemättä ! tollanen asenne myöskin masentaa nyt ketä tahansa. Siis, narsistin asenne, sehän muija on NARSISTI !

    • ap.

      Ahdistaa. Enää 24 tuntia, niin on sunnuntai-ilta, ja pitää tehdä ne inhottavat valmistelut työaamua varten.

      Eilisillan ja tämän aamupäivän pystyin rentoutumaan, mutta jo nyt tuppa taas ahdistus töihin menemisestä vyörymään päälle.

      • 19+11

        ja nyt onkin enää alle 10 h siihen että pitää olla jo nukkumassa ja heräämässä 40 h työviikkoon x_x
        en tehnyt viikonloppuna mitään kuten tavallista


      • ap.
        19+11 kirjoitti:

        ja nyt onkin enää alle 10 h siihen että pitää olla jo nukkumassa ja heräämässä 40 h työviikkoon x_x
        en tehnyt viikonloppuna mitään kuten tavallista

        Näin on.

        En minäkään tehnyt mitään erityistä, paitsi kävin ostoksilla, tein ruokaa, surffasin netissä ja katsoin netistä pari elokuvaa. En silti valita vapaa-ajasta, koska en ole tällä hetkellä masentunut, eli en kärsi vapaa-ajallani. Viihdyn ihan hyvin, parhaimmillaan minulla on mukavaa ja hauskaakin.

        Töissä käyminen on se, mitä vihaan, ja minkä koen masentavaksi. Minulle pienet vapaa-ajan ilot, kuten kahvin juominen rauhassa kotona, ovat merkityksellisiä. Siksi niiden pienten ilojen väheneminen ja poistuminen päivästä töissä käymisen takia onkin ollut niin kova isku minulle. Jos elämäni olisi muuten reilassa olosuhteiden ja ihmissuhteiden puolesta, uskoisin töissä käymisen olevan pikku juttu, jopa ihan jees.

        Mutta vielä tuohon, ettei saa mitään aikaiseksi viikonloppuna. Olen jotenkin kauhean hitaasti käynnistyvä ihminen. Juuri kun olen alkanut orientoitua vapaa-ajalle ja minun olisi mahdollista tehdä omia juttujani, viikonloppu päättyy. Tämän vuoksi en kykene olemaan tuottelias viikonloppuisinkaan, siis sellaisissa asioissa, joista nautin ja jotka nostaisivat elämänlaatuani, jos kykenisin niissä tuotteliaisuuteen.

        Töissä käyminen ryövää voimavarojani ja aikaani viikonlopuiltakin, koska olen niin hidas ja pohdiskeleva luonne. Ei mikään ihme, että vihaan sitä niin paljon.


      • 19+11
        ap. kirjoitti:

        Näin on.

        En minäkään tehnyt mitään erityistä, paitsi kävin ostoksilla, tein ruokaa, surffasin netissä ja katsoin netistä pari elokuvaa. En silti valita vapaa-ajasta, koska en ole tällä hetkellä masentunut, eli en kärsi vapaa-ajallani. Viihdyn ihan hyvin, parhaimmillaan minulla on mukavaa ja hauskaakin.

        Töissä käyminen on se, mitä vihaan, ja minkä koen masentavaksi. Minulle pienet vapaa-ajan ilot, kuten kahvin juominen rauhassa kotona, ovat merkityksellisiä. Siksi niiden pienten ilojen väheneminen ja poistuminen päivästä töissä käymisen takia onkin ollut niin kova isku minulle. Jos elämäni olisi muuten reilassa olosuhteiden ja ihmissuhteiden puolesta, uskoisin töissä käymisen olevan pikku juttu, jopa ihan jees.

        Mutta vielä tuohon, ettei saa mitään aikaiseksi viikonloppuna. Olen jotenkin kauhean hitaasti käynnistyvä ihminen. Juuri kun olen alkanut orientoitua vapaa-ajalle ja minun olisi mahdollista tehdä omia juttujani, viikonloppu päättyy. Tämän vuoksi en kykene olemaan tuottelias viikonloppuisinkaan, siis sellaisissa asioissa, joista nautin ja jotka nostaisivat elämänlaatuani, jos kykenisin niissä tuotteliaisuuteen.

        Töissä käyminen ryövää voimavarojani ja aikaani viikonlopuiltakin, koska olen niin hidas ja pohdiskeleva luonne. Ei mikään ihme, että vihaan sitä niin paljon.

        "Jos elämäni olisi muuten reilassa olosuhteiden ja ihmissuhteiden puolesta, uskoisin töissä käymisen olevan pikku juttu, jopa ihan jees."

        joo, se että tylsistyy töiden lisäksi myös vapaa-ajalla tekee töistäkin vastenmielisempää, joka päivä tulee kotiin vain huomatakseen että ei ole mitään tekemistä kavereiden ja tyttöystävän puutteesta johtuen.


      • Pirullinen enkeli
        ap. kirjoitti:

        Näin on.

        En minäkään tehnyt mitään erityistä, paitsi kävin ostoksilla, tein ruokaa, surffasin netissä ja katsoin netistä pari elokuvaa. En silti valita vapaa-ajasta, koska en ole tällä hetkellä masentunut, eli en kärsi vapaa-ajallani. Viihdyn ihan hyvin, parhaimmillaan minulla on mukavaa ja hauskaakin.

        Töissä käyminen on se, mitä vihaan, ja minkä koen masentavaksi. Minulle pienet vapaa-ajan ilot, kuten kahvin juominen rauhassa kotona, ovat merkityksellisiä. Siksi niiden pienten ilojen väheneminen ja poistuminen päivästä töissä käymisen takia onkin ollut niin kova isku minulle. Jos elämäni olisi muuten reilassa olosuhteiden ja ihmissuhteiden puolesta, uskoisin töissä käymisen olevan pikku juttu, jopa ihan jees.

        Mutta vielä tuohon, ettei saa mitään aikaiseksi viikonloppuna. Olen jotenkin kauhean hitaasti käynnistyvä ihminen. Juuri kun olen alkanut orientoitua vapaa-ajalle ja minun olisi mahdollista tehdä omia juttujani, viikonloppu päättyy. Tämän vuoksi en kykene olemaan tuottelias viikonloppuisinkaan, siis sellaisissa asioissa, joista nautin ja jotka nostaisivat elämänlaatuani, jos kykenisin niissä tuotteliaisuuteen.

        Töissä käyminen ryövää voimavarojani ja aikaani viikonlopuiltakin, koska olen niin hidas ja pohdiskeleva luonne. Ei mikään ihme, että vihaan sitä niin paljon.

        "Töissä käyminen ryövää voimavarojani ja aikaani viikonlopuiltakin, koska olen niin hidas ja pohdiskeleva luonne. Ei mikään ihme, että vihaan sitä niin paljon."

        Wau. Mäkin olen aina ollut omissa oloissani hidas ja pohdiskeleva, sellainen joka tykkää herätä omia aikojaan, katsella kahvikupin äärellä ikkunasta ulos ja kirjoittaa runoja vihkoon. Ei mulla olekaan elämän suhteen mitään suurempia vaatimuksia. Haluaisin elää ja olla rauhassa.

        Haluaisin elää mieluummin ränsistyneessä pikku mökissä veden äärellä kuin nykyisessä pääkaupunkiseudun taajamassa. En pidä kaupunkielämästä, en välitä sosiaalisuudesta, en tahdo kilpailla kaikesta tyhjänpäiväisestä enkä tahdo muuta kuin asua, elää ja olla rauhassa omissa oloissani, hyvänä juuri sellaisena kuin olen.

        Opiskelen ensimmäistä vuotta kokkikoulussa. Ensimmäiset viikot sujuivat alkuinnostuksen ansiosta hyvin, mutta nyt kun vaatimustaso on kasvanut koulu on alkanut rasittaa enemmän. Melkein puolet luokastakin on aina jossain muualla kuin koulussa, jonka vuoksi paikalla olevat joutuvat tekemään lintsaajien työt. Kun muutama viikko sitten sairastuin kaamosmasennukseen tai mihin lie, liityin lintsaajien klubiin.

        Yritän joka aamu kyllä, yhä uudelleen ja uudelleen, jaksaa käydä koulussa, sillä olen aikuinen ihminen, jonka pitäisi ottaa itsestään vastuu. En vain tiedä mistä saan siihen voimavaroja kun olen masentuneena sisältä täysin kuollut. Ahdistus vain pahenee ja pahenee...

        Tänään olisi ollut kiva päivä, sillä sekä minä että avomieheni menimme molemmat iltavuoroon. Minäkin "menin", mutta käännyin takaisin ja palasin kotiin kun en pystynyt koko aamuun ajattelemaan muuta kuin miten lopetan elämäni, vaikka en voi tehdä sitä.

        Mies on jo täysin kyllästynyt minuun, valitukseen, menneisyyden ongelmiini, masennukseen ja kaikkeen. Kriisipuhelinpäivystäjä vinoili ja kirkon ovet olivat kiinni. Ystäväänkään en saanut yhteyttä. Lopulta oli tultava tänne suomi24:n avautumaan käsittämättömiä, vaikka ei näistä jutuista varmaan kukaan ymmärrä mitään.

        Onneksi voin ehkä päästä koulun kautta Kelan kustantamaan tai avustamaan terapiaan, kiitos YTHS:n koulupsykologin. Arvauskeskuksista kun ei ole saanut muuta kuin lääkereseptejä, joilla pää on mennyt entistä pahemmin sekaisin. Yhteen lyhytterapiaankin olisin päässyt, mutta skippasin sen tyhmyyttäni vuosia sitten kun ajattelin, että elämässä oli kaikkea muuta ja minulla meni paremmin kuin nyt.

        En minäkään kyllä ole omasta mielestäni laiska. Opiskeluja ja työhistoriaa on ennestäänkin takana. Olen vain psyykeltäni niin epävakaa, että opiskeluista ja töistä tulee lyhyitä "päänparantamissaikkuja". Siihen päälle on kiva syyllistyä terveiden **ttuiluista, jotka eivät ymmärrä mitä on elää ilman ihoa...ilman turvallisuudentunnetta, ilman itsetuntoa, ilman kykyä hyväksyä itsensä.

        Kadehdin muissa ihmisissä eniten mielenrauhaa. Miksen minä saa sitä, miksi tuntuu, että Jumala on hylännyt? Mikseivät muutkaan näytä enää nauttivan mistään? Joskus näyttää siltä, että olen vain yksi pikkukala masentuneiden sinttien meressä, tyhjät silmät harmaiden kasvojen keskellä pällistellen astelen busseihin ja juniin, kävelen osoitteesta toiseen, näen toinen toisensa kaltaisia vastaantulijoita - elottomia, harmaita hiirulaisia, jotka ovat tulossa tai menossa töistään tai töihin.

        Joskus tekisi mieli huutaa keskellä toria, että herätkää jo tästä pahasta unesta niin minäkin saan herätä. Mutta ei ole muuta kuin nuorallatanssia orwelliaanisella liaanilla. Yritämme kaikki näyttää siltä kuin olisimme ahkerimpia kaikista työmuurahaisista, vaikka vihaammekin orjan elämää. Siitä on vain tehty välttämättömyys, josta saatava ilo loppuu kun pääsee muiden puolen miljoonan työvoimareservipassiiviorjan kanssa puoliaktiivisesti jonottamaan TE-keskuksen puhelinlangoille. Heillä kun ei voi enää fyysisesti asioida vaan kaikki tapahtuu netissä.

        Onkohan sillä edes väliä mitä minulle tapahtuu jos maailma sortuu ympäriltä. Suomi on jo konkurssissa ennen kuin valmistun, joten jos olisin viisas alkaisin miettiä poismuuttoa. Siellä jossain vain vaadittaisiin niitä henkisiä voimavaroja, joita minulla ei ole täälläkään ollut. Ehkä olen Gaussin käyrän osoittama epäkelpo yksilö, vaikka naisena minullakin pitäisi olla suvunjatkamiseen liittyvää käyttöä. Ehkä annan moraalini takaisin Jumalalle, mieheni jollekin paremmalle naiselle ja teen tulevat tilini myymällä suurinta omaisuuttani, aavistuksen verran sillille tuoksuvaa lihaani.


    • Ole työtön

      Perusongelmasi on typeryys. Jos et viihdy töissä älä tee töitä,
      kaava on lopuksi juurikin noni yksinkertainen.En kävisi päivääkään jos en nauttisi työstäni.

      Olisi mukava istua kotona ja tehdä mitä huvittaa..päivä nokosiakin vielä?
      Tervetuloa matkalle aikuisuuteen, elämä on paitsi valintoja niin myös aika harvakseltaa mukavaa..Älä kulje bussilla se on köyhille koska olet töissä sinulla on auto.. Se on yksi työntekemisen etuja. Ei taida sana elämänhallinta olla tuttu?
      Siksi meillä on viikonloput että on aikaa omiin juttuihin.
      Uskon, että masennuksen vuoksi työkyvyttömäksi jääminen on tällä htkellä kohdallasi paikallaan. Toivotaan, että pääset nauttimaan elämästä ilman vastuuta itsestäsi tai muista.

      No joo yhteiskunnan vika kaikki sinne vaan, siihen laariin mahtuu.
      Sinulla ei ole elämästäsi mitään vastuuta. Häpeä yhteiskunta,
      järkyttävää kuinka kasvoton yhteiskunta riistää sinua ja tekee elämästäsi helvetin. Vaikka halusit vain nukkua kotona ja maalata taivaanrantaa. Törkeää toimintaa yhteiskunnalta sanon minä =(

      • ap.

        :-D


    • litsari olis paikal

      No se on voi voi. Mitä jos jäätäisiin kaikki nukkumaan ja juomaan kahvia? Tollo.
      Et voi olla avuton vauva hautaan asti. Mitä jos sosiaaliturva eräänä päivänä loppuu rahapulan takia? Kuolet nälkään.

      • 11+3

        Mun herätyskello soi aina klo 5 arkiaamuina. Kuudelta piti olla työmatkalla ja klo 7 alkoi työt. Ei erityisen raskasta kun myöntää itselleen, että elämää ei ole viitenä päivänä viikossa. Minulla on vielä suuri unentarve jo epilepsiankin takia joten kun 15.45 kotiutui töistä niin joutui klo 17 menemään jo nukkumaan. Viimeistään klo 19. Ei siinä muuta kuin suihkussa käyty. Söin ja join kahvia. Puolisolta paloi pinna koko hommaan. Toisinaan olin niin poikki, että kaaduin tajuttomana eteisen lattialle kun pääsin kotiin. Neljättä kuukautta meni näin ja sitten todettiin, että takaisin eläkkeelle kun homma vaan meni hullummaksi jo muistivaikeuksien takia. Töissä oli kyllä kivaa, mutta voimat se vie.


    • syrjäytynytnuori

      Ongelmaasi on yksinkertainen ratkaisu. Lopeta työt ja rupea sossupummiksi. Ei täällä suomessa ole pakko itseään elättää. Suomessa onneksi riittää paljon työssäkäyviä lampaita jotka elättää meidät sossupummit.

      • lammash

        Joo, näinhän se on. Mutta jos työssäkäyvät ovat lampaita, niin mikä eläin kuvaisi sossupummeja? Tuskin susi kuitenkaan, ehkä avuton koiranpentu tms.


    • taivaanrannansutari

      Tuo on minusta käsittämätöntä, kun monet kertovat, että hiukan kyllä epäilyttää ja jännittää lähteä kokeilemaan työelämään kun on nämä .......... ja ......... ja ...... diagnoositkin..Kysyn, että MIKSI pitää väkisin lähteä johonkin ralliin taas mukaan kun valmiiksi jo jännittää, että milloin pälli leviää taas kuin jokisen eväät?

      Jotkuthan paasaavat kuinka työ on parasta terapiaa ja muut nyökyttelevät vieressä hyväksyvästi, tai koska muutkin ovat töissä niin pitäähän minunkin, vaikka terveyden uhalla raahautua sinne epäröinnistä huolimatta?

    • eqrqeqwqrt

      Miettikääpä sitä kun täynnä ahdistusta raahaudutte sadan asteen pakkasessa kämäseen puljuun.

    • taivaanrannansutari.

      Ja parastahan kaikessa on se, että on vain sounds of silence!

    • time to relax

      Taas on viikonloppu alkanut iltavuoron jälkeen ja seuraavan kerran töihin vasta maanantaina kello 22 eli pitkä viikonloppu edessä!

    • tirehtööriiiiic

      Vasta:)

    • ap.

      Heräsin juuri ihanilta, puolen tunnin päivätorkuilta. Nyt laitan perinteiset pullakahvit ja nautin ne kaikessa rauhassa ja hiljaisuudessa. Onpas mukavaa. Eipä sitä ihminen muuta kaipaakaan kuin sitä, ettei tarvitse käydä töissä :-D

      • 19+17

        Miten vanha on ap ja mistä päin saako kysyä?


      • ap.
        19+17 kirjoitti:

        Miten vanha on ap ja mistä päin saako kysyä?

        En voi vastata tuohon, koska en halua ottaa mitään riskiä, että joku tunnistaisi minut.


    • TVVVR

      Syksyn pimeys ja kylmyys taas tykönämme ja en ollenkaan kaiholla muistele niitä monia kertoja kun ahdistuneena ja täysin loppu piti lähteä duuniin painamaan ja kuuntelemaan iänikuisia juttuja sopuleiden suusta, Kuinka joku oli käynyt etelässä tai vaihtanut autonsa uuteen, huoh mitä skeidaa.

    • ap.

      Nyt se on taas ohi. Ihanaa!

      Tällä viikolla ei ollut hermoromahduksia tai niin pahaa vitutusta kuin edellisellä, paitsi maanantaiaamulla en olisi millään halunnut lähteä töihin. Kärsin todella paljon silloin :-(

      Tällä viikolla myös tajusin, että yksi merkittävä syy työvihaani ja -masennukseeni on työyhteisöni. En koe olevani pidetty jäsen työpaikallani. Olen hiljainen, mutta voihan hiljaisesta pitää ihan yhtä lailla kuin puheliaasta. Työyhteisössäni on muitakin hiljaisia, ja he ovat silti pidettyjä. Vaistoan, ettei minusta pidetä. Olen ystävällinen ja huomaavainen työkavereilleni enkä anna työvihani näkyä heille tai asiakkaille ikinä.

    • ap.

      Tajusin senkin, että sairastan kirjaimellisesti työmasennusta. Jos nyt jäisin masennuksen takia sairauslomalle, parantuisin välittömästi, ja saisin elää tervettä elämää vapaana työvelvoitteista (tosin vapaana myös ansiotuloista). Mutta jos minut käräytettäisiin terveenä sairauslomalla oleilemisesta, eli järjestelmän huijaamisesta, ja pakotettaisiin takaisin työhön, sairastuisin jälleen välittömästi, ja niin ollen olisin taas oikeutettu sairauslomaan.

      Tilanteeni on paradoksi.

    • vallesmaaannni

      Työmasennus ehkä väärä sana, mutta työsi ilmeisesti pahentaa tilannetta entisestään. Itselläni vastaava tilanne muutama vuosi sitten ja ahdistuksen määrä oli järkyttävä ja olin aivan loppu. Kuukausien tahkoamisen jälkeen muutama puhelinsoitto ja apua onneksi saatavilla. Ei tämä elämä maailman onnellisinta tietenkään ole, mutta vuosikausien stressaantuneena ja kyllästyneenä oravanpyörässä juoksemiseen on nyt onneksi takanapäin. Toivottavasti lopullisesti.

    • ap.

      "Työmasennus ehkä väärä sana, mutta työsi ilmeisesti pahentaa tilannetta entisestään"

      Ei, vaan työn ulkopuolella olen iloinen ja hyvinvoiva. Näin viikonloppuisin esimerkiksi en ole yhtään masentunut. Jos minun ei tarvitsisi mennä enää töihin maanantaina, en masentuisi enää ollenkaan. Olen masentunut vain, kun minun täytyy käydä töissä.

    • ap.

      Vihasin taas tänä aamuna aivan kaameasti heräämistä, sängystä nousemista ja ovesta ulos töihin lähtemistä. Ensimmäinen ajatus herätyspiipityksen jälkeen oli: "Vihaan tätä aivan saakelisti!"

      Huomasin tänä aamuna, että vihani on niin voimakasta, että ei riitä, että ajattelen mielessäni sitä, vaan minun on pakko muotoilla vihani kokonaisiksi lauseiksi ja lausuttava ne ääneen. Minun on purettava se ulos.

      Viikonloppu vilahti ohitse melkein huomaamatta.

    • Ahdistunut mies

      Niin minäkin vihaan töissä käymistä ja sen takia en ole pitkään aikaan edes yrittänyt saada töitä. Joskus olen yrittänyt töissä käydä ja ahdisti aamulla niin paljon että melkein oksensin aampupalaa syödessäni. En koskaan muutenkaan syö aamupalaa jos ei ole pakko kun ei vaan heti heräämisen jälkeen maistu.

      Vaikeaa muutenkin se aikaisin herääminen niin silloin se on vielä vaikeampaa kun jokin asia ahdistaa eikä saa rauhassa tehdä aamutoimia.

    • piippiip

      Aivan samoja tuntemuksia kuin aloittajalla. Vihaan sitä hetkeä kun herätyskello pärähtää aamulla klo 6 soimaan, ja on pakko kammeta itsensä ylös sängystä huonosti nukutun yön jälkeen. Aina kokopäivätöissä käydessäni alkavat univaikeudet, ja paheneva ahdistus, kunnes olen pelkkä kävelevä zombie enkä jaksa tehdä mitään vapaa- ajallani. Pidän kiireettömyydestä ja parhaiten itselleni sopisikin osa-aikatyö, mutta vaikeahan sillä rahalla on itsensä elättää. Töissä käyminen ei vain sovi itselleni, olen yrittänyt eri aloja ja aina tuntuu että voimat palavat loppuun. Tuilla en ole vuosien varrella elellyt juurikaan, mutta silloin kun en ole töissä tunnen itseni paljon terveemmäksi ja onnellisemmaksi ja jaksan tehdä itselle tärkeitä juttuja. Yksi syy työvihaani on introverttiyteni ja sosiaalinen ahdistus, eli ihmisten seurassa oleminen uuvuttaa minut täysin, olivat kyseessä sitten työkaverit tai asiakkaat. Kun löytyisi iltapainotteinen itsenäinen ja yksinäinen osa-aikatyö, jaksaisi ehkä paremmin.

    • lyhyestä virsikaunis

      Youtube, Johnny Liebkind iltapäivää.

    • huklluughrugirerg

      ADD/ADHD?

    • onnen-kantam2
    • Anonyymi

      Muita joilla samanlaisia fiiliksiä?

    • Anonyymi

      Hienoa että uskallat jakaa asian! On muillakin sama ongelma eteenpäin olen mennyt ja sanonut itselleni että kaikki ei aina ole kivaa. Olet oikeassa nykyään ajatellaan vain ja aina rahaa ja nämä rahalle persot työnarkomaanit vihaavat ajatustasi siitä että vihaat työtäsi. Heidän mielestään elämässä on vain työ ja sekin on sairaus mielestäni.

      Aika kuluu koko ajan jos haluat tehdä työtä tee jos et tee vähemmän tai älä tee kaikki valitsevat itse ihmiset elävät vain keskimäärin 84 vuotta joka on todella vähän tee siis mitä haluat elämälläsi ettei kaduta vanhempana.

    • Anonyymi

      Puhut viisaasti.

      Varsinkin viimeinen kappale on nykyajassa perseestä. Koko ajan on kiire, vaikka ei tarvitsisi olla.

    • Anonyymi

      Ole rohkea erilainen kuin muut. Itse teen mitä tykkään. En välitä muiden mielipiteistä. Suomalaisilla on sellainen huono käsitys että jos et tee työtä olet nolla. Ei. Syitä on monia miksi en tykkää tehdä töitä. Laiskuus, kiinnostus yms. Mutta pääsyy minulla on että koen yhteiskunnan olevan epäreilu keskiluokkaa ja köyhiä kohtaan. Haluan olla rikas työllä ei rikastu siksi en käy töissä.

    • Anonyymi

      Maanantaiaamuna klo 7 herään, katson kelloa ja käännän kylkeäni. Vedän peittoa korvilleni ja ajattelen hymyillen, että siellä ne lampaat taas kiiruhtavat ruuhkissa töihin.

    • Anonyymi

      Olen ollut myös ilman työtä jonkin aikaa, enkä kyllä sinä aikana kokenut tarvitsevani työtä elämäni täytteeksi. Töihin palattuani koin, että työ vain estää minua tekemästä mitä haluan ja millon haluan

    • Anonyymi

      Yhteiskunta on sairas ja siitä ulos jäävää ihmistä voi luonnehtia terveesti reagoivaksi ihmiseksi.

      • Anonyymi

        Näin on. Kaikki tehdään rahan vuoksi


    • Anonyymi

      Jos työ olisi herkkua niin herrathan sitä tekisi, mutta ollaan nyt tekevinnään kun ne on kerran maksavinnaan.

    • Anonyymi

      No lopeta työt ja valittaminen, Olet aikuinen ihminen.

    • Anonyymi

      Mä meen kuin robotti. Oikeastaan työni on rutiininomaista. Lähes samaa kaikki päivät. Voi jättää ns aivot narikkaan. En oikeastaan tunne mitään työtäni kohtaan. Osaan vapaa ajalla unohtaa työn. Ilmeisesti hyvä tilanne?

    • Anonyymi

      No varmaan jos ei minua syrjittäisi ja kiusattasi töissä niin se voisi olla helpompaa. Homoja jostakin syystä edelleen kiusataan töissä.

    • Anonyymi

      Minäkin olen hapannaama asiakaspalvelija. Vihaan työtäni mutta pakko vaan olla että voi maksaa elämisensä. Ei tässä ole järkeä mut näin se menee. Olen hyvin ilkeä ja piikikäs asiakkaille.

    • Anonyymi

      Olen ollut vuosia ilman töitä enkä ole opiskellut lukion jälkeen. Olen huomannut että mielenterveyteni alkoi laskea ensimmäisen vuoden jälkeen. Työ pitää kiinni yhteiskunnassa ja se myös ylläpitää toimintakykyä. Jopa ruokakaupassa käyminen alkaa pelottamaan jos on liian paljon vaan kotona! Sitten tulee OCD ja ahdistus. Lopulta masennus. Olin suljetulla ja siellä oli yksi joka sanoi että se sai psykoosin koska oli liikaa yksin. Jos on "loputtomasti" vapaa-aikaa, niin ei sitä käytä kyllä mihinkään järkevään. En ole tehnyt asioita joita haluaisin ja joista olen haaveillut. Olen vahvasti sitä mieltä että jokainen ihminen tarvitsee ainakin vähän työtä.

    • Anonyymi

      Sinussa ei ole mitään vikaa. Meidät on syntymästä asti ohjelmoitu yhteiskuntaan jossa raha määrää. Suurimmalle osalle ihmisistä työ on ainoa tapa saada tätä itselleen. Tilastot osoittavat, että useimmat ihmiset ovat tyytymättömiä työssään. Tämä voi johtaa masennukseen, ahdistukseen, stressiin, huonoon terveyteen jne. Itse asiassa monet ihmiset vihaavat tekemäänsä työtä.

      Todellinen ihmisluonto on vapaus. Mikä tahansa järjestelmä, joka pakottaa imeytymään osakseen, ei välitä todellisesta onnellisuudestasi. Vain hölmö tekee massakurjuudesta hyveen. Monet määrittelevät itsensä työnsä perusteella mutta kun työ loppuu siten jää tyhjän päälle.

      Ainoa mahdollinen ratkaisu olla kuolematta pystyyn on löytää jotain, jota rakastaa tehdä, ja josta saa kohtuusumman selviytyäkseen.



      Totuus on, että monia meistä ei vain ole luotu tätä maailmaa varten.

      Rauhaa & rakkautta sinulle.

    • Anonyymi

      Töissä on kyllä helvetin paha olla,. Itse olen lähes nelikymppinen mies koko ikäni olen ollut työelämässä, enkä mieluisassa työssä. Elämä on jotenkin itsellä mennyt ohitte, perhettä ei ole on vain työ joka vituttaa suunnattomasti. Joka viikonloppu menee nykyään juoden, koitan juoda itseäni jotenkin alitajuisesti hengiltä kun siihen ei muuten rohkeus riitä. Elämä on todella harmaata ja merkityksetontä. Onnellisien ihmisten näkeminen vituttaa kuin myös pariskuntien ja perheiden, itse olen jäänyt kaikesta paitsi enkä omasta halustani. Jotenkin vuosien myötä olen mennyt pilalle.
      Pahaolo on läsnä joka vuorokauden aika öisin ei saa nukuttua kunnolla kun seinät kaatuu päälle yön pitkinä tunteina, vaikka päivälläkään ei ole hyvä olo. Tätä menoa jatkuu niin montaa vuotta ei enään elossa olla.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      482
      3485
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      462
      3411
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      140
      2986
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2282
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2150
    6. 211
      1562
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1387
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      98
      1271
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1270
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1090
    Aihe