Pihlajan marjoja.

risukorva1

Vielä iltapäivällä klo 15 tietämillä oli pihani pihlajissa paljon marjoja! Äsken kun katselin ikkunasta, niin viimeisiä vietiin, tilhien porukka söi hetkessä kaikki! Olen todella tyytyväinen, että näin kävi, hukkaanhan ne muuten olisivat menneet. Nyt saivat tilhet vatsansa täyteen, minä pihlajat tyhjiksi ja varmaan linnunlannoitetta tuli samalla pihaan. Olen seurannut nyt kahtena syksynä tilhiä täällä länsi-Lapissa, ne käyvät jokaisen OK-talon puutarhassa, jos siellä vain on pihlajia. Ne etenevät järjestyksessä pohjoisesta alkaen ja ne pihat joissa on käyty ovat varmasti ko. marjoista tyhjiä. Syksy saa, tilhet saa, minä en?

41

561

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tilitalitikkan

Onko tilhissä yhtään selvää tapausta?

• risukorva1

Ketään en puhalluttanut ja lentäen lähti jokainen, että varmaksi en osaa sanoa?

• tilitalitikkan
        risukorva1 kirjoitti:

Ketään en puhalluttanut ja lentäen lähti jokainen, että varmaksi en osaa sanoa?

Humaltuisikohan kissa, jos se söisi päissäisiä tilhejä?

• satukainen.
        tilitalitikkan kirjoitti:

Humaltuisikohan kissa, jos se söisi päissäisiä tilhejä?

Kettu varmaan irvistelee happamia pihlajanmarjoja mutustellessaan

• :))
        satukainen. kirjoitti:

Kettu varmaan irvistelee happamia pihlajanmarjoja mutustellessaan

Häntä kainalossa.

• mimmimummi*

En ole vielä täällä nähnyt tilhiparvia..... mutta äsken kun katselin ikkunasta kaunista ...värikästä taivasta... niin huomasin läheisen kerrostalon katolle alkoi kokoontua isoja lintuja....taisi olla harakoita.... niitä tuli eri suunnista ja ajattelin että miten ne kommunikoi.....iltakokoontumiseen ja jutteleeko ne päivän tapahtumat....

Miks jätit tilhille....

• ...

Pihapuissa erittäin paljon marjoja vielä.

Odotellut pakkasia, että pikkasen maku pehmenis. Ois pari reseptiä tarkoituksena kokeilla. Siis tietenkin tehdä maukasta Sorbusta, elikkäs pihlajanmarjaviintä. Alko kun jostain täysin käsittämättömästä syystä poisti sen valikoimistaa, eli sitä ei saa kaupasta rahallakaan. Ja toinen on kai nimeltään "Pohjolan kapris". Elikkäs pihlajan marjat ensin suolataan hyvin, sen jälkeen säilötään etikkasokeriliemeen. Maku luemma suunnalleen kuin säilötyissä kaprississakin, suolaine. Mutta iloisemman värisiä lautasella.

Saapi näkee, ehtiikö poimia. Meinaan vaan, hikiällä palkaneet thaimaalaisia marjanpoimintaan. Poimineet marjoja siinä järjestyksessä kuin kypsyvät. Jäljellä pihlajanmarjat. Kuulin. joku potunviljeliä oli paarissa aamulla meinannut, että pitää lähteä nostelemaan thaimaalaisia puuhin marhanpoimintaa varten. Että kaitpa tässä pitää katella pespallomailaa tai halkoa tai jotain, että saa hätisteltyä thaimaalaiset marjanpoimijat pois pihapihlajista, jos tarve vaatii >:(

=DW=

• €--

Aikoinaan teimme pihlajan marjoista aika äpyn makuista, laittaisin jotain mienomman makuista sekaan nykyään en tee minkään makuisia viinejä.

• punertaa marjat
        €-- kirjoitti:

Aikoinaan teimme pihlajan marjoista aika äpyn makuista, laittaisin jotain mienomman makuista sekaan nykyään en tee minkään makuisia viinejä.

Pihlajanmarjojen maku vaihtelee yksilöittäin, on makeita ja muikeita.

• ...
        €-- kirjoitti:

Äppy !!!!!!

Toisen kerran eläissäni törmään sanaan. Olisitko ystävällinen ja selittäisit selkokielellä sanan merkityksen ja vähän taustoja ?

Hövelinä miehenä, voin kertoa ekan kerran. Olin nuori mainosmies. Kundeilla oli pändi, joka soitti roketinrollia. Noh, pändin pitää keikkailla ja pändillä pitää olla nimi. Jonkun muusikon sisarkohan se oli keksinyt nimeksi "Äppy". No sillä nimellä ekat keikat. Mulle joku selitti silloin nimen merkityksen. Mätein kundeille keikkajulisteen, sen painatuksenkin hoitelin. Ja kävi kuten joskus käy. Kundit sai levytyssopparin ja levy-yhtiö käski vaihtaa pändin nimeä. Mikäpä siinä, kundeilla oli pitkä ura musahommissa, neljännesvuosisata, julkaistuja levyjäkin lähemmäs kymmenen, euroopankiertueita ja kaikenlaista härdelliä.

Kaikki loppuu aikanaan, niin sekin pändi. Laitan videon jostain saksasta tai missä lie kuvattu. Mutta jotenkin yhdistän sanan "äppy" tällaiseen meininkiin:

http://www.youtube.com/watch?v=EGVgzYkF4WA

=DW=

• mimmimummi*

Luulisi nyt pihlajamarja viinin valmistuksen kannattavan.....ilmainen raaka aine...helppo poimia sato...
        Näin keltaisia pihlajanmarjoja kaupungin laidalla...puiston reunalla....katsoin oikein pitkän että onko ne pihlajia.....kyllä olivat.

• Riabuska
        punertaa marjat kirjoitti:

Pihlajanmarjojen maku vaihtelee yksilöittäin, on makeita ja muikeita.

Ymppäsin Elokuun päärynän pihlajanoksaan. Tuli 4 päärynää sekä marjoja. On siinä tilhillä ihmettelemistä.

• €--
        ... kirjoitti:

Äppy !!!!!!

Toisen kerran eläissäni törmään sanaan. Olisitko ystävällinen ja selittäisit selkokielellä sanan merkityksen ja vähän taustoja ?

Hövelinä miehenä, voin kertoa ekan kerran. Olin nuori mainosmies. Kundeilla oli pändi, joka soitti roketinrollia. Noh, pändin pitää keikkailla ja pändillä pitää olla nimi. Jonkun muusikon sisarkohan se oli keksinyt nimeksi "Äppy". No sillä nimellä ekat keikat. Mulle joku selitti silloin nimen merkityksen. Mätein kundeille keikkajulisteen, sen painatuksenkin hoitelin. Ja kävi kuten joskus käy. Kundit sai levytyssopparin ja levy-yhtiö käski vaihtaa pändin nimeä. Mikäpä siinä, kundeilla oli pitkä ura musahommissa, neljännesvuosisata, julkaistuja levyjäkin lähemmäs kymmenen, euroopankiertueita ja kaikenlaista härdelliä.

Kaikki loppuu aikanaan, niin sekin pändi. Laitan videon jostain saksasta tai missä lie kuvattu. Mutta jotenkin yhdistän sanan "äppy" tällaiseen meininkiin:

=DW=

Äppy se laittaa naaman vääntelemään oisko liian hapanta no kummiskin irvistelyttää nenä tahtoo vääntyä silmät tihruaa hikikarpalot nousee otsalle se on ÄPPYÄ

• ,,,,
        ... kirjoitti:

Äppy !!!!!!

=DW=

"=DW="

Pihlajanmarjat ovat äpläkkeen makuisia jos ne aikoo syödä suoraan poimimisen jälkeen ilma sokeria tai muuta lisuketta. Maku on jotenkin tahmea, taikinamainen.

Minulle tuotiin itse tehtyä pihlajanmarjamehua ja juomatta olisi jäänyt jos en sekoittanut sitä muiden marjojen mehuun. Kokeilin useampia mehusekoituksia. Taisi paras olla kaupan hyllyltä ostettu vadelmamehutiiviste lihgt valmiste.

Sokeria pihlajanmarjamehu ainakin vaatii jos aikoo juoda ilman muita mehuja sekoitella joukkoon.

Tyrnikin on juuri noin samoihin makulaatuihin rinnastettava. Tyrnin maistelu on kohdallani pannaan julistettu, koska satun olemaankin sille allerginen.

• Tihli
        €-- kirjoitti:

Eikö Sorbusta saa enää "kaupasta"? Mutta asiaan: olen tehnyt pihlajanmarjaviiniä, mutta se on huono lähtemään. Se tarvitsee jotain muuta marjaa joukkoon. Sokeripitoisempaa marjaa tai makeampaa omenaa, niin sorbuksenmarjakin käy kohisten.

• ,,,,,
        mimmimummi* kirjoitti:

Luulisi nyt pihlajamarja viinin valmistuksen kannattavan.....ilmainen raaka aine...helppo poimia sato...
        Näin keltaisia pihlajanmarjoja kaupungin laidalla...puiston reunalla....katsoin oikein pitkän että onko ne pihlajia.....kyllä olivat.

Minä taas tänään näin mustia pihlajanmarjoja. Viereisessä pihlajassa olivat marjat aivan normaalin värisiä.

• sikamaista.
        Riabuska kirjoitti:

Ymppäsin Elokuun päärynän pihlajanoksaan. Tuli 4 päärynää sekä marjoja. On siinä tilhillä ihmettelemistä.

Tilhi voi tehdä raittiuslupauksen, kuin Eemelin sika

• €--
        ,,,, kirjoitti:

"=DW="

Pihlajanmarjat ovat äpläkkeen makuisia jos ne aikoo syödä suoraan poimimisen jälkeen ilma sokeria tai muuta lisuketta. Maku on jotenkin tahmea, taikinamainen.

Minulle tuotiin itse tehtyä pihlajanmarjamehua ja juomatta olisi jäänyt jos en sekoittanut sitä muiden marjojen mehuun. Kokeilin useampia mehusekoituksia. Taisi paras olla kaupan hyllyltä ostettu vadelmamehutiiviste lihgt valmiste.

Sokeria pihlajanmarjamehu ainakin vaatii jos aikoo juoda ilman muita mehuja sekoitella joukkoon.

Tyrnikin on juuri noin samoihin makulaatuihin rinnastettava. Tyrnin maistelu on kohdallani pannaan julistettu, koska satun olemaankin sille allerginen.

Näkyy tossa nurkan takana tyrnipuskia keltasenaan velmies tykkää niistä se niitä istutteli tänne, ite en perusta niistä vaikka on kuulemma vitamiineja, puolukoita voisin kerätä vaan on huononlaisesti.

• €--
        Tihli kirjoitti:

Eikö Sorbusta saa enää "kaupasta"? Mutta asiaan: olen tehnyt pihlajanmarjaviiniä, mutta se on huono lähtemään. Se tarvitsee jotain muuta marjaa joukkoon. Sokeripitoisempaa marjaa tai makeampaa omenaa, niin sorbuksenmarjakin käy kohisten.

Joo ennen tehtiin vaikka perunasta viiniä mutta oli joitakin marjoja jotka ei mielellään lähteny kohisemaan.

• ,,,,
        €-- kirjoitti:

Näkyy tossa nurkan takana tyrnipuskia keltasenaan velmies tykkää niistä se niitä istutteli tänne, ite en perusta niistä vaikka on kuulemma vitamiineja, puolukoita voisin kerätä vaan on huononlaisesti.

Huononlaisesti tännekin tuli. Olisin saanut itselleni kerätyksi, mutta kun ovat niin happamia että kuohuvat sitten syömisen jälkeen. Keräsin vain hiukan talven varalle. Jos hieman syö metsästä poimiessaan ei kuohu läheskään niin paljon kuin valmiiksi poimittuna olevat, juuri pakastimesta otettuina.

• Mustamarja
        ,,,,, kirjoitti:

Minä taas tänään näin mustia pihlajanmarjoja. Viereisessä pihlajassa olivat marjat aivan normaalin värisiä.

Josko olivat mustamarja-aronioita. Ovat tosi terveellisiä. Vai olivat oikein pihlajapuussa, vai pensaassa? Marjat ovat ihan pihlajanmarjan näköisiä.

https://www.google.com/search?q=mustamarja-aronia&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XropVO6aBojNygPyj4A4&ved=0CCgQsAQ&biw=1173&bih=792#facrc=_&imgdii=_&imgrc=SAS6A3DNsFgzkM:;CDQFcFtYA5ZUiM;http://www.nic.fi/~mervio/naapurit/aronia.jpg;http://www.nic.fi/~mervio/naapurit/aronia.htm;800;600

http://www.vinkkilanluomutuote.fi/aronia.html

• ,,,,
        Mustamarja kirjoitti:

Josko olivat mustamarja-aronioita. Ovat tosi terveellisiä. Vai olivat oikein pihlajapuussa, vai pensaassa? Marjat ovat ihan pihlajanmarjan näköisiä.

https://www.google.com/search?q=mustamarja-aronia&rls=org.mozilla:fi:official&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=XropVO6aBojNygPyj4A4&ved=0CCgQsAQ&biw=1173&bih=792#facrc=_&imgdii=_&imgrc=SAS6A3DNsFgzkM:;CDQFcFtYA5ZUiM;http://www.nic.fi/~mervio/naapurit/aronia.jpg;http://www.nic.fi/~mervio/naapurit/aronia.htm;800;600

http://www.vinkkilanluomutuote.fi/aronia.html

Toki erotan pihlajan ja mustamara-aronian. Puussa oli ainakin pihlajan lehdet ja korkeuskin riitti puun nimitykseen. Marjatertut olivat pienempiä kuin pihlajassa ja mustia. Vieressä olevassa pihlajassa marjat aivan normaalin pihlajanmarjan näköisiä.

• eppu2
        ,,,,, kirjoitti:

Olisiko ollut selja.

• ??????
        ,,,, kirjoitti:

Toki erotan pihlajan ja mustamara-aronian. Puussa oli ainakin pihlajan lehdet ja korkeuskin riitti puun nimitykseen. Marjatertut olivat pienempiä kuin pihlajassa ja mustia. Vieressä olevassa pihlajassa marjat aivan normaalin pihlajanmarjan näköisiä.

Oliko ne mustuneet marjat kuivan näköisiä.Täällä on sellaisia pihlajapuissa,lienee iskenyt niihin jokin tauti.

• ,,,,,
        eppu2 kirjoitti:

Olisiko ollut selja.

Ei ollut selja.

• Tempaaks kukaan Tyrniä mehuna?
      Raakana Luomu-tuotteena.
      Minulla on toisinaan pullo jää-kaapissa.
      Pystyn juomaan sitä vain pullonsa suusta.
      Kuvitellen että se on tikku-viinaa.
      Mihin luonto tarvitsee arjyn-äpsäköitä marjoja?
      Ei niitä varmaan Karhu syö.
      Sillä kun on maku-aisti.
      Jota taas linnuilla ei ole.

Jos joku ihmettelee miksi minä nyt täällä olen, niin syynä on mukavan kivulias
      korva-tulehdus.
      Olen varmaan tulossa lapseksi, viimeinkin.
      Jos joku toinenkin saa korva-tulehduksen, niin kehoitan hankkimaan myös
      tupakka-yskän.
      Älkää rapsutelko korvianne käytäviä tuli-tikuilla.

H.

• Korjauksia:

...ärjyn...
        ...korvienne...

H.

• Hei kun keikuskelen

"hunksz"

Oho, onko sulla korva pipi. Inhottava pipimuoto, kun korvan sisus ilmoittelee itsestään.

Ootas hetkinen, minä pistän valkoisen takin päälleni ja siirryn toiseen minämuotooni. Pikku hetki.

Tauko

Hyvä hunksz tullen antamaan sinulle hyvän apukeinon. Siis sikälimikälisikäli toimit ohjeitteni mukaisesti.

Sinulla on varmaankin kaapissa sipuleita. Otapa pari kipaletta, kuori ja silppua ne pieneksi murenoksi. Kääräse sipulikasa jonkun kankaan sisälle tai talouspaperin sisälle ja hupsista vaan näet edessäsi kauniin nyytin.
        Pistä yöksi se nyytti korvas viereen. Minä pistäisin sen heti korvan päälle jollakin narunpätkällä (huivilla kenties).

Tää sipuli hokaa heti, että sul´on korvassa joku inhopipi, joka ei sinne kuulu.
        Tää sipuli alkaa imemään pipiä pois niin, että humina vaan käy.
        Huomenna korvasi kiittää sinua ja sinä sitten minua.

Tämä konsti tehoaa. Kyllä vaan.

Ole hyvä :)

• Hei kun keikuskelen

Jos osuu pihalle, kun tilhiparvi pyrähtää esiin, niin on aivan mahtava seurata niiden älyttömän nopeaa popsimistaan. Kumma kun eivät kolaroi itseään toisiinsa, sen verran vilskemäistä lentoa näyttää olevan.
      Kaikki pihlajanmarjat ovat vielä puissa oottelemassa popsijoita.

Joskus muinoin, varmaankin taas noin sata vuotta sitten, silloin kun emäntänä tartti värkätä jos joitakin erilaisia hilloja ja hyytelöitä, tein toki myös pihlajanmarjahyytelöä sekä omenasosetta, jossa oli aimo kasa pihlajanmarjasosetta terävää makua antamaan. Hiton hyvää plättyjen kanssa ja piirakan päällä. Hyytelöt (tein myös mustaviinimarjahyytelöä) sopi liharuokien kanssa mainiosti.

Nyt jos tahtoisi tehdä näyttävän värikkään asetelman olohuoneen parhaalle paikalle, niin kiiruusti pihlajanmarjaoksia keräämään. Apteekista glyseriiniä (kallista) ostamaan ja siihen kun tökkää ne pihlajanmarjaoksat, niin huh huh kyllä säilyy komioina koko talven. Viimeksi tommosen asetelman tein edellisessä asunnossani ja oli ne komeita.

• eppu2

Kerran satuin näkemään, kun tilhiparvi pöllähti pihlajaan.
        Katsoin ihan ällistyneenä, kuinka äkkiä oli puu tyhjä marjoista.

• €ero

Mistä ne tilhet ilmestyy samoin punaset tulkut ei niitä kesällä nää, on kurkiaurat lentäneet yli pään hanhia on tännäi lentänyt etelään päin vaan eivät mua mukaan ottaneet maihin kaukaisiin saa rannalla yksin ruikuttaa

• ??????

Mä oon vähän hassu,kun esiinnyn kuin luontoilta-täti,mutta kerrottakoon,että
        tilhet on kesäisin havumetsissä ja syövät hyönteisiä.Marjojen kypsyttyä ne alkavat syödä ravinnokseen marjoja.Variksenmarjoja ja pihlajanmarjoja. :)

• €--
        ?????? kirjoitti:

Mä oon vähän hassu,kun esiinnyn kuin luontoilta-täti,mutta kerrottakoon,että
        tilhet on kesäisin havumetsissä ja syövät hyönteisiä.Marjojen kypsyttyä ne alkavat syödä ravinnokseen marjoja.Variksenmarjoja ja pihlajanmarjoja. :)

Tilhiä ei ole näkyny punasia tulkkuja on näkyny ei laitoin eilen ison syöttöautomaatin siihen mahtuu puol ämpärillistä syötävää joka talvinen tapa täällä mökillä.

• ??????
        €-- kirjoitti:

Tilhiä ei ole näkyny punasia tulkkuja on näkyny ei laitoin eilen ison syöttöautomaatin siihen mahtuu puol ämpärillistä syötävää joka talvinen tapa täällä mökillä.

Tilhi on vaelluslintu,kulkee ravinnon perässä kohti etelää.Kun ne saapuvat,ne näyttävät tosiaan tyhjentävän pihlajapuut nopsaan ja sitten eteenpäin.
        Punatulkku on paikkalintu.Jotkut lajit siirtyvät etelään.Mutta on laji,joka jää Suomeen ilahdutttamaan meitä.
        Aamulla kävi talitiainen kuikistelemassa ikkunalla.Oli ensimmäinen pakkasyö täällä seuduin.
        Viime viikolla tuli harakka sisälle lasitetulle parvekkeelle.Hieman hädissään yritti läpi lasin ulos,kun oli tullut pienestä aukosta sisälle ja ei takaisin oasunut aukon kautta.

• ??????

Jos pihlajaan on iskenyt PIHLAJANMUSTAMARJATAUTI, silloin marjat muuttuvat mustiksi ja kurttuisiksi.Se on sienitauti.

• Kepissä tatti

• mustamarjapihlaja*

• Viaton sivullinen

Ei se pihlajanmarja ole mikään häävi, hirveän pistävä maku. Onko pakko käyttää
      kun muutakin on esim aronia joka usein jää poimimatta.
      Jos sokeria mättää kauheesti niin tuleehan siitä syötävää, pihlajanmarjasta,
      hyytelönä.

• sitroen.

Kyllä minä vain söisin pihlajanmarjaakin. En vain ole vakuuttunut, että tuosta kadun varrelta ensinnäkään saisin poimia niitä ja toiseksi ettei niissä ole myrkkyjä. Kaupunki lannoittanut nurmikon jollakin kompostilla, jossa rikastuneena raskasmetallit ja lääkejäämät?

• Untako se olikin?

Kun olisi edes sen verran maata, että voisi sillä sen yhdenkin pihlajan kasvattaa...
      On se vain niin nätti puu.
      Ja puuaineskin jalopuuta puutöissä...

Ei kai se ole kiellettyä mahdottomiakaan haaveilemasta? Näin vanhanakaan?

• eppu2

Täälläpäin on paljon pihlajia.
      Joskus nuoruudessani olen kerran tehnyt pihlajanmarjahyytelöä.
      Minulla on tuossa pihassa marja-aronia pensas, Kasvanut niin hurjasti, että tarvitsen keittiötikkaat yläoksilta noukkiessa.
      9 litraa olen noukkinnut siitä, vieläkin on pari litraa.
      Laitan maijaan 3l aroniaa ja 2l puolukkaa, mehusta tulee oikein hyvää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6805
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      556
      2323
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1877
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      85
      1271
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      98
      1075
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      980
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      91
      971
    8. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      33
      863
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      843
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      154
      789
    Aihe