Mitä opiskella? Vai etsiäkö töitä?

Auringonkukkanen

Hei! Mitähän minun tilanteessa kannattaisi tehdä..Olen 30-vuotias nainen ja minulla on melkein 2-vuotias lapsi. Työkokemusta ei ole vielä kertynyt hirveästi..lähinnä erilaisita harjoitteluista ja kesätöistä. Koulutukseltani olen ylioppilas ja merkonomi. Lisäksi olen opiskellut hoitoalaa amk:ssa ja erästä toista alaa yliopistossa, mutta keskeytin aikoinaan molemmat koulut, koska en kokenut kyseisiä aloja minun aloiksi.

Tällä hetkellä olen tutkinut erilaisia työ-ja koulutusvaihtoehtoja..en osaa päättää mitä opiskelisin. Vaihtoehtoja on lähinnä ammatilliset tutkinnot (koska en halua enää pitkää koulutusta ja korkeakouluopistotukeni ovat jo melkein käytetyt). Olen miettinyt esim. näitä vaihtoehtoja:
- eläintenhoitaja
- koulunkäyntiavustaja
- artenomi->ohjaustoiminta
- hevostenhoitaja

Osaisiko kukaan suositella edellä mainituista aloista jotakin tai tuleeko jotain lähellä olevaa alaa mieleen? :)

9

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hcxzde

      Sinun tilanteessa on tosiaan viisasta hylätä ajatukset pitkästä opiskelusta. Parasta olisi varmaan lähteä tuosta merkonomin tutkinnosta. Sillä menet töihin.

      Jotenkin vaan ei tunnu nyt järkevältä yrittää aloittaa neljättä alaa. Ei se siitä parane. Vuodet sinulta vaan kuluvat. On jo korkea aika aikuistua ja ottaa vastuu elämästä, kun on se lapsikin. Eli töihin ja tienaamaan, ihan mihin vain pääset!

      • 32v. opiskelija

        MIksi ihmeessä tulisi hylätä opiskelu, jos haluaa opiskella? En ymmärrä lainkaan, elämässä voi ja pitää tehdä juuri niinkuin itsestä tuntuu ja koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella. Raha ei todellakaan ole tärkeintä tässä maailmassa, ainakaan omasta mielestäni.


      • näkemys tämäkin
        32v. opiskelija kirjoitti:

        MIksi ihmeessä tulisi hylätä opiskelu, jos haluaa opiskella? En ymmärrä lainkaan, elämässä voi ja pitää tehdä juuri niinkuin itsestä tuntuu ja koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella. Raha ei todellakaan ole tärkeintä tässä maailmassa, ainakaan omasta mielestäni.

        "elämässä voi ja pitää tehdä juuri niinkuin itsestä tuntuu"

        Mitä sitä sitten täällä kyselemään, mitä kannattaisi tehdä.

        Jotkut elämän realiteetit vain tuppaavat tulemaan vastaan. Itsekin opiskelin aikuisiällä yli 30-vuotiaana yliopistotutkinnon, työn ohessa, ja työllistyin ko. alalle. Mutta sitä ennen minulla olikin vain parin kuukauden ammatillinen kurssi, ei kokeiluja sinne sun tänne.

        Niin, ne elämän realiteetit. Onko tarkoitus opiskella vain todetakseen, ettei tämäkään sitten ollut se mun juttu? Ja jatkaa sitä rataa niin vanhaksi, ettei kukaan enää huoli töihin? On aina epäilyttävää, kun kokeilua jatkuu ja jatkuu... Siksi voisi olla hyväkin alkaa hyödyntää sitä merkonomin tutkintoa.

        Opiskelu harrastuksena on tietysti eri asia. Se tapahtuu työn ohessa vapaa-ajalla ja omalla kustannuksella. Sitä voi ja kannattaa harrastaa koko ikä.


      • Auringonkukkanen
        32v. opiskelija kirjoitti:

        MIksi ihmeessä tulisi hylätä opiskelu, jos haluaa opiskella? En ymmärrä lainkaan, elämässä voi ja pitää tehdä juuri niinkuin itsestä tuntuu ja koskaan ei ole liian myöhäistä opiskella. Raha ei todellakaan ole tärkeintä tässä maailmassa, ainakaan omasta mielestäni.

        Kitos kommentistasi, arvostan sitä! :)


      • Auringonkukkanen
        Auringonkukkanen kirjoitti:

        Kitos kommentistasi, arvostan sitä! :)

        Siis kiitos oli tarkoitettu 32 v opiskelijalle, meni vaan väärään kohtaan.


    • Auringonkukkanen

      Eli olisiko tässä tilanteessa parempi mennä esim. siivousalan tms. töihin? Minun on tähän mennessä ollut aika helppo olla kotona hoitamassa lasta, koska miehellä ok tulot töistä, Mutta siis toisaalta minua kiinnostaisi kovasti opiskelu. Olen yleensä ollut aika hyvä opiskelija, mutta tuntuu että työelämässä olen joskus ollut liian ujo tms. Eräässä paikassa sen paikan johtaja haukkui minua hiljaiseksi ym, mutta onneksi selvisi että en ole ainut jonka se johtaja oli haukkunut. Oli nimittäin saanut jonkun muunkin itkemään.

      Mielestäni olen aivan aikuinen ja vastuullinen ihminen vaikka minulla ei tällä hetkellä työpaikkaa olekaan. Onhan lapsen hoitaminenkin kotona ollut eräänlaista työtä. Ja tuskin kukaan kuolemansa lähellä surkuttelee, että voivoi..kumpa olisin ollut enemmän töissä! Eiköhän se perhe ja terveys ole kuitenkin ykkösjuttu mun elämässä! :)

    • austerism1

      Noista aloista valitsisin koulunkäyntiavustajan.

      A) On omasta mielestäni kiinnostavin
      B) On luultavasti parhaiten työllistävä

    • Auringonkukkanen

      Niin..olen kovasti miettinyt, että mennäkö opiskelemaan..Ja näyttää siltä, että perheemme taloudellinen tilanne puoltaa töiden hakemista. Ja voihan sitä sit joskus myöhemmin harkita opintojakin.

    • Auringonkukkanen

      Lisäksi vielä kirjoitan, että minun mielestä ei ole paha juttu jos ihminen kokeilee eri aloja.. Ensinnäkin minulla on ollut sairauksia, joidenka takia esim.vastuullisen hoitoalan opiskelu kävi erittäin raskaaksi. Lisäksi minun mielestä usein kannattaa opiskella sitä alaa, joka oikeasti kiinnostaa. Itse huomasin eksyneeni väärille aloille. Mutta tuskin on väärin vaihtaa elämänsä suuntaa myöhemminkään.

      Mutta kuten jo aikaisemmin sanoin, tällä hetkellä minun lienee viisainta hakea työpaikkaa ja katsoa miten työelämässä menee. Alkuun ehkä vähättelin kokemustani työelämästä, vaikka en olekaan ollut pitkiä pätkiä missään, olen päässyt moneen eri paikkaan.

      Toivon, että näistä suomi24:n keskusteluista jäisi ihmisille enemmän hyvä fiilis, eikä tarvitsisi tuntea itseään ns." luuseriksi". Ihmisillä on nimittäin niin monia erilaisia elämäntilanteita, että ehkä ulkopuolisten on kuitenkin vaikea todella neuvoa. Mutta mielestäni kannattaa kunnioittaa omia arvojaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1231
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      0
      1118
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1114
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1105
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe