Kepin nokassa yksineläjät

Lorena

Vanhusten ts yksineläjien viikko tekee tuloaan. Nyt onkin nostetty mediassa kepin nokkaan yksineläjät miten he ovat taloudellisesti huonommassa asemassa kun parisuhteessa elävät. IKäjakaumakin on uusi alle 37v, alle 65v ja yli 65v ja nyt sitten tutkimaan asiaa uuden ikäjakauman perusteella. Katsotaan mitä mielipiteitä lähipäivät tuovat tullessaan median välityksellä esiin.

Yksinelämistä en pidä yksinomaan huonona asiana. Olin avioliitossa liki 30v koen silloin eläneeni todella elämän ruuhkavuosia onnellisena. Perhe elämä sisälsi perheen huoltoa ja aktiivista työssä oloa, jälkeenpäin mietin miten kaikki oikein sujuikaan mallikkaasti?

Uutta parisuhdetta en ole pystynyt elämään järjestämään- en koe myöskään epäonnistuneeni. Syykin on selvä, yhtä sotkua se olisi ollut uusperheenä, kuka kukin on kun samalla joko porukan olisi pitänyt olla samalla lähtöviivalla tasa-arvoisina. Koin sen systeemin olevan vaikeaa hallita uusperheessä.

En koe yksinelämistä negatiivisena asiana koska elämä ei yksinkertaisesti mene aina käsikirjoituksen mukaan, joten ei yksin eläminen ole pelkästään huono juttu. Jos talous on kohtuullisesti kunnossa, voi matkustella, harrastaa, muuttaa asumisensa toimivaksi oman tarpeen mukaan. On vapaus tehdä mitä haluaa,
ei tarvita mitään komromisseja päätöksiä tehdessä.

Vaikka tulevaa tautia ei kannata etukäteen sairastaa, kuitenkin vaistomaisesti miettii mitä sitten jos terveys pettää.

10

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuli suuri velka?)))

Lorena

Minusta yksin eläminen on luxusta ja tarvittaessa voin kokeilla "perhettä", kun menen hoitamaan lapsenlapsia. Kiire on kotiin päivän päätteeksi. Yöksi en heille enää jää, sillä ne iltatoimet !!!!!!

Aviossa (50 ) olen, mutta asun mieheni kanssa eri osoitteissa ja näin on hyvin. Jokainen eläköön omillaan ja kohtuullisesti olemme pärjänneet näinkin. Tosin tytär käy aika`ajoin vaihtamassa lakanat iskälleen!)))

Uusi parisuhde ei tulisi kysymykseenkään, vaikka Joulupukkiin en enää uskokaan, mutta joku sisäinen vaisto sanoo, että ei tule onnistumaan.

En myöskään jaksa pohtia, millaista hoitoa saisi vanhusten hoitolaitoksissa, sillä asun kunnan rivitalossa (joka on kuin meidän omakotitalo, no todella pienempi), johon on saatavana ateriapalvelut, pyykinpesu ja saunoitukset tarvittaessa. Myös Lääkäri ja terveydenhoitaja täällä käy, mutta itse en ole niitä vielä tarvinnut. Jos huonosti käy, niin sairaala on minun viimeinen etappi ennen hautausmaata.

Onhan nuo tilastot mielenkiintoisia, että parisuhteessa muka olisi edullisempaa? Meillä ainakin meni asiat niin, kun eläkkeelle siirryttiin, että ruokalaskut eivät olleet mitään kuluja, vaan mieheni kaiveli laskut vuosien takaa ja puolitti ne minulle. Ne ei sisältäneet kaupan laskuja, jossa oli perheen ruoka, vaatetus (paitsi hänen) ja harrastukset. Lisäksi olin ...niin, se juuri, jolla on joka nurkan takana mies odottamassa?

• Olen palstan kummajainen yksinäisyydessäni. Sinkkuus on jäänyt olotilakseni ja on ollut "sopivalla seuralla täydennettynä" minulle hyvä. "Tyttöystävämapistoni" on riittävän suuri. mutta tilaa on.
      Ennen matkailin paljonkin ja myös viihdyin, jopa puolet vuodesta. Nyt olen yhdistyksissä, pelikerhoissa, tanssin ja risteilen

Ei kaltaisella yksinäisellä mitään hätää ole. Kun on kelvollinen asunto ja riittävä varallisuus, voi muita kehyksiä rakentaa.

Tämä palsta "ja sen lorenat" ovat kaikki lähes rakkaita ja näiden viestit ovat minulle kuin hyviä kohtaamishetkiä elämässäni.

• vai ihan mappi?

Ruuneperi

Nyt jaksat siis tanssia ja risteillä? Miksi siis peruit ne treffit?

• vai ihan mappi? kirjoitti:

Ruuneperi

Nyt jaksat siis tanssia ja risteillä? Miksi siis peruit ne treffit?

Asiattomat palstalaiset sotkevat kaikki asiat. Muuta tekemistä ei näillä varmaan olekaan

• Lorena*

Vitsi, vitsi. Saunan lauteilla kuultua, siellä ne parhaat jutut kuulee. Kylpijä lateli meille muille taloustietoa malliin. Kyllä yksineläjät ovat ja tulevat yhä köyhemmiksi kun on yksin kustannettava kaikki menot. Me avioliitossa elävät olemme paljon paremmassa taloudellisessa tilanteessa kun meitä on kaksi. Minun kannatti tilata ikkunan pesut ja verhojen vaihdot martoilta, naapurin leski näytti pesevät itse ikkunansa vaikka on minua muutaman vuoden vanhempi, kallista teettää ikkunoiden pesu vieraalla.

Ajattelin, eipä ole mummeli oikein kartalla onko yksineläjällä varallisuutta vai ei, säästäväisyyttä kylläkin. Tuttavista monet lähtevät kaamosta pakoon aurinkoisemmille maille, niin minäkin kaupunkilomalle marraskuussa.Syykin selvä, en ole enää bikikuntoinen, ne ajat ovat taakse jäänyttä elämää.
      Jos mielihaluja tulisi, silloin karistan mielestä pois muistelemalla vuosien takaista näytelmää Play de Inglesin nudisti hiekkarannalla. Ei ollut muuten mukavaa katseltavaa Mas Palomasiin hiekkarantaa kävellessä! Vieläköhän nudisteille varattu ranta voimissaan?

• Näin maailma muuttuu, lorenaiseni!

Ikä alkaa tehdä tehtävänsä ja se sanelee elämän ehdot. Hyvä terveys ja liikuntakyky ovat välttämättömiä etelän matkoilla.

On kai itsestään selvää, että kaksin on halvempi kun kustannuksia jaetaan kahteen osaan.

Elinkustannukset päivää kohti saa itse kukin pieniksi kun hiukan käyttää harkintaa. Olen ruvennut käyttämään palvelutalon ruokapalvelua. Ruoka-annos jälkiruokineen, juomineen ja kahveineen maksaa 6,30e. Monet pariskunnatkin käyttävät tuota palvelua.

Toivottavasti ei täällä ruveta kilpailemaan hintojen halpuudesta. Kokemuksesta tiedän, että joku väittää pärjäävänsä - (miinus) kuluilla.

P.S. Jos kuntoni kohenee, menen marraskuussa Helsinkiin päivätansseihin. Siellä voi olla tuttujakin vanhoilta helsinki-ajoiltani ja palstaltakin

• poismuuttanut
        Ruuneperi kirjoitti:

Näin maailma muuttuu, lorenaiseni!

Ikä alkaa tehdä tehtävänsä ja se sanelee elämän ehdot. Hyvä terveys ja liikuntakyky ovat välttämättömiä etelän matkoilla.

On kai itsestään selvää, että kaksin on halvempi kun kustannuksia jaetaan kahteen osaan.

Elinkustannukset päivää kohti saa itse kukin pieniksi kun hiukan käyttää harkintaa. Olen ruvennut käyttämään palvelutalon ruokapalvelua. Ruoka-annos jälkiruokineen, juomineen ja kahveineen maksaa 6,30e. Monet pariskunnatkin käyttävät tuota palvelua.

Toivottavasti ei täällä ruveta kilpailemaan hintojen halpuudesta. Kokemuksesta tiedän, että joku väittää pärjäävänsä - (miinus) kuluilla.

P.S. Jos kuntoni kohenee, menen marraskuussa Helsinkiin päivätansseihin. Siellä voi olla tuttujakin vanhoilta helsinki-ajoiltani ja palstaltakin

Minulla vaalea kauraleipä ja Putinjuustoa päällä. Usein savukirjolohifilettäkin. Ja halvinta metwurstia. Kaurapuuroa. Lidlin mysliä.
        Siinä tämän sinkun pääasialliset eväät sen reilun kahvilitran lisäksi, millä päivän saan käyntiin ja yritän hillitä nälkää, etten niin kovin lihoisi.

Entisillä asuinsijoilla kävin vuoden poissaolon jälkeen. Että osasikin olla tympeän tuntuista ympäristöä! Huonosti hoidetut kadut, nopeusrajoitukset laskeneet kauttaaltaan entistä alemmas. Olen entistä tyytyväismpi, että sieltä pois pääsin. Oli niin asukasvihamielistä seutua. Johtuneeko rantaruotsalaisesta idyllistä?

• Lorena*
        Ruuneperi kirjoitti:

Näin maailma muuttuu, lorenaiseni!

Ystävä hyvä, kyllä tämän ikäisille tuttavia löytyy varsin paljon. Oli niin tylsää pari viikkoa sitten, mietin jotakin piristystä on löydyttävä. Sitten välähti, huomis aamuna matkustan junalla Turkuun, lähtö klo 7.30 ja Turussa puolenpäivän aikoihin.

Kävelin keskustassa vanhoja tuttuja paikkoja katselemassa. Jopa välähti, menenpä tässä Silja Linen terminaaliin olisiko vielä hyttipaikkoja Tukholmaan, oli varasin matkan. niinpä tuli katsastettua Tukholmakin syyskuisella säällä. NK-tavaratalo on joka matkalla katsastettava, samoin Åhlensin tavaratalo. Vanhan kaupungin kujia kävelin parisen tuntia ja sitten iltalautalla takaisin Turkuun.

Käväisin tietysti lisä viihdykkeellä parketilla ja tapasin vanhan tutun tai hän tunnisti minut, kohteliaasti sanoi etteivät elämän jäljet ole vielä jättäneet jälkeä olemukseeni, vanhasta muistista kuulema tunnisti. Että näin charmantteja opiskelukavereita vielä löytyy!

Eipä tullut matka kalliiksi kun ajattelen, sille reissulle jäi alamaissa olon tunne. Kotiin tultua entinen ripeys tuli päiviin mukaan. Oli siis terapiaa koko matka pienellä innostuksella voi saada uusia virikkeitä.

• zxwå nyt

Lorena. Oletan kirjoituksesi perusteella, että me olemme yhtä aikaa hoitaneet miehiämme, heidän sairastaessaan syöpää. En muista kirjoititko itse, mutta miehesi kirjoitti kauniisti vaimosta. Siellä oli silloin hyvä vertaistuki, en vaan muista enää niitä nimimerkkiä mitä siellä oli. Anteeksi jos olen väärässä.
      Siitä yksin asumisesta hyviä puolia on se kun saa mennä ja tulla miten haluaa ja ruokaa laittaa tai olla laittamata. Huonoja puolia, ei ole keskusteliaa eikä kuuntelijaa. Tulot pieneni huomattavasti valo, lämpö, lehdet yhteisiä ja samalla pyykkiä pesi enempi samoin ruokaan meni vaan vähän enempiaikaa ja aineksia.

• Alkuviikosta näin lehdessä pienen kirjoituksen otsikolla 65v. täyttäneitä suomessa jo yli miljoonan. Heistä yksineläviä yli puolet. Mikä lie prosenttiluku, mutta naisia on tietty enemmän.
        Miehet kun parisuhteessa miehet tuppaavat kupsahtamaan naisia aikaisemmin. Sekin tiedetään, että yksinelävät miehet ne vasta varsinaiseen riskiryhmään kuuluvat.

Tietenkin elintavat vaikuttavat elämänkaaren pituuteen. Toisaalta on pitkä- ja lyhyt ikäisten sukuja. Pitkäikäisissä suvuissa miehissä voi olla vielä talousaskareita suorittavia tervaskantoja 90 vuotiaina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko varattu minulle?

Mieheltä kysyn.
      Ikävä
      290
      11362
    2. Mitä ensi viikolla tapahtuu?

Mitä toivot, että ensi viikolla tapahtuu?
      Ikävä
      133
      7030
    3. Mitä Ajattelit Kun Näit Kaivattusi

Ensimmäistä Kertaa?
      Ikävä
      100
      5771
    4. Vanhempi mies

Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa
      Ikävä
      41
      5141
    5. Noloa että kaipasin sinua

Toivottavasti et tunnistanut itseäsi. Ikävissään sitä on aika typerä.
      Ikävä
      52
      4301
    6. Minne sä aina välillä joudut

Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta
      Ikävä
      30
      4009
    7. On niin paha olla

Tarviin jotain jolla turruttaa... Kuka voi auttaa.
      Ikävä
      61
      3544
    8. On niin vaikea olla lähelläsi

En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na
      Ikävä
      32
      3521
    9. Nyt peukut pystyyn

Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru
      Kannus
      22
      3055
    10. Pehmeää laskua

Sinulle. Muutaman kilsan päästä. Mieheltä, joka salaa välittää.
      Ikävä
      79
      3030
    Aihe