edunvalvonnassa olevan verosuunnittelu

kysyvä

Edunvalvonnassa oleva perheetön henkilö, mutta kuitenkin oikeustoimikelpoinen ja suhteellisen varakas.
Haluaisi luopua osasta omaisuudestaan eläissään tulevien perintöverojen suuruuden takia ( testamentin tehnyt,toinen veroluokka ), lähinnä lahjoittamalla osan, jonka jälkeenkin vielä jäisi huomattavan suuri omaisuus jäljelle.
Mutta maistraatti kieltää tekemästä, eikö siis oikeutta verosuunnitteluun omasta omaisuudestaan.
Onkohan täällä ketään, joka osaisi sanoa,onko tämä tosiaankin laillista.
Ja voiko tälläisessä tapauksessa tehdä yleensä mitään verosuunnittelua.

2

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Holhoustoimilaki www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1999/19990442

      14 §
      "Edunvalvojan määrääminen ei estä päämiestä itse vallitsemasta omaisuuttaan tai tekemästä oikeustoimia, jollei laissa toisin säädetä."

      18 §
      "Jos täysi-ikäinen on kykenemätön huolehtimaan taloudellisista asioistaan ja hänen varallisuusasemansa, toimeentulonsa tai muut tärkeät etunsa ovat tämän vuoksi vaarassa eikä edunvalvojan määrääminen yksin riitä turvaamaan hänen etujaan, tuomioistuin voi rajoittaa hänen toimintakelpoisuuttaan päättämällä, että:

      1) hän voi tehdä tiettyjä oikeustoimia tai vallita tiettyä omaisuuttaan ainoastaan yhdessä edunvalvojan kanssa;

      2) hänellä ei ole kelpoisuutta tehdä tiettyjä oikeustoimia tai oikeutta vallita tiettyä omaisuuttaan; taikka

      3) hänet julistetaan vajaavaltaiseksi."

      32 § 1 mom.
      "Edunvalvoja ei saa lahjoittaa päämiehensä omaisuutta."

      Päämiehen oikeus lahjoittaa omaisuuttaan riippuu siitä, onko hänen kelpoisuuttaan oikeustoimiin em. lain 18 §:n nojalla rajoitettu. Jos on, lahjoittaminen ei tule kysymykseen, koska 32 § sen edunvalvojalta kieltää.

    • Lakinainen

      Jos henkilölle on määrätty edunvalvoja, hän on sairauden, henkisen toiminnan häiriintymisen, heikentyneen terveydentilan tai muun vastaavan syyn vuoksi kykenemätön valvomaan etuaan taikka huolehtimaan itseään tai varallisuuttaan koskevista asioista (holhoustoimilain 8 §, jossa säädetään edunvalvojan määräämisen edellytyksistä).

      Tällaisessa kunnossa oleva ihminen ei pääsääntöisesti pysty enää tekemään lahjoituksia. Edunvalvojan tehtävänä on huolehtia päämiehen omaisuuden säilymisestä, ei sen siirtymisestä muille tahoille.

      Ja jos päämies itse lahjoittaisi osan saamastaan perinnöstä, niin siinä tapauksessa hän maksaisi itse verot koko perinnöstä ja lahjansaajat niistä omaisuuseristä, jotka he saavat.

      Näillä tiedoilla vaikuttaa siis valitettavasti siltä, että on liian myöhäistä lähteä tekemään perintösuunnittelua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      155
      11201
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      56
      3123
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      216
      2974
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2177
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1938
    6. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1765
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      18
      1749
    8. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1734
    9. 85
      1698
    10. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1637
    Aihe