sumua!

unski

hei! mä kysyisin, onko kellään kokemusta hiilidioksidi jäästä ja sen tekemästä sumusta? millasia kokemuksia! kertokaa ihmeessä. olen ajatellut asiaa, mutta askarruttaa hieman, kun kuulostaa niin vaaralliselta!

kiitos, jos kerrotte! :)

7

907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PiiRoo

      Heissan!

      Oma kokemus hiilidioksidi jäästä rajoittuvat noitabooliin ja yhteen näytökseen Heurekassa...

      Eli Heurekan näytöksessä tämä "taikuripoika" laittoi jäästä muodostuvaa sumua avonaiseen muovikuutioon ja siinä se kellui aika pitkään. Hän myös laittoi sitä sumua kuppiin ja mm. JOI SITÄ niin paljon että sumu häipyi!

      Hän selitti minulle myöhemmin, ettei tämä sumu ole vaarallista vaan se varsinainen jää, joka palelluttaa esim. paljaan ihon heti. Jäätähän ei kannata laittaa suoraan esim. juomaan, koska jäästä irtoaa pieniä hippuja ja jos niitä juo, niin ruokatorvi voi vahingoittua! Eli käsitellessä jäätä pidettävä aina paksut nahkahanskat kädessä ja muutenkin oltava varovainen, mutta ei se kuulemma niin pahaa ole!

      Aikaisemmin olen käyttänyt ao. jäätä vain noitabooliin: ison boolimaljan keskellä on korkeampi lasinen kapeahko kukkamaljakko, jonka sisällä on värjättyä vettä ja jäätä. Koska tämä keskellä oleva malja on korkeampi ja sumu valuu alaspäin, on efekti tosi noitamainen! Tänä vuonna teen taas noitaboolin sekä ajattelin laittaa tätä sumua kannelliseen isoon säilyketölkkiin ja tölkin taakse tälläisen isomman hotavan coctailtikun aavemaisen valon aikaansaamiseksi.

      terv. PiiRoo

      • mikko n

        ..että mistä sitä sitten saa? Apteekistako?
        Ja maksaako se paljon?

        Ja toinen kysymys. Sattuisitko tietämään, että mistä saa bongattua sellaisen kivan noitamaisen padan? ilman, että sekään maksaa maltaita?


      • PiiRoo
        mikko n kirjoitti:

        ..että mistä sitä sitten saa? Apteekistako?
        Ja maksaako se paljon?

        Ja toinen kysymys. Sattuisitko tietämään, että mistä saa bongattua sellaisen kivan noitamaisen padan? ilman, että sekään maksaa maltaita?

        Heissan!

        Itse käyn hakemassa Espoosta AGA:n myymälästä, eli sitä myydään vain erikoisliikkeissä :( Soita sinne ja kysy missä on sinua lähin myyntipiste, puh. (09) 856 97 202. On huonosti auki ma-pe ->16:sta auki
        Hinnat tässä : 2 kg 5.40 €, 5 kg 12 €, 10 kg 25 €

        Oma kylmälaukku mukaan, tulisi olla mahdollisimman "jään kokoinen", mieluiten kaksi kylmälaukkua, jos esim. haluaa sen säilyvän yön yli. Jäätä EI saa säilyttää pakastimessa, koska jää on -79 asteista eli rikkoo pakastimen jäähdytysjärjestelmän.


      • unski

        tuleeko siitä hiilihappojäästä sitten savua kuinka paljon ja miten. olen ymmärtänyt, et jos sitä laittaa kuumaan veteen, niin sit sitä savua tulee. jos ostan sitä, niin pitääköhän mun koko aika olla lisäämässä sitä jäätä veteen?


      • PiiRoo
        unski kirjoitti:

        tuleeko siitä hiilihappojäästä sitten savua kuinka paljon ja miten. olen ymmärtänyt, et jos sitä laittaa kuumaan veteen, niin sit sitä savua tulee. jos ostan sitä, niin pitääköhän mun koko aika olla lisäämässä sitä jäätä veteen?

        Hei!

        Hiilihappojää "savuuntuu" vasta kun on veden kanssa tekemisissä, itse kyllä laitoin kylmään veteen ja savua tuli. Olisikohan tullut lisää savua kuuman veden kanssa, pitääpä kokeilla. Ehkä juuri tuosta veden lämpötilasta johtui, että kun laitoin uuden jääpalan veteen, niin aluksi tuli mielettömästi savua, ja sitten se tasaantui. Aika usein sai kyllä jäätä lisäillä.

        Mutta kyllä se niin noitamaisen efektin antaa, että käytän sitä taas!

        Minullahan on siis aina iso laakea boolimalja, jonka keskellä lasinen korkeampi ja kapeahko maljakko. Tähän maljakkoon laitan tuon hiilihappojään ja kun se sumu tulee "yli laidan", se putoaa tuohon boolimaljaan ja jää vähäksi aikaa leijailemaan sen päällä. Ja kun boolimaljaa ei laita liian täyteen, niin efekti on parempi.


      • unski
        PiiRoo kirjoitti:

        Hei!

        Hiilihappojää "savuuntuu" vasta kun on veden kanssa tekemisissä, itse kyllä laitoin kylmään veteen ja savua tuli. Olisikohan tullut lisää savua kuuman veden kanssa, pitääpä kokeilla. Ehkä juuri tuosta veden lämpötilasta johtui, että kun laitoin uuden jääpalan veteen, niin aluksi tuli mielettömästi savua, ja sitten se tasaantui. Aika usein sai kyllä jäätä lisäillä.

        Mutta kyllä se niin noitamaisen efektin antaa, että käytän sitä taas!

        Minullahan on siis aina iso laakea boolimalja, jonka keskellä lasinen korkeampi ja kapeahko maljakko. Tähän maljakkoon laitan tuon hiilihappojään ja kun se sumu tulee "yli laidan", se putoaa tuohon boolimaljaan ja jää vähäksi aikaa leijailemaan sen päällä. Ja kun boolimaljaa ei laita liian täyteen, niin efekti on parempi.

        kävin tänään hakemassa sitä hiilidioksidi jäätä, kerron sit et millasta oli. se on nyt ulko kellarissa. toivottavasti säilyy huomiselle illalle. :) kiva jos säilyy!


    • Hemuli

      Eikö tuota jäätä saa mistään muualta kuin Espoosta? Tai pystyykö sitä tilaamaan netin kautta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      156
      2722
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1550
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe