sumua!

unski

hei! mä kysyisin, onko kellään kokemusta hiilidioksidi jäästä ja sen tekemästä sumusta? millasia kokemuksia! kertokaa ihmeessä. olen ajatellut asiaa, mutta askarruttaa hieman, kun kuulostaa niin vaaralliselta!

kiitos, jos kerrotte! :)

7

1039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PiiRoo

      Heissan!

      Oma kokemus hiilidioksidi jäästä rajoittuvat noitabooliin ja yhteen näytökseen Heurekassa...

      Eli Heurekan näytöksessä tämä "taikuripoika" laittoi jäästä muodostuvaa sumua avonaiseen muovikuutioon ja siinä se kellui aika pitkään. Hän myös laittoi sitä sumua kuppiin ja mm. JOI SITÄ niin paljon että sumu häipyi!

      Hän selitti minulle myöhemmin, ettei tämä sumu ole vaarallista vaan se varsinainen jää, joka palelluttaa esim. paljaan ihon heti. Jäätähän ei kannata laittaa suoraan esim. juomaan, koska jäästä irtoaa pieniä hippuja ja jos niitä juo, niin ruokatorvi voi vahingoittua! Eli käsitellessä jäätä pidettävä aina paksut nahkahanskat kädessä ja muutenkin oltava varovainen, mutta ei se kuulemma niin pahaa ole!

      Aikaisemmin olen käyttänyt ao. jäätä vain noitabooliin: ison boolimaljan keskellä on korkeampi lasinen kapeahko kukkamaljakko, jonka sisällä on värjättyä vettä ja jäätä. Koska tämä keskellä oleva malja on korkeampi ja sumu valuu alaspäin, on efekti tosi noitamainen! Tänä vuonna teen taas noitaboolin sekä ajattelin laittaa tätä sumua kannelliseen isoon säilyketölkkiin ja tölkin taakse tälläisen isomman hotavan coctailtikun aavemaisen valon aikaansaamiseksi.

      terv. PiiRoo

      • mikko n

        ..että mistä sitä sitten saa? Apteekistako?
        Ja maksaako se paljon?

        Ja toinen kysymys. Sattuisitko tietämään, että mistä saa bongattua sellaisen kivan noitamaisen padan? ilman, että sekään maksaa maltaita?


      • PiiRoo
        mikko n kirjoitti:

        ..että mistä sitä sitten saa? Apteekistako?
        Ja maksaako se paljon?

        Ja toinen kysymys. Sattuisitko tietämään, että mistä saa bongattua sellaisen kivan noitamaisen padan? ilman, että sekään maksaa maltaita?

        Heissan!

        Itse käyn hakemassa Espoosta AGA:n myymälästä, eli sitä myydään vain erikoisliikkeissä :( Soita sinne ja kysy missä on sinua lähin myyntipiste, puh. (09) 856 97 202. On huonosti auki ma-pe ->16:sta auki
        Hinnat tässä : 2 kg 5.40 €, 5 kg 12 €, 10 kg 25 €

        Oma kylmälaukku mukaan, tulisi olla mahdollisimman "jään kokoinen", mieluiten kaksi kylmälaukkua, jos esim. haluaa sen säilyvän yön yli. Jäätä EI saa säilyttää pakastimessa, koska jää on -79 asteista eli rikkoo pakastimen jäähdytysjärjestelmän.


      • unski

        tuleeko siitä hiilihappojäästä sitten savua kuinka paljon ja miten. olen ymmärtänyt, et jos sitä laittaa kuumaan veteen, niin sit sitä savua tulee. jos ostan sitä, niin pitääköhän mun koko aika olla lisäämässä sitä jäätä veteen?


      • PiiRoo
        unski kirjoitti:

        tuleeko siitä hiilihappojäästä sitten savua kuinka paljon ja miten. olen ymmärtänyt, et jos sitä laittaa kuumaan veteen, niin sit sitä savua tulee. jos ostan sitä, niin pitääköhän mun koko aika olla lisäämässä sitä jäätä veteen?

        Hei!

        Hiilihappojää "savuuntuu" vasta kun on veden kanssa tekemisissä, itse kyllä laitoin kylmään veteen ja savua tuli. Olisikohan tullut lisää savua kuuman veden kanssa, pitääpä kokeilla. Ehkä juuri tuosta veden lämpötilasta johtui, että kun laitoin uuden jääpalan veteen, niin aluksi tuli mielettömästi savua, ja sitten se tasaantui. Aika usein sai kyllä jäätä lisäillä.

        Mutta kyllä se niin noitamaisen efektin antaa, että käytän sitä taas!

        Minullahan on siis aina iso laakea boolimalja, jonka keskellä lasinen korkeampi ja kapeahko maljakko. Tähän maljakkoon laitan tuon hiilihappojään ja kun se sumu tulee "yli laidan", se putoaa tuohon boolimaljaan ja jää vähäksi aikaa leijailemaan sen päällä. Ja kun boolimaljaa ei laita liian täyteen, niin efekti on parempi.


      • unski
        PiiRoo kirjoitti:

        Hei!

        Hiilihappojää "savuuntuu" vasta kun on veden kanssa tekemisissä, itse kyllä laitoin kylmään veteen ja savua tuli. Olisikohan tullut lisää savua kuuman veden kanssa, pitääpä kokeilla. Ehkä juuri tuosta veden lämpötilasta johtui, että kun laitoin uuden jääpalan veteen, niin aluksi tuli mielettömästi savua, ja sitten se tasaantui. Aika usein sai kyllä jäätä lisäillä.

        Mutta kyllä se niin noitamaisen efektin antaa, että käytän sitä taas!

        Minullahan on siis aina iso laakea boolimalja, jonka keskellä lasinen korkeampi ja kapeahko maljakko. Tähän maljakkoon laitan tuon hiilihappojään ja kun se sumu tulee "yli laidan", se putoaa tuohon boolimaljaan ja jää vähäksi aikaa leijailemaan sen päällä. Ja kun boolimaljaa ei laita liian täyteen, niin efekti on parempi.

        kävin tänään hakemassa sitä hiilidioksidi jäätä, kerron sit et millasta oli. se on nyt ulko kellarissa. toivottavasti säilyy huomiselle illalle. :) kiva jos säilyy!


    • Hemuli

      Eikö tuota jäätä saa mistään muualta kuin Espoosta? Tai pystyykö sitä tilaamaan netin kautta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      171
      1589
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1196
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      59
      1072
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      888
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      41
      797
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 64
      711
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      634
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      598
    Aihe