väestörekisteriin

rekisteröidyt kiellot

1 suoramarkkinointi

3 henkilömstrikkeli

4 sukututkimus

5 yhteystietojen luovutuskielto

6 asiakasrekisterin päivityskielto

Nyt ei saa puhelimitse osoitetietoja?

18

224

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lkjjllk

Todennäköisesti vaihtoehto 5 riittäisi. Vaihtoehto 1 kannattaa valita roskapostin estämiseksi. Vaihtoehto 6 on sikäli vähän haitallinen että sen jälkeen pitää itse huolehtia mm. lehtitilausten, asiakaskorttien ym. osoitetietojen päivittämisen itse.

• ap.

En tilaa mitään lehtiä ja en välitä mainoksista.

• ...........
        ap. kirjoitti:

En tilaa mitään lehtiä ja en välitä mainoksista.

Asiakasrekisteripäivitykset menee yllättävän monelle taholle automaattisesti kun muuttaa. Estolla tuo yhteys katkeaa eikä sitä välttämättä huomaa ennen kuin jokin tärkeä posti jääkin saamatta.

• ap.
        ........... kirjoitti:

Asiakasrekisteripäivitykset menee yllättävän monelle taholle automaattisesti kun muuttaa. Estolla tuo yhteys katkeaa eikä sitä välttämättä huomaa ennen kuin jokin tärkeä posti jääkin saamatta.

Jos on tuo asiakasrekisterin päivityskielto niin eikö mene uusi osoitetieto pankkiin ja Kelaan?

• menee
        ap. kirjoitti:

Jos on tuo asiakasrekisterin päivityskielto niin eikö mene uusi osoitetieto pankkiin ja Kelaan?

Väestörekisterikeskus ylläpitää järjestelmää, johon kerätään suomalaisten tiedot syntymäpaikkoineen, osoitteineen ja ammatteineen. Jokaisella kansalaisella on oikeus kieltää tietojensa luovutus väestötietojärjestelmästä suoramarkkinointiin, markkina- ja mielipidetutkimukseen sekä henkilömatrikkelia ja sukututkimusta varten. Lisäksi jokaisella on oikeus kieltää yhteystietojensa luovuttaminen yhteys-, osoite- tai muuna vastaavana tietopalveluna sekä tietojensa luovutus asiakasrekisterin tai muun vastaavan rekisterin päivitystä varten.

Näin se tehdään

Tietojensa salaamisen voi tehdä poikkeamalla maistraattiin, mutta sen voi hoitaa kätevästi myös tietokoneen ääressä menemällä Väestörekisterikeskuksen nettisivuille www.vrk.fi. Etusivun yläpalkista löytyy linkki Palvelut kansalaisille, josta aukeaa uusi sivu. Sen vasemmassa laidassa olevan listan alapäästä klikataan kohtaa Tarkasta tietosi ja sen jälkeen avautuvalla sivulla tekstiä Käynnistä tarkastus. Pienen odottelun jälkeen aukeaa sivu, jolla voi valita tunnistustavaksi mobiilivarmenteen, pankkitunnukset tai poliisin myöntämän sirullisen henkilökortin.

Tunnistuksen jälkeen pääsee syynäämään tietojaan. Sivulla Omien tietojen tarkastus on kohta, jossa lukee Näytä. Sitä klikkaamalla ilmestyy luettelo kaikista järjestelmässä olevista tiedoista.

Sivun yläreunasta voi valita kohdan Ilmoita itse ja tästä aukeavalta sivulta sarakkeen Tietojen luovutuskiellot. Sitten vain valitaan rasti ruutuun -menetelmällä ne kohdat, jotka halutaan. Lopuksi klikataan Tarkasta ilmoitus, sen jälkeen Lähetä ja tiedot matkaavat paikalliseen maistraattiin.

Mitä ne merkitsevät?

Suoramarkkinointikielto. Nimi- ja osoitetietoja ei luovuteta suoramarkkinointitarkoituksiin eikä markkina- ja mielipidetutkimuksiin. Muun muassa tieteelliseen kyselytutkimukseen tietoja voidaan luovuttaa kiellosta huolimatta.

Yhteystietojen luovutuskielto. Yhteystietoja ei luovuteta Väestörekisterikeskuksen Osoitepalvelussa tai muissa vastaavissa osoite- ja yhteystietopalveluissa, joissa hyödynnetään väestötietojärjestelmän tietoja.

Asiakasrekisterin päivityskielto. Tietoja ei luovuteta yrityksille, jotka päivittävät asiakasrekistereitään väestötietojärjestelmän tiedoilla (esimerkiksi lehtitalot). Pankeille ja vakuutusyhtiöille tiedot voidaan lain nojalla luovuttaa kiellosta huolimatta.

Henkilömatrikkelikielto. Tietoja ei luovuteta esimerkiksi oppilaitoksen entisistä oppilaista tai tietyn tutkinnon suorittaneista tehtävää matrikkelia varten.

Sukututkimuskielto. Tietoja ei luovuteta sukututkimustarkoituksiin.

Turvakielto. Jos henkilöllä on perusteltu syy epäillä oman tai perheensä turvallisuuden olevan uhattuna, maistraatti voi asianomaisen pyynnöstä määrätä, ettei kotikunta- tai osoitetietoja saa antaa väestötietojärjestelmästä muille kuin viranomaisille. Maistraatti edellyttää turvakiellon hakijalta kirjallista, perusteltua pyyntöä tai ainakin käyntiä maistraatissa. Kun henkilöllä on turvakielto, hänen osoitettaan ei luovuteta useissa tapauksissa viranomaisillekaan

• Paljastaa

Isoin vaikutus lienee transsukupuoliselle ihmiselle se että hetun ja nimen muuttuminen kirjataan erillisellä merkinnällä eikä sen näkymistä voi estää niiltä tahoilta jotka ovat sen käyttöön oikeutettuja.

• ap.

Ketkä on oikeutettuja katsomaan vanhaa hetua ja nimeä?

• Paljastaa
        ap. kirjoitti:

Ketkä on oikeutettuja katsomaan vanhaa hetua ja nimeä?

Yleensä viranomaiset, mutta esimerkiksi terveydenhuolto näkee vanhatkin tiedot (tarpeen terveystietojen yhdistämiseksi). Edes itse et näe vanhoja tietoja Väestörekisterin nettikyselyllä, mutta voit pyytää merkitsemään ne virkatodistukseen kun tarvitsee todistaa että olet se "vanha" henkilö.

Tarkkaa tietoa siitä että kuka näkee tuon transmerkinnän ei ole selvinnyt. On epäilty että sen saisi jopa luottotietoja hoitavat tahot (esim. pahimmillaan vuokraisäntä).

• Külläpäs
        Paljastaa kirjoitti:

Yleensä viranomaiset, mutta esimerkiksi terveydenhuolto näkee vanhatkin tiedot (tarpeen terveystietojen yhdistämiseksi). Edes itse et näe vanhoja tietoja Väestörekisterin nettikyselyllä, mutta voit pyytää merkitsemään ne virkatodistukseen kun tarvitsee todistaa että olet se "vanha" henkilö.

Tarkkaa tietoa siitä että kuka näkee tuon transmerkinnän ei ole selvinnyt. On epäilty että sen saisi jopa luottotietoja hoitavat tahot (esim. pahimmillaan vuokraisäntä).

Näkyy vanhat tiedot väestörekisterin nettiotteessa. Tai vanha hetu ei näy, mutta muutospäivä kyllä, ja vanhat nimet.

Ja siihenkin oon törmännyt, että esim. terveyskeskuksessa tietoa muutoksesta ei välttämättä näy. Tai sitten tyyppi ei ole osannut katsoa. Ainakaan juuri sen kerran kun asian tietämisestä olis ollut hyötyä.

• omat tiedot
        Külläpäs kirjoitti:

Näkyy vanhat tiedot väestörekisterin nettiotteessa. Tai vanha hetu ei näy, mutta muutospäivä kyllä, ja vanhat nimet.

Ja siihenkin oon törmännyt, että esim. terveyskeskuksessa tietoa muutoksesta ei välttämättä näy. Tai sitten tyyppi ei ole osannut katsoa. Ainakaan juuri sen kerran kun asian tietämisestä olis ollut hyötyä.

Kyllä minullakin vanhat tiedot näkyy väestörekisterin nettiotteessa. Vanha hetu ei näy

• tietääkö joku
        Paljastaa kirjoitti:

Minäkin olen miettinyt tuota että näkeekö asunnon vuokraaja tuota transmerkintää kun tekee luottotiedon tarkistuksen

• Näkyy!
        Külläpäs kirjoitti:

Sairaalan esitietolomakkeesta heti ensimmäisenä olen löytänyt sarakkeesta 'Entiset nimet'. Yleensä siihen merkitään avioituneen naisen ns. tyttönimi, mutta transsukupuolisella vanha etunimi.

• Aivan varmasti
        omat tiedot kirjoitti:

Kyllä minullakin vanhat tiedot näkyy väestörekisterin nettiotteessa. Vanha hetu ei näy

sieltä väestörekisteristä löytyy myös vanha hetu. Ei ihminen minnekään voi kadota. Samoin poliisit näkevät heti tietosi.

• eipä näkynyt
        Aivan varmasti kirjoitti:

sieltä väestörekisteristä löytyy myös vanha hetu. Ei ihminen minnekään voi kadota. Samoin poliisit näkevät heti tietosi.

En minulla ainakaan näkynyt entinen hetu tuolla väestörekisterin omilla sivulla. Entiset nimet näkyy

• külläpäs
        Näkyy! kirjoitti:

Sairaalan esitietolomakkeesta heti ensimmäisenä olen löytänyt sarakkeesta 'Entiset nimet'. Yleensä siihen merkitään avioituneen naisen ns. tyttönimi, mutta transsukupuolisella vanha etunimi.

Hmm, mut näkyyköhän ne vanhat nimet sairaalan tiedoissa jos itse (tai asian tietävä henkilökunta) ei ole koskaan niitä sellaiseen kohtaan merkinnyt?

Mä en ole. Lisäksi olen muuttanut etunimeä aiemminkin paljon ennen prosessia (vaikean kirjoitusasun vuoksi), eikä sitä ihan alkuperäistäkään nimeä ole näkynyt sittemmin missään (paitsi siellä vrk:ssa).

• Yritä nyt tollo
        eipä näkynyt kirjoitti:

En minulla ainakaan näkynyt entinen hetu tuolla väestörekisterin omilla sivulla. Entiset nimet näkyy

tajuta, että sinun entinen hetusi siellä näkyy. Jos sinä et sitä näe niin ei se sitä tarkoita, että sitä ei siellä ole.

Viikko sitten poliisi sakotti minua ja kyllä se sieltä näki entiset ja uudet tietoni. Ei ihminen minnekään tästä maailmasta voi kadota.

• rilääks
        Yritä nyt tollo kirjoitti:

tajuta, että sinun entinen hetusi siellä näkyy. Jos sinä et sitä näe niin ei se sitä tarkoita, että sitä ei siellä ole.

Viikko sitten poliisi sakotti minua ja kyllä se sieltä näki entiset ja uudet tietoni. Ei ihminen minnekään tästä maailmasta voi kadota.

Mitä syytä nyt oli kiihtyä? Ihmiset sanoi että vanha hetu ei näy nettipalvelusta. Ei kukaan väittänyt että se on kaikista tietokannoista deletoitu.

• jggjvhcc
        külläpäs kirjoitti:

Hmm, mut näkyyköhän ne vanhat nimet sairaalan tiedoissa jos itse (tai asian tietävä henkilökunta) ei ole koskaan niitä sellaiseen kohtaan merkinnyt?

Mä en ole. Lisäksi olen muuttanut etunimeä aiemminkin paljon ennen prosessia (vaikean kirjoitusasun vuoksi), eikä sitä ihan alkuperäistäkään nimeä ole näkynyt sittemmin missään (paitsi siellä vrk:ssa).

En minäkään ollut ilmoittanut sairaalaan entistä nimeäni, koska en ollut koskaan aiemmin käynyt siellä. Näkyipä vaan vanha nimi koska se otetaan väestörekisteristä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      85
      7545
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      101
      5467
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      266
      4708
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      48
      4632
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      65
      3352
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2748
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      56
      2409
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2398
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2362
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2234
    Aihe