Lihassairaus kalvaa, mutta purjehduksesta en luovu kunnes on pakko.
Ison reivaaminen vaatii sen verran akrobatiaa, että olen alkanut miettimään keinoja elämän helpottamiseksi. Onko kellään kokemuksia rullaisojärjestelmän jälkiasennuksesta konventionaalisen järjestelyn tilalle? Onko edes mahdollista?
Vene on 7/8 rikinen 30 vuotias, 29-jalkainen skandi.
Rullaiso jälkiasennus
21
1242
Vastaukset
- hudson
Eräälläkin maailmanympäri matkaajalla olen nähnyt tavallisen etupurjeen rullalaiteen asennettuna maston taakse.
Periaatteessa se vaatii joko uuden maston tai maston takasivulle asennettavan, puolen maston paksuisen rullakotelon (en tiedä oikeaa termiä), jota käytetään erityisesti puumastojen yhteydessä.
Mahdollista on mutta kalliiksi tulee. Mutta jos todella haluaa jatkaa purjehtimista, mikään ei ole liian kallista.- 7+17
Tulisiko sähkövinssi ja yhden köyden reivi halvemmaksi ja helpommaksi?
- 7+17
7+17 kirjoitti:
Tulisiko sähkövinssi ja yhden köyden reivi halvemmaksi ja helpommaksi?
Tuli vielä mieleen, että sähkövinssiä voisi hyödyntää muuhunkin, jos lihasvoiman käyttö on ongelma: purjeiden nostoon, reiviköyden ja muiden trimmien kiristämiseen, skuuttaamiseen, jopa poijuköyden kiristämiseen. Tämä siis sillä edellytyksellä, että sähkövinssin paikka ja muu heloitus mietitään huolellisesti.
- Vanha Ohlson
Ei ole omaa kokemusta mutta kesällä näin Taalintehtaan satamassa veneen jossa ison rullalaite oli puomin sisällä. Jututin kipparia ja hän piti ratkaisua toimivana erityisesti reivauksessa. Palstan ammattilaisilla on varmaan tarkempaa tietoa näistä.
- seppomartti
Vanha Ohlson kirjoitti:
Ei ole omaa kokemusta mutta kesällä näin Taalintehtaan satamassa veneen jossa ison rullalaite oli puomin sisällä. Jututin kipparia ja hän piti ratkaisua toimivana erityisesti reivauksessa. Palstan ammattilaisilla on varmaan tarkempaa tietoa näistä.
Rullapuomin vaihtaminen entisen tilalle saattaisi olla yksinkertaisempi kuin mastoon rullaaminen.
http://www.furlboom.com/descript.htm - maston ulkopuolelle
seppomartti kirjoitti:
Rullapuomin vaihtaminen entisen tilalle saattaisi olla yksinkertaisempi kuin mastoon rullaaminen.
http://www.furlboom.com/descript.htmRullapuomit (joissa purje rullataan puomin sisään) ovat kehittyneet viime aikoina. Amerikkalaisen East Coast Yacht Sales -nimisen firman "dirikka" väitti niiden suosion olevan nopeasti lisääntymässä - rullamastojen suosion pysyessä ennallaan.
Varsinkin jälkiasennuksessa rullapuomi voisi olla mielekkäämpi vaihtoehto kuin rullamasto.
Rullamaston vaihtoehto on myös normaali keulapurjeessa käytettävä foili rulla, joka asennetaan maston ulkopuolelle. Asennus vaatii tukevat helat vaijeria varten maston toppiin ja puomin yläpuolelle. Ehkä nettiä surfaamalla löytyisi kuvia. Maailmalla olen niitä nähnyt joissakin pitkänmatkan pursissa. Etuna rullamastoon nähden on paitsi hinta myös se, ettei purje voi jumittua maston sisälle. - behind-mast-furler
maston ulkopuolelle kirjoitti:
Rullapuomit (joissa purje rullataan puomin sisään) ovat kehittyneet viime aikoina. Amerikkalaisen East Coast Yacht Sales -nimisen firman "dirikka" väitti niiden suosion olevan nopeasti lisääntymässä - rullamastojen suosion pysyessä ennallaan.
Varsinkin jälkiasennuksessa rullapuomi voisi olla mielekkäämpi vaihtoehto kuin rullamasto.
Rullamaston vaihtoehto on myös normaali keulapurjeessa käytettävä foili rulla, joka asennetaan maston ulkopuolelle. Asennus vaatii tukevat helat vaijeria varten maston toppiin ja puomin yläpuolelle. Ehkä nettiä surfaamalla löytyisi kuvia. Maailmalla olen niitä nähnyt joissakin pitkänmatkan pursissa. Etuna rullamastoon nähden on paitsi hinta myös se, ettei purje voi jumittua maston sisälle.Tässä muutama linkki maston taakse asennettavasta "furlerista":
http://thesailwarehouse.com/cgi-bin/web_store_TSW.cgi?page=cdi_mainsailfurler.html
http://www.youtube.com/watch?v=EdsY4XCXiJY
http://www.nauticexpo.com/boat-manufacturer/mainsail-furler-784.html
- Bossu
Milwaukeella on 28 voltin akkuporakone, joka sopivan sovituspalan kanssa jaksaa pyörittää tavallista vinssiä. Tämä on halvin vaihtoehto. Yhden veneen tiedän, jossa on jälkiasennettu teräskouru, jonka sisällä on rullaiso. Kippari on muuten laitteeseen tyytyväinen, mutta masto painaa nyt 300 kiloa. Taitaa olla toppiriki.
- sy Snoopy
Tutkin tätä asiaa jonkin verran 2 v sitten. Maston takapinnalle jälkiasennettavaa ison rullasysteemiä tarjoaa Facnor (www.facnor.com). Myös Profurl valmisti niitä kauan sitten. Jututin paria käyttäjää 36-40 ft veneitä ja olivat erittäin tyytyväisiä. 10-15 vuoteen ei mitään ongelmaa vaikka tuultakin oli ollut 40 kn. Laite oli tehty Profurlin genuan rullasysteemistä lisäämällä kardaaninivel alapäähän, jolla rulla saatiin irti mastosta ja foili maston lähelle. Facnorissa on tämä ongelma ratkaistu korvaamalla köysirumpu päättymättömällä köydellä. Laite oli kallis, 5000 USD 20 v sitten. Olen tutkinut myös engelsmannin itse tehtyä samanlaista laitetta Helsingissä. Se oli kiertänyt pallon ilman ongelmia, niin väitettiin. Markkinoilta löytyi myös yksi jenkki, halpa, mutta se näytti minusta heikon rakenteensa vuoksi soveltuvan vain kevytpursiin. Rullapuomeja löytyy, mutta minusta kalliita ne joita olen löytänyt.
www.snoopy.fi - 7/8 ja rullaiso?
Meillä on seurassa yksi jälkiasennettu rullaiso 44-jalkaisessa. Ei ole kaveri ongelmista sen kanssa valitellut, mutta painoa tosiaan taisi mastolle tulla rutkasti lisää. Valmistajaa en ole kysynyt, mutta maston takareunaan on kiinnitetty alumiiniprofiili, jonka sisään purje menee.
Mutta miten mahtaa mastolle rullattava iso toimia 7/8-rikissä? Modifikaation jälkeen ei mastoa juuri taivutella ja kuitenkin se kuuluisi rikin normaaliin käyttöön. Sen suhteen rullapuomi tai sähkövinssi yhden köyden reivillä voisivat olla parempia ratkaisuja veneen pysyessä samana. Telakointioperaatiotkin säilyisivät kevyempinä.- ei rullamastoa 7/8
Taipuisaan mastoon ei pidä asentaa rullasysteemiä. Jos rullaison välttämättä haluaa 7/8-rikiin, pitää harkita rullapuomia (in-boom furler). Nykyisissä rullapuomeissa on sekin etu, että puomi on tarkoitettu myös isopurjeen säilyttämiseen (helpottaa telakointia, jos puomin voi viedä vajaan).
Ehdotuksesi "sähkövinssi yhden köyden reivillä" lienee vailla käytännön kokemusta. Yhden köyden reivi on ilman sähkövinssiäkin huono ratkaisu, koska pitkä reiviköysi on altis sotkuille ja järjestely sopii huonosti kaikkiin kolmeen reiviin. Ehkä yhden köyden reivi toimii ykkösreivissä jotenkuten.
Varmempi vaihtoehto isonpurjeen rullasysteemeille on laakeroidut vaunut (jos veneessä on ennestään muoviset ratsastajat) "laiskajaakot" sekä perinteiset pikareivit.
Jos reivauksen haluaa tehdä istuinlaatikosta käsin, ison fallin sekä taka- ja mastoliikin reiviköysien pitää olla istuinlaatikossa ("spagetti" syntyy, kun kolmosreivikin on vedetty sisään). - 13+13
ei rullamastoa 7/8 kirjoitti:
Taipuisaan mastoon ei pidä asentaa rullasysteemiä. Jos rullaison välttämättä haluaa 7/8-rikiin, pitää harkita rullapuomia (in-boom furler). Nykyisissä rullapuomeissa on sekin etu, että puomi on tarkoitettu myös isopurjeen säilyttämiseen (helpottaa telakointia, jos puomin voi viedä vajaan).
Ehdotuksesi "sähkövinssi yhden köyden reivillä" lienee vailla käytännön kokemusta. Yhden köyden reivi on ilman sähkövinssiäkin huono ratkaisu, koska pitkä reiviköysi on altis sotkuille ja järjestely sopii huonosti kaikkiin kolmeen reiviin. Ehkä yhden köyden reivi toimii ykkösreivissä jotenkuten.
Varmempi vaihtoehto isonpurjeen rullasysteemeille on laakeroidut vaunut (jos veneessä on ennestään muoviset ratsastajat) "laiskajaakot" sekä perinteiset pikareivit.
Jos reivauksen haluaa tehdä istuinlaatikosta käsin, ison fallin sekä taka- ja mastoliikin reiviköysien pitää olla istuinlaatikossa ("spagetti" syntyy, kun kolmosreivikin on vedetty sisään).Esim. Seldenin puomissa on sisällä vaunu, joka liikkuu reiviköydestä vetämällä. Tuossa vaunussa on kiinni takaliikin vetoköysi. Mitään sotkua ei synny, kun vetää reivatessa samalla toisen reivin löysät pois. Yhdenköyden reivi toimii erinomaisesti ykkös- ja kakkosreivissä. Tekisi mieli sanoa lapsenomaisesti, että se on ainakin sata kertaa parempi ja huomattavasti nopeampi, kuin etuliikin pujottaminen maston luona koukkuun. Sähkövinssiä ei tarvita reivausoperaatiossa, jos ison nostimeen on merkattu reivikohdat. Sen sijaan ison nostamiseen sähkövinssi olisi kätevä. Itsekin olen sellaisen hankkimista pohtinut.
- ei yhtä totuutta
13+13 kirjoitti:
Esim. Seldenin puomissa on sisällä vaunu, joka liikkuu reiviköydestä vetämällä. Tuossa vaunussa on kiinni takaliikin vetoköysi. Mitään sotkua ei synny, kun vetää reivatessa samalla toisen reivin löysät pois. Yhdenköyden reivi toimii erinomaisesti ykkös- ja kakkosreivissä. Tekisi mieli sanoa lapsenomaisesti, että se on ainakin sata kertaa parempi ja huomattavasti nopeampi, kuin etuliikin pujottaminen maston luona koukkuun. Sähkövinssiä ei tarvita reivausoperaatiossa, jos ison nostimeen on merkattu reivikohdat. Sen sijaan ison nostamiseen sähkövinssi olisi kätevä. Itsekin olen sellaisen hankkimista pohtinut.
Miksi pitäisi tehdä "etuliikin pujottaminen maston luona koukkuun", jos falli ja takaliikin reiviliina ovat istuinlaatikossa? Etuliikin reiviliinatkin on siinä tapauksessa syytä johtaa istuinlaatikon vinssille. Varsinkin yksinpurjehduksessa reivaus on voitava hoitaa yhdestä paikasta, joko istuinlaatikosta tai mastolta.
Itse olen luopunut siitä, että kaikki säätököydet (fallit reiviliinat) on johdettu plokien kautta istuinlaatikkoon. Nykyisessä veneessäni kaikki tehdään mastolla. Köydet ovat lyhyemmät = vähemmän köysien sotketumismahdollisuuksia, vähemmän plokeja merkitsee vähemmän kitkaa. Käytännössä reivaukseen menee alle minuutti myös yöllä ja reivit hoituu kaikilla tuulen suunnilla veneen kurssia muuttamatta. Falli- ja reivivinssi ovat kaksinopeuksisia ST-vinssejä. Maston luona on vyötärön korkeudelle ulottuva turvakaide, josta saa tukea.
Hyvä, jos itse kokeilette, mikä reivausjärjestely teidän veneisiinne ja purjehduksiinne sopivat parhaiten. Valinta on vapaa! Ei ole yhtä "ainoaa oikeaa". Kuitenkin mitä enemmän veneessä on sähkötoimisia laitteita (sähkövinssejä tässä tapauksessa), sitä enemmän tulee sähköongelmia tai korjattavaa pitkillä purjehduksilla. Jos puomin sisällä on vaunu, sekin jossain vaiheessa jumittuu/särkyy. KISS!
Itse purjehdin yleensä yksin ja teen kohtalaisen pitkiä reissuja (tänä vuonna yli 4000 nm, aikaisempina vuosina mm. pallonkierto ja kaksi Atlantin ylitystä. Nykyinen vene on seitsemäs ja eri reivijärjestelyt on kokeiltu).
Yksi järjestelmä sopii yhdelle, toinen toiselle. Pääasia on, että reivaus sujuu mahdollisimman vaivattomasti ja luotettavasti. Silloin reivin voi vetää heti, kun reivausta rupeaa ajattelemaan eikä tarvitse ajatella reivauksen lykkäämistä sen hankaluuden takia.
- sy Snoopy
Mulla on reivikoydet 1. ja 2. puomin ulkosivussa, ei sisällä puomissa. 3. reiviköysi täytyy kiinnittää purjeeseen mastolla purjeen ollessa laskettuna reivaustasoon, koska muuten pitkä köysi roikkuisi jatkuvasti korkealta kuluttaen tarpeettomasti purjetta. Järjestely on toiminut hyvin 15 v. Pallon kierron aikana jouduin käyttämään 3. reiviä vain muutaman kerran. Se ei siis ollut ongelma kunhan teki ajoissa.
www.snoopy.fi - plan B
Oletko muuten purjehtinut koskaan pienemmällä veneellä, vaikka jollalla tai urheilullisemmalla pikkuveneellä? Ihan vaan niitä päiviä varten kun lihaksiin koskee, kannatta opetella tällainen "toinen", vauhdikas purjehdusharrastus jossa köysille tulevat voimat on maltillisempia eikä tarvitse kimpoilla kansille.
- Veneveijari
Tutulla on seldenin laakeroidut vaunut isopurjeessa. Aivan mahtavat verrattuna muovisiin kiskoihin pujotettaviin räpellyksiin. Iso tulee kerralla paukahtaen alas ja ylös nostaminen on todella helppoa - meillä 31 jalkainen heillä 37 jalkainen ja meidän iso on 10 kertaa raskaampi nostaa. Tämä voisi olla ensimmäinen vaihe.
Sitten yhden köyden reivit ja merkinnät ison nostoon reivikohtia varten jne.
Koska yhden köyden reivit vaativat pitkät köydet, niin niitä kannattaa sitten vähän viritellä, jotta purjetta käsiteltäessä ne menee jotenkin fuksusti.
Sähkövinssi on suht. kallis, mutta voimaa niissä on valtavasti.- Seppomartti
Silloin kun voimaa tarvitsee reivatessa "valtavasti" niin jotain on menossa rikki. Tarvittava voima tulee olla tavanomainen eli entinen. Jos tarvitaan lisää voimaa niin syy pitää selvittää. Voiman lisääminen köysiä käsitellessä ja muussakin toiminnassa on väärä yleisohje.
Kolmet yhden köyden reivit toimii huonosti. Mm lepattaessa syntyy ihmeellisiä ja vaikeasti selvitettäviä solmuja. Yhden köyden tiukkaaminen voi lukita muut. Vaikka menisi sujuvasti niin kitkaa ja köyttä on aina paljon.
- sy Snoopy
Plan B:lle. Harrastin useita vuosia purjelautailua ja se on vieläkin mielestäni hauskin tapa purjehtia. Meitä oli muutama lautailuhullu meidän lahdella. Syksyllä lopetettiin vasta räntäsateessa ja keväällä törmäiltiin joskus viimeisiin jäälauttoihin. Mielilautani oli uppoavaa kokoa ja sopiva tuuli 10-12 m/s. Ainut minkä oppiminen tuotti vaikeuksia oli sorsajiippi. Talvella suksilla varustettu purjeriki meni kovempaa kuin kesällä. Pari vuotta sitten päätin opetella leijalautailun, mutta pojat pyysivät Karibialla oppitunneista mielestäni liikaa ja se jäi. 50 e tunnista olisin maksanut. Nyt pitäis ensin käydä sydänläppäleikkauksessa ja sitten vois katsoa sitä leijalautailua uudelleen.
www.snoopy.fi- reiska 2K
Good for you Snoopy, pidä vain unelmat elossa ja opettele sen leijapurjehduksen niksit. Minäkin opiskelin purjehduksen salaisuuksia purjelaudalla, paitsi että se oli aivan tavallinen perheluokan lauta. En ole koskaan purjehtinut jollalla, mutta luulen että purjelaudankin päällä oppii lukemaan samoja asioita.
- Thirsty traveller
Mulla on seldenin jälkiasennettu mastoon rullaava. Taisi olla viimeinen, jonka selden teki. Toiminut hyvin yli10 v. Suosittelen rullapuomia. Silloin ei menetetä purjealaa. Mastoon menevään kun ei saa helpolla ahvenselkää. Rullapuomiin sopii latatkin ja purjeen saa aina alas. Mastoon menevä jumiutuu väärin rullattuna ja sitä tapahtuu kovissa keleissä toisinaan kun purje lepattaa ja rypistyy.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1135273
- 675064
- 914134
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.753620Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv603218- 432801
- 152297
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️541939- 401800
Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381663