Nyt olis hyvät neuvot tarpeen.
Tarvitsisin mahdollisimman pian Volvo 740:sen
(vm -89) koko VDO yhdistelmämittariston piirikortteineen (käytettynä). Onko kenelläkään tietoa, mistä kannattaa kysyä, tavallisimmat osoitteet olen käynyt läpi. Tuntuu olevan todella nopeasti katoava artikkeli, ilmeisesti mittari-ongelmat on tyyppivika, johon olen nyt kantapään kautta tutustunut.
VOLVO 740 MITTARISTO???!!!
13
5436
Vastaukset
- Volvo-man
- mikke
www.volvolandia.com ja sieltä volvomarkkinat. Laita sinne ostoilmoitus.
- Volvo-autoilija
Mikä on vikana mittaristossasi?
Pitäisin normaalina, jos vanhan 740:n mittaristossa:
- nopeusmittarin neula liikkuu tahmaisesti varsinkin kesällä
- kello raksuttaa kuuluvasti
- polttoainemittarin vaimennin irtoaa
- pienten mittareiden neulat jäävät joskus ala-asentoon (nousevat napauttamalla lasia)
Mittaristo on helppo purkaa ja ottaa yksittäiset mittarit erilleen. Samalla huomaa, miten selvästi mustaan pintaan jää sormenjälkiä!- Tavallinen tallaaja
Jos vielä hieman polttoainemittarista.
Korjaamolla epäilivät polttoainemittarin anturi olevan risa. Epäilin asiaa koska myös lämpömittari lopetti toimintansa yhtäaikaisesti.
Omasta autosta (400-sarja) polttoainemittarin ja lämpömittarin jänniteregulaattori on kiinni krimpeillä. Tämä näyttää näennäisesti olevan kunnossa, jos mittaa erikseen regulaattorin toiminnan yleismittarilla ja tarkistaa silmämääräisesti liitoksen. Kannattaa kuitenkin mitata krimpin ja regulaattorin jalan välinen vastus kaikista kolmesta krimpistä. Asia korjaantuu kätevästi kolvilla (ei sitten millään isolla kolvilla ettet paista osia), eikä kalliita osia tarvitse hankkia, joskin jänniteregulaattori ei ole kallis osa elektroniikkaliikkeessä. (1€) Mutta tietenkään osan vaihto ei auta kosketusongelmassa.
Ennen kuin vaihtaa koko mittariston, kannattaa puhdistaa irroitettavien liittimen ja piirilevyn väliset kosketuspinnat. Vaikkapa kynsilakan poistoaineella. Voi hyvin olla ettei vikaa enää sitten olekaan.
Muista vaihtaa myös mittariston lamput, ettei tarvitse heti avata uudelleen. - Mistä löytyy
Kierroslukumittari ei toimi ollenkaan, kuulemma vika on piirikortissa.
Bensamittari on sanonut sopimuksen irti, heittelehtii täysin mielivaltaisesti joka suuntaan.
Ja nyt vaikuttaa, että trippi alkaa myös hyytyä.
Joten ainoa järkevä ratkaisu lienee vaihtaa koko P, jos jostain vaan sellainen löytyy. Uutena ei kannata ostaa, joutuis ostaan kaikki erikseen a´n. 200 egeä kpl. - Mistä löytyy
Tavallinen tallaaja kirjoitti:
Jos vielä hieman polttoainemittarista.
Korjaamolla epäilivät polttoainemittarin anturi olevan risa. Epäilin asiaa koska myös lämpömittari lopetti toimintansa yhtäaikaisesti.
Omasta autosta (400-sarja) polttoainemittarin ja lämpömittarin jänniteregulaattori on kiinni krimpeillä. Tämä näyttää näennäisesti olevan kunnossa, jos mittaa erikseen regulaattorin toiminnan yleismittarilla ja tarkistaa silmämääräisesti liitoksen. Kannattaa kuitenkin mitata krimpin ja regulaattorin jalan välinen vastus kaikista kolmesta krimpistä. Asia korjaantuu kätevästi kolvilla (ei sitten millään isolla kolvilla ettet paista osia), eikä kalliita osia tarvitse hankkia, joskin jänniteregulaattori ei ole kallis osa elektroniikkaliikkeessä. (1€) Mutta tietenkään osan vaihto ei auta kosketusongelmassa.
Ennen kuin vaihtaa koko mittariston, kannattaa puhdistaa irroitettavien liittimen ja piirilevyn väliset kosketuspinnat. Vaikkapa kynsilakan poistoaineella. Voi hyvin olla ettei vikaa enää sitten olekaan.
Muista vaihtaa myös mittariston lamput, ettei tarvitse heti avata uudelleen.Joo ei kait se auta ku ottaa kaikki irti ja kokeilla ensin puhdistusta ja miettiä sitten eteenpäin. Mitens isoa kolvia tarkoitit, on kotona kyllä ko laite, mutta voi olla, että on tosiaan liina tehokas tähän tarkoitukseen.
- Tavallinen tallaaja
Mistä löytyy kirjoitti:
Joo ei kait se auta ku ottaa kaikki irti ja kokeilla ensin puhdistusta ja miettiä sitten eteenpäin. Mitens isoa kolvia tarkoitit, on kotona kyllä ko laite, mutta voi olla, että on tosiaan liina tehokas tähän tarkoitukseen.
Kolvi voisi olla 20W-50W. Tinan voisi hankkia elekroniikkaliikkeestä. Siinä on hartsit sun muut juoksutteet mukana. Maksaa pari euroa. Älä käytä muunlaista tinaa.
Lukaisin myös alemman viestin. Piirilevy on ainakin 400-sarjalaisissa taipuisaa printtiä. Sellainen kyllä menee helposti rikki. Mittaa yleismittarilla vastusalueella printtiin painetut johteet. Sieltä voi löytyä katkos, jota ei silmin havaitse. Ajoittaiset viat polttoainemittarissa saattavat hyvinkin liittyä mittarin jännitesyöttöön, joten rekkulan kiinnityksen mittaus. Jos printistä löytyy johde, jonka resistanssi on yli 1ohm, niin silloin mittausvirta kiertää jonkin toisen komponentin kautta ja voidaan päätellä tämän johdefolion olevan poikki. Sen voi korvata tavallisella kytkentäjohtimella. Kun juotat jotakin piirilevylle, tee se "niitin" kohdalta ja raaputa tosi terävän puukon kärjellä niitin metallipinta auki, että tina tarttuisi paremmin. - Volvo-autoilija
Mistä löytyy kirjoitti:
Kierroslukumittari ei toimi ollenkaan, kuulemma vika on piirikortissa.
Bensamittari on sanonut sopimuksen irti, heittelehtii täysin mielivaltaisesti joka suuntaan.
Ja nyt vaikuttaa, että trippi alkaa myös hyytyä.
Joten ainoa järkevä ratkaisu lienee vaihtaa koko P, jos jostain vaan sellainen löytyy. Uutena ei kannata ostaa, joutuis ostaan kaikki erikseen a´n. 200 egeä kpl.Kierroslukumittari voi olla rikki, mutta se ei mielestäni ainakaan vanhassa autossa ole niin tarpeellinen, että kannattaisi koko mittaristoa sen takia vaihtaa.
Bensamittarin nopeat liikkeet bensan loiskumisen tahdissa kertovat vaimentimen irtoamisesta. Tämä ei sinänsä haittaa mitään. Jos kuitenkin neula paukkuu välillä nolla-asentoon tai täyteen tankkiin ja siitä taas oikeaan lukemaan, on tankissa oleva anturi hajoamassa. Anturi voi olla äärimmäisen kallis, jolloin bensamittari on vain syytä unohtaa ja tankata 500 km välein. Voihan hintaa toki kysyä, ehkä anturi on sinun Volvoosi järkevän hintainen.
Trippimittarin yleisin vika on se, että nollausnapin palautusjousi hyytyy ja nappi tahmaa. Nappi ei nouse tarpeeksi ylös, jolloin mittari toimii epäluotettavasti. Ratkaisu: paina nollausnappi kunnolla pohjaan ja päästä se vauhdilla ylös. Jos mittari ei toimi, toista tätä muutaman kerran ajon aikana (tarkkaile myös liikennettä) kunnes huomaat, että lukemat nousevat normaaliin tapaan.
Tarvittaessa voit käytettyjä mittaristoja etsiä Autovahinkokeskuksesta tai romuttamoilta. Kuitenkin monet tällaiset mittaristot ovat kuluneita, ja niissä voi olla samoja oireita kuin omassa mittaristossasi. - Mistä löytyy
Volvo-autoilija kirjoitti:
Kierroslukumittari voi olla rikki, mutta se ei mielestäni ainakaan vanhassa autossa ole niin tarpeellinen, että kannattaisi koko mittaristoa sen takia vaihtaa.
Bensamittarin nopeat liikkeet bensan loiskumisen tahdissa kertovat vaimentimen irtoamisesta. Tämä ei sinänsä haittaa mitään. Jos kuitenkin neula paukkuu välillä nolla-asentoon tai täyteen tankkiin ja siitä taas oikeaan lukemaan, on tankissa oleva anturi hajoamassa. Anturi voi olla äärimmäisen kallis, jolloin bensamittari on vain syytä unohtaa ja tankata 500 km välein. Voihan hintaa toki kysyä, ehkä anturi on sinun Volvoosi järkevän hintainen.
Trippimittarin yleisin vika on se, että nollausnapin palautusjousi hyytyy ja nappi tahmaa. Nappi ei nouse tarpeeksi ylös, jolloin mittari toimii epäluotettavasti. Ratkaisu: paina nollausnappi kunnolla pohjaan ja päästä se vauhdilla ylös. Jos mittari ei toimi, toista tätä muutaman kerran ajon aikana (tarkkaile myös liikennettä) kunnes huomaat, että lukemat nousevat normaaliin tapaan.
Tarvittaessa voit käytettyjä mittaristoja etsiä Autovahinkokeskuksesta tai romuttamoilta. Kuitenkin monet tällaiset mittaristot ovat kuluneita, ja niissä voi olla samoja oireita kuin omassa mittaristossasi.Juu ei tätä mieltä minäkin olen, ettei kierroslukumittari ole välttätön, kuuleehan kierrokset moottorin äänestäkin riittävästi.
Bensamittarin kanssa on sillain, että just vaihdettiin se koko pumppu-osa, joka pumppaa bensan varasinaiselle bensapumpulle ja samalla myös anturi jne., joten siinä ei pitäisi olla mitään ongelmaa ja sain kommentin, että vika on nimenomaan itse mittarissa. Neula heiluu ääripäästä toiseen ja silloin tällöin näyttää oikeinkin ja tarpeeksi tiheä tankkaushan hoitaa toki tämänkin ongelman.
Kokeilen antamaasi neuvoa trippimittariin.
Kiitos neuvoista.
- Olli
et välttämättä saa toimivaa. Ole kuullut, että 89 vuosimallin 740 volvoissa tuo mittarivika on tosiaan yleinen. Itse koetin ensin kahta käytettyä mittaria (jotka myyjä väitti olevan kunnossa, mutta eivät kuitenkaan toimineet kunnolla), jonka jälkeen vein mittarini hienomekaanikolle, joka korjasi sen (90€). Sen jälkeen on toiminut loistavasti. Sinuna ottaisin keltaisilta sivuilta kodan M ja sieltä Mittarien huolto (tai jotain muuta vastaavaa) ja alkaisin soitella.
- Mistä löytyy
Onnistuukohan se kun mahdollinen piirikorttivika ja varmaan muunlaista vikaa parissa mittarissa?
Voitko kertoa mitä korjaajaa käytit itse? - Olli
Mistä löytyy kirjoitti:
Onnistuukohan se kun mahdollinen piirikorttivika ja varmaan muunlaista vikaa parissa mittarissa?
Voitko kertoa mitä korjaajaa käytit itse?Hienomekaanikko A. Lahti (Sipoonkatu 8, Hki)09-1484631
- Volvo-Volvo
Maadoitus vika on kaikkein yleisin syy sähkö vikoihin ja silloin irti olevat johtimet ja liitokset aiheuttaa monenlaista vaivaa.. esim.Opel astra jossa se kone huonessa etumaisena näkyvä maakaapeli on murheen kryyni se kun saattaa vaikuttaa ulkoisesti ehyeltä onkin melkeinpä poikki kun tarkemmin tarkastelee.. ja Volvo 740 on maadoitus vikoja siinä missä muissakin ja myöskin virtalukon kuluneisuus vaikuttaa siihen kuinka se sähkö kulkee ja miten sinne mittaristolle.. ja bensa mittarin vika on lähes aina tankin anturissa..
-Mut joo mittaristossa jos epäilee vikoja on halvinta viedä mittariston korjaajalle hinnasta etu käteen sopien. on sulaa hulluutta ostaa vanhaa mittaria vanhan tilalle..kuten vanhojen saapaiden tilalle toisia vanhoja saappaita.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1387765Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde381975Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251920- 911643
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801565Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071016- 49930
Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik4909Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28830- 34812