Euron tulo suomeen

lukiolainen

Teen tutkimusta siitä miten euro on vaikuttanut suomalaisiin sen jälkeen kun se tuli suomeen 2002
Mitä mieltä olette onko euro korottanut hintoja? miksi?




(Tämä on siis minun lukio kurssiin pohjautuva tehtävä)

5

331

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • täsäsulle

      Ihmiset kokivat heti alusta lähtien, että euro nosti hintoja. Nyt ei kai enää ajatella niin. Markka on unohtunut.

      Hinnat ovat nousseet tuntuvasti euroaikana. Hintojen nousuun vaikuttaa kuitenkin aivan muut asiat kuin valuutan nimi. Hinnat nousivat koko ajan myös markan aikakaudella.

    • rahan käyttäjä

      Hinnat ovat nousseet aika paljon, mutta se on myös yleisen inflaation tulosta - ts. riippumatta valuutan nimestä olisi hinnat nousseet...

    • Mun mielestä näin on

      En usko että euro olisi korottanut hintoja. Päin vastoin se on voinut jopa vähän alskea hintoja, koska euro on ollut vahva valuutta ja euroalueella monet tuontitavarat on olleet suhteellisen halpoja, esimerkiksi kahvi, vaatteet ym kaukaa tulevat tuotteet. Euroopan sisältä tulevien tuotteiden hintoja euro on tavallaan ymös laskenut koska ei mene rahaa valuuttapelailuun ja tulleihin. Jotkut tuotteet on Suomessa kalliita, mutta se johtuu yleensä verotuksesta, vähittäiskaupan keskittymisestä ja kilpailun puutteesta eikä eurosta.

      Viime aikoina on puhuttu että pitäisikö palata markkaan jotta voi devalvoida ja saisi vientiä vetämään. Nyt jos meillä olisi markka tai otettaisi markka takaisin ja devalvoitaisi, niin varmaan vienti vetäisi vähän paremmin, mutta se tarkoittaisi kyllä myös, että kaikkien tuotitavaroiden hinnat nousisivat samalla.

      Suomessahan hinnat ei edes kyllä niin kvoin kalliita ole, jos vertaa vaikka muihin Pohjoismaihin, Norjaan, Tanskaan tai ihan vaan Ruotsiin.


      Lisäksi, vaikka euroon tämä ei nyt liity kuin vähän, mutta kumminkin, muista EU-maista tuleva halpa työvoima on laskenut palkkoja varsinkin rakennus- ja siivousaloilla ja varmaan muutenkin pitää huolen ettei palvelualojen palkat pääse nousemaan liian korkeiksi. Kun matalimmmat palkat ei nouse niin tuloerot lisääntyy ja siksi varmaan joistakin ihmisistä voi tuntua, että hinnat olisi nyt 10-12 vuoden aikana erityisesti nousseet koska hinnat ja palkat on joillakin aloilla kehittyneet eri tahtia.

    • kofeiiin

      Lähes välittömästi euron tulon jälkeen esim. 1 mk:n palvelut /kahvit yms. muutettiin "kätevästi" 1 €:n
      Eli aikamoinen korotus.

      • ihana kahvi

        Oon kuullut tuosta 1 mk:sta 1 euroon -jutusta, mutta itse en ole sitä havainnut.

        Ennen ne kahvit oli ainakin täälä Helsingissä yleensä 5 mk:n palveluja. Olihan sekin tietysti nousu kun 5 mk:n hinta nousi 1 euroon eli n. 6 mk:aan.

        Kyllä varmaan moni muukin nosti siinä vaiheessa hintoja 1 euroon. Mutta se johtui varmaan siitä, että 1 euro on helppo rahastaa. Suomessa kahvi on vielä aika edullista, vertaa vaikka mihin maahan vaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      99
      2870
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2430
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2210
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      2022
    5. 171
      1852
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1846
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1797
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1736
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      133
      1539
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe