Opiskelijan ohjaus

en halua siihen

Onko pakko alkaa opiskelijan ohjaajaksi jos ei halua? Oh sanoi minulle että minun pitäisi ottaa opiskelija neljän viikon harjoittelujaksolle ohjattavaksi, koska en ole ohjannut ketään, mutta minulla ei ole pienintäkään mielenkiintoa alkaa omien töideni lisäksi vahtia jonkun huithapelin perään.

13

3679

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pthyi!

Äläs nyt heti ala mahdollisia työkavereita haukkumaan huithapeleiksi. Sun kannattaa nyt HETI SEURAAVASSA TYÖVUOROSSA ottaa yhteys esimieheen tai opiskelijavastaavaan ja kertoa, ettei sun rahkeet riitä ohjaukseen. Ihan totta. Ei ole opiskelijan vika, ettei sinua kiinnosta. Tee palvelus molemmille osapuolille ja päätä ohjaavan urasi NYT.
      Muista, että opiskelijat todellakin ovat ehkä tulevia työkavereitasi.

• LaaLaaLAa

Periaatteessa samanlaista pakottamista tapahtuu kaikilla työpaikoilla. Opiskelijoista ei voi kieltäytyä, kun ylempi johto tietenkin niitä haluaa. Sitten nakki napsahtaa jollekin pakostakin.

Ikävä asia opiskelijan kannalta, erityisesti kun nykyinen järjestelmä nojautuu harjoitteluihin ja näyttöihin. Opiskelija siis saa lopullisen arvosanan pääosin tämän "eikiinnosta"-työntekijän mielipiteen perusteella. Koko nykyinen koulutus- ja arviointijärjestelmä on perseestä ja nojautuu yksittäisten työntekijöiden näkemyksiin ja tapoihin ilman mitään opetusalan pätevyyttä.

Jokaisella tulisi olla oikeus kieltäytyä ohjauksesta/näytön vastaanottajan roolista. Ei itseänikään kiinnosta valmistuttuani altistaa yhtäkään opiskelijaa siihen samaan paskamyllyyn, joka tämä nykyinen "arviointi"systeemi on.

• velttoilijat ry

Ihme asenne AP. Mikset mene sellaiseen paikkaan missä tehtävänkuvaan ei kuulu opiskelijoiden perehdytys. Varsinkin, kun se on usein sitä, että opiskelija tekee sun työt ja huom. Ilman korvausta.

• näinköon?!
        velttoilijat ry kirjoitti:

Ihme asenne AP. Mikset mene sellaiseen paikkaan missä tehtävänkuvaan ei kuulu opiskelijoiden perehdytys. Varsinkin, kun se on usein sitä, että opiskelija tekee sun työt ja huom. Ilman korvausta.

Ihmetyttää toi asenne, koska kaikki me ammattilaiset ollaan jossain vaiheessa oltu opiskelijoita ja tarvittu ohjaajaa.... näinkö hyvin se muistetaan? Pikemminkin voitais muistaa ne epäkohdat ja olla itse parempia ohjaajia!

• ohjaaja!

Älä ihmeessä ala ohjaajaksi, jos vain voit jotenkin sen homman saada jollekin toiselle, opiskelija ei saa mitään irti ohjaajasta jota ei homma kiinnosta. Vaihtoehtoisesti voisit edes yrittää asennemuutosta. Voihan olla, että sinulle tuleva opiskelija on tosi näppärä ja omaksuu talon tavat nopeasti, silloinhan sinunkin työsi helpottuu. Ja jos taas käy toisin, niin pääsisit tekemään hyvän työn koulimalla itselles taidokkaan työkaverin. Olit itse varmaan kaikkee muuta kuin huithapeli opiskelija? Työelämässä on niin paljon ihmisiä ketkä ovat unohtaneet omat opiskeluaikansa ja sen, miten pitkälle ne ohjaajan sanat ja tekemiset jäivät mieleen.

• eeeeeeeeeeeeeiiii

Joo älä vaan ala ohjaajaksi, mikään ei oo hirveämpää opiskelijana kuin saada ohjaaja jota ei kiinnosta ohjata. Nimimerkki kokemusta on.

• cxcsvxvvd

Jos sinulla on sama työnkuva ja palkkaus kuin muillakin vastaavalla nimikkeellä työskentelevillä hoitajilla (?), et voi kieltäytyä opiskelijan ohjaamisesta.

Opiskelijan ohjaaminen ei ole "omien töiden teettämistä ilmaiseksi opiskelijalla," vaan vaativaa ja johdonmukaista ohjaustyötä, jossa tapa tehdä työtä pitää osata perustella. Lisäksi tulee mahdollinen näytön vastaanottaminen ja arviointi, yhteydenpito opettajan kanssa jne.

Jos et ole aikaisemmin toiminut opiskelijan ohjaajana, kerro se esimiehellesi ja pyydä, että saat kokeneemman ohjaajaparin, jonka kanssa voit jakaa vastuun ja oppia ohjaamisen perusasiat. Kahden työpaikkaohjaajan järjestelyllä pyritään siihen, että opiskelijalla on aina jompikumpi oma ohjaaja työvuorossaan. Muulloin kannattaa etukäteen sopia, kuka toimii korvaavana ohjaajana. Silloin opiskelijalla on aina tieto, kuka on ohjaaja kussakin vuorossa ja vältytään ikävältä "Kuka ottaa opiskelijan"-leikiltä työvuoron alussa.

Opiskelijan kuuluu saada kunnollista ohjausta. Siksi työnantajan tulee huolehtia, että henkilökunta on siihen motivoitunutta ja osaavaa. Rekrytoinnissa kannattaisi kiinnittää huomiota siihenkin.

• OpiskelijanABC

Meillä käytännössä kaikki työntekijät ovat velvoitettu ohjaamaan opiskelijoita ja ottamaan vastaan näyttöjä. Oppilaitokset ovat järjestäneet myös koulutuspäiviä, joissa on käyty näitä ohjaus-ja näytönvastaanottokriteerejä läpi. Työpaikallamme on luotu vuorosysteemi, jokaisen on vuorollaan otettava opiskelijan ohjaus tai näytön vastaanotto. Itse olen tehnyt itselleni opiskelijakansion, johon olen kerännyt työpaikkamme kaikki tärkeät asiat / käytännöt. Siitä on helppo opiskelijan kanssa varmistaa sellaisetkin asiat, mitkä ei välttämättä siellä arkityössä tule esille.

• Sairaanhoitaja2006

Jokaisella työntekijällä on ns. ohjausvelvollisuus, halusitpa sitä tai et. Sitäpaitsi, jos kaikki kieltäytyisivät ohjaamasta opiskelijoita, kuinka tulevat työkaverit koskaan oppisivat alaa. Koulunpenkilläkö?!

• vanhempi konkari

Meillä jotkut opiskelijat aika röyhkeinä käyvät kahvihuoneessa olevien tarjottavien kimppuun. Ne lomalaisten tuomat suklaat on tarkoitettu työkavereille eikä opiskelijoille, samoin potilaiden ja omaisten tuomat kiitosleivonnaiset ym. Olen antanut ohjaajalle ja opettajalle siitä palautetta jos opiskelija on tunkeileva ja häiritsevä. Tuo on ainakin työelämän pelisääntöjen rikkomista ja opiskelijoilta arvioitava kohde. Opiskelijalla on oma paikka harjoittelupaikassaan ja se ei ole sama paikka mikä pitkään työtä tehneillä sairaanhoitajilla on.

• ...

Ajattele! Teknisen puolen opiskelijat opiskelijat saavat palkkaa työharjoitteluistaan, mutta hoitajaopiskelijat eivät saa edes yhtä suklaapalaa... Olenkin aina miettinyt mikä tässä alassa mättää, ja tuo konkarin kirjoitus kirkasti sen lopullisesti.

• Asenne ratkaisee

"Olen antanut ohjaajalle ja opettajalle siitä palautetta jos opiskelija on tunkeileva ja häiritsevä." Harjoittelun ohjaajan tehtävä on tukea opiskelijan oppimista.

Koulun harjoittelusta vastaava opettaja pitää opiskelijan puolta. Opiskelijan kuuluu kertoa hänelle työpaikan epäkohdista, esim. huonosta työilmapiiristä ja juoruilusta. Jos työssäoppimispaikasta tulee jatkuvaa negatiivista palautetta, koulu ei varaa sieltä harjoittelupaikkoja.

"Opiskelijalla on oma paikka harjoittelupaikassaan ja se ei ole sama paikka mikä pitkään työtä tehneillä sairaanhoitajilla on." Opiskelijat tuovat harjoittelupaikkaan kahvipaketit sun muut jos, sitä kahvia juovat. Missä "opiskelijan paikka" mielestäsi on? Pitäisikö hänen juoda kahvinsa käytävällä vai liinavaatevarastossa?

• EVVK.

Kauan sitten lähihoitajaksi valmistunut ex-lähihoitaja kun olen, sanon että mielestäni ohjaamisesta pitäisi saada kieltäytyä. Silloin kun itse opiskelin, sain muutaman kerran ohjaajia joita EVVK. Ei ollut kivaa olla se ei-toivottu ohjattava. Ehkä tästäkin johtuen olen koko hoitoalan jättänyt taakseni jo kauan sitten.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      6
      4165
    2. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      95
      2293
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      61
      989
    4. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      861
    5. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      854
    6. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      186
      850
    7. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      34
      821
    8. 36
      776
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      119
      775
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      35
      772
    Aihe