LUKIOSTA VALMISTUNEET

karooooo

Kaikki jotka ovat ylioppilaaksi päässeet niin mua kiinnostaisi;
Mitä kirjotitte ja mitä arvosanoja saitte?
Missä olette opiskelleet tämän jälkeen tai opiskelette nyt?

Ja myös semmoset jotka ei vielä oo sitä lakkia saanut, mutta tietävät mihin jatko-opiskelemaan, niin minne ja miksi?

26

496

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miksaK

fykema arvosanat EEL ja äien arvosanat BA.Tänä keväänä pääsin lääkikseen.

• poloip

Paskan vitut. Jos et biologiaa kirjoittanut niin en ikinä usko.

• miksaK
        poloip kirjoitti:

Paskan vitut. Jos et biologiaa kirjoittanut niin en ikinä usko.

:-D Meinaatko että kaikki bikefy täytyy kirjoittaa että lääkikseen voi päästä?opiskelin biologian omalla ajalla ja se oli pääsykokeessa vähintään samalla tasolla kuin fyke.Tosin luin fykeäkin ennen pääsykoetta vielä kirjoitusten jälkeen noin 200 tuntia :-)

• plops
        miksaK kirjoitti:

:-D Meinaatko että kaikki bikefy täytyy kirjoittaa että lääkikseen voi päästä?opiskelin biologian omalla ajalla ja se oli pääsykokeessa vähintään samalla tasolla kuin fyke.Tosin luin fykeäkin ennen pääsykoetta vielä kirjoitusten jälkeen noin 200 tuntia :-)

Ehkä edellinen tarkoitti jossei ole lukenut biologiaa, tuskin päälee lääkikseen. Minusta tosin aika outoa lukea biologiaa kaikki kurssit ja jättää se sitten kirjoittamatta, mutta jokainen tavallaan.

• jeee!!!

amk menin

• optim

Kirjoitin kielistä 5 x L. Reaalista B. Hain ja pääsin samana vuonna yliopistoon kieliä lukemaan. Pidän valintaani oikeana, juuri itselleni sopivana.

• ehkä tuleva opettaja

Vastaan, vaikka en oo vielä valmistunut. Tähän mennessä oon kirjottanut pitkän enkun ja kemian. Kemiasta viime keväänä E, mutta nyt uusin ja ainakin alustavien perusteella tulossa L. Enkusta M. Ens keväänä luvassa MAA, FYS, AIA ja RUB.

Ajattelin mennä lukemaan matikkaa! Oon miettinyt kasvatustieteen opintoja siihen sivuun, niin sais opetusoikeuden esim. yläasteelle ja lukioon. Tää siksi, että opettaminen on aina kiinnostanut, samoin matikka. Tietty fyssaa, kemiaa ja ehkä tietotekniikkaa sivuaineiksi, niin saa joskus töitäkin.

• kokemusta on!

Matikkaa on turha opiskella, töitä ei ole. Opettajien paikat kiven alla, hyvällä tuurilla lyhyitä sijaisuuksia.

• lääkis

Matemaatikkoja tarvitaa monessa muussakin puuhassa kun opettajina. Yritykset, kunnat ja valtiokin palkkaavat erilaisiin laskennallisiin tehtäviin matemaatikkoja.
        Ja mikäli oikeasti hyvä matematiikan opettaja olet, löytyy aina työtä, peiliin katsomisen paikka? ;) Matematiikan opettajia palkataan kouluun n. 1/100 oppilasta joka on paljon enemmän kuin missään muussa aineessa.
        Itse olen nyt kirjoittanut ena, rub ja bi ja keväällä maa, fy, ke, äi vuorossa. Lääkikseen menossa olen (:

• kokemusta täälläkin

Ei löydy töitä aina hyvällekään matematiikan opettajalle. Varsinkaan vasta valmistuneelle paikat ovat tiukassa, kokemusta pitäisi olla runsaasti. Sijaisuuksia tosiaan voi hyvällä onnella saada, vakituiset paikat ovat kiven alla.

• hyvä?

Miten ilman kokemusta voit kertoa olevasi hyvä matematiikan opettaja? Eikö juuri opettaessa opettajan taidot tulkita, parista sijaisuudesta tuskin tulee sitä kummemmaksi.

• mistä kokemusta
        hyvä? kirjoitti:

Miten ilman kokemusta voit kertoa olevasi hyvä matematiikan opettaja? Eikö juuri opettaessa opettajan taidot tulkita, parista sijaisuudesta tuskin tulee sitä kummemmaksi.

Miten voit osoittaa olevasi hyvä matematiikan opettaja, koska ei ole tarjolla opettajan töitä? Tämä on kyllä suuri ongelma juuri valmistuneille. Mahdollisesti hyväkin opettaja saattaa jäädä ilman töitä, missä voisi kykynsä osoittaa. Tästähän nimenomaan on kysymys.

• pelkkäävitosta
        mistä kokemusta kirjoitti:

Miten voit osoittaa olevasi hyvä matematiikan opettaja, koska ei ole tarjolla opettajan töitä? Tämä on kyllä suuri ongelma juuri valmistuneille. Mahdollisesti hyväkin opettaja saattaa jäädä ilman töitä, missä voisi kykynsä osoittaa. Tästähän nimenomaan on kysymys.

Vastavalmistunut opettaja osoittaa hyvyytensä hyvillä arvosanoilla opettajan koulutuksesta.

• kokemus puuttuu
        pelkkäävitosta kirjoitti:

Vastavalmistunut opettaja osoittaa hyvyytensä hyvillä arvosanoilla opettajan koulutuksesta.

Hyvät arvosanat eivät yksistään tee sinusta hyvää opettajaa.

• pelkkäävitosta
        kokemus puuttuu kirjoitti:

Hyvät arvosanat eivät yksistään tee sinusta hyvää opettajaa.

Eivät teekään. Mutta vastavalmistuneella ei muuta näyttöä yleensä ole esitettäväksi hyvyydestään.

• samma här

Samaa mieltä. Valmistuin kolme vuotta sitten. Kokemuksena kolme alle puolen vuoden sijaisuutta, nyt pankin tiskillä viimeiset puoli vuotta.

• laulaenopop

Ensi keväänä kirjoitan bi, kem, Maa, äi ja ena. Menen lääkikseen. Toiset aikoo, minä menen.

• www.touhutonni.com

• Mirrri

Kiva kuulla näit! Lisää???

• semmoista

En oo vielä valmistunut, mutta vastaan silti. Oon kirjoittanut äidinkielen, pitkän englannin, ruotsin, yhteiskuntaopin ja keväällä kirjoitan historian. Kielistä A, paitsi enkusta I - enkku uusintaan keväällä. Yhteiskuntaopista kirjoitin M. Historiasta tavoitteena M/E. Ja tavoitteena tietty päästä enkusta läpi, jotta saan lakin keväällä päähäni.

Kun valmistun aion hakea yliopistoon lukemaan historiaa ja valtio-oppia, sen takia että minua kiinnostaa paljon historia ja yhteiskunnalliset asiat.

• 8+15

Itse pääsin lukion päättötodistuksella opiskelemaan liiketaloutta. Ylioppilaaksi valmistun nyt jouluna :)

• tuleva opettaja

EEMCCA ja tällä hetkellä ollaan yliopistossa matikaa opiskelemassa

• metsänlapsi

tuleva opettaja:
        Saanko kysyä pari juttua?

Missä yliopistossa? Oletko tykännyt?

Pääsitkö suoravalinnalla opiskelemaan?

Kirjoitin itse tänä syksynä L/E, ja mietin että kannattaisiko pyrkiä opiskelemaan matematiikka. Kiinnostaisi.

• metsänlapsi
        metsänlapsi kirjoitti:

tuleva opettaja:
        Saanko kysyä pari juttua?

Missä yliopistossa? Oletko tykännyt?

Pääsitkö suoravalinnalla opiskelemaan?

Kirjoitin itse tänä syksynä L/E, ja mietin että kannattaisiko pyrkiä opiskelemaan matematiikka. Kiinnostaisi.

Siis pitkästä matematiikasta. Todistus on muutenkin aika hyvä. Kommentoikaa muutkin matematiikan opiskelijat:)

Miten kirjoititte?
        Miten pääsitte yliopistoon?
        Työllistyykö alalta?

• tuleva opettaja
        metsänlapsi kirjoitti:

Siis pitkästä matematiikasta. Todistus on muutenkin aika hyvä. Kommentoikaa muutkin matematiikan opiskelijat:)

Miten kirjoititte?
        Miten pääsitte yliopistoon?
        Työllistyykö alalta?

Opiskelen Itä-Suomen yliopistossa (Joensuun kampuksella) ja olen pitänyt opiskelusta sekä yliopistostani. Myöskään opiskelupaikkana Joensuu ei ole kammottava ja itse ainakin vierastaisin Helsingin suuruista betoniviidakkoa, jossa vuokra on sairaankorkea ja liikkumiseen pitää varata useita tunteja.

Pääsin sisään suoravalinnalla opiskelemaan matematiikkaa, mutta opettajalinjalaisena olen joutunut käymään opettajien soveltuvuuskokeissa, jotka itselläni olivat haastattelu ja ryhmäkeskustelu. Muistaakseni jokin pieni kirjoitelma piti kirjoittaa enennen kokeisiin tuloa. Eri asia on kokonaan se, jos haluat vielä opettaa ala-asteella, jolloin tarvitse luokanopettajapätevyyden (itselläni vain aineenopettajapätevyys), joihin on erikseen tenttikirjallisuuttakin.

Alan työllisyydestä voi sanoa kaikenlaista. Suurissa kaupungeissa joissa koulutetaan alan opettajia on työpaikan löytäminen hankalaa, mutta muualla tilanne on parempi. Tosin ei työpaikan saaminen ole sitä, että ihan kadulta sisään revittäisiin opettamaan, mutta ainakin se nämä kulttuurintutkija, teoreettiset filosofit ja muut tärkeilijät voittaa. Tutkijalinjalaiset matematiikasta päätyvät kuka mihinkin (osa yliopistolla, osa yrityksissä) enkä yritä maalata kuvaa hyvästä työpaikasta vaan on muutama matemaatikko ollut työttömänäkin vielä vuoden valmistumisen jälkeen.

Yhden jutun voin suoraan sanoa jo matematiikan opiskelusta. Jos miettii kuinka paljon yläaste matikka eroaa lukion pitkästä matikasta, niin lähes vastaavanlainen muutos tapahtuu lukion ja yliopiston matikan välillä. Opiskelupaikan saa moni (muistaakseni olen kuullut, että noin 50% luonnontieteitä hakeneista pääsee sisälle), mutta pahimmillaan monen opiskelu katkeaa jo puolessa lukukaudessa. En tarkoita tätä nyt pelottelulla, mutta jos tulee opiskelemaan matematiikkaa yliopistoon pitää sitoutua siihen muuten täältä ei valmistu.

• metsänlapsi
        tuleva opettaja kirjoitti:

Opiskelen Itä-Suomen yliopistossa (Joensuun kampuksella) ja olen pitänyt opiskelusta sekä yliopistostani. Myöskään opiskelupaikkana Joensuu ei ole kammottava ja itse ainakin vierastaisin Helsingin suuruista betoniviidakkoa, jossa vuokra on sairaankorkea ja liikkumiseen pitää varata useita tunteja.

Pääsin sisään suoravalinnalla opiskelemaan matematiikkaa, mutta opettajalinjalaisena olen joutunut käymään opettajien soveltuvuuskokeissa, jotka itselläni olivat haastattelu ja ryhmäkeskustelu. Muistaakseni jokin pieni kirjoitelma piti kirjoittaa enennen kokeisiin tuloa. Eri asia on kokonaan se, jos haluat vielä opettaa ala-asteella, jolloin tarvitse luokanopettajapätevyyden (itselläni vain aineenopettajapätevyys), joihin on erikseen tenttikirjallisuuttakin.

Alan työllisyydestä voi sanoa kaikenlaista. Suurissa kaupungeissa joissa koulutetaan alan opettajia on työpaikan löytäminen hankalaa, mutta muualla tilanne on parempi. Tosin ei työpaikan saaminen ole sitä, että ihan kadulta sisään revittäisiin opettamaan, mutta ainakin se nämä kulttuurintutkija, teoreettiset filosofit ja muut tärkeilijät voittaa. Tutkijalinjalaiset matematiikasta päätyvät kuka mihinkin (osa yliopistolla, osa yrityksissä) enkä yritä maalata kuvaa hyvästä työpaikasta vaan on muutama matemaatikko ollut työttömänäkin vielä vuoden valmistumisen jälkeen.

Yhden jutun voin suoraan sanoa jo matematiikan opiskelusta. Jos miettii kuinka paljon yläaste matikka eroaa lukion pitkästä matikasta, niin lähes vastaavanlainen muutos tapahtuu lukion ja yliopiston matikan välillä. Opiskelupaikan saa moni (muistaakseni olen kuullut, että noin 50% luonnontieteitä hakeneista pääsee sisälle), mutta pahimmillaan monen opiskelu katkeaa jo puolessa lukukaudessa. En tarkoita tätä nyt pelottelulla, mutta jos tulee opiskelemaan matematiikkaa yliopistoon pitää sitoutua siihen muuten täältä ei valmistu.

Kiitos vastauksestasi!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe