Yritin vaihtaa talvirenkaat alle, yritykseksi jäi. Pari mutteria / rengas on kahdessa renkaassa niin kireällä ettei aukea millään. Kokeilin laittaa putken avaimeen jatkoksi joten avausmomentti oli varmaa 200:n luokkaa mutta ei auennut.
Pitäiskö lämmittää, öljytä vai mitä ihmettä? Auto on uusi minulla enkä tiedä kuka ne on kiinni pistänyt mutta ainakin ovat tiukalla.
Apuva
Ocun mutterit
4
1463
Vastaukset
- Oktaavi
Itsekin olen vastaavaan törmännyt, niin Skodassa kuin muissakin merkeissä. Kuten TM:n jokin aika sitten suorittamassa testissä nähtiin, monet rengasliikkeet vääntävät pultit turhan tiukalle. Omassa Skodassa momentti on ohjekirjan mukaan 10kg/cm3 sekä teräs- että kevytmetallivanteilla. Tapaan tehdä kiristyksen momenttiavaimella eikä avaamiseen koskaan tarvita normaalia pyöränmutteriavainta kummallisempaa laitetta. Kannattaa edes joskus kokeilla miltä se 10kg/cm3 tuntuu, ei ole paljoa! Pitkään liian tiukalla oltuaan ongelma vielä pahenee. Jos vaihdatan renkaat muualla, tapaan löysätä pultit kotona yksi kerrallaan ja vääntää sitten momenttiin. Pikku vaiva siihen verrattuna jos pitää ryhtyä vaihtohommiin alkuperäistyökaluilla keskellä ei mitään. Vielä tuli mieleen sellainenkin että Avensiksessa on ollut ongelmia kieroon menneistä jarrulevyistä joiden syyksi on osoittautunut väärin ja liian tiukkaan kiristetyt pyöränpultit. Ratkaisua ongelmaasi en osaa tarjota, käy kokeeksi rengasliikkeessä ja pyydä löysäämään pultit. Heillä lienee kokemusta ja rutiinia niin paljon, että eivät muutaman minuutin työstä viitsi edes paljoa pyytää.
- Kiristäjä
1 kpm = 9,807 Nm.
Pyöränpulttien kiristysmomentti on yleensä h-autoissa 100 Nm paikkeilla. Mutta mitä nämä kg/cm3 yksiköt oikein ovat?? Paino/tilavuus ei oikein tunnu vääntömomentilta. - Oktaavi
Kiristäjä kirjoitti:
1 kpm = 9,807 Nm.
Pyöränpulttien kiristysmomentti on yleensä h-autoissa 100 Nm paikkeilla. Mutta mitä nämä kg/cm3 yksiköt oikein ovat?? Paino/tilavuus ei oikein tunnu vääntömomentilta.Hups, olin aikaisemmin illalla käsitellyt tiheyksiä ja jäi tuo yksikkö soimaan korvien väliin. Tarkoitin kpm:ää jota tulee käytettyä siksi, että vanhassa momenttiavaimessani on tuollainen asteikko.
Koitapa pruiskia crc,tä taikka muuta liukastetta,lämmittämään en kyllä ite rupeis.Sitten vaan kakkosnelosen pätkä pystyyn tukemaan ristikkoavaimen toiseen päähän ja helevatin pitkä jatkovarsi.Sitten kun ristikkoavain on mennyt solmuun, menet ja ostat kuorma-auton pyöränmutteriavaimen.Kylä lähtee!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä782287Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1361464- 1331452
- 1521169
- 1081003
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten372921Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67684Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683