Kone minulle aivan uusi. Löytyykö netistä hyviä huolto-ohjeita tai vaikka YouTubesta.
Onko kukaan muuten laittanut ikinä glykolia vetolaitteessa kautta, onko se mahdollista.
Yanmar3ym20
29
623
Vastaukset
- 34 egee ei ole paha
http://www.ebook.de/de/product/19142516/n_n_yanmar_marine_diesel_engine_3ym30_3ym20_2ym15.html
Vai ajattelitko että joku kantaa sen kotiisi ilmaiseksi? - seppomartti
Yanmaria en enää muista mutta ota letku irti ja pistä 50/50 glykolisäiliöön ja kone käymään.
- Neuvojakaipaan
Kyllä yanmarin sivuilta löytyy ihan suomenkielinen huoltokirja. Mielestäni siinä ei kyllä kokemattomalle selviä tarpeeksi tarkasti mitä ja kuinka tehdään.
- Ammattimies osaa
Neuvojakaipaan kirjoitti:
Kyllä yanmarin sivuilta löytyy ihan suomenkielinen huoltokirja. Mielestäni siinä ei kyllä kokemattomalle selviä tarpeeksi tarkasti mitä ja kuinka tehdään.
Olisiko aihetta maksaa sitten ammattilaiselle?
Katsele vaikka vierestä, niin pääset hiukan hajulle siitä, miten homma toimii.
Ei kannata tehdä itse asioita, joita ei osaa. Oppimiseen puolestaan tarvitaan enemmän kuin tämän palstan pari kirjoitusta, joiden sisällön uskomisesta on vastuussa lukija.
- 15+5
Minulla on Yanmar 3GM30F. Olen ottanut merivesipumpun imuletkun irti ja korvannut sen puutarhaletkulla, joka menee 50/50 glykolikanisteriin. Sitten kone käymään kunnes glykoliseosta tulee pakoputkesta. Lopuksi merivesipumpun imuletku takaisin ja letkunkiristäjä kiinni valmiiksi kevättä odottamaan.
Vetolaitteeseen en ole glykolia laittanut, mutta vetolaitteen hanan olen jättänyt talveksi auki.
Impelleriä en ole vuosittain tarkistanut, kun konetunteja on tullut niin vähän ja impelleri on 3GM-mallissa niin hankalassa paikassa. 3YM on kai tässä suhteessa parempi.- Hämmästyä
Minulla on muuten impellerin jälkeen letkussa haarautuva letku jossa tulppa onnisttuukohan siitäletkusta tuo glykolia laitto?
- 15+5
Hämmästyä kirjoitti:
Minulla on muuten impellerin jälkeen letkussa haarautuva letku jossa tulppa onnisttuukohan siitäletkusta tuo glykolia laitto?
Jos se tulppa on imupuolella ja saat siitä johdettua tiiviin letkun glykoliastiaan, niin mikä ettei onnistuisi.
- Seppomartti
Hämmästyä kirjoitti:
Ei onnistu, jos haaroitus on impellerin "jälkeen" vaan haaroituksen tulisi olla imupuolella eli " ennen". Silloin voit imeä glykolia jos pistät pohjaläpiviennin venttiilin ensin kiinni. Muuten imet ilmaa ja impelleri käryää mikäli vene on ilmassa.
- kokemusta on
Seppomartti kirjoitti:
Ei onnistu, jos haaroitus on impellerin "jälkeen" vaan haaroituksen tulisi olla imupuolella eli " ennen". Silloin voit imeä glykolia jos pistät pohjaläpiviennin venttiilin ensin kiinni. Muuten imet ilmaa ja impelleri käryää mikäli vene on ilmassa.
Onko kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta systeemistä. Eli pohjahana kiinni ja impellerin jälkeen oleva haarautuva letku glykoliastiaan.
Kaikki muut ohjeet ja käytäntö minulle tietysti tuttua muutta tämä on aivan uudenlainen systeemi joka helpottaisi hommaa. Mikä muu tarkoitus letkulla voisi olla? - seppomartti
kokemusta on kirjoitti:
Onko kenelläkään muulla kokemusta tällaisesta systeemistä. Eli pohjahana kiinni ja impellerin jälkeen oleva haarautuva letku glykoliastiaan.
Kaikki muut ohjeet ja käytäntö minulle tietysti tuttua muutta tämä on aivan uudenlainen systeemi joka helpottaisi hommaa. Mikä muu tarkoitus letkulla voisi olla?"impellerin jälkeen oleva haarautuva letku glykoliastiaan"
Ei ime mitään koska haaroitus on paine- eikä imupuolella. Liekö tyhjennyshana?
- myös3ym20
Irroita veden tuloletku vetolaitteesta. Jatka letkua niin että se yltää ämpäriin.
Ämpäriin glykooli 50% sekoitus. Moottori käyntiin.
Merivesipumppu imaisee litkut moottoriin
Jos imuteho ei riitä niin merivesipumppu pitää huoltaa.
Impelleri kannattaa vaihtaa keväällä joka vuosi. Kumi impellerit kovettuu aika nopeasti joa voivat hajota --->> Kallis moottorikorjus. - Seadiesel
Impelleri ehkä kannattaa vaihtaa joka vuosi - tai sitten ei. Joillakin paloja kuulemma irronnut jo ekan kauden aikana. Toisaalta YANMAR: n oma impelleri aika hyvä. Meillä 7 kesää sama ja konetunteja keskimäärin yli 80 h kesää kohden, eli voisi olla hyvä vaihtaa jo ensi kesäksi !
- Seppomartti
Oletko ajatellut etsiä, minne irronneet neopreenipalat ovat menneet?
- myös3ym20
Minulla on impelleri hajonnot vuoden vanhana ja toinen 3 vuoden vanhana, joten olen päättänyt vaihtaa sen joka vuosi.
25 EUR uudesta impelleristä on halpaa mielenrauhaa. - maksat pakkauksesta?
Kerroit, että "Yanmarin oma impelleri" on aika hyvä.
Yanmar ei valmista moottoreissaan käyttämiään vesipumppuja eikä niiden impellereitä. Todennäköisesti moottorisi vesipumppu on joko Jabsco tai Johnson, jotka myös valmistavat impellereitä. Yleensä näyttää olevan niin, että em. valmistajan impelleri maksaa vähän enemmän, kun se on pakattu moottorin logolla varustettuun pakkaukseen ja myydään ko venemoottorin varaosasa.
"Most Yanmar Engine Cooling pumps are manufactured by companies such as Jabsco, Oberdorfer, Sherwood and Johnson." - Juupaseipäs
maksat pakkauksesta? kirjoitti:
Kerroit, että "Yanmarin oma impelleri" on aika hyvä.
Yanmar ei valmista moottoreissaan käyttämiään vesipumppuja eikä niiden impellereitä. Todennäköisesti moottorisi vesipumppu on joko Jabsco tai Johnson, jotka myös valmistavat impellereitä. Yleensä näyttää olevan niin, että em. valmistajan impelleri maksaa vähän enemmän, kun se on pakattu moottorin logolla varustettuun pakkaukseen ja myydään ko venemoottorin varaosasa.
"Most Yanmar Engine Cooling pumps are manufactured by companies such as Jabsco, Oberdorfer, Sherwood and Johnson."Valmistaja voi olla kuka tahansa, mutta Yanmarin oma on kyllä aivan erilaista kumia kuin Jabsco tai Johnson yms. Paljon tanakampaa ja jäykempää, siksi kestää ihan eri tavalla. Ajelin joskus viisi kesää samalla impellerillä ja vaihdon jälkeen vanhassa ei näkynyt yhtään ainutta murtumaa tai halkeamaa. Ajotunteja n 150/kesä. Laatu tuossa kyllä maksaa myös, ei pelkkä nimi.
- testituloksia?
Juupaseipäs kirjoitti:
Valmistaja voi olla kuka tahansa, mutta Yanmarin oma on kyllä aivan erilaista kumia kuin Jabsco tai Johnson yms. Paljon tanakampaa ja jäykempää, siksi kestää ihan eri tavalla. Ajelin joskus viisi kesää samalla impellerillä ja vaihdon jälkeen vanhassa ei näkynyt yhtään ainutta murtumaa tai halkeamaa. Ajotunteja n 150/kesä. Laatu tuossa kyllä maksaa myös, ei pelkkä nimi.
Missä "Yanmarin oma" impelleri on valmistettu? Italiassa? Yanmarin impellereissä on näköjään ollut laadun vaihtelua. Esim. 2009 sailboatowners-foorumilla oli pitkä keskustelu otsikolla "Bad Yanmar Impeller". Varmaankin Yanmarin tuolloin käyttämät impellerit eivät olleet Johnsonin valmisteita.
Väitit "Yanmarin oman" olevan "aivan erilaista kumia kuin Jabscon tai Johnsonin" impellerit ja siksi "kestävän ihan eri tavalla". Miten todennat väitteesi kohtalaisen vähäisten käyttötuntiesi perusteella? Jos sinulla tai jollain muulla on tiedossa vertailutestejä, ne kiinnostaisivat!
Itse olen nykyisin käyttänyt Jabscon/Johnsonin impellereitä ja vaihtanut ne n. 1000 käyttötunnin välein, vaikka ovat yhä olleet ehjiä.
"Näppituntuman" perusteella impellerit tuntuvat jäykistyvän iän mukana. Kun monta vuotta vanhan impellerin ottaa talveksi ulos vesipumpusta, sen siivet eivät oikene enää kuten uutena. Kuvittelisin, että jäykistynyt impelleri murtuu helpommin. Jos impelleristä puuttuu siipi tai useita, ne löytynevät lämmönvaihtajasta.
Yanmarin vesipumppu on aika hankalassa paikassa impellerin vaihdon kannalta (nykyinen moottorini ei ole Yanmar).
Kertokaa impellerikokemuksianne! Onko impellerin poisto talviseisokin ajaksi tarpeetonta? Onko esim. Johnsonin impelleri huonompi kuin Yanmarin jälleenmyyjän impelleri? - miksi poistaa?
testituloksia? kirjoitti:
Missä "Yanmarin oma" impelleri on valmistettu? Italiassa? Yanmarin impellereissä on näköjään ollut laadun vaihtelua. Esim. 2009 sailboatowners-foorumilla oli pitkä keskustelu otsikolla "Bad Yanmar Impeller". Varmaankin Yanmarin tuolloin käyttämät impellerit eivät olleet Johnsonin valmisteita.
Väitit "Yanmarin oman" olevan "aivan erilaista kumia kuin Jabscon tai Johnsonin" impellerit ja siksi "kestävän ihan eri tavalla". Miten todennat väitteesi kohtalaisen vähäisten käyttötuntiesi perusteella? Jos sinulla tai jollain muulla on tiedossa vertailutestejä, ne kiinnostaisivat!
Itse olen nykyisin käyttänyt Jabscon/Johnsonin impellereitä ja vaihtanut ne n. 1000 käyttötunnin välein, vaikka ovat yhä olleet ehjiä.
"Näppituntuman" perusteella impellerit tuntuvat jäykistyvän iän mukana. Kun monta vuotta vanhan impellerin ottaa talveksi ulos vesipumpusta, sen siivet eivät oikene enää kuten uutena. Kuvittelisin, että jäykistynyt impelleri murtuu helpommin. Jos impelleristä puuttuu siipi tai useita, ne löytynevät lämmönvaihtajasta.
Yanmarin vesipumppu on aika hankalassa paikassa impellerin vaihdon kannalta (nykyinen moottorini ei ole Yanmar).
Kertokaa impellerikokemuksianne! Onko impellerin poisto talviseisokin ajaksi tarpeetonta? Onko esim. Johnsonin impelleri huonompi kuin Yanmarin jälleenmyyjän impelleri?Enpä ole ikinä irroittanut impelleriä talveksi. Enkä keksi mitään syytä, miksi niin pitäisi tehdä. Eihän siinä mene muuta kuin paperinen pumpun kannen tiiviste rikki ja systeemiin menee ilman happea korroosiota tuottamaan. Ja alleen avattu pumppu lirittää pakkasnestettä siivottavaksi. Tiivisteen olen kyllä jo vaihtanut tuubista pursotettuun, mutta hommansa senkin uusimisessa on. Impellerin olen vaihtanut, kun on ollut muutakin syytä avata merivesipumppu, esim stefojen vaihto. Vaihtoväliksi on nykyisen ja edellisen veneen aikana muodostunut 4-10 v.
Jotkut moottorit kuluttavat impellereitä yhden per kausi, toisissa kestää vaikka 10 v. Ilmiölle olen kuullut jopa uskottavan tuntuisen selityksen. Jotkut moottorit nimitääin sammutettaessa pyörähtävät aina lopuksi hiukan taaksepäin ja impellerin siivet joutuvat taittumaan seisonta-ajksi nurin päin. Ei kai nurin päin taivutettuna olo se paha asia ole, vaan puolelta toiselle taivuttelu, olettaisin. - seppomartti
miksi poistaa? kirjoitti:
Enpä ole ikinä irroittanut impelleriä talveksi. Enkä keksi mitään syytä, miksi niin pitäisi tehdä. Eihän siinä mene muuta kuin paperinen pumpun kannen tiiviste rikki ja systeemiin menee ilman happea korroosiota tuottamaan. Ja alleen avattu pumppu lirittää pakkasnestettä siivottavaksi. Tiivisteen olen kyllä jo vaihtanut tuubista pursotettuun, mutta hommansa senkin uusimisessa on. Impellerin olen vaihtanut, kun on ollut muutakin syytä avata merivesipumppu, esim stefojen vaihto. Vaihtoväliksi on nykyisen ja edellisen veneen aikana muodostunut 4-10 v.
Jotkut moottorit kuluttavat impellereitä yhden per kausi, toisissa kestää vaikka 10 v. Ilmiölle olen kuullut jopa uskottavan tuntuisen selityksen. Jotkut moottorit nimitääin sammutettaessa pyörähtävät aina lopuksi hiukan taaksepäin ja impellerin siivet joutuvat taittumaan seisonta-ajksi nurin päin. Ei kai nurin päin taivutettuna olo se paha asia ole, vaan puolelta toiselle taivuttelu, olettaisin.Mikä dieseli pyörii lopuksi väärin päin?. En ole koskaan nähnyt yli 50 v aikana, että merivesipumpun siivet olisivat muuhun kuin käyntisuuntaan.
- pomppivat
seppomartti kirjoitti:
Mikä dieseli pyörii lopuksi väärin päin?. En ole koskaan nähnyt yli 50 v aikana, että merivesipumpun siivet olisivat muuhun kuin käyntisuuntaan.
Pysähtyessään moottori voi pyörähtää taakse päin puristustahtia vastaan pompahtaen. Luultavasti ominaisuus vaatii muun dynamiikan lisäksi pienen vauhtipyörän. Varsinkin muinainen pikku BMW oli tunnettu tästä taipumuksesta ja impellerit eivät kestäneet aina edes täyttä purjehduskautta.
En ole minäkään yhtä pitkän ajanjakson aikana löytänyt omista moottoreistani nurin päin kääntyneitä siipiä, mutta ne impellerit ovatkin olleet varsin pitkäikäisiä. - näin perustelen
miksi poistaa? kirjoitti:
Enpä ole ikinä irroittanut impelleriä talveksi. Enkä keksi mitään syytä, miksi niin pitäisi tehdä. Eihän siinä mene muuta kuin paperinen pumpun kannen tiiviste rikki ja systeemiin menee ilman happea korroosiota tuottamaan. Ja alleen avattu pumppu lirittää pakkasnestettä siivottavaksi. Tiivisteen olen kyllä jo vaihtanut tuubista pursotettuun, mutta hommansa senkin uusimisessa on. Impellerin olen vaihtanut, kun on ollut muutakin syytä avata merivesipumppu, esim stefojen vaihto. Vaihtoväliksi on nykyisen ja edellisen veneen aikana muodostunut 4-10 v.
Jotkut moottorit kuluttavat impellereitä yhden per kausi, toisissa kestää vaikka 10 v. Ilmiölle olen kuullut jopa uskottavan tuntuisen selityksen. Jotkut moottorit nimitääin sammutettaessa pyörähtävät aina lopuksi hiukan taaksepäin ja impellerin siivet joutuvat taittumaan seisonta-ajksi nurin päin. Ei kai nurin päin taivutettuna olo se paha asia ole, vaan puolelta toiselle taivuttelu, olettaisin.Kukin tekee tyylillään. Puolustan silti omaa kantaani.
Mielestäni ei ole haitaksi tarkistaa impellerin kunto kerran vuodessa. Yanmarissa vesipumppu oli hankalassa paikassa, muissa moottoreissani ei (mm. Volvo, Perkins, Vetus). Kun syksyllä otin impellerin ulos, minusta ei tuntunut fiksulta työntää sitä takaisin. Talviseisokin aikana impellerin siivet ovat kuukausia klänässä samassa asennossa, jos impelleri on sisällä pumpussa. Siksi olen säilönyt sen mieluummin pienessä muovipussissa talviseisokin yli ja pannut vasta keväällä takaisin.
Näin rupesin tekemään jo kauan sitten. Virikkeen antoi kesken kesälomaa hajonnut impelleri. (Ehjää impelleriä en silloin pitänyt varalla ja kun viimein olin saanut uuden, kone ylikuumeni kunnes olin poistanut irronneet siivet moottorin vesikanavista).
Alla olevan linkin kuvissa näytetään, miten impellerin siivissä voi olla murtumia. Miten ne voi nähdä, ellei impelleriä tarkasta?
http://coxengineering.sharepoint.com/Pages/Waterpump.aspx
Toinen kritiikkisi liittyi vesipumpun kanteen, jossa usein käytetään paperitiivistettä. Minusta se on hankala. Omaan vesipumppuuni olen vaihtanut kannen, jossa on o-rengastiiviste. Sitä ei tarvitse uusia niinkuin repeilevää paperista pitää! (Tietysti veneessä kannattaa pitää Permatexiä mukana, koska sitä voi pitkillä reissuilla tarvita muihinkin tiivistämisiin kuin vesipumpun kanteen). En tiedä onko glykoli haitaksi impellerille.
http://www.speedseal.com/Pages/howitworks.htm
- Miksi vuosittain?
Impelleriä ei tarvitse vaihtaa joka vuosi, jos tunteja on vähän.
Impelleri kuluu käytössä ja murtuu vanhuuttaan. Parin vuoden välein riittää aivan mainiosti. - yykaakoooo
Huoltomanuaali uusiin Yanmareihin
http://www.boatservicehaarlem.nl/yanmar_3ym-2ym-service-manual.pdf- 4+18
Tuolla huoltomanuaalissa sivulla 32R1 sanotaan:
"The impeller must be replaced periodically (every 1000 hrs or four years whichever comes first)"
- First 31.7
Olen 3YM20:een laittanut glykolit merivesisuodattimen kautta. Vetolaitteeseen menevän letkun reikä pitää luonnollisesti tukkia jollain, mutta sen jälkeen on kätevää kaataa seosta suodattimeen vaikka kastelukannusta sitä mukaan kun kone sitä vetää. Suodatinta ei saa päästää tyhjäksi ennen koneen sammuttamista.
- Aloittajaa
Siis kaadat avoimeen merivesisuodattimeen glykolia ja impelleri pyörii samalla siis moottori käy. Onko pohjahanan kiinni vai auki. Tämä haaroittuva letku josta olen puhunut on impellerin ja merivesisuodattimeen välissä. Olisiko tässä se juju minullakin ,suppilo letkuun ja kone käy ja samalla glykolia sisään.
- 1+11
Merivesisuodattimen kautta minäkin laitan glykolit, muuta paljon yksinkertaisemmin. Pohjahanan asennolla ei ole väliä, eikä mitään kaatokannuja tarvita, kun kiinniittää muoviletkun toisen pään suoraan tiiviisti moottorille menevään haaraan ja toisen pään glykoli/vesi-kanisteriin.Kone pysäytetään ennenkuin kanisteri on tyhjä.
- Impellerin
1+11 kirjoitti:
Merivesisuodattimen kautta minäkin laitan glykolit, muuta paljon yksinkertaisemmin. Pohjahanan asennolla ei ole väliä, eikä mitään kaatokannuja tarvita, kun kiinniittää muoviletkun toisen pään suoraan tiiviisti moottorille menevään haaraan ja toisen pään glykoli/vesi-kanisteriin.Kone pysäytetään ennenkuin kanisteri on tyhjä.
Minulla on samanlainen harjoitus kuin aloittajalla , mutta se on merivesisuodattimeen jälkeen. Voisiko sinne kaataa suoraan glykolia moottorin käydessä?
Eikö impelleri pyöri silloin kuivana? Mitäköhän se siitä tykkää? Olen ihmetellyt tätä harjoitusta ja laittanut aina letkun siihen impellerin viereen. Täällä taas morkataan aloittajaa mutta kuitenkaan kukaan ei oikein tiedä mikä tuo harjoitus on joku tarkoitushan sillä on. Olisiko aloittajalla kuitenkin näin kuin minulla, minulla siis sama kone käsittääkseni. Neuvokaa minua, harjoituksesta olisi todella helppo laittaa glykolia sisään mutta kuivuuko impelleri?
- seppomartti
Aloittaja ei hevillä usko. Kaikki nesteensiirtopumput imee toiselta puolelta ja puhaltaa toiselta. Koeta päättää kummalle puolelle aiot nestettä lisätä. Jos et saa päätetyksi niin voithan kokeilla...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52742Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv172291Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.461874- 321453
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141443- 1771163
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81948