Mä oon vasta 13v ja en oo vatma et kärsinkö masennuksesta vai yliherkkyydestä. Mutta oon tosi usein alakulonen ja surullinen, osaan kyllä välillä pitää hauskaa. Kuulen tosi usein kun äiti puhuu musta pahaa iskälle ja iskä haukkuu mua idiootiks ja kädettömäks paskaläjäks. Saan tosi isoja tunne reaktioita kun joku hutaa mulle ja suutun. Syytän usein itteeni kaikesta, viiltelen, ajattelen kuolemaa, piirtelen surullisia asioita. Haluisin kyllä puhuu äitille mutta se vaa sanoo että mää oon aiheuttanu kaiken ja saab ite selvittää sen. Mulla on kaks parasta kaveria jotka tukee mua. Voitteko neuvoi mua
masennus vai yliherkkyys
2
94
Vastaukset
- minä iäkkäämpi
Mielestäni et ole yliherkkä. Tottakai loukkaa jos omat vanhemmat puhuvat aliarviolliseen sävyyn. Sinun oikeustajusi antaa ymmärtää, että nuo puheet eivät ole asiaankuuluvia.
Onneksi sinulla on nuo kaverit. Niin vain on, että vanhemmatkaan eivät aina käyttäydy mallikelpoisesti.
Sinä itse tiedät suurenteletko ja käsitätkö oikein vanhempien puheet.
Voisitko sanoa suoraan heille, että tuollainen käytös loukkaa ja masentaa sinua.
Kannattais jutella syvällisesti jonkun iäkkäämmän kanssa. Ei teillä, rakkaat nuoret, ole aina elämä helppoa. Se ei kuitenkaan tee teistä arvottomia ja tee teitä huonoksi. Kyllä sinä pärjäät ja voit rakentaa itsellesi hyvän elämän. - upusajro
Tosi ikävää lukea tuollaista 13-vuotiaan suusta, vaikka no, olen ollut itse samassa jamassa ikäisenäsi. Olen itsekkin syyttänyt itseäni yliherkkyydestä, olen kuullut samaa myös vanhemmiltani ja kavereilta. On tosi iso juttu että sulla on kavereita jotka tukee sinua. Itselläkin oli aikoinaan, mutta kyllästyivät siihen että olen surullinen ja ahdistunut. Itse myös suljin niitä pois ja annoin masennukselle enemmän valtaa. Nyt olen 18-vuotias, vailla kavereita, tai ketään jolle kunnolla puhua.
Suosittelen, että harkitset esim. koulun terveydenhoitajalle puhumista. Tai viestin laittamista, kumpi on sinulle luontevampaa. Koittaa päästä tätä kautta hoitoon. Vaikka ei sillä, itse olen saanut monet kerrat elämäni aikana huomata kuinka turhauttavaa vieraille puhuminen onkaan. Erityisesti jollekkin lääkärille, jonka tietää istuvan siinä vain saadakseen rahaa siitä. Se ei tunnu todelliselta, oikealta. On vaikea uskoa että ne osaisivat auttaa tai ymmärtää, eikä minulle niistä olekkaan ollut apua koskaan. Enemmänkin vaan vetäneet minua alemmas.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m4136029- 835371
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484394- 523951
- 553761
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo1753459Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv1103209Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky633207- 432279
- 492215