Olen 23 vuotias 2kk kaksosten äiti ja halusin jakaa kokemukseni perätilasynnytyksestä, koska omana raskausaikanani en löytänyt kokemusperäistä tietoa aiheesta, vaan ainoastaan mutu tietoa ja pelottelua.
Minun tapauksessani tytöt olivat alku aikana siten että a- vauva oli rt:ssä ja b perätilassa. Loppuraskaudessa tilanne kuitenkin muuttui ja a oli perätilassa ja b rt:ssä. Sairaalassa minulle kerrottiin realiteetit, että perätilasynnytystä varten tehdään lantion pelvimetria eli magneettikuvaus ja mitataan tarkoin, onko lantion koko perätilasynnytykseen sopiva. Minulle myös kerrottiin että perätila oikeuttaa minut leikkaukseen myös mikäli tahdon. Oma toiveeni oli alusta alkaen alatiesynnytys ja olin yhä samaa mieltä vaikka perätilasynnytyksestä peloteltiinkin tyyliin "älä helvetissä suostu synnyttämään alateitse jos a on perätilassa" -keskustelupalstoilla. Lantioni mitat olivat lääkärin mukaan loistavat ja kehuipa hän lantiotani synnyttäjän lantioksi. Kooltani olen mielestäni ihan normaalin kokoinen 174cm, 68kg (normaalioloissa).
Synnytykseni päätettiin käynnistää viikolla 39 3. Minut laitettiin aluksi tippaan ja suunnitelmana oli katsoa 6tunnin kuluttua, jatketaanko kalvojen puhkaisulla vai ballongilla. Kun 6tuntia oli kulunut, lääkäri teki tutkimuksen ja päätyi puhkaisemaan kalvot. Sain tästä noin 4tunnin kuluttua epiduraalin joka vei kivut tyystin mennessään. Ponnistusvaiheeni alkoi kuudelta aamulla ja ponnistin perätilassa olevaa a vauvaa yhteensä 40min jonka jälkeen 20minuutin kuluttua syntyi b vauva normaalisti pää edellä.
Molemmat tyttöni saivat hyvät apgarpisteet ja olivat alusta asti hyvinvoivia muutenkin. Tytöt olivat reilu 3kiloisia eli kaksosiksi oikein hyvän kokoisia. Minulle jäi perätilasta huolimatta synnytyksestä erittäin positiivinen mieli ja olen kiitollinen, ettei minua painostettu leikkaukseen.
Oman kokemukseni pohjalta voin siis suositella että jos oma kroppa kooltaan on riittävä alateitse tapahtuvaan perätilasynnyytykseen, niin ehdottomasti kannattaa tarttua siihen. Toipuminen on nopeampaa ja alatiesynnytys on muutenkin kaikenkaikkiaan lapsellekin luonnollisempi tapa syntyä :)
Positiivinen kokekmus a-vauvan perätilasynnytyksestä
twingirls
2
240
Vastaukset
- kiitos1
Kiitos kun kerroit! Tieto toisten kokemuksista vähentää huolestumista.
- Tuplaodottaja
Ihanaa luettavaa! Itsellä juuri kaksoset tuloillaan rv 31 1 ja a viihtynyt pt jo monta viikkoa ja b rt (aikaisemmin oli ylhäällä poikittain). Minullekkin yllättäen väläytettiin vihreää valoa alatiesynnytykseen vaikka olin jo henkisesti valmistautunut sektioon juuri noiden puheiden perusteella, että "a:n pt:n takia suoraa sektioon". Millä rv:llä sinulle tehtiin tuo lantion kuvaus jne?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde272870Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän332525- 1482274
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.542239Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti241860Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3901696Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään1041642- 3091548
- 1351459
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131446