Enään mahdollisuuksia?

enään ei velkaa

Velkaa n.20.000€ (kalliita lainoja, pikavippejä yms.) pankista ei saa järjestelylainaa kun ei ole takaajia. Vakituinen työpaikka - nettotulot 2.000,-. Asumismenot n. 800,-/kk. Kaksi teini-ikäistä asuu vielä kanssani. Omaa hölmöyttä velkaantunut joten en kaipaa saarnoja vaan hyviä neuvoja - ahdistaa jo muutenkin. Miten kannattaa noita velkoja maksaa järkevästi?

12

380

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+20
    • Ehdottomasti aloittajan kohdalla Takuu-Säätiö. Vakiduuni täytyy olla, kokonaisvelka alle 34k€ ja velkaantuminen pitää olla päättynyt. Tämän katsovat säätiössä hakijan tiliotteista. Sanomatta selvää että noita velkoja noilla koroilla et saa maksettua vuosikausiin jos ollenkaan. Ehdottomasti kaikki velat ja lainat nippuun ja yhden lainan maksua muutama vuosi. Mutta tätä ennen pitää nähdä hieman vaivaa. Yleensä tässä vaiheessa vain todellisessa hädässä oleva jatkaa. Eli mahdollisimman pian varaa aika kuntasi velkaneuvontaan ja siitä asia lähtee rullaamaan. Oma rojekti kesti 8 kk ennenkuin sain säätiön lainatakauksen ja pitihän sen jälkeen vielä oman pankin kanssa neuvotella lainasta.
      Jos aloittaja haluaa lisää näkökulmia niin sposti löytyy tällä nimimerkillä suomi24:stä.

• enää ei velkaa

tietääkö kukaan voiko noita takuu säätiön papereita täyttää itse? soittaessani velkaneuvontaan sanoivat, että on yli puolen vuoden jonot

• Voi, mutta..

Tähän löytyy vastauksia Takuusäätiön omilta sivuilta:

"Voiko takausta hakea itse, ilman avustajaa?
        Suosittelemme ehdottomasti takauksen hakemista taloudenhallinnan ammattilaisen avustuksella.

Miten takausta haetaan?
        Takausta haetaan ensisijaisesti varaamalla tapaamisaika oman kunnan talous- ja velkaneuvonnasta."

Eli voi hakea itsekin mutta Takuusäätiönkin mielestä paperit ovat sen verran monimutkaisia että suosittelevat ammattiavustajan käyttämistä.

Kannattaa nyt ensiksi ladata ne hakulomakkeet että näkee millaisesta hommasta on kyse: http://www.takuu-saatio.fi/takuu-saation-takaus/lomakkeet-ja-laskurit/

Huomaa kuitenkin että ei tuo Takuusäätiökään ole mikään nopea tie:

"Käsittelemme parhaillaan 7.2.2014 saapuneita takaushakemuksia.

Hakemukset käsitellään saapumispäiväjärjestyksessä, joka löytyy lähettämästämme saapumisilmoituksesta. Jonossa on 400 hakemusta."

• enää ei velkaa

Tuossa jonotusajassa ehdin jo maksaa ainakin "everydayt" yms. pois. Ne pienimmät kun saisikin pois. Äitini onneksi pystyy antamaan " ruokarahaa " n. 300€ kuukaudessa avustusta mutta siihen se jääkin ja mietin, että riittäisikö se ruokaan jotta pystyisin noita velkoja lyhentämään. Pääomat kun pienenevät niin hitaasti mutta lyhenevät kuitenkin. Juuri katsoin niin viimeinen lainanlyhennys olisi 2017.
      Epätoivoista mutta ajattelin että mahdollisimman niukasti elää niin ehkä tästä selviäisi ja velat saisi maksettua.

• tyllerö87

Itse olin yli kaksi vuotta sitten samassa jamassa. Vippejä, pankkilainaa ja osamaksuja :/ kaikki vain peliriippuvuuden takia. Kun en enää pystynyt maksamaan annoin mennä ulosottoon. Nyt siellä on 23000e. Helpotus on että lyhennys menee yhteen paikkaan ja rahaakin jopa jää vähäsen mutta kallis on tie maksella sitä kautta.

Kävin vuosi sitten velkaneuvojalla ja ehdotti että haettaisiin velkajärjestelyä koska kuulema takuusäätiön takausta ei nykyjään paljon myönnetä. Jätin koko homman jäihin koska vielä on vuosi autolainan lyhennystä jossa on takaaja (isäni) en halua hänen tietävän omasta hölmöilystäni.

Uskon että saan suoritettua kunniakkaasti ulosotonkin kautta velan jos vain töitä riittää vaikka laskinkin että about 8-9 vuotta menee näillä lyhennyksillä ja koroilla.

• 5+12

Hienoa, että sinulla on halu kantaa vastuuta ottamastasi velasta, vaikka edes ulosoton ja pitkän kaavan kautta. Nykyään pääsee velkajärjestelyyn liian helposti, milloinkohan päättäjät huomaavat tämän? Joka vuosi hyväksytään 4000 uutta velkajärjestelyä - siinä on ainakin 3500 liikaa.

• enää ei velkaa

Tuota ulosottoakin mietin mutta yritän nyt kuitenkin vain lyhennellä suoraan velkojille. Vielä olen ajallaan maksut saanut maksettua mutta tiukkaa on. No ehkä se joskus helpottaa. Tämä kirjoittelukin jo jotenkin auttaa eteenpäin.

• Tyllerö, jos kerran noinkin hyvin asiat vielä sulla ovat niin unohda T-S ja anna se mahdollisuus jollekin sitä enemmän tarvitsevalle. Oliko tuolla velkaneuvojallasi heittää jotain faktaa pöytään siitä että T-S ei takauksia myöntelisi?
      Mulla oli omalla kohdalla pankkilaina jossa äiti takaajana. Takauksen hakuaikana tuota lainaa oli maksamatta 2,5 vuoden verran. Kuitenkin sain T-S:ltä tiedonannon että minun tapauksessa ei tarvitse enää sekoittaa äitiä näihin kuvioihin. Muussa tapauksessa olisi äitini vielä pitänyt sitoutua tahollaan järjestelylainaan tuon pankkivelan summalla... tänäkään päivänä hän ei tiedä parin vuoden takaisesta velkakierteestä mitään, ei kukaan muukaan. Ikävää UO:ssa on sen kesto ja suurehkot korot. T-S:n takauksella 1-4 vuotta makselee ja luotot palautuu vähän ennen lainan päättymistä.

enää ei velkaa, päästätkö tosiaan mieluummin ulosottoon kuin esim hakisit T-S takausta pankkilainalle? Pankkilainan korko n. 2%, UO:n suurempi... jotain mainitakseni. Kannattais harkita ennakointia kun asiat yleensä menee mönkään kun rahasta puhutaan. Ei maksa mitään varata aika velkaneuvontaan ja jos asiat alkaakin sujumaan niin sen hakuprosessin voi lopettaa koska haluaa.

• enää ei velkaa

ei en tarkoittanut että päästän velat ulosottoon vaan että yritän ne maksaa pois ja tuo TS on ihan järkevä ajatus, velkaneuvontaan vaan puolen vuoden jono ja sen vuoksi pähkäilen että mikä tässä viisainta tällä hetkellä

• Et kuitenkaan saa tuossa puolessa vuodessa juurikaan lainoja lyhennettyä, kuitenkin varmaan minimilyhennyksiä maksat tälläkin hetkellä? Pääsisit kuitenkin jonoon ja sisään "systeemiin". Voit toki jatkaa samaan malliin kuin nyt ja siinä sivussa olet jonossa velkaneuvontaan, velkasi toivottavasti pienenee tuonakin aikana kun niitä makselet. Saat säätiötä varten helpolla näyttöä että olet velkojasi hoitanut tunnollisesti. Älä kuitenkaan enää ota yhtään velkaa ettei sitten pomppaa neuvonnassa siihen kun tiliotteita säätiölle lähettelette. Älä kuitenkaan aikaile, koko ajan nuo ajat pidentyvät... itsekin olin päässyt helpommalla jos olisin ajoissa tajunnut tilanteeni. Mutta nyt tällä hetkellä asiat niin mallillaan että ei haittaa enää vaikka jääräpäänä takkiin hieman tulikin.

• järkeväää

"Miten kannattaa noita velkoja maksaa järkevästi? "

Sillee tilipäivänä maksaa verkkopankissa niin paljonkun pystyy....oliskohan se järkevin

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      218
      1891
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1748
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      54
      1186
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      78
      986
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      978
    6. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      930
    7. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      835
    8. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      85
      806
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      782
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      764
    Aihe