Riittääkö 200 L saunamallin makaava varaaja 4 hengen tarpeisiin?Talossa suorasähkö.
riittääkö 200 l varaaja????
8
6804
Vastaukset
- Jussi
Riittävyys on kiinni teidän kulutustottumuksistanne.
Meillä on 300l viidelle hengelle (nykyään enimmäkseen neljälle). Jos nuoriso lutraa monta kertaa päivässä suihkussa ja emäntä innostuu siivoilemaan ja kokkailemaan, niin eipä siitä enää minulle riitä edes haaleaa vettä iltasuihkuun.
Jos kutsut vieraita saunomaan, niin varottele heitä, että eivät tuhlaa lämmintä vettä. Kun itse tiedän, että tulee yövieraita, pistän boilerin jatkuvalle lämmitykselle jo aamusta.
PS. 4.5kw:n vastuksilla 300 litraa vettä lämpenee uskomattoman hitaasti.- heh
"Meillä on 300l viidelle hengelle (nykyään enimmäkseen neljälle). Jos nuoriso lutraa monta kertaa päivässä suihkussa ja emäntä innostuu siivoilemaan ja kokkailemaan, niin eipä siitä enää minulle riitä edes haaleaa vettä iltasuihkuun."
Varaajasi EI ole 300 litrainen tai se on käytössä puoliteholla. Tarkista varajasi koko tyyppikilvestä, jos tyyppikilpi ilmoittaa varaajan kooksi 300 litraa ,ota yhteyttä huoltoliikkeeseen. Jos varaajassa on 300 litraa 85 asteista vettä ja se sekoitetaan normaaliin käyttölämpötilaan tulee vettä YLI 600 litraa ,jonka laskemiseen hanasta kuluu aikaa yli 3 tuntia. Tuon 3 tunnin aikana varaaja lämmittää koko ajan lisää käyttövettä eli ,jos pidät hanan kuuman puolen koko ajan auki voit saada veden kylmenemään noin kuudessa tunnissa. - Jussi
heh kirjoitti:
"Meillä on 300l viidelle hengelle (nykyään enimmäkseen neljälle). Jos nuoriso lutraa monta kertaa päivässä suihkussa ja emäntä innostuu siivoilemaan ja kokkailemaan, niin eipä siitä enää minulle riitä edes haaleaa vettä iltasuihkuun."
Varaajasi EI ole 300 litrainen tai se on käytössä puoliteholla. Tarkista varajasi koko tyyppikilvestä, jos tyyppikilpi ilmoittaa varaajan kooksi 300 litraa ,ota yhteyttä huoltoliikkeeseen. Jos varaajassa on 300 litraa 85 asteista vettä ja se sekoitetaan normaaliin käyttölämpötilaan tulee vettä YLI 600 litraa ,jonka laskemiseen hanasta kuluu aikaa yli 3 tuntia. Tuon 3 tunnin aikana varaaja lämmittää koko ajan lisää käyttövettä eli ,jos pidät hanan kuuman puolen koko ajan auki voit saada veden kylmenemään noin kuudessa tunnissa.Ja kyllä, se on tosiaan 300 litranen ja kunnossa. Silti kovan kulutuksen päivinä loppuu lämminvesi kesken. Sama juttu naapureilla.
Vettä meillä menee 190m3/vuosi. - inssi
heh kirjoitti:
Varaajasi EI ole 300 litrainen tai se on käytössä puoliteholla. Tarkista varajasi koko tyyppikilvestä, jos tyyppikilpi ilmoittaa varaajan kooksi 300 litraa ,ota yhteyttä huoltoliikkeeseen. Jos varaajassa on 300 litraa 85 asteista vettä ja se sekoitetaan normaaliin käyttölämpötilaan tulee vettä YLI 600 litraa ,jonka laskemiseen hanasta kuluu aikaa yli 3 tuntia. Tuon 3 tunnin aikana varaaja lämmittää koko ajan lisää käyttövettä eli ,jos pidät hanan kuuman puolen koko ajan auki voit saada veden kylmenemään noin kuudessa tunnissa.En ihan ymmärtänyt tuota sinun laskukaavaasi. Minä laskinkin päissäni, että tuolla sinun lirutuksellasi 10 litran ämpäriä saisi täyttää kolme minuuttia. Ei meillä ainakaan kestä niin kauan. Menee ehkä 20 sekuntia, eli puoli litraa sekunnissa. Meneeköhän niinkään kauan.
Ehkä sinun taloudessasi säästetään. - LVI-inssi
heh kirjoitti:
Varaajasi EI ole 300 litrainen tai se on käytössä puoliteholla. Tarkista varajasi koko tyyppikilvestä, jos tyyppikilpi ilmoittaa varaajan kooksi 300 litraa ,ota yhteyttä huoltoliikkeeseen. Jos varaajassa on 300 litraa 85 asteista vettä ja se sekoitetaan normaaliin käyttölämpötilaan tulee vettä YLI 600 litraa ,jonka laskemiseen hanasta kuluu aikaa yli 3 tuntia. Tuon 3 tunnin aikana varaaja lämmittää koko ajan lisää käyttövettä eli ,jos pidät hanan kuuman puolen koko ajan auki voit saada veden kylmenemään noin kuudessa tunnissa."Jos varaajassa on 300 litraa 85 asteista vettä ja se sekoitetaan normaaliin käyttölämpötilaan tulee vettä YLI 600 litraa ,jonka laskemiseen hanasta kuluu aikaa yli 3 tuntia."
Suihkun mitoitusvirtaama on 0,2l/s. Eli 600l kuluu 600l/0,2l/s = 3000s = 0,83h
Ja lisäksi pitää ottaa huomioon lämmön kerrostuminen varaajaan...
- miäs
4-henkisellä perheellä, mutta pitää olla virtanen päällä yöllä ja päivällä.
Enpä ole jaksanut vaihtaa, hyvin toimii, jo vuodesta 1977.- Papparainen
Nuoruuden päivinä olin kerran savottakämpällä, jossa oli vesi lämmitettiin 5 litrasella pöntöllä kämpälliselle miehiä, myös saunailtoina. Vastukset meni päälle kun vettä laskettiin. Ne oli vissiin meleko tehokkaat. Kyllä sitä ihmeteltiin, mutta niin vain riitti kuumaa vettä sen mitä hanasta saatiin laskettua.
- 85 asteista
minä uusin varaajan ja ei mahtunut isompaa kuin 150l,epäilin että mahtaako riittää mutta varaajan termari asetettiin 85 asteeseen (joka on muuten varaajan vastuksen kannalta paras lämpötila)ja kuumaan putkeen asennettiin sekoitusventtiili joka säädettiin 65 asteeseen.meillä voi käydä suihkussa huoleti ainakin 5 henkilöä,enemmällä en ole päässyt testaamaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073225GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831162
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531102Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 47899
- 67878
- 53867
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn25864Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862