Buster RS:ään moottori?

Vähän vihreä

Tuli hommattua vanha, mutta vähän käytetty Buster RS, kun sellaisen suht. halvalla sain. Ilman konetta siis.. Maksimi konetehosuositus näyttää olevan 30 kw, eli ~40 heppaa.. Olen joskus moisella veneilyt ja muistikuva on sellainen, että nuo 40 hp tehot oli vähän kiikun-kaakun neljän hengen kuormalla..

Mitenköhän tuo toimisi 50 hp 4-t koneella..? Siis lähinnä painoa meinaan ja tuollaiset koneet painavat kuitenkin 100 kg luokkaa. 2-t olisi varmaan kevyempi, mutta kun se meteli ja öljyjen kanssa pulaaminen ei oikein kiinnosta.

Mites noi hallintalaitteet, ovatko ne merkkikohtaisia, vai onko jokaiseen merkkiin omansa? Käyko Johnssonin vaijerit ja ohjauskaapelit vaikka Hondaan?

18

5672

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Raffivene

      Trafin sivuilla lukee että:

      "Vesikulkuneuvolle rekisteröityjen moottorien yhteenlaskettu teho ei saa olla suurempi kuin vesikulkuneuvon valmistajan ilmoittama maksimiteho. Vesikulkuneuvo on rekisteröitävä, jos moottorin teho on vähintään 15 kW tai yli 20 hevosvoimaa, vaikka vesikulkuneuvon pituus olisi alle 5,5 metriä."

      Toisin sanoen ei enää onnistu ylitehoisen rekisteröinti ihan helposti ainakaan. Varmaan kuitenkin RSn tiedot tietävät.

    • mdlfmxmxmxm

      50 heppanen nelitahti RS:ään on liian painava. Veneen ajettavuus muutenkin on lähinnä huono. Jos meinaat neljää aikuista säännöllisesti kuskata, ostit liian pienen veneen.

      • raffivene

        Rekisteröinnin siirryttyä maistraatilta Trafille, on käytäntö muuttunut noiden ylitehosten suhteen. Trafin vastuulla kun on myös veneilyturvallisuus, niin eivät myönnä rekisteröintilupaa ylitehoisille veneille. Teho ei saa ylittyä edes 0,2 kw valmistajan suosituksesta! Mikäli yliasennuksen menee tekemään vieläpä joku venealan liike niin saavat niskaansa yhteisösakkkoa laittomien veneiden myynnistä.


      • 2 x kad44
        raffivene kirjoitti:

        Rekisteröinnin siirryttyä maistraatilta Trafille, on käytäntö muuttunut noiden ylitehosten suhteen. Trafin vastuulla kun on myös veneilyturvallisuus, niin eivät myönnä rekisteröintilupaa ylitehoisille veneille. Teho ei saa ylittyä edes 0,2 kw valmistajan suosituksesta! Mikäli yliasennuksen menee tekemään vieläpä joku venealan liike niin saavat niskaansa yhteisösakkkoa laittomien veneiden myynnistä.

        Lisäksi sinulla on aluksen päällikön vastuu löytyy tietoa TRAF:n sivuilta, lyhyesti jos joskus jotain ikävää sattuu, olet kusessa, koska veneesi on laiton yhdistelmä!


    • Jakkedfd

      Hondalla on oma kaukohallintalaite kuten muillakin merkeillä eli eli ole yhteistä standardia.

      En suosittele painavaa konetta RS:ään, kuski istuu takapenkillä jolloin paketista tulee liian takapainoinen, ts. kulku epävakaata ja laukkaavaa. Miksi ei voi ostaa sopivan kokoista venettä? Monet ostavat alimittaisen veneen johon halutaan pultata ylisuuri kone, pahimmillaan paketti on hengenvaarallinen kokemattoman kuskin käsissä.

    • Vähän vihreä

      "Miksi ei voi ostaa sopivan kokoista venettä?"

      Olisin toki voinut, mutta kun tuon tosiaankin halvalla sain. Vanha (1990), mutta lähes käyttämätön vene, joka on rekisterissä. Paperit löytyy, mutta jonkinmoinen kone siihen pitää hommata. Hallintalaitteet on ilmeisesti Johnssonin, OMC siinä kahvassa taisi lukea. Mikään muu merkkikö ei siis käy noihin hallintalaitteisiin ja käykö edes sama merkki, jos yhtään uudempaa konetta ajattelisin..?

      Vene on itse asiassa meille täysin sopivan kokoinen, hieman suurempaa konetehoa vaan ajattelin.. Mikä ongelma se rekisteröinti sitten on, pitääkö nykyään käydä näyttämässä vene katsastuskonttorilla? Eikös rekisteröinti ole vain omistajan tietojen päivitys?

      Jotain moottoreita tuossa alustavasti katselin ja olikohan Honda, jonka 40 ja 50 heppaiset painavat tasan saman verran. Onko siis mikä vaan 40 hp nelarikin tuohon liian painava? Minkäpainoinen kone tuohon sitten soveltuu hyvin?

      Saahan sieltä perästä painoa pois, kun sijoittaa toisen bensakanisterin takapenkin alta muualle. Ja akuksi riittää hyvin kunnollinen mp:n akku. Näin peräpainoa saa helposti ainakin 30 kg pienemmäksi. Miksiköhän muuten pienissäkin veneissä näkee usein julmetunkokoisia ja painoisia auton akkuja, en ymmärrä..

      Neljää henkeä tuolla tullaan kyydittelemään harvoin, mutta saisi se neljänkin kuormalla kulkea vaivattomasti.. En oikein osaa Busterien ajettavuutta huonona pitää, onhan ne aallokossa toki vähän kovan oloisia ja märkiäkin. Tuolla tullaan kuitenkin ajelemaan sisävesillä ja lähinnä vain hyvillä keleillä.

      • vm 41

        Säännöt on sääntöjä, vaikka kuinka itkettäisi .
        Tokihan voit laittaa paattiisi minkälaisen myllyn haluat, mutta hyväksyntää vastuunsiirrosta et muille saa siirrettyä, vaikka kuinka "jumpittelisit".
        Hyviltähän nuo puolustus ja selittelypuheet omasta mielestäsi varmaan tuntuu, joten ei muuta kuin rekisteröintipapereita noutamaan sekä vakuutusta rustaamaan.


    • Vähän vihreä

      Puolustus- ja selittelypuheet, no heh.

      Siis jos kaksi konetta ovat tasan saman painoisia, niin käytännössä ei voi olla tuon taivaallista merkitystä sillä, jos toisessa on 10 hp enemmän. Isommalla koneteholla haen vain sitä, että vene nousisi kevyesti plaaniin ja kulkisi (satunnaisella) isommallakin kuormalla kevyesti. Mistään hyväksynnästä, saati vastuunsiirrosta en kysele. Itse tekemisistäni vastaan.

      Lähinnä tässä mietityttää koneen paino ja siihen haluaisin kokeneemmilta kommenttia. Siis onko tuollainen ~100 kiloinen, 40-50 hp kone liian raskas RS Busteriin?
      Jos keskustelupalstoilta löytämäni 2-t 40 hp Johnssonin ~90 kg paino on oikean suuntainen, niin silloinhan se painaa vain ~10 kg vähemmän kuin esim. 4-t Honda.
      Ei kai tuollaisella painoerolla voi olla merkitystä ja johan tuo ero katoaa pelkällä akun vaihdolla pienempään, tai omalla 10 kg painon pudotuksella :-) Nyt en ymmärrä jotain..?

      Jotenkin olen mieltänyt, että max. koneteho on suositus - ei määräys. Saanhan rekisteriin vaikka omatekoisen veneen, miten sellaisen max. koneteho määriteltäisiin? Ei kai omavalmisteille sentään vielä mitään tyyppikatsastusta vaadita, vai onko EU sääntöineen jo niin pitkällä?

      • Lisäys äskeiseen

        Vielä tällainen löytyi, liekö oikeaa tietoa.. Jos on oikeaa, niin silloinhan tuo trimmiversio painaa yhtä paljon kuin 4-t moottori.. Ymmärtääkseni tuollainen pitkärikinen trimmiversio siinä on alkujaan ollutkin.

        Olen kyllä ihan pihalla näiden "4-t moottori on liian painava" neuvojen kanssa..

        Evinrude (ymmärtääkseni sama kuin Johnsson) 40 hp 1988 painot:

        Lyhyt, ei trimmiä 81,6kg.

        Pitkä, trimmillä 98,9kg.

        Onko trimmi käytännössä tarpeellinen, vai turhaa hifistelyä..?


      • 40,5 hv

    • -Mika-

      No just nelitahtisesta ei ole kokemuksia, mutta mulla on ollut monta vuotta Buster RS -veneessäni Mercuryn 40 heppanen Classic 2t kone. Se on ihan riiittävä tuohon ja nousee plaaniin ja kulkee kevyesti myös neljän hengen kuormalla. Samaa konetta on myyty myös 50 heppasena pienin muutoksin, joten paino on varmaan samaa luokkaa kuin muissakin 50 heppasissa 2 tahtikoneissa. Eikä tuo liian painavalta tuohon tunnu.

      • -Mika-

        ..ja jatkan vielä: Tuo mun 40 heppanen on pitkärikinen ja trimmillä. Ehdottomasti hanki trimmillinen kone. Se ei ole turhaa hifistelyä. Trimmin kanssa saa veneen aina oikeaan asentoon pintaannousua varten ja myös oikeaan ajoasentoon painojakaumasta riippumatta.
        Mulla oli myös alkuperäinen Fiskarsin myymä HT-kate tuossa aiemmnin ja tuo kone tuntui olevan siinä rajoilla, että onko alitehonen sen kanssa. Nyt on ollut yhden kesän ilman kattoa ja kone tuntuu juuri oikean kokoiselta, toki 50 heppasen Mercuryn nyt hankkisin, jos uusiksi laittaisin koko paketin... se kun on saman painoinenkin.


      • vm 41
        -Mika- kirjoitti:

        ..ja jatkan vielä: Tuo mun 40 heppanen on pitkärikinen ja trimmillä. Ehdottomasti hanki trimmillinen kone. Se ei ole turhaa hifistelyä. Trimmin kanssa saa veneen aina oikeaan asentoon pintaannousua varten ja myös oikeaan ajoasentoon painojakaumasta riippumatta.
        Mulla oli myös alkuperäinen Fiskarsin myymä HT-kate tuossa aiemmnin ja tuo kone tuntui olevan siinä rajoilla, että onko alitehonen sen kanssa. Nyt on ollut yhden kesän ilman kattoa ja kone tuntuu juuri oikean kokoiselta, toki 50 heppasen Mercuryn nyt hankkisin, jos uusiksi laittaisin koko paketin... se kun on saman painoinenkin.

        Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, voi jokainen halutessaan laittaa purkkiinsa minkä koneen tahansa. Sitä vain en tiennyt että sillä ajellaan ja kellutaan vain omassa pihalammessa.
        Jos yleisille vesialueille aiot suunnata ylisuurella koneellasi, olet yksi niistä joita ei muiden turvallisuus kiinnosta.
        Suositukset eivät välttämättä koske koneen painoa, vaan tehoa.


      • Kyllä vesillä tilaa on
        vm 41 kirjoitti:

        Niin kuin aikaisemmin kirjoitin, voi jokainen halutessaan laittaa purkkiinsa minkä koneen tahansa. Sitä vain en tiennyt että sillä ajellaan ja kellutaan vain omassa pihalammessa.
        Jos yleisille vesialueille aiot suunnata ylisuurella koneellasi, olet yksi niistä joita ei muiden turvallisuus kiinnosta.
        Suositukset eivät välttämättä koske koneen painoa, vaan tehoa.

        Autopuolella tehoa voi helposti olla "liikaa" 100-200hp, en ymmärrä miten 10hp lisäteho veneeseen laitettuna on sitten muille niin vaarallista.


      • vm 41
        Kyllä vesillä tilaa on kirjoitti:

        Autopuolella tehoa voi helposti olla "liikaa" 100-200hp, en ymmärrä miten 10hp lisäteho veneeseen laitettuna on sitten muille niin vaarallista.

        Niimpä niin . Niinhän ne politiikotkin aina mokiaan selittävät >en ymmärtänyt<
        Täytyy ymmärtää, että liikutaan pikkuisen eri elementissä, kuin tanssilattialla.


    • Vähän vihrteä

      Ei ole pihalampea, mutta on mökki Saimaan rannalla ja olen tasan samaa mieltä kun nimimerkki "Kyllä vesillä tilaa on"

      Minulla oli aiemmin busteria pienempi "vene", siinä oli tehoja 260 hp ja huippunopeus 60 solmua, eli ~110 km/h. Sellainenkaan laite ei ole vaarallinen, ainoastaan kuski voi olla vaarallinen.
      Pieni lisäteho ei tee venettä vaaralliseksi, jos ja kun sitä on järjellisissä määrin. Tietysti lisätehon ja vallankin moottorin painon tulee olla suhteessa veneen ominaisuuksiin nähden. Sitä koneen painoa tässä vain mietin, en todellakaan kaipaa moralisointia pienistä lisätehoista.

      Kerro minulle vm 41, miten määritellään omavalmisteveneen max. turvallinen moottorin teho ja paino? Vastata voi toki muutkin..

    • -Mika-

      Niin, kyllähän se kuitenkin on niin, että noilla max moottoriteho -suosituksilla se venevalmistaja vaan suojelee itseään oikeusjutuilta. Nykymaailma kun on mennyt niin hulluksi, että kaikkiin onnettomuuksiin ym täytyy aina löytyä "joku muu" syylliseksi, kuin tuotteen käyttäjä itse.
      Kun koneteho on max valmistajan suosittelkeman alle, pystyy täysin kädetönkin ajamaan täysillä kaikissa olosuhteissa ilman, että vene lähtee lapasesta.

      Meidän hiihtoveneeseenkin taisi valmistaja suositella max 80 heppasta. No nykyään se(kin) vene on omavalmisteena rekisterissä ja perässä roikkuu 140 heppanen moottori, joka ei ole yhtään liikaa siihen. Tuolla koneella se vene jaksaa just ja just vetää yhdellä suksella ylös tällasen vajaa satakilosen vaarin...

      Omavalmisteeseen trafi laittaa max -konekooksi sen, minkä koneen olet ilmoitukseen laittanut. Näin ainakin silloin, jos et itse merkkaa siihen mitään.

    • pusteri

      Tossa kylän laiturissa on pari rs:ää molemmissa 50 nelarit perässä jammu ja suzuki.
      Ovat laiturissakin keula pystyssä,ja yksin ajo kuulemma liki mahdotonta.
      Vanha 50 kakstahti kone on tommoseen just sopiva.
      Nelari on liian painava,jollei osta kolmekymppistä joka taas on liian pieni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5679
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      486
      3615
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      162
      3422
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      171
      2657
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2449
    6. 273
      2072
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1527
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1452
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe