Kissa palmun alle

kissani ja minä

Onko kenelläkään kokemuksia kissan ottamisesta mukaan seuramatkalle etelän lomakohteeseen? Suunnitelmissani on lähteä talvella 4-5 viikon lomamatkalle ja harkitsen kissan mukaanottoa.

Onko lomalentoyhtiötä joka sallii lemmikkieläimet ja matkustavatko eläimet ruumassa vai cabiinissa?
Mikä on matkatoimistojen ja hotellien yleinen suhtautuminen matkustajien lemmikkeihin sekä meneekö kissasta lisämaksua?
Vaaditaanko kissalta joitain rokotuksia normaalin kotimaan rokotusohjelman lisäksi?
Onko eteläeuroopan maissa eläintauteja tai loisia jotka saattavat olla vaarallisia?
Joutuuko kissa Suomeen palattuaan terveystarkastukseen tai karanteeniin?
Onko jotain muuta huomioitavaa kun harkitsee kissan ulkomaille viemistä?

Ymmärrän että matkustaminen kissan kanssa ja kissalle ei välttämättä ole helppoa, mutta tuskin kissa tykkää kotimaisen hoitolan häkkimajoituksestakaan kun on tottunut elämään ja liikkumaan kanssani. Hoitajaa en saa kotiin enkä usko kissalle kotihoitopaikkaakaan löytyvän.

4

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hommaa hoitaja

      Tuskin kannattaa.
      Miten nautit siellä itse lomastasi kissan kanssa ?
      Jätäkö sen vieraaseen outoon paikkaan yksin kun itse olet rannalla tms.
      Ehei. Ei kissa tuskin nauti matkasta vaan ahdistuu.

      • kissani ja minä

        Jos kissa lähtee mukaan valitsen kohteen ja majoituspaikan joka on mahdollisimman kissaystävällinen eli rauhallinen, omaa hyvät ulkoilupaikat sekä turvallinen nimenomaan kissaa ajatellen.
        Uskon että nauttisin lomastani kissan kanssa siinä missä arkielämästäkin, sillä kissani on tottunut erilaisiin paikkoihin kun päivittäin se kanssani liikkuu ja on mukana jopa työpaikallani.
        Koska asuisimme 4-5 viikkoa samassa paikassa muodostuisi se kissallekin kodiksi, eli voin varmasti huoletta jättää sen muutamaksi tunniksi yksin jos menen paikkaan jossa kissoja ei sallita.

        Kissalle olisi parasta päästä kotihoitoon sille tutun ihmisen luo, mutta valitettavasti tämä vaihtoehto on osoittautunut mahdottomaksi. Jos kissani jäisi omaan kotiimme ja joku kävisi sitä pari kertaa päivässä ruokkimassa, ulkoiluttamassa jne. niin silti se joutuisi olemaan suurimman osan ajasta yksin ja siihen se ei ole koskaan tarvinnut tottua.

        Ymmärrän että ei ole tavanomaista ottaa kissoja pitkillekään matkoille mukaan, mutta koska etelän lomakohteissa näkee paljon koiria turistien mukana, pitäisi sen kai onnistua kissankin kanssa. Mielipiteitä ja kokemuksia asiasta siis kaipaan.


    • Sannnnnnnni

      Itse joudun muuttamaan todella paljon, joskin töiden vuoksi, ja omaan neljä kissaa joilla yhdestä erityistarpeet terveydentilan vuoksi.

      Lomalentoyhtiö tuskin sallii kissaa. Varaa reittilento, ja varaa se ajoissa. Saat kissan sillä ehdolla että kukaan ei ole ilmoittanut allegiasta ensin. Itse lippu on puolisen sataa euroa ja kissan saa yleensä matkustamoon. Jää mieluummin kotiin kuin laita se ruumaan, ruuma vaan ei ole turvallinen paikka matkustaa. Jos voisit vuokrata auton ja ajaa kohteeseesi niin tekisin mieluummin niin.

      Kohteessa tuskin tulee ongelmaa, maissa joissa kissoja vaeltelee siellä täällä pitkin, ketään ei kiinnosta. Asuthan vuokra-asunnossa tai bungalow'ssa, kerrossiivooja päästäisi kissan varmasti pakoon.

      Suomeen palaaminen on oma haasteensa, kissa luultavasti tarvitsee tunnistussirun, lemmikkieläinpassin, normaalit vesikauhurokotuksen ja maasta riippuen vesikauhu-vasta-aine todistuksen. Lisäksi erilaisia loishäätöjä, myös lomamaassasi 48 tuntia ennen paluuta Suomeen.

      Eviran sivut ja eläinlääkärisi kertovat lisää.

    • kissani ja minä

      Kissan paras omien lomatoiveiden edelle.

      Päädyin lähtemään viikon etelän matkalle haaveilemani 4-5 viikon sijaan, sillä en ole saanut kissan hoitoa tyydyttävällä tavalla järjestettyä kuin ainoastaan viikoksi. Lomamatkani ajan kissan seurana on nuori sukulaistyttöni joka saa itse samalla kaipaamansa kaupunkiloman. Tyttö on luotettava ja hänellä on paljon kokemusta eri eläimistä, joten voin lomailla ilman huolen häivää.

      Lopun lomani siirrän kevääksi jolloin suuntaamme kissani kanssa Norjaan josta olen vuokrannut mökin luonnonkauniista maisemista ja hyvien ulkoilumaastojen luota. Palmut siellä eivät huoju eikä valkeat hiekkarannat minua odota, mutta epäilemättä tulen viihtymään ja pääasia on että kyseiseen paikkaan voin mennä omalla autolla.

      Hautaan siis haaveeni pitkästä etelän lomasta tällä kertaa, mutta joskus tulevaisuudessa, ehkä parin vuoden päästä kun minulla on mahdollisuus lomailla jopa 3 kuukautta aikeeni toteutan, ja tuolloin me huristelemme autolla kohteeseen halki Euroopan kiirettä pitämättä ja pitkälti kissan ehdoilla.

      Kiitos kaikille kommentoijille. Minä lähden viikon päästä kohti etelää viikon minilomalle.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      140
      1395
    2. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1205
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      164
      880
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      26
      866
    5. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      154
      762
    6. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      41
      756
    7. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      48
      738
    8. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      54
      733
    9. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      28
      614
    10. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      37
      585
    Aihe