Yleisin aihe unissani on sota ja armeija, ja yleisin esine ase. Mainittakoon, että armeijasta kotiuduin jo 6 vuotta sitten. Hieman "hampaankoloon" jäi se, etten päässyt kuin sotamieheksi vaikka pyrin johtajakoulutukseen.
Unet jakautuvat selvästi seuraaviin luokkiin:
1 a)
Menen suorittamaan varusmiespalvelusta vapaaehtoisesti uudestaan. Yleensä valehtelen etten ole armeijaa vielä käynyt, ja pelkään että jään tästä kiinni. Yritän tehdä kaiken mahdollisimman hyvin, jotta tällä toisella kerralla pääsisin johtajakoulutukseen.
1 b)
Näissäkin unissa menen uudestaan armeijaan, mutta nyt täysin "laillisesti". Varusmiespalvelus on nimittäin kaksiosainen, ja toinen, lyhyempi osa suoritetaan muutaman vuoden kuluttua ensimmäisen jälkeen. Olen siis unessa käynyt tuon ensimmäisen osan kuten todellisuudessakin, ja menossa nyt suorittamaan toista. Luokasta 1 a) poiketen armeijaan meno on näissä unissa vastentahtoista, ja johtajakoulutuksesta ei yleensä puhuta mitään.
2)
Suomeen on syttynyt sota Venäjää vastaan. Unessa eletään 2000-lukua, mutta Venäjän johdossa, milloin asia yleensä unessa tulee esille, on yhä Stalin. Varusmiespalveluksen olen näissä unissa käynyt, kuten todellisuudessakin, mutta siihen ei kummemmin viitata.
Varsinaisessa taistelussa en kumma kyllä muista koskaan olleeni. Yleensä rintamalle ollaan vasta matkalla (useiten jalan marssien), tai sitten seistään vartiossa vihollista odottaen. Luodinosuman olen joskus saanut, mutta se on yleensä tullut kaukaa, eikä ampujaa ole näkynyt. Olen ihmetellyt miksei luoti satuta enkä kuole, ja usein tällöin herännyt unesta. Harvoin olen itse unessa ampunut.
Luokkien 1 a) ja 1 b) unet ovat aina samanlaisia. Sen sijaan luokasta 2) muistan muutamia erikoisia tapauksia:
1. Seison poterossa vartiossa yhdessä toisen sotilaan kanssa. Vihollista ei näy ja puhummekin miten turhaa täällä seisominen on. Sitten tulee pimeä. Jostain syystä laukaisen aseeni huvikseni pusikkoon, ja sieltä kuulee kauhea kuolonhuuto kun luoti on osunut venäläiseen. Sitten herään.
2. Suomeen on syttynyt sota, mutta jostain syystä minut, nuori mies, lähetetään johonkin hoitolaitokseen, vaikka tiedän olevani rintamakelpoinen. Laitoksessa, joka sijaitsee vanhassa hirsimökissä, on vanhoja ja vaivaisia papparaisia, jotka valittavat suureen ääneen vaivojaan. Istun penkillä ja kysyn eräältä papparaiselta kovaan ääneen, miksen pääse rintamalle. Hän ei vastaa sanaakaan. Katson ikkunaan, ja sieltä avautuu näkymä talviseen metsään. Sitten herään.
3. Olen partisaani Venäjän alueella ja tehtäväni on sytyttää eräs rakennus tuleen. Tämä onnistuukin, ja menen katsomaan kaukaa, kuinka se palaa. Kuitenkin jään kiinni. Minut viedään johonkin parakkiin teloitettavaksi, mutta jostakin syystä en pelkää kuolemaa. Parakin lattialla on olkia. Yhtäkkiä olkien alta syöksyy esiin rotta. Pelkään sitä rottaa enemmän kuin teloitusta. Ennen teloituksen toimeenpanoa herään. Mainittakoon, etten valve-elämässä pelkää rottia tai muita jyrsijöitä.
4. Suomeen syttyy sota, ja vihollisen lentokoneet pommittavat kotikaupunkiani Jyväskylää. Ennenkuin itse ehdin rintamalle, tulee tieto että Suomi on antautunut. Venäläiset perustavat tukikohtansa Jyväskylän yliopiston venäjän kielen laitokselle (olin itse tuolloin valve-elämässä opiskelija, mutta IT-alan, en suinkaan venäjän). Minut komennetaan sinne ilmoittautumaan. Kaikilla venäläisillä on päällään paksut talvitakit ja päässä karvalakit. Minut ohjataan erääseen huoneeseen, ja siellä istuu pöydän takana itse Stalin. Hän vain tuijottaa minua silmiin, sanomatta sanaakaan. Sitten herään.
SOTA JA ARMEIJA-UNET
2
1309
Vastaukset
- sasu
Myös avomieheni näkee tasaisin väliajoin näitä unia. Hän kotiutui vajaa vuosi sitten.
Tänä aamuna hän kertoi nähneensä unta siitä, että olimme sodassa. Minä olin hänen kanssaan samassa poterossa kun kone lensi ylitsemme. Sen sijaan, että kone olisi tiputtanut pommia, se tiputtikin hämähäkkejä. (oikeasti minä poden hämiskammoa, hän ei). Jossain vaiheessa olin juossut miestäni pakoon pitkiä portaita, syystä ei tietoa, ja mieheni joutui juoksemaan perässäni. Alaspäin portaita hän tuli kuitenkin oikeassa elämässä yläkerrassamme asuvan miehen naisystävää kantaen, sillä unessa nainen olikin joku agentti, joka hänen täytyi lähettää johonkin..
Sekavia unia tosiaan.
Veljeni on myös nähnyt paljon sotaunia. Muistan hänen kertoneen myös, että kun hän joskus kotona heräsi helikopterin ääneen, hän automaattisesti kierähti sängystä lattialle mahalleen päätään suojaten=)
Taitaa tuo armeija tehdä teihin miehiin lähtemättömän vaikutuksen
Ai niin, sekä avomieheni että veljeni ovat alikersantteja, molemmat odottavat innolla kertausharjoituksia.. veljeni käynyt jopa Ruotsissa vapaaehtoisella kurssilla. Tosin ainakin avollani saattanut myös sotilasarvosta jäädä jotain hampaankoloon..- Visukinttu
Heips!
Olen nähnyt joskus tosi paljon sotaunia, ihan niitä kovimpia taistelutilanteita milloin missäkin, useimmiten mun lapsuudenkodin ympäristössä. Enkä ole käyny inttiä.
Viime aikoina en ole niitä enää nähnyt - eh, avioeron jälkeen ;D
Elikäs kyllähän se elämäntilannekin jotain sanoo ja tietty jokaisen ihmisen omat unisymbolit!!
Kannattaa pitää unipäiväkirjaa ja tutustua omaan itseen unien kautta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1271994
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1011752Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?831581Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy611424Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331122- 1091063
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm511043Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471036- 731026
Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet44983