Kaasuvaijeri jumittaa ?

Miksihän mun mopossa tyhjäkäynti nousee korkeaksi välillä ? Siis jää kierrokset huutamaan ? Voiko olla muita syitä kuin kaasuvaijerin jumiutuminen ? (purin ja kasasin kaasarin juuri ja uusin imutiivisteet samalla)

Joskus myös kun ohjaustankoa kääntää, niin kierrokset nousee, tämä ilmeisesti johtuu vaijerista....vai ?

Haittaako, jos kaasukapulassa ei ole vapaaliikettä ? Lisääkö kulutusta ?

Mulla ei ole vapaa liikettä, säädin vaijerin niin, että pyöritin ruuvia kunnes kierrokset alko nousemaan, ja kun ne nousi vähän, pyöräytin takasin päin.

Vaikuttaako uudet imutiivisteet (jos vanha vuosi vähän) kulutukseen, ja pitääkö kaasaria säätää uudestaan ?
Ilmoita


Osta uus kaasuvaijeri ja putsaa ilmansuodatin

Muista jutuista en tiedä
11 VASTAUSTA:
kannattaa tarkistaa et ilmaruuvi on kohallaan.. 1.5 kierrost ulospäin
jykä kirjoitti:
kannattaa tarkistaa et ilmaruuvi on kohallaan.. 1.5 kierrost ulospäin
On se ilmaruuvi mulla auki enemmänkin kuin 1,5 kier.

Mutta siis kaasuvaijerin kireydellähän ei ole vaikutusta kulutukseen / muuhun?
pvmies32 kirjoitti:
On se ilmaruuvi mulla auki enemmänkin kuin 1,5 kier.

Mutta siis kaasuvaijerin kireydellähän ei ole vaikutusta kulutukseen / muuhun?
On sillä pikkuisen merkitystä.. ajatellaan että sinulla on säädetty pieni tyhjä väli siihen kaasukahvan alkuun, jos säädät seuraavaksi kireämmälle vaijeria niin kaasukahvassa ei ole enää väliä, eli kone vastaa nopeammin kaasuun, kun sitä väliä ei siinä ole ja tyhjäkäynti on nopeammalla koska luisti kohoaa hieman samalla kun vaijeria kiristää..

riippuu myös siitä onko seossuhde säädetty vai jätetty ennalleen.

Jos sulla on tyhjäkäynti nopealla, niin kuluttaa se tietenkin enemmän. Säädä pieni tyhjä väli kaasun alkuun ja pidä tyhjäkäynti tasaisena, eli ei liian nopeana, niin sen osalta ei bensankulutus päätä haittaa.
PVMAN-78 kirjoitti:
On sillä pikkuisen merkitystä.. ajatellaan että sinulla on säädetty pieni tyhjä väli siihen kaasukahvan alkuun, jos säädät seuraavaksi kireämmälle vaijeria niin kaasukahvassa ei ole enää väliä, eli kone vastaa nopeammin kaasuun, kun sitä väliä ei siinä ole ja tyhjäkäynti on nopeammalla koska luisti kohoaa hieman samalla kun vaijeria kiristää..

riippuu myös siitä onko seossuhde säädetty vai jätetty ennalleen.

Jos sulla on tyhjäkäynti nopealla, niin kuluttaa se tietenkin enemmän. Säädä pieni tyhjä väli kaasun alkuun ja pidä tyhjäkäynti tasaisena, eli ei liian nopeana, niin sen osalta ei bensankulutus päätä haittaa.
Siis, säädin tyhjäkäynnin ruuvilla tasaseksi.

Mutta tarkoitatko kulutuksella, että se kuluttaa esim täysilläkin enemmän, vai pelkästään tyhjäkäynnillä enemmän ?
PVMAN-78 kirjoitti:
On sillä pikkuisen merkitystä.. ajatellaan että sinulla on säädetty pieni tyhjä väli siihen kaasukahvan alkuun, jos säädät seuraavaksi kireämmälle vaijeria niin kaasukahvassa ei ole enää väliä, eli kone vastaa nopeammin kaasuun, kun sitä väliä ei siinä ole ja tyhjäkäynti on nopeammalla koska luisti kohoaa hieman samalla kun vaijeria kiristää..

riippuu myös siitä onko seossuhde säädetty vai jätetty ennalleen.

Jos sulla on tyhjäkäynti nopealla, niin kuluttaa se tietenkin enemmän. Säädä pieni tyhjä väli kaasun alkuun ja pidä tyhjäkäynti tasaisena, eli ei liian nopeana, niin sen osalta ei bensankulutus päätä haittaa.
Tuota...ymmärrän että jos tyhjäkäynti on nopeampi, niin kulutus lisääntyy, mutta kulutus ei lisäänny ajetaessa, kulutusta lisää siis vain se tyhjäkäynnin nopeus, mutta siis esim. puolikaasulla kuluttaa sen minkä ennenkin. (?)

Näinkö ?
pvmies32 kirjoitti:
Tuota...ymmärrän että jos tyhjäkäynti on nopeampi, niin kulutus lisääntyy, mutta kulutus ei lisäänny ajetaessa, kulutusta lisää siis vain se tyhjäkäynnin nopeus, mutta siis esim. puolikaasulla kuluttaa sen minkä ennenkin. (?)

Näinkö ?
Joo juuri niin... eipä se ajossa kuluta sen enempiä. Mutta jos tyhjäkäynti oikein nopealla käy, niin syöhän se tavallaan bensaa enemmän aina kun pidät vaihdetta esim. vapaalla tai päästät kierrokset vapaalle.. no nämähän nyt on selviä juttuja, juu.

Ja siis puolikaasulla kuluttaa saman kuin ennenkin, oikeassa olet.

Kulutusta lisää vain se kuinka kovaa ajaa, eli kuinka paljon konetta huudattaa, luonnollisesti. vasta ilmaruuvin ja pääsuuttimen tms. säädöt lisäävät aina kulutusta.
PVMAN-78 kirjoitti:
Joo juuri niin... eipä se ajossa kuluta sen enempiä. Mutta jos tyhjäkäynti oikein nopealla käy, niin syöhän se tavallaan bensaa enemmän aina kun pidät vaihdetta esim. vapaalla tai päästät kierrokset vapaalle.. no nämähän nyt on selviä juttuja, juu.

Ja siis puolikaasulla kuluttaa saman kuin ennenkin, oikeassa olet.

Kulutusta lisää vain se kuinka kovaa ajaa, eli kuinka paljon konetta huudattaa, luonnollisesti. vasta ilmaruuvin ja pääsuuttimen tms. säädöt lisäävät aina kulutusta.
Niin, ei se pääsuuttimen / ilmaruuvin säätö aina lisää kulutusta...laimennus vähentää sitä !
(ja päinvastoin......)
PVMAN-78 kirjoitti:
Joo juuri niin... eipä se ajossa kuluta sen enempiä. Mutta jos tyhjäkäynti oikein nopealla käy, niin syöhän se tavallaan bensaa enemmän aina kun pidät vaihdetta esim. vapaalla tai päästät kierrokset vapaalle.. no nämähän nyt on selviä juttuja, juu.

Ja siis puolikaasulla kuluttaa saman kuin ennenkin, oikeassa olet.

Kulutusta lisää vain se kuinka kovaa ajaa, eli kuinka paljon konetta huudattaa, luonnollisesti. vasta ilmaruuvin ja pääsuuttimen tms. säädöt lisäävät aina kulutusta.
Entäs, jos imutiivisteet vuoti ihan vähän, ja laitoin uudet, ei pitäis vuotaa.

Onko mitä vaikutusta ? Siis pitääkö ilmaruuvia käännellä laihemmalle ? Kuluttaako enemmän / vähemmän ?
pvmies32 kirjoitti:
Entäs, jos imutiivisteet vuoti ihan vähän, ja laitoin uudet, ei pitäis vuotaa.

Onko mitä vaikutusta ? Siis pitääkö ilmaruuvia käännellä laihemmalle ? Kuluttaako enemmän / vähemmän ?
Imuvuoto laihentaa seosta, eli vähentää toisinsanoen kulutusta. Nyt jos vuotoa oli ilmennyt ja uusit tiivisteet, niin seos rikastuu eli kulutus nousee. Jos käy liian rikkaalla eli röpöttää, niin osakaasua säädetään säätämällä neulaa alemmas, eli seos laihenee osakaasulla. Pääsuutinta taas isommaksi jos loppukaasulla laiha seos.. jos sulla on ollut koko ajan vakiosäädöt kaasarissa, niin tarkista pelkästään neulan asento, tutki tyhjäkäyntiä, säädä ja tutki kaasuun vastaamista, eli booaako vai röpötteleekö.

ilmaruuvia jos säädetään aukipäin vakiokaasarissa, niin se laihentaa seosta, sisäänpäin käännettynä rikastaa/kulutus nousee. Mitä enemmän bensaa ilman sekaan, sitä enemmän kuluttaa.
PVMAN-78 kirjoitti:
Imuvuoto laihentaa seosta, eli vähentää toisinsanoen kulutusta. Nyt jos vuotoa oli ilmennyt ja uusit tiivisteet, niin seos rikastuu eli kulutus nousee. Jos käy liian rikkaalla eli röpöttää, niin osakaasua säädetään säätämällä neulaa alemmas, eli seos laihenee osakaasulla. Pääsuutinta taas isommaksi jos loppukaasulla laiha seos.. jos sulla on ollut koko ajan vakiosäädöt kaasarissa, niin tarkista pelkästään neulan asento, tutki tyhjäkäyntiä, säädä ja tutki kaasuun vastaamista, eli booaako vai röpötteleekö.

ilmaruuvia jos säädetään aukipäin vakiokaasarissa, niin se laihentaa seosta, sisäänpäin käännettynä rikastaa/kulutus nousee. Mitä enemmän bensaa ilman sekaan, sitä enemmän kuluttaa.
No, mulla röpöttää aikalailla kun moottori on kylmä.

Mutta kun on ajanut n. 1km, niin ei röpötä eikä boooaa.

Mulla oli se vuoto siinä ennen silleen, että kun laitto koneen käymään, niin ensin se kävi tyhjäkäyntiä ihan kivasti, mutta kohta kierrokset alko nouseen, ja kohta ne oli melkein täysillä. Ja taas kohta se kävi mukavasti...eli vuoto kait loppui kun moottori lämpes....

Voishan sitä vähän ilmaruuvia kääntää aukipäin.
Mutta tuskin nuo tiivisteiden uusimiset kulutukseen vaikuttaa kovin paljon....vai ?

PS: Pääsuutinta pitää pienentää numeron tai parin verran, koska lämmin moottori savuttaa täyskiekoilla. Mutta jääköön se ensi kesän murheeksi....

Miksihän mulla tulee vettä pakoputkesta niin paljon ? Se on paha juttu, kun sammuttaa, niin vettä jää siihen pillin päähän, ja sitten se jäätyy siihen. Nytkin oli pakoputken pää puoliksi ummessa jäästä....Savutuskin voi ja onkin kylmillä ilmoilla osaksi vesihöyryä.
Ajossa sitä roiskuu pieniä pisaroita koko ajan...
pvmies32 kirjoitti:
No, mulla röpöttää aikalailla kun moottori on kylmä.

Mutta kun on ajanut n. 1km, niin ei röpötä eikä boooaa.

Mulla oli se vuoto siinä ennen silleen, että kun laitto koneen käymään, niin ensin se kävi tyhjäkäyntiä ihan kivasti, mutta kohta kierrokset alko nouseen, ja kohta ne oli melkein täysillä. Ja taas kohta se kävi mukavasti...eli vuoto kait loppui kun moottori lämpes....

Voishan sitä vähän ilmaruuvia kääntää aukipäin.
Mutta tuskin nuo tiivisteiden uusimiset kulutukseen vaikuttaa kovin paljon....vai ?

PS: Pääsuutinta pitää pienentää numeron tai parin verran, koska lämmin moottori savuttaa täyskiekoilla. Mutta jääköön se ensi kesän murheeksi....

Miksihän mulla tulee vettä pakoputkesta niin paljon ? Se on paha juttu, kun sammuttaa, niin vettä jää siihen pillin päähän, ja sitten se jäätyy siihen. Nytkin oli pakoputken pää puoliksi ummessa jäästä....Savutuskin voi ja onkin kylmillä ilmoilla osaksi vesihöyryä.
Ajossa sitä roiskuu pieniä pisaroita koko ajan...
keulittele sillä mopolla niin sillon kato valuu ne vedet sieltä pakoputkesta pois!! :D
+Lisää kommentti
tää ei varmaan liity hirveesti asiaan mut kuiteski. Omast dt:stä katkes vaijeri joten vaihin uuteen mut eipä oo sen jälkeen käynnistyny :(((( kellään mitää ideaa mist saattas johtuu (puristukset on kohallaan [eli ei ole leiponu]ja kipinää lyö sekä bensaa tankis)
Ilmoita
Minulla ainakin vaijeri niin löysä että hirttää kiinni kun vääntää. Kiristän niin pian kuin mahdollista
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kaasuvaijeri jumittaa ?

Miksihän mun mopossa tyhjäkäynti nousee korkeaksi välillä ? Siis jää kierrokset huutamaan ? Voiko olla muita syitä kuin kaasuvaijerin jumiutuminen ? (purin ja kasasin kaasarin juuri ja uusin imutiivisteet samalla)

Joskus myös kun ohjaustankoa kääntää, niin kierrokset nousee, tämä ilmeisesti johtuu vaijerista....vai ?

Haittaako, jos kaasukapulassa ei ole vapaaliikettä ? Lisääkö kulutusta ?

Mulla ei ole vapaa liikettä, säädin vaijerin niin, että pyöritin ruuvia kunnes kierrokset alko nousemaan, ja kun ne nousi vähän, pyöräytin takasin päin.

Vaikuttaako uudet imutiivisteet (jos vanha vuosi vähän) kulutukseen, ja pitääkö kaasaria säätää uudestaan ?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta