Kuolemasta ilmoittaminen

Outo ilmoitus

Olen ollut naimisissa lapseni isän kanssa. Lapseni on isänsä ainoa lapsi, nyt jo aikuinen. Eron jälkeen olemme asuneet eri paikkakunnilla eikä lapsi ole paljoakaan tavannut isäänsä. Nyt satuin tapaamaan ex-puolisoni nykyisen kumppanin joka kertoi lapseni isän olevan erittäin huonossa kunnossa -jopa piakkoin kuolemassa oleva? Tähän liittyen hän valisti minua, etteivät he aio kertoa kenellekään lapseni isän kuolemasta, hautajaisiin ei kutsuta jne. Tuleehan ainoan lapsen saada tietää isänsä kuolemasta, vaikka viranomaistietä perunkirjoitusta varten. Vai olenko väärässä? Äskettäin kuolinpesää hoitaneena tiedän nämä pankkitilien sulkemiset ym. Mikä oikeus asuinkumppanilla on hoitaa kuolinpesää, vai onko tähän oikeus/velvollisuus vain rintaperillisellä- ainoalla tulevan kuolinpesän osakkaalla?

7

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä onlaki

      Rintaperillinen saa tiedon vanhempansa kuolemasta viimeistään perunkirjoituksen lähestyessä. Rintaperillinen on siihen kutsuttava. Tämä on laki.

      Aikanaan rintaperilliselle tulee myös perintövero maksettavaksi, jos perittävää on yli tietyn rajan.

    • jurneuvo

      Yleensä asuinkumppani hoitaa kuolinpesää. Hän tuntee pesän parhaiten. Rintaperillisellä ei siihen ole velvollisuutta. Ainoa rintaperillinen perii kyllä pesän varat, jos niitä on. Vihkimättömällä asuinkummpanilla ei ole mitään oikeuksia pesään, ellei hänelle ole tehty testamenttia. Silloinkin rintaperillisellä on oikeus vähintään puoleen pesän varoista. Mutta siis joka tapauksessa pesän hoito ja perunkirjoituksen toimittaminen kuuluu sille, joka tuntee pesän parhaiten.

      Tässä tapauksessa vaikuttaa siltä, että perillisen on oltava erityisen valppaana oikeuksiensa suhteen.

      • Outo ilmoitus

        AP kommentoi: lapseni isä on ollut naimisissa vain minun kanssani. Nykyinen kumppani hoitaa sairasta ex:ääni vapaaehtoisesti, en tiedä onko edes kirjoilla samassa asunnossa. Ymmärsin, ettei perittävää tule olemaan, ellei sitten velkoja.


    • mfhmfm

      kysymys: jos tuo elinkumppani olisi naimisiissa tuon miehen kanssa, ja mies kuolee, PERIIKÖ laillisesti vihitty leskinainen siis 50% miehen omaisuudesta, ja lapsi 50%. En ole ap, mutta asia kiinnostaa. Siis oletetaan ettei mies ole tehnyt mitään testamenttia. Entä jos mies on tehnyt poikansa hyväksi testamentin, voiko lesken ohittaa kokonaan ulos perimästä mitään?

      • >>PERIIKÖ laillisesti vihitty leskinainen siis 50% miehen omaisuudesta, ja lapsi 50%.>Entä jos mies on tehnyt poikansa hyväksi testamentin, voiko lesken ohittaa kokonaan ulos perimästä mitään?


      • Tasinkoa ei perintöä

        Jos vainajalla on rintaperillisiä, leski EI PERI, mutta hänellä on tasinko-oikeus. Ensin nimittäin lasketaan KUMMANKIN puolison nettovarallisuudet ERIKSEEN. Sitten nämä nettovarallisuudet lasketaan yhteen ja jaetaan kahdella. Jos leski omistaa vähemmän, hänellä on oikeus tasinkoon, jos taas lesken varallisuus on suurempi kuin vainajan, lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa. Jos puolisoilla oli avioehto, mennäänkin sen mukaan.

        Vasta kun tämä ositus on tehty ja mahdollinen tasinko leskelle maksettu, tiedetään mikä on vainajan jäämistö, joka periytyy.

        "mfhmfm", lesken oikeutta tasinkoon ei voi ohittaa testamentilla, se pitäisi tehdä avioehdolla.
        Tässä tapauksessa vainajan poika perii koko jäämistön automaattisesti ilman testamenttiakin (kun mahdollinen tasinko leskelle on jo maksettu).
        Jos vainaja olisi halunnut lesken tai jonkun muun saavan jäämistöstä jotain pojan lisäksi , siitä vainajan olisi pitänyt tehdä testamentti. Pojalla olisi kuitenkin aina oikeus lakiosaansa, tässä tapauksesssa puoleen vainajan jäämistöstä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe