Usko ja opetus
Esikoislestadiolainen opetus perustuu Raamattuun ja evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoihin.
USKO on Jumalan lahja. Ihminen tulee autuaaksi yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen ansion tähden. Syntyessään tähän maailmaan jokainen ihminen omistaa Jumalan lahjoittaman elävän uskon. Jumala antaa jokaiselle syntyvälle lapselle uskon lahjan.
KASTE on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa. Uskon lahjan omistava ihminen otetaan siinä seurakunnan hoitoon. Kasteen armosta langennut voi saada uskon lahjan takaisin parannuksen kautta.
PARANNUS on mielenmuutos. Parannukseen kuuluvat katumus ja vaiva synnin tähden, mutta samalla evankeliumin uskominen. Evankeliumin ydin on synninpäästö, jossa luvataan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen ansion tähden.
EHTOOLLINEN on Jeesuksen asettama muistoateria. Se on tarkoitettu uskovaisille uskon vahvistukseksi.
JUMALAN VALTAKUNNAN voi löytää maan päältä. Se on uskonvanhurskauden, rauhan ja ilon omistamista Pyhässä Hengessä.
SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö. Kaikki uskovaiset ovat Pyhän Hengen välimiehiä, jotka voivat julistaa syntejään katuvalle synninpäästön.
Uskomme perusta.
44
256
Vastaukset
- Skpo
Kalliisti on siellä lapissa asiat mietitty j ja tutkittu. Jeliivaaran äitisrk.
- katuvaiselle armosta
Kyllä näin on harvinaisen hyvin tuotu esille
- siinai huutaa
katuvaiselle armosta kirjoitti:
Kyllä näin on harvinaisen hyvin tuotu esille
Unhottui se kahden kasteen oppi, jokla Larsson lanseerasi Oulaisissa.
"Kyllä Lapista aina on apu tullut"! - teu,
""aloittaja """
Ei varmasti tarkoita Gällin teoriaa , eikä sillä sitäpaitsi mitään
kirkollista ohjetta edes mahdollisuus ranektaa , Aloittaja on niin
tarkasti miettinyt asioita että , niitä tuskin voi kukaan asettaaa
lähellekään niihin joita alku toi tullessaan .
Voidaan tietenkin , Tarkistaa onko siellöä ollut milloin Luterilain
kirkko ja Tunnus kirjat Olen sitä mieltä että nuo ei ole muitään
Gällin rekvisiittaa , anteeksi nyt vain , kantsoii harkita mitä .
tnne kirjoittaa ,ja koska
- 17-5
Kuitennii tuo näyttäs poikkevan siit, mitä Mara niist assoisit ont sanon.
Tarkistas viel varsinnii kaste ja tuo ehtoolliin.- teu,
Niin todella Herranpyhä ehtoollinen ei tietenkään ole mikään
pelkkä muistoateria , kyllä se on muutakin ,Ja sitten kaste on.
Kasteen siunaus :
kasteessa toimii Jeesus Kristrus itse .Hän uudestisynnyttää meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseneksi . Hän vapauttaa meidät synnin , kuoleman, ja per ke leenm vallasta .
Kastettuna saamme uskossa turvautua Jumalan Rakkauteen . Saamme vastaanottaa lahjana kaiken senm, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme .
Kasteemme perusteella Pyhä Henki johtaa ja kasvataa meitä ..
Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja , olette pukeneet Kristuksen yllenne
Totisesti totisesti :jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä , hän ei pääse
Jumalan valtakuntaan , Joh ,3:5.
Martti LUTHER : olen kastettu ,olen pelastuva.. - kaikkea sitä on
teu, kirjoitti:
Niin todella Herranpyhä ehtoollinen ei tietenkään ole mikään
pelkkä muistoateria , kyllä se on muutakin ,Ja sitten kaste on.
Kasteen siunaus :
kasteessa toimii Jeesus Kristrus itse .Hän uudestisynnyttää meidät siinä ja ottaa meidät Jumalan lapsiksi ja seurakuntansa jäseneksi . Hän vapauttaa meidät synnin , kuoleman, ja per ke leenm vallasta .
Kastettuna saamme uskossa turvautua Jumalan Rakkauteen . Saamme vastaanottaa lahjana kaiken senm, mitä Jeesus on tehnyt puolestamme .
Kasteemme perusteella Pyhä Henki johtaa ja kasvataa meitä ..
Kaikki te, jotka olette Kristukseen kastettuja , olette pukeneet Kristuksen yllenne
Totisesti totisesti :jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä , hän ei pääse
Jumalan valtakuntaan , Joh ,3:5.
Martti LUTHER : olen kastettu ,olen pelastuva..Miksi olet teu vanha mies noin sokea ja kuuro !
Lutteriko sinut pelastaa kun lainaat tämän munkin tarinoita ja poljet Raamatun lyttyyn samalla höh.
koittaisit jo herätä ennekuin lopullinen uni tulee. - teu,
kaikkea sitä on kirjoitti:
Miksi olet teu vanha mies noin sokea ja kuuro !
Lutteriko sinut pelastaa kun lainaat tämän munkin tarinoita ja poljet Raamatun lyttyyn samalla höh.
koittaisit jo herätä ennekuin lopullinen uni tulee.""kaikkea ""
Mistä saakka sinä luutet , että minä oplen astunut varpaillesi .
Vaikka olen jo vanha mies on siinä yksi etu puolellaan ,pääsen
ilmeisesti aikaisemmin täältä pois, Oi kiitos Jeesus ..
- Kaneli90
Huomaan kirjoituksestasi, että et ole vielä perehtynyt riittävästi tunnustuskirjoihin. Löydät kirjan osat osoitteesta: evl.fi/tunnustuskirjat.
- pihalla oot
kaneli 90viisarissa huomaa jo oma oppisi on pääkallossa ei uskon kanssa yhteinen
- aloittanut
Ei kannata saivarrella, tämä on alkulestadiolainen aloitus ei nyky jellyvare hippien
Myös vanhoillisilla sama latu...- .ePaimen
alkulestadiolainen aloitus, menisikö päivitys jotenkin näin?
Usko ja opetus
Esikoislestadiolainen opetus perustuu Lapin vanhinten, lähetysmiesten ja saarnaajien erilaisiin käsityksiin kristillisyydestä.
USKO on Jumalan lahja, joka annetaan setifioituna pelastustienä ainoastaan ja vain tässä kristillisydyessä . Ihminen tulee autuaaksi yksin pysymällä uskollisesti tässä kristillisyydessä, noudattamalla annettuja ohjeita ja neuvoja tiellä pysymyiseksi, ja tekemällä ahkerasti parannusta vaelluksen vioista ja lankeamuksista Kiirunan Betlehemin antamassa valossa.
KASTE on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa, joka ei pelasta ketään eikä anna Pyhää Henkeä..
PARANNUS on yhä uudelleen herätettyä katumusta ja vaivaa saarnaajien julistaman syntilistan mukaan, mutta samalla uskaltaminen uskoa synnit anteeksi, kun sertifioitu henkilö niin kehottaa. Evankeliumin ydin on synninpäästö, jossa luvataan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen ansion tähden.
EHTOOLLINEN on Jeesuksen asettama muistoateria. Se on tarkoitettu uskovaisille uskon vahvistukseksi eikä siinä saa syntejä anteeksi.
JUMALAN VALTAKUNNAN voi löytää maan päältä. Se on uskonvanhurskauden, rauhan ja ilon omistamista Pyhässä Hengessä, josta on näkyvät merkit ja kolme todistusta: Pyhän Hengen antama sisäisen pelastusvarmuus, seurakunnan todistus ja se, ettei paikka ole tyhjänä seuroissa.
SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö, joka vaikuttaa yksin pohjoisessa maassa, kun koko maailma on joutunut luopumuksen ja pimeyden valtaan. Kaikki tämän kristillisyyden uskovaiset ovat Pyhän Hengen välimiehiä, jotka voivat julistaa syntejään katuvalle veljelle tai sisarelle synninpäästön. Pimeään maailmaan ei kenenkään tarvitse lähteä evankeliumia julistamaan, Jumala tuo rukoushuoneelle itse ne, jotka pelastetaan. - Eroc Halmec
.ePaimen kirjoitti:
alkulestadiolainen aloitus, menisikö päivitys jotenkin näin?
Usko ja opetus
Esikoislestadiolainen opetus perustuu Lapin vanhinten, lähetysmiesten ja saarnaajien erilaisiin käsityksiin kristillisyydestä.
USKO on Jumalan lahja, joka annetaan setifioituna pelastustienä ainoastaan ja vain tässä kristillisydyessä . Ihminen tulee autuaaksi yksin pysymällä uskollisesti tässä kristillisyydessä, noudattamalla annettuja ohjeita ja neuvoja tiellä pysymyiseksi, ja tekemällä ahkerasti parannusta vaelluksen vioista ja lankeamuksista Kiirunan Betlehemin antamassa valossa.
KASTE on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa, joka ei pelasta ketään eikä anna Pyhää Henkeä..
PARANNUS on yhä uudelleen herätettyä katumusta ja vaivaa saarnaajien julistaman syntilistan mukaan, mutta samalla uskaltaminen uskoa synnit anteeksi, kun sertifioitu henkilö niin kehottaa. Evankeliumin ydin on synninpäästö, jossa luvataan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen ansion tähden.
EHTOOLLINEN on Jeesuksen asettama muistoateria. Se on tarkoitettu uskovaisille uskon vahvistukseksi eikä siinä saa syntejä anteeksi.
JUMALAN VALTAKUNNAN voi löytää maan päältä. Se on uskonvanhurskauden, rauhan ja ilon omistamista Pyhässä Hengessä, josta on näkyvät merkit ja kolme todistusta: Pyhän Hengen antama sisäisen pelastusvarmuus, seurakunnan todistus ja se, ettei paikka ole tyhjänä seuroissa.
SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö, joka vaikuttaa yksin pohjoisessa maassa, kun koko maailma on joutunut luopumuksen ja pimeyden valtaan. Kaikki tämän kristillisyyden uskovaiset ovat Pyhän Hengen välimiehiä, jotka voivat julistaa syntejään katuvalle veljelle tai sisarelle synninpäästön. Pimeään maailmaan ei kenenkään tarvitse lähteä evankeliumia julistamaan, Jumala tuo rukoushuoneelle itse ne, jotka pelastetaan.epaimenella on hyvä sarkasmi-- ja tärkeä.
- pappi...
Turha saivarrella,, usko yms ei ole vain eri- lestojen monopoli, mutta saavat olla osa sitä.
- Ei ne veljekset Jääk
Aloitus on niin kuin Nurminen joskus 60-70- luvulla saarnasi.
- 6+45
Kalle teki parannusta entisistä opetuksistaan ja omavanhurskaudestaan.
- 45-6
6+45 kirjoitti:
Kalle teki parannusta entisistä opetuksistaan ja omavanhurskaudestaan.
Sä oot niin hyvä että sua ei koskaan ole omavanhuskaus kiusannut tiesitkö että sekin on omavanhurskautta jos tuntee että olempa hyvin onnistunut taitaa itse omavanhuskaus siellä piirittää yötä ja päivää
- korvatulppa
45-6 kirjoitti:
Sä oot niin hyvä että sua ei koskaan ole omavanhuskaus kiusannut tiesitkö että sekin on omavanhurskautta jos tuntee että olempa hyvin onnistunut taitaa itse omavanhuskaus siellä piirittää yötä ja päivää
Jeesus on hyvä!
Kiitos Jeesus, että minäkin saan seurata Sinua!
Täällä eksytyksen ja murheiden maassa on väliin raskasta, mutta kumminkin on elävä toivo, että Sinä Jeesus viet perille.
Kannattaa luopua ihmisten seuraamisesta ja alkaa kulkemaan Jeesus tiellä, siltä ei tyhmäkään eksy.
Kamalaa pilkkaa on se, kun lappalaiset sanovat "Me ja Pyhä Henki olemme päättäneet", unhottavat että Pyhä Henki on Jumala. Vetävät Hänet omien pyyteitensä peitoksi. - Kulkuri
korvatulppa kirjoitti:
Jeesus on hyvä!
Kiitos Jeesus, että minäkin saan seurata Sinua!
Täällä eksytyksen ja murheiden maassa on väliin raskasta, mutta kumminkin on elävä toivo, että Sinä Jeesus viet perille.
Kannattaa luopua ihmisten seuraamisesta ja alkaa kulkemaan Jeesus tiellä, siltä ei tyhmäkään eksy.
Kamalaa pilkkaa on se, kun lappalaiset sanovat "Me ja Pyhä Henki olemme päättäneet", unhottavat että Pyhä Henki on Jumala. Vetävät Hänet omien pyyteitensä peitoksi.Korvatulppa,
etkö usko, että Pyhä Henki on lapinmaan vanhinten kanssa? - kulkurille vastaus
Kulkuri kirjoitti:
Korvatulppa,
etkö usko, että Pyhä Henki on lapinmaan vanhinten kanssa?Tarkkaa mitä hedelmää he tuottavat.
Vainoa, sekasortoa, hajaannusta... kulkurille vastaus kirjoitti:
Tarkkaa mitä hedelmää he tuottavat.
Vainoa, sekasortoa, hajaannusta..."Vaan niinkuin kirjoitettu on: joille ei ensinkään hänestä julistettu ollut, niiden pitää sen näkemän, ja jotka ei kuulleet ole, niiden pitää ymmärtämän."
"Mitäs me siis sanomme?(Me sanomme:) pakanat, jotka ei ole vanhurskautta etsineet, ovat saaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka uskosta on:
Mutta Israel, joka vanhurskauden lakia on etsinyt, ei ole vanhurskauden lakia saanut,
Minkätähden? Ettei he sitä uskosta, mutta niinkuin lain töistä etsivät. Sillä he ovat loukanneet itsensä loukkauskiveen.
Niinkuin kirjoitettu on: katso, minä panen Zioniin loukkauskiven ja pahennuksen kallion*, ja jokainen, joka hänen päällensä uskoo, ei pidä häpiään tuleman."- teu,
kameli12345 kirjoitti:
"Vaan niinkuin kirjoitettu on: joille ei ensinkään hänestä julistettu ollut, niiden pitää sen näkemän, ja jotka ei kuulleet ole, niiden pitää ymmärtämän."
"Mitäs me siis sanomme?(Me sanomme:) pakanat, jotka ei ole vanhurskautta etsineet, ovat saaneet vanhurskauden, mutta sen vanhurskauden, joka uskosta on:
Mutta Israel, joka vanhurskauden lakia on etsinyt, ei ole vanhurskauden lakia saanut,
Minkätähden? Ettei he sitä uskosta, mutta niinkuin lain töistä etsivät. Sillä he ovat loukanneet itsensä loukkauskiveen.
Niinkuin kirjoitettu on: katso, minä panen Zioniin loukkauskiven ja pahennuksen kallion*, ja jokainen, joka hänen päällensä uskoo, ei pidä häpiään tuleman.""" kameli12345""
sanot tuossa ,ovat saaneet vanhurskauden , mutta ei sitä vanhurskautta
joka Uskosta on , siis ei Lahja vanhurskautta ,koska sen antaa Jumala
Mutta Israel joka vanhurskauden Lakia on etsinuýt ei ole Vanhurskauden Lakia saanut .
Minkä tähden ? Sen tähden että Lain vanhurskauden aikana tulee olla ,
myös Lain Välimies ,ja niitä ei ole enää ollut n .2000 vuoteen .Meidän
Välimies on Jeesus Kristus , ja Vanhurskaus on Lahja vanhurskaus , joka
on uskon vanhurskaus .
Siis samanlainen , kuin Aabrahamilla 1; Moos ,15:6. teu, kirjoitti:
"" kameli12345""
sanot tuossa ,ovat saaneet vanhurskauden , mutta ei sitä vanhurskautta
joka Uskosta on , siis ei Lahja vanhurskautta ,koska sen antaa Jumala
Mutta Israel joka vanhurskauden Lakia on etsinuýt ei ole Vanhurskauden Lakia saanut .
Minkä tähden ? Sen tähden että Lain vanhurskauden aikana tulee olla ,
myös Lain Välimies ,ja niitä ei ole enää ollut n .2000 vuoteen .Meidän
Välimies on Jeesus Kristus , ja Vanhurskaus on Lahja vanhurskaus , joka
on uskon vanhurskaus .
Siis samanlainen , kuin Aabrahamilla 1; Moos ,15:6.Jaa, toi oli jotain Paavalin kirjoitusta, ehkä Paavali oli sitten eksynyt opissa, mutta onneksi kristillisyydessä on viellä sinut teu, ja sinun ylivertaiset lahjat, ei siis mitään hätään, sinä johdatat meidät taivaan kunniaan.
- korvatulppa
kameli12345 kirjoitti:
Jaa, toi oli jotain Paavalin kirjoitusta, ehkä Paavali oli sitten eksynyt opissa, mutta onneksi kristillisyydessä on viellä sinut teu, ja sinun ylivertaiset lahjat, ei siis mitään hätään, sinä johdatat meidät taivaan kunniaan.
kameli12345
9.10.2014 15:48
Lapin miehetkö sinut johdattavat taivaaseen?
Olen kuunnellut nykyopetusta jossa "tätä kristillisyyttä seuraamalla varmasti pääsee taivaaseen." Lisävaatimus on "olla kuuliainen wanhimpien neuvoille" kaikessa luottaen heihin.
Raamattu kieltää luottamasta ihmisiin ja käskee seuraamaan Jeesusta. Jumalan sana on se mihin luotamme. Pyhä Henki ei koskaan voi olla ristiriidassa Jumalan pyhän sanan kanssa, joka siis on meille säilytettynä raamatun 66 kirjassa. - tyhmät neitseet
korvatulppa kirjoitti:
kameli12345
Olen kuunnellut nykyopetusta jossa "tätä kristillisyyttä seuraamalla varmasti pääsee taivaaseen." Lisävaatimus on "olla kuuliainen wanhimpien neuvoille" kaikessa luottaen heihin.
Raamattu kieltää luottamasta ihmisiin ja käskee seuraamaan Jeesusta. Jumalan sana on se mihin luotamme. Pyhä Henki ei koskaan voi olla ristiriidassa Jumalan pyhän sanan kanssa, joka siis on meille säilytettynä raamatun 66 kirjassa.Uskomattomia tarinoita! Korvatulpat on pahasti kyllä korvat auki kannattas kuunnella mitä Henki seurakunnalle kirkastaa
korvatulppa kirjoitti:
kameli12345
Raamattu kieltää luottamasta ihmisiin ja käskee seuraamaan Jeesusta. Jumalan sana on se mihin luotamme. Pyhä Henki ei koskaan voi olla ristiriidassa Jumalan pyhän sanan kanssa, joka siis on meille säilytettynä raamatun 66 kirjassa."Niinkuin kirjoitettu on: katso, minä panen Zioniin loukkauskiven ja pahennuksen kallion*, ja jokainen, joka hänen päällensä uskoo, ei pidä häpiään tuleman."
Paavalin Roomalaiskirjeestä, esipuheessa sanoo puhuvansa ihmisten tavalla, eli tekstin totuus on juuri se kuin se on kirjoitettu.- kysyin vaan
kameli12345 kirjoitti:
"Niinkuin kirjoitettu on: katso, minä panen Zioniin loukkauskiven ja pahennuksen kallion*, ja jokainen, joka hänen päällensä uskoo, ei pidä häpiään tuleman."
Paavalin Roomalaiskirjeestä, esipuheessa sanoo puhuvansa ihmisten tavalla, eli tekstin totuus on juuri se kuin se on kirjoitettu.Vieläkös kameli esittää 17-vuotiasta?
- 13+11
kysyin vaan kirjoitti:
Vieläkös kameli esittää 17-vuotiasta?
Tiedän erään miehen, joka esiintyi eräällä foorumilla äitinsä nimellä ja yritti uskotella olevansa nainen. Taitaa olla sama veijari joka on muuntautunut kameliksi.
kysyin vaan kirjoitti:
Vieläkös kameli esittää 17-vuotiasta?
Anteeks jos puhun suoraan, mutta alan saada pikkuhiljaa ymmärryksen tuosta, että haluat saada minulle paremmuuden tunteen, että minä itseäni korottaisin ja paremmaksi tuntisin ja niin eksyisin.?
"kysyin vaa"
Ja vastaan nytten että mua ärsyttää tollainen koska tiedän että täällä ei kirjoittele elävät ja/tai puhtaat, ja annatte sivullisille ymmärryksen että tälläisiä ollaan, mutta olen vain pikkunen pentu ja se on totuus, jos olisin aikuinen joku lähetysmies, a en kirjottelis täällä, b vastaisin paljon suuremmalla voimalla.
13 11 jos tiedät tuu juttelee.
- Älkä antako tuhot el
Nykylapinmieshipit eksyttää,,
Kysykää tätä teologian ymmärtäjiltä, uskoa ymmärtäviltä tai vain itseänne viisaammilta. Niitä riittänee.- kysy hellareilta apua
Todella olet pahasti eksynyt
"Niinkuin kirjoitettu on: katso, minä panen Zioniin loukkauskiven ja pahennuksen kallion*, ja jokainen, joka hänen päällensä uskoo, ei pidä häpiään tuleman."
Paavalin Roomalaiskirjeestä, esipuheessa sanoo puhuvansa ihmisten tavalla, eli tekstin totuus on juuri se kuin se on kirjoitettu.
- rakkaudella
Raamatunkin vois ensin lukea ja katsella siinä valossa,mikä on eksytys!
- teu,
kameli12345 kirjoitti:
Hyvin sanottu, mutta katsoppas teun käännöstä.
"" kameli12345. ""
1 Kor.1:10-13.
Mutta minä kehoitan teitä , veljet, Meidänmj Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen , että kaikki olis9otte puheessa yksimireliset , ettekä suvaitsisi riitaisuutta keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillöä olisi sama mieli sama ajatus .
1:11. Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla , että teillä on riitoja .
1 :12. Tarkoitan sitä , että yksi teistä sanoo: "moinä olen Paavalin , puolta ,
......... Ja toinen "minä Apollon , Joku taas : Minä olen Pietarin ,ja jkoku sanoo:
minä olen Kristuksen .
1;13. Onko kristus jaettu ? Ei kaiketi Paavali ,ole Ristiin naulittu teidän edestänne ? Vai oletteko te Kasteut Paavalin Nimeen .. - teu,
teu, kirjoitti:
"" kameli12345. ""
1 Kor.1:10-13.
Mutta minä kehoitan teitä , veljet, Meidänmj Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen , että kaikki olis9otte puheessa yksimireliset , ettekä suvaitsisi riitaisuutta keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillöä olisi sama mieli sama ajatus .
1:11. Sillä Kloen perheväeltä olen saanut teistä kuulla , että teillä on riitoja .
1 :12. Tarkoitan sitä , että yksi teistä sanoo: "moinä olen Paavalin , puolta ,
......... Ja toinen "minä Apollon , Joku taas : Minä olen Pietarin ,ja jkoku sanoo:
minä olen Kristuksen .
1;13. Onko kristus jaettu ? Ei kaiketi Paavali ,ole Ristiin naulittu teidän edestänne ? Vai oletteko te Kasteut Paavalin Nimeen ..Mitä se on ? Korintton kristittyjen puolueryhittymät eivät johtuneet niinkään opillisista erimielisyyksistä kuin liiallisesta eri saarnaajiin -Paavaliin tai Apollon tai Pietarin ,. - kiintymisenä . Paavali painotti , että he kaikki julistivat Kristusta , ja että kaikilla kristi-
tyillä on sama Keristuis , sama kaste jne. , ei siksi ollut syytä puolue rymittymiin.
ks. 1Kor ,3:-7. Apollosta , Joillekkin korintton kristityille KASTE näyttää olleen liian keskeinen . Siksi Apostoli korosti Evankeliumin julistusta kastetta keskeisempään ja tärkeinpänä. .Kristillinen sanoma on ..
Ai? Eikö tuo Paavalin sana siis ollut Jumalan sanaa? Kyllä minä uskon että kaikki Raamatun teksti on totuutta. Älä siis yritä kieltää noita Paavalin sanoja.
Vai uskotkos koko Raamatun totuuden vai tahdotko ottaa osan tuolta ja osan täältä, ja uskoa niin kuin sinulle on paras, eli oman mieles mukaan, "näin minä tahdon uskoa", mutta mitää se auttaa "sinä päivänä"
- koni457
kameli12345 kirjoitti:
Vai uskotkos koko Raamatun totuuden vai tahdotko ottaa osan tuolta ja osan täältä, ja uskoa niin kuin sinulle on paras, eli oman mieles mukaan, "näin minä tahdon uskoa", mutta mitää se auttaa "sinä päivänä"
Näinhän se on nähty jo aika kauan sitten että ei kaikki raamatun sana kelpaa ne on jääny vanhan testamentin itkumuurille itkemään ja kitkemään
- zionista zellille
Miten moni se mahtaa tankata autonsa zellillä?
- leeviläinen el..
Pastori teulla on ajatusta, mutta Teun roblems on koordinaatio ajatuksissa ja sanoissa koneella, kääntää rattia oikealle niin vankkuri meneekin vasemmalle... pyörät ewtu- vai peräpäässä?
- HELP:::::::::::::::!
Usko ja opetus
Esikoislestadiolainen opetus perustuu Raamattuun ja evankelis-luterilaisen kirkon tunnustuskirjoihin.
USKO on Jumalan lahja. Ihminen tulee autuaaksi yksin uskosta, yksin armosta, Kristuksen ansion tähden. Syntyessään tähän maailmaan jokainen ihminen omistaa Jumalan lahjoittaman elävän uskon. Jumala antaa jokaiselle syntyvälle lapselle uskon lahjan.
KASTE on hyvän omantunnon liitto Jumalan kanssa. Uskon lahjan omistava ihminen otetaan siinä seurakunnan hoitoon. Kasteen armosta langennut voi saada uskon lahjan takaisin parannuksen kautta.
PARANNUS on mielenmuutos. Parannukseen kuuluvat katumus ja vaiva synnin tähden, mutta samalla evankeliumin uskominen. Evankeliumin ydin on synninpäästö, jossa luvataan kaikki synnit anteeksi Jeesuksen ansion tähden.
EHTOOLLINEN on Jeesuksen asettama muistoateria. Se on tarkoitettu uskovaisille uskon vahvistukseksi.
JUMALAN VALTAKUNNAN voi löytää maan päältä. Se on uskonvanhurskauden, rauhan ja ilon omistamista Pyhässä Hengessä.
SEURAKUNTA on Pyhän Hengen kokoama uskovien yhteisö. Kaikki uskovaiset ovat Pyhän Hengen välimiehiä, jotka voivat julistaa syntejään katuvalle synninpäästön.
Kopioikaa tämä lapin miehille et tiedetään uskommeko lappiin vai putiniin... - voi voi niin!!
Ruotsinlapissa kannattas kuunnella mitä Henki seurakunnalle kirkastaa.
Miksi he eivät kuuntele seurakuntaa vaan esiin tyvät seurakunnan jumalina
ja käskijöinä, ikäänkuin he olisivat seurakunnan omistajia ja herroja seurakunnassa.
Kyllä Jeesus nyt itkee esikoislestadiolaisten surkeata tilaa. Eivät usko
syntiensä anteeksiantamiseen, eivät usko Jeesuksen maksaneen heidän koko syntivelkaansa. Sakramenttien sanomaa vääristellään Raamattua tulkitaan vai muutamista paikoista ja sekin liikkeen omaan korvasyyhyyn. Lestadiolainen henki uskoo valheisiin, luottaa ihmiskäskyihin ja ihmisoppeihin.
Mitä Kristuksen Henki seurakunnille sanoo oikeasti?
lm. 22:16 Minä, Jeesus, lähetin enkelini todistamaan näitä teille seurakunnissa. Minä olen Daavidin juurivesa ja hänen suvustansa, se kirkas kointähti."
Ilm. 22:17 Ja Henki ja morsian sanovat:
"Tule!"
Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!"
Ja joka janoaa, tulkoon,
_______
***) ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi.
_______
Ilm. 22:18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee:
***) Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
Ilm. 22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista,
***) niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja
pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
Oppi jonka mukaan elämän vesi olisi kerjättävä lestadiolaisilta on siis aivan täyttä humpuukia. Miksi te reppanat ette tule ja usko JUmalan sanaan, ettei tarvitsisi tuollaisissa eksytysten tuulissa purjehtia liikettä johtavien ihmisten vallan ja kunnian himoa tyyydttäen. - Puistolan piispamies
Kymmenen käskyä tuohon lisää, niin voisi hakata kiveen...
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p626027Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813526Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242691- 212169
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402165Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621853Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61669Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy85127281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201236- 261117