Mitä mieltä olette kannattaako moottorin perä irrottaa talveksi ja viedä vaikka parvekkeelle säilöön veneen ollessa talvitelakalla vartioimattomalla alueella Helsingissä? Itselläni on uudehko 60 hp moottori, koko moottoria en pysty viemään turvaan, mutta perän kylläkin. Olen sen muutamana edellisenä talvena irrottanut ja säilyttänyt parvekkeella, mutta nyt on alkanut laiskottamaan moinen puuha ja olen ajatellut jättää paikoilleen. Miten itse toimitte, onko yli varovaisuutta irrottaa perä?
Moottorivarkaat
12
262
Vastaukset
- niksi-veekasimiäs
itse irroitan omasta sisäperä veekasikoneestani aina öljypohjan ja kampiakselin. Ja lisäksi vielä toisen sylinterilohkon männät veiveineen. Ja vien keittiön kaappiin, maustepurkkien viereen. Hyvin on toiminut tämä kikka. Eivät voi vorot varastaa kuin toisen puolen sylinterilohkon sisälmykset.
- vm 41
>Ei vara venettä kaada< Jos homma on toiminut tähän asti, on se ollut kannattavaa. Kannattavuushan selviää kun jätät irroittamatta tänä syksynä.
Loppujen lopuksihan homma on aika vaivaton, kun sitä on usein tehnyt.
Tuleepahan samalla pumpun kunto syynättyä.
- kerholainen
Kyllähän noita häipyy, meidänkin kerhosta lähtenyt.
Itse kiikuttaisin jonnekkin. - Irroita ihmeessä
Meidän kerholta vietiin viimetalvena kaikki yamahat, muut merkit saivat olla rauhassa.
- hä, hä, häää....
Kannattaa maalata koko moottori uudestaan eriväriseksi ja teippauttaa kopan kylkeen uusi logo kyyrillisin kirjaimin niin johan säilyy koskemattomana lopun ikäänsä.
Vaihtoehto olisi tietysti laittaa kopan alle kunnon pommi. Kun vososhlivo alkaa koppaa aukaisemaan niin....... Hupa vaan moottorille. Mitä hyötyä aloittajalle on vaihteistosta jos loput perämoottorista puuttuu?
Mercruiserin sisäperämoottorien vetolaitteet ovat toki suurimassa osassa malleja helposti varastettavia, joten niissä irroittaiminen saattaa kannattaa jos siltä tuntuu.
Perämoottoriveneen omistajan ei kannata irroittaa mitään, vakuutus kyllä korvaa varastetun moottorin.- Yamaha 4-tahti
Eikä korvaa koko vaiva eikä korvaa koko arvonmenetystä. Ei ainakaan Pohjola. Tuli pari tonnia takkiin viime kesänä kun lasten pikkumoottori varastettiin.
- poifta
Yamaha 4-tahti kirjoitti:
Eikä korvaa koko vaiva eikä korvaa koko arvonmenetystä. Ei ainakaan Pohjola. Tuli pari tonnia takkiin viime kesänä kun lasten pikkumoottori varastettiin.
Vakuutuksissa on huomoitava ns. ikävähennykset, sillä täyden korvauksen saa vain enintään kaksi vuotta vanhasta esineestä, sitä vanhemmista yhtiöillä on taulukot joiden perusteella korvaukset pienenevät.
Toisinsanoen yli viisi vuotta vanhemmista tavaroista korvaus on lähinnä symbolinen - käyttöarvo on moninkertainen, joten omaisuuttaan kannattaa suojata. - Suomenojalta
Riski että perämoottori ilman alaosaa pöllitään veneen perästä talvella on oleellisesti pienempi kuin kokomoottorin ollessa varastettavissa.
Omakohtaisia kokemuksia on muutaman perämoottorin ja kokonaisen veneen varkauksista. Aina häviää vaikka vakuutus kuinka korvaa. Lisäksi uuden hankinnasta johtuvat vaivat sekä rekisteröinti. Monta juoksua tulee turhaan.
Mikäli kone on tunnetusti varkausherkkä kannattaa perä viedä pois.
On omaa tyhmyyttä vakuuttaa jotain yhtiössä, joka ei maksa korvausta uusarvon mukaisesti. Ja maksaa vielä enemmän sellaisesta vakuutuksesta. Kyselkää ja lukekaa eri yhtiöiden vakuutusehdot. Ja ottakaa selvää hinnoista. Ja mitä teette kaskossa esim. Kuljetus- tai nostovakuutuksilla, jos vene on sen kokoinen, että vaatii oikean nosturin ja lavetin kulkeakseen? Yrittäjillä on vakuutukset sitä varten. Kalleimman ja halvimman välillä oli lähes nelinkertainen hintaero, eikä se selity pelkästään sillä, että halvimmassa pystyi räätälöimään juuri haluamansa vakuutuksen.
- e45tgrfffffer
Aina häviöt omavastuuosuuden varkausasioissa jos haluat vakuutusyhtiön korvausta.
Pitäisikö se laskea kauden veneilykustannuksiin mukaan että joka kaudelle
tulee 700 euroa kuluja omavastuuosuudesta.
Vai saako jossain vakuutusyhtiössä edullisesti vakuutuksen ilman omavastuuosuutta?
Jos niin mikäs ongelma asiassa sitten on, muuta kuin vaivannäkö ostaa toinen moottori tilalle, mahdollisesti se joka juuri sinulta varastettiin. - mutterirock
Minä laitan aina talveksi mutterin tulpanreijästä koneseen, niin mukavasti kolisee jos joku ostaa varastetun perämoottorin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei143270Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1261384- 931268
Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli2641121Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi571106Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk661034- 42925
Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/1253921- 84841
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?48798