Minulleko suuri vinttikoira?

Irkkuko?

Kerronpa ensin hieman itsestäni:

Olen tällä hetkellä työssäkäyvä, mutta määräaikainen työsuhteeni päättyy vuoden loppuun. Tämän jälkeen olisi tarkoitus ahertaa valintakoekirjojen parissa kevääseen saakkaa mahdollisesti samalla osa-aikatöitä tehden. Tällä hetkellä kaikki ansaitsemani raha menee lähinnä säästöön koiran hankintaa varten, sillä keväällä tulee olemaan tiukempaa.

Olen kiinnostunut vinttikoirista siksi, että etsin vähintään keskikokoista koiraa, joka ei kaipaa ihan hirveästi liikuntaa ja virikkeitä (max. 2-2,5 per päivä lenkkeilyä/vapaana juoksemista,viikoloppuisin ehkä enemmän). Haluan myös, että koira olisi sisätiloissa suhteellisen rauhallinen sekä sen turkki olisi mahdollisimman helppohoitoinen.

Olen tähän mennessä harkinnut greyhoundia ja irlanninsusikoiraa. Eniten itseäni kiinnostaa irlanninsusikoira, mutta minua huolestuttaa niiden koko ja ruokailutottumukset: tulevatko toimeen n. 55 neliön kaksiossa ja syövätkö ne mahdollisen opiskelijan perikatoon? Rauhallisuutta haen koirassa myös siksi, että toivoisin sen vähentävän mahdollisuuksia huonekalujen tuhoutumiseen (aina saa toivoa, eikö?).

Greyhoundit vaikuttavat myös erinomaiselta vaihtoehdolta, mutta pidän enemmän irkkujen jykevämmästä rakenteesta.

Asumme aivan koirapuiston vieressä ja ympärillä on paljon lenkkipolkuja sekä metsää, joten ulkoilumaastoja pitäisi löytyä riittävästi :)

Kertokaa toki mielipiteenne!

4

214

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Laiheliinit

      Tervetuloa juoksijakoirien maailmaan! Voin vakuuttaa, että ne ovat juuri sellaisia kuin toivoit: kotona rauhallisia, siistejä ja hiljaisia, kunhan päivittäisen juoksuhetkensä saavat. Vanhempana ei tarvitse edes joka päivä juoksuttaa.
      Suosittelen myös osallistumaan paikkakunnan vinttikoirakerhojen juoksutustapahtumiin ja kilpailuihin. Koira rakastaa juoksemista, ja itse ainakin olen siellä tutustunut mukaviin ihmisiin, joilta saa ohjeita ja vertaistukea valitsemansa rodun kanssa.
      Itse valitsisin noista kahdesta greyn, irlikset ovat sangen lyhytikäinen rotu, jos tutustut rodun terveystilanteeseen. Ison koiran sairastaminen on myös kallista. Grey on terveempi ja myös siistimpi, on niin lyhytkarvainen. Muita isoja vinttikoirarotuja, tutustumisen arvoisia: galgo, unkarin- ja puolanvinttikoirat, saluki, sloughi...

    • Sitruuna1

      Hei,

      Hienoihin rotuvaihtoehtoihin olet päätynyt! :) Vinttareissa on tosiaan paljon hienoja vaihtehtoja ja varmasti sieltä löytyy sullekin sopiva. Itsellä omakohtainen kokemus rajoittuu yhteen koiraan greyhin, joka toimittaa perheenjäsenen virkaa elämässäni. Kertoilin toisessa topicissa (Ns helpoin iso vinttikoira -topic) vähän lisää greyn kanssa elosta ja sen löytää täältä: http://keskustelu.suomi24.fi/node/12587630. Tuulen koirat foorumilla on kans paljon valmiita topiceja joista löytyy aloittelijoiden kysymyksiä, jos sinne eksyt.

      Syöhän irkut tosiaan enemmän jo kokonsa vuoksi eli kyllähän niihin ruokiin menee. Ja koska kyseessä on iso ja raskasrakenteisempi rotu kannattaa kasvuiän ruokintaan panostaa, jotta ei tule ongelmia kasvun kanssa.
      Oletko harkinnut skotlanninhirvikoiraa? Se olisi hieman greytä isompi ja hitusen raskaampi karkeakarvainen ja aivan ihana luonteinen. :) Ei syö ihan niin paljoa kuin irkku ja hitusen pitempi eliniän odotekin kuin irkuilla.
      Irkun turkki on ehkä hitusen haasteellisempi kuin greyn. Eli greyllä harjaus silloin tällöin ja irkulla turkki tulisia siistiä nyppimällä kuollut karva pois.

      Grey tosiaan on rotu terveimmästä päästä ja asun omani kanssa 36 neliöisessä yksiössä. Meillä asunnon koko ei ole ollut millään tavoin ongelma sillä aika lunkisti tuo grey sisällä on kunhan pääsee kunnolla revittelemään vapaana. Olen ymmärtänyt, että monet muut vintit ovat aika rauhallisia sisätiloissa (paitsi ehkä pentuna :DD) kunhan saavat tarvitsemansa liikunnan. Viikossa on myös hyvä pitää ainakin yksi päivä ihan lepoa jolloin ei paljoa liikuntaa. Koirapuistoilu sopii vinteille yös hyvin, sillä usein ovat hyvin koirasosiaalisia. Opiskelija olen myös ja en onneks perikadossa ole. :)

      Kaikki ovat hienoja rotuja omilla mausteillaan ja niistä saa varmasti oivan kaverin niin kotia, kuin harrastuksiin. :)

    • mammamiia3

      Vinttikoirat ovat ihania. Suosittelen. Irlanninsusikoirat ovat lutuisia mössykköjä jotka ei sisällä reuhua, mutta kaipaavat kuitenkin kunnon liikunnan, kuten kaikki vinttikoirat.

      Varoituksen sana vain kateista kasvattajista. Saatat ottaa väärästä kennelistä väärästä suvusta jne ei kannata sitten heti uskoa kovimmin mottiviin, heillä ei ole kuin omat tavoitteet tai ja riita juuri sen kasvattajan kanssa. Tapaamisissa vain toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

      • Tasalatva

        Kannattaa etenkin irlanninsusikoiran kanssa kannattaa katsoa tarkasti mistä kennelistä ottaa.
        Kasvattajien välillä on valtavaa vaihtelua, jossain tutkitaan terveyttä ja tuotetaan tutkituilla koirilla kohtuullinen määrä jälkeläisiä kun samalla toisaalla teetetään tutkimattomilla tai sairaiksi tutkituilla suuria määriä jälkeläisiä.

        Perehtyminen kannattaa, hinta ei hyvän, terveiden koirien pennun ja sairaiden koirien sisäsiittoisen pennun välillä eroa vaan on itsestä kiinni mistä ja millaisen koiran ottaa.

        Greyt ovat keskimäärin terveempiä, mukavan luonteisia mutta riistavietti voi olla irti juoksuttaessa ongelmallinen. Greyden huonoimmat puolet ovat herkkä nahka joka hyvin herkästi saa lääkäriä tarvitsevan haavan sekä erilaiset raajavammat. Etenkin varpaiden kanssa sattuu paljon erilaisia loukkaantumisia.

        Parhaat irlanninsusikoirat ovat terveydeltään kuin mitä tahansa vinttikoiria, lääkärissä käydään hakemassa vain rokotukset. Huonoimmillaan edessä on henkilökohtainen konkurssi ja suuri mielipaha, sen riskiä pystyy vähentämään huomattavan paljon tutustumalla terveystilanteeseen eri kenneleissä ja valitsemalla sen paikan mistä koiransa ottaa suurella huolellisuudella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3434
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2002
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1921
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1405
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe