Koiran vuositarkastus

koiranomistajanauusi

koirani on nyt kaksi vuotta vanha ja viimeksi ollut siis eläinlääkärillä yksi vuotis rokotuksella, ja monet ovat puhuneet vuositarkastuksesta, eli käyttävät koiriaan joka vuosi ainakin kerran tarkastamassa. Mitä tämä siis tarkoittaa, mitä tälläisessa tarkastuksessa yleensä katsotaan jos koira on yleisesti terve? ymmärtääkö eläinlääkäri jos soittaa ja varaa ajan 'vuositarkastukselle/perustarkastukselle'?

7

338

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hepene

Se tarkoittaa sitä, että koirasta on tullut ylellisyysesine, ja kilpaillaan siitä, kuka eniten kantaa rahaa eläinklinikalle. Täysin turhaan, tietty. Terveystarkastus selvittää senhetkisen terveydentilan, mutta terveenoloista on niin taivahan turha tarkastaa, pistellä ja röntgata vain omistajan mielihyvän takia. Mahdollisten sairauksien ehkäisynä se ei toimi. Käytä rahasi järkevämmin, osta vaikka lihaa sessulle.

• Minä tarkastutan

Yhdeltä koiralta olen saanut pentuna sydänvikadiagnoosin, koira kuoli 9-vuotiaana. Sydänvikaan. Olisi tullut yllätyksenä sydänvika koska oireili vasta vanhana (ja kuolikin siihen piakkoin) jos ei olisi pienenä tutkittu/todettu. Tiedon kanssa osattiin myös elää kaikki ne vuodet, ja vanhempana rajoitettiin jo koiran tekemisiä sydämen takia.

Toiselta koiralta olen saanut tiedon erikoisista munuaisista (ei-normaalit), joiden toimintaa seurataan jatkossa vuosittain, tiedetään ajoissa kehittyykö munuaisviaksi.

Kolmas koira on terve, silti aion käyttää vähintään perusterveystarkastuksessa parin vuoden välein, johtuen huonoista kokemuksista koirien terveyden suhteen.

Miksi ei saisi, kysynpä vain? Miksi ei saisi pitää huolta lemmikkiensä terveydestä? Jos koira elää koko elämänsä oireettomana, -jotkut ei edes rokota, voi luoja!-, ja yhtenä päivänä kuoleekin kauan pinnan alla kyteneeseen sairauteen, silloin ei varmaan naurata! Ei kaikkea voi ennaltaehkäistä, mutta satanen tai muutama kymppi ei paljon ole mielenrauhasta kerran vuodessa. Tuleepahan ainakin tsekattua koiran peruskunto. Turha valittaa ettei viitsi tuollaiseen laittaa kerran vuodessa rahaa, jos samalla polttaa tupakkaa vähintään 600e:lla ja dokaa baareissa joka viikonloppu.

• Hepene
        Minä tarkastutan kirjoitti:

Yhdeltä koiralta olen saanut pentuna sydänvikadiagnoosin, koira kuoli 9-vuotiaana. Sydänvikaan. Olisi tullut yllätyksenä sydänvika koska oireili vasta vanhana (ja kuolikin siihen piakkoin) jos ei olisi pienenä tutkittu/todettu. Tiedon kanssa osattiin myös elää kaikki ne vuodet, ja vanhempana rajoitettiin jo koiran tekemisiä sydämen takia.

Toiselta koiralta olen saanut tiedon erikoisista munuaisista (ei-normaalit), joiden toimintaa seurataan jatkossa vuosittain, tiedetään ajoissa kehittyykö munuaisviaksi.

Kolmas koira on terve, silti aion käyttää vähintään perusterveystarkastuksessa parin vuoden välein, johtuen huonoista kokemuksista koirien terveyden suhteen.

Miksi ei saisi, kysynpä vain? Miksi ei saisi pitää huolta lemmikkiensä terveydestä? Jos koira elää koko elämänsä oireettomana, -jotkut ei edes rokota, voi luoja!-, ja yhtenä päivänä kuoleekin kauan pinnan alla kyteneeseen sairauteen, silloin ei varmaan naurata! Ei kaikkea voi ennaltaehkäistä, mutta satanen tai muutama kymppi ei paljon ole mielenrauhasta kerran vuodessa. Tuleepahan ainakin tsekattua koiran peruskunto. Turha valittaa ettei viitsi tuollaiseen laittaa kerran vuodessa rahaa, jos samalla polttaa tupakkaa vähintään 600e:lla ja dokaa baareissa joka viikonloppu.

No joo. En polta enkä käy baareissa oikeastaan ikinä :) Koirat toki rokotetaan säännöllisesti.
        Juttu onkin siinä, että tuolla tavalla ostettu mielenrauha on itsepetosta.

Oliko mielesi rauhallinen, kun sait pennullesi sydänvikadiagnoosin? Tuskin. Yhdeksän vuotta huolta ja sitten koira kuoli vanhuuteen.
        Onko mielenrauhaa kytätä koiraa nyt munuaisepäilyn takia? Tuskin.

Kuolema tulee usein yllättäen. Onnettomuus tappaa terveen koiran. Tai sairaaksi diagnosoitu elää pitkän elämän. Elämään kuuluu se hallitsematon osuus, jota ei millään varmistelulla saa poistettua. Ei millään rahalla.

• Hepene
        Hepene kirjoitti:

No joo. En polta enkä käy baareissa oikeastaan ikinä :) Koirat toki rokotetaan säännöllisesti.
        Juttu onkin siinä, että tuolla tavalla ostettu mielenrauha on itsepetosta.

Oliko mielesi rauhallinen, kun sait pennullesi sydänvikadiagnoosin? Tuskin. Yhdeksän vuotta huolta ja sitten koira kuoli vanhuuteen.
        Onko mielenrauhaa kytätä koiraa nyt munuaisepäilyn takia? Tuskin.

Kuolema tulee usein yllättäen. Onnettomuus tappaa terveen koiran. Tai sairaaksi diagnosoitu elää pitkän elämän. Elämään kuuluu se hallitsematon osuus, jota ei millään varmistelulla saa poistettua. Ei millään rahalla.

Lisäisin vielä, että olen saanut eläinlääkäriltä myös täysin väärän diagnoosin, jossa tervettä koiraa väitettiin sairaaksi. Asia korjaantui myöhemmin, kun älysin hakea muiltakin eläinlääkäreiltä mielipiteitä. Mutta luottamus eläinlääkärien ammattitaitoon kärsi kyllä pahasti.

• Minä tarkastutan
        Hepene kirjoitti:

Lisäisin vielä, että olen saanut eläinlääkäriltä myös täysin väärän diagnoosin, jossa tervettä koiraa väitettiin sairaaksi. Asia korjaantui myöhemmin, kun älysin hakea muiltakin eläinlääkäreiltä mielipiteitä. Mutta luottamus eläinlääkärien ammattitaitoon kärsi kyllä pahasti.

..no haluan kuitenkin tietää ajoissa jos koiran kehossa jotain hälyttävää tapahtuu. Jos saan vuosittaisilla tarkastuksilla itselleni mielenrauhan niin hyvähän se vain on, koirat ei siitä kärsi enkä minä. Ja jos varaa on niin suosittelen, jos ei nyt vuosittain niin silloin tällöin on hyvä se peruskunto tutkia. Ei sitä omaa koiraa arjessa tule niin tarkkaan tutkittua, että lyökö sydän normaalisti tai onko silmät tarpeeksi kirkkaat tms. Luonnollisesti muiden ell-käyntien yhteydessä voi tuonkin tehdä.

Vastauksina kysymyksiisi: kyllä, sydänvikaisen koiran diagnoosi heti nuorena oli minulle tärkeä tieto sillä osasin valmistautua siihen että koiralla on todennäköisemmin lyhyt elämä kuin terveillä. Lisäksi koiran vanhetessa kun sydäntä seurattiin, osattiin rajoittaa koiran elämää mm sillä ettei saanut kiivetä rappusia, tehdä pitkiä lenkkejä, tai riehua.
        Munuaisongelmaisen kanssa sama juttu; tiedetään että riski on ja aletaan vuosittain seuraamaan, niin yksinkertaista.
        Kummastakaan koirasta ei näkynyt ulospäin mitään vikoja, sydänpotilaasta näkyi vasta 9vuotiaana, ja toisesta ei näy nyt (on vielä nuori).

• 6+8

Koiria ei tarvitse huoltaa kuten autoja. Jos et huomaa koirassasi mitään poikkeavaa, ei sinun oikeasti tarvitse viedä sitä perustarkastukseenkaan. Toki jos haluat mielenrauhan asiasta, niin soita ja kysele perustarkastuksesta, mitä siihen kuuluu jne. Yleensä kuunnellaan sydän, katsotaan korvat, hampaat ja silmät, tunnustellaan ja tarkastellaan koiran koostumusta ja siinä se.

• ................

Mä käytin vanhuksia ja senioreita. Otettiin peruslabrat, ja sellainen rokotuskäyntiä parempi terveystarkastus muutenkin. Toiselta napattiin myöskin luustosta röntgenit, joilla seurattiin mahdollista nivelrikon alkua (oli synnynnäinen vaikea rakennevika), sekä lääkitysten ja lisäravinteiden tehoa. Nuorempia en olekäyttänyt, jos ei aihetta ole ollut. Mutta jos jotain seurattavaa ilmenee, niin sitten käydään. Ei ne pihalle naura. Mutta perusterveen koiran kohdalla ei moinen ole välttämätöntä lainkaan. Mutta jos on olemassa siis jokinseurattava asia, niin suosittelen. Ihan sillä, että mahdolliset muutokset huonompaan havaitaan aikaisemmassa vaiheessa. Moni koira ei näytä oireitaan juurikaan. Ennen kuin on jo myöhäistä, eli aikaisempi puuttuminen voi helpottaa jatkohoitoja.

Niin,ja kennelyskärokotetta ei ole pakko uusia joka vuosi, eikä siihen välttämättä ole minkäänlaista tarvetta peruskoiraa rohkaistakkaan. Itseolen ottanut sen vuosittainniin kauan kuin isompiin tapahtumiin on osallistuttu. Sen suojaus vaan on kovin heikko. Se auttaa vain tietyntyyppisiin (jos auttaa niihinkään). Vähän samantyyppinen juttu kuin ihmisllä se kausi-influenssa rokote. Että siitä saattaa olla hyötyä jonkintyyppisiin, mutta ei likikään kaikkiin influenssatyyppeihin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      457
      3908
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1276
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe