Lattiakaivo ja siivous

Emma

Meillä on ollut ongelmana kylpyhuoneen lattiakaivon huono veto. Pesukoneen tyhjennysvedet eivät tunnu mahtuvan viemäristä kerralla vaaan leviävät ensin lattialle.

Olen pyytänyt talon huoltomiestä lattiakaivoa puhdistamaan noin 3 kk välein kun vedet tulvivat.

Nyt tuli isännöitsijän kanssa puhe ongelmasta. Isännöitsijä sanoikin, että vika on likaisessa lattiakaivossa, joka kuuluu asukkaan siivota.

Totta: en ole siivonnut lattiakaivoa ollenkaan, vain kannen olen puhdistanut. Ilmeisesti olen ajatuksissani sekoittanut lattiakaivon ja sähkölaitteet, joiden kantta ei saa avata;)

Miten lattiakaivo siivotaan? Miten kannen saa auki? Kannen läpi menee vielä putket kylpyammeesta ja pesukoneesta.

En nyt ihan täysi tumpula ole kylpyhuoneen siivoushommissa, sillä lavuaarin hajulukon kyllä olen avannut ja huuhdellut muutaman kerran vuodessa..

Ilmeisesti isännöitsijä tarkoitti myös, että talon huoltomiestä ei saa vaivata tukkeutuneella lattiakaivolla, vaan putkimies apuun!

3

1163

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maalaisjärjellä

Vaikea sanoa näkemättä, mutta periaatteessa ihan nostamalla putket pois sieltä. Lavuaarilta tuleva putki vaatii varmaan irroittamisen lavuaarin hajulukon päästä.

Sitten kun olet saanut sen putsattua, hanki rautakaupasta (tai varmaan marketistakin) sellainen verkkomainen pussi lattiakaivoon, se kerää hiukset ja kaiken isomman tauhkan talteen. Se on sitten aikanaan helppo vaihtaa uuteen, eikä tarvi rassata kaivoa pahemmin. Ei maksa montaa euroa.

• .........

En kannata pussin hankkimista! Verkko on niin pieni että on tukossa kokoajan ja sen saisi olla aina vaihtamassa (ja kalliiksi tulee ellei sitten käytä samaa pussia useaan otteeseen, verkko kyllä kestää sen). Parempi vaan aina itse siivota useasti.

Kummastelit lattiakaivon siivoamista.. Hanskat käteen ja keräät kaiken töhnän pois sieltä.. Tietysti vaikea paremmin sanoa sillä en tiedä millainen systeemi siellä sinulla on.

• Emma
        ......... kirjoitti:

En kannata pussin hankkimista! Verkko on niin pieni että on tukossa kokoajan ja sen saisi olla aina vaihtamassa (ja kalliiksi tulee ellei sitten käytä samaa pussia useaan otteeseen, verkko kyllä kestää sen). Parempi vaan aina itse siivota useasti.

Kummastelit lattiakaivon siivoamista.. Hanskat käteen ja keräät kaiken töhnän pois sieltä.. Tietysti vaikea paremmin sanoa sillä en tiedä millainen systeemi siellä sinulla on.

Niin.. avaaminen on se ensimmäinen ongelma:
        ei ole ruuveja, muttereita, vipuja tms. Kansi on lattian kanssa tasan ja kylpyammeen alla.

Kylpyammeesta tuleva putki pitäisi siis ensin irrottaa vai nostanko valurauta-ammeen ilmaan toisella kädellä?

Entäs se kansi sitten? Jollain koukullako?

Lavuaarista tai oikeastaan sen hajulukosta tuleva putki menee lattian alla suoraan lattiakaivoon. Pitäisikös nämä siivilät laittaa sen purkuaukon alapuolelle?

Tämä rakenne, että lattiakaivo on kylpyammeen alla, on talon alkuperäinen lay-out. Mutta se lattiakaivo oli ennen toisenlainen eikä tarvinnut puhdistamista. Miten taloyhtiön suorittamassa korjauksessa voidaan vaihtaa huonompi rakenne tilalle?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotihoito suomussalmella

Mitämieltä ootte suomussalmen kotihoidosta?
      Suomussalmi
      40
      5785
    2. Australia, Britannia ja Kanada tunnustivat Palestiinan

Aikooko Petteri Lapanen pysytellä persujen ja uskovaisten panttivankina ja jättää Suomen historian väärälle puolelle?
      Maailman menoa
      75
      5279
    3. Maataloustuet pois

Jokainen maksakoon harrastuksensa itse. Eihän golfin peluutakaan maksa yhteiskunta.
      Maailman menoa
      243
      5190
    4. Joko alkaa menemään tajuntaan tämä yliluonnollinen yhteys?

Varmaan pikkuhiljaa. Muista olla kiltisti ❤️
      Ikävä
      47
      4650
    5. Kohtalokas laukaus

IL 20.9.25 "Ihminen kuoli baarin edustalla Kajaanissa Poliisi ei epäile tapauksessa rikosta." "Kajaanin keskustassa on k
      Kajaani
      27
      4516
    6. Työeläkkeen saamiseksi olisi tehtävä töitä

Meillä on Suomessa iso joukko ihmisiä, joilla olisi vielä työkykyä jäljellä, mutta joilta puuttuu arjesta mielekäs tekem
      Maailman menoa
      165
      3877
    7. Mitä juuri sinulle kuuluu?

Tänään? Rehellisesti.
      Ikävä
      127
      3376
    8. Muistattekos kun Sannan aikana suomalaisten varallisuuteen lisättiin viidennes

Köyhät voittivat eniten mutta rikkaimmat kuitenkin köyhtyi!
      Maailman menoa
      27
      3102
    9. Joulukinkku NYT

Sian kankuista tulee vielä pula. Nyt on oikea aika hankkia joulukinkku.
      Maailman menoa
      23
      3095
    10. Sählyhallitus 2023-2025, mailat heiluvat, mutta pallo karkaa kulmaan

Salibandy on organisoitua. Sähly on taas sitä, kun joku tuo mailat ja palloja on ehkä yksi. Sitä tämä hallituskin on: pe
      Maailman menoa
      4
      2411
    Aihe