Minnesota-hoito

läheisriippuvainen

Kertokaapa kokemuksianne Minnesota-hoitomallista. Molempia vanhempiani yritetään saada Lapualle hoitoon alkoholin väärinkäytön takia. Ellei juominen lopu, joudun varmaankin katkaisemaan välit vanhempiini - en ainakaan voisi kuvitella hetkeäkään jättäväni esim. tulevia lapsiani heidän hoivaansa... Todella surullista, sillä rakastan vanhempiani tuosta pirullisesta sairaudesta huolimatta. Tahtoisin lähinnä tietää onko 20 vuoden "ryyppyputkesta" toivoakaan päästä eroon?

Vasta Minnesota-hoidon sivuja selaillessani tajusin, että olen itsekin riippuvainen. En alkoholista vaan alkoholismin aiheuttamista "sivuvaikutuksista". Tuon huomaan nykyisessä parisuhteessani liiankin hyvin. Eilen karkasi pari kyyneltä tunnistaessani omia käyttäytymisiäni muiden tarinoista...

Lisäksi olen pohdiskellut sairauden puhkeamisen todennäköisyyttä minussa tai veljessäni - osaako joku kertoa tilastotietoja tms? Pelkään itseni sekä nuoremman veljeni puolesta...

9

1929

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemus

Hyvä jos vanhempasi saavat hoitoa!Alkoholismi on kokoperheen sairaus,joten lueppas AA sivuilta jotakin.Toivotan terveyttä sinulle kannustaa vanhempiasi saamaan "silmätauki" elämään.Ota yhteyttä kaltaisiisi,heitä on satoja ympärilläsi!ONNEA

• raitis alkoholisti

20 ryyppyvuoden takaisesta putkesta voi päästä eroon jos siihen on OMA halu! Minnesota hoito perustuu AA-n toipumisohjelmaan mutta...siellä on auktoriteetti jota juova alkoholisti ei voi sietää....voivoi kun ymmärtäisivät mennä AA-han siellä on ihmisiä jotka eivät tuomitse eivätkä pakota mihinkään ja toipumis mahdollisuus on parempi...(olen tutustunut Minnesota hoitoon)..pitävät sitä muka omana hoitomuotonaan vaikka se on meiltä lainattu...sinulle suosittelen Al-Anon ryhmää....se on totta että alkoholismi sairaus kulkee vähän niinkuin suvussa mutta ei sääntöä ilman poikkeusta, mutta varovainen kannattaa alkoholin kanssa olla.

• epätietonen

miten niin parempi toipumis tulos? mikä auktoriteetti?mihin pakotetaan?

• raitis alkoholisti
        epätietonen kirjoitti:

Parempi toipumistulos? Juova alkoholisti ei siedä käskyjä eikä määräyksiä..jos esim. Minnesota hoidossa ei osallistu aamupalaveriin saa kerätä kamppeet ja lähteä kotiin..5 päivää saa olla epärehellinen mutta sen jälkeen sanotaan päin naamaa että lopeta se paskan puhuminen ja jos ei lopeta sitä niin sama seuraus kuin äskettäin kirjoitin.sen sijaan AA-ssa ei ole mitään pakotteita eikä määräyksiä ja kaikki siellä olevat ihmiset ovat tasa-arvoisia, tämä sopii alkoholistille,rehellisyys ja nöyryys saavutetaan ajan myötä..toisin sanoen annetaan alkoholistille aikaa miettiä ja kuunnella. joten toipumistulos on aivan varmasti parempi kuin Minnesota hoito, sitä paitsi suomessa on vain yksi minnesota hoitolaitos (Lapua) kun taas AA löytyy lähes joka paikkakunnalta joten eiköhän toipumistulos ole helppo arvata.Minnesota hoito puhuu 97,6% toipumisesta joka on aivan naurettavaa koska tähän prosentti lukuun ei ole laskettu niitä jotka lähtevät/nakataan sieltä pois...Voin luvata samat prosentit ja vaikka paremmat jos alkoholisti käy joka päivä AA-ssa ;-)...Huom.melkein 8 vuotta raittiina ilman Minnesotaa. ps.Tottahantoki minnesota hoitoa voi kokeilla..kaikki keinot ovat sallittuja kun on kyse alkoholismista..en halua tuomita sitä laitosta eikä minulla ole siihen edes oikeutta mutta kun he siellä arvostelivat AA-ta niin minä puolestaan annan vähän takaisin pelkästään sen takia koska käyttävät meidän ohjelmaa mutta silti moittivat AA-ta.

• Raija
        epätietonen kirjoitti:

kuin tuo toinen sinulle vastannut. Minnesota-hoidossa on liikaa auktoriteettia sillä johtajalla, yrittää panna ihmiset samaan muottiin ja määrätä, eihän se onnistu. Haukkuu tosiaan muita vaikka alkoholismin hoidos pitäs pyrkiä yhteistyöhön!! AA on siitä hyvä ettei siellä pakoteta.

• kelju.k.kojootti
        Raija kirjoitti:

kuin tuo toinen sinulle vastannut. Minnesota-hoidossa on liikaa auktoriteettia sillä johtajalla, yrittää panna ihmiset samaan muottiin ja määrätä, eihän se onnistu. Haukkuu tosiaan muita vaikka alkoholismin hoidos pitäs pyrkiä yhteistyöhön!! AA on siitä hyvä ettei siellä pakoteta.

jos alkoholisti ei kestä olla väärässä niin oikea paikka on silloin jokin muu missä voi jatkaa valehtelua ja olla jumalan yläpuolella.sillä raitis elämä vaatii täydellisen ajatus ja elämän muutoksen.sekä sen ymmärtämisen mitä juominen on aiheuttanut muille ihmisille.itse en tiedä muita paikkoja missä läheisille annetaan mahdollisuus kertoa alkoholistille totuus aiheutetusta kärsimyksestä.

• RENTTU

Minnesotahoito luullakseni yleensä perustuu vapaaehtoiseen pakkoon,esim. lopputilin uhalla mentävä jne. Hoidosta jää näin yleensä kaunainen olo hoidokille.Yksityisenänä yrityksenä se tietysti maksaa. On kai silläkin saatu pitkäaikaisiakin vaikutuksia ja joku on voinut saada innostuksen lopulliseen raitistumiseen.
      Näyttäis siltä,että se kilpailee AA-kerhon kanssa joka on täysin vapaaehtoinen ja ilmainen.

Nähdäkseni hoitojen paras anti on kierteen poikki saanti josta voi kehkeytyä motivaatio tervehtyä. (lukemattomien yritysten) jälkeen jotkut pääsevät alkoholista eroon.

Itse "lapsesta" asti ryypänneenä ja vuosia himoa vastaan taistelleena olen oppinut kaipaamaan selvänäoloputkia. selvänäolon herkkua ovat yöunet,työteho,elämänenergia,selväjärkisyys ja kyky nauttia elämän pikkuasioista .

Toki saan juopottelukohtauksia yhä silloin tällöin. Hoitoa en enään varsinaisesti hae.
      Joillekkin juopoille on ahdistavaa ajatus,ettei voi ikinä enään ottaa ja tulokset ovat mitä ovat!
      Ajatukseni on,että voin ottaa koska haluan,mutta epämielyttävien seurauksien johdosta usein lykkään juomispäätöstä ja kohtaus menee yleensä ohi.

Toki joudun käyttämään yhä joskus lääkkeitä ja oikean lääkkeen löytyminen on vaikeaa ja vaatii kokeilemista,kun ovat yleensä preseptilääkkeitä.

Esimerkiksi myöhään illalla nautittu "muutama saunaolut" vaatii pillerin ja näin sänky tuntuu ainoalta houkuttelevalta vaihtoehdolta. (sekakäytössä pitää olla varovainen)

Olen päässyt "hyviin" tuloksiin näin,mutta ei sekään onnistu ilman tukiverkkoa jota joiden on vaikea hankkia tai se on tuhoutunut toivottomien toipumisyritysten aikana.

Mielestäni juoppous on sairauden seuraus eikä pelkästään sen syy.
      Kertomukseni ei ole tarkoitettu neuvoksi ja se on epäluotettava subjektiivinen näkemys.

• nainen

Olen käynyt minnesota hoidon, tämä tapahtui Tukholmassa-95. Työpaikalla huomasivat alkoholiongelmani ja laittoivat minut hoitoon. Vaihtoehtona olisi ollut lopputili.Meno sinne oli kamalaa, mutta silmäni aukesivat siellä olon aikana. Hoito kesti 5vk. Hoitoon kuului psykiatrin, lääkärin, papin ja raittiin alkoholistin vierailut.Myös terapeutit olivat raittita alkoholisteja.Hoito perustuu täysin aa:n 12 askeleeseen ja 12 perinteeseen. Kirjallisuutta voi tilata.Myös perheelleni oli varattu tapaamisia.Minäkin ajattelin miten elämä voi olla harmaata ilman viinaa, mutta nyt koen sen helpotukseksi ettei tarvi juoda. Käyn säännöllisesti aa:n rymissä. Olen saanut uuden elämän raittiuden myötä. Toki elämässä tapahtuu kurjia asioita mutta niihin ei ole enää tarvinnut juoda.Toivottavasti vanhempasi löytävät myös totuuden. Sinulle suosittelen al-anonien ryhmää.Isäni ja äitini olivat myös alkoholisteja. Meitä lapsia on 6. Kolmesta tuli alkoholisti, vain minä olen saanut armon raitustua. Siitä olen ikuisesti kiitollinen.Nyt 9v.raitis.

• Anonyymi

Velipuoleni peri isältää tuurijuopottelun jalon taidon.
      Ryyppyputket olivat yleensä 3 vkoa juomista, 3 vkoa raittiina olemista.
      Minnesotahoidon jälkeen oli 3 vuotta kokonaan juomatta. Repsahti sitten taas. Kaikenlaisia aikoja on eletty sen jälkeenkin, , välillä tehon ja itsemurhayrityksen kautta katkolla, mutta varsinkin kesäisin on voinut pysyä jopa parikin kuukautta juomatta.
      Vaikka repsahdus tuli hänen kohdallaan, on kuulemma moni, joka on päässyt kuiville. On kyllä raju hoito.
      Ideana minusta on hyvä, että joka aamu heidän olisi todettava: olen alkoholisti, mutta tänään en juo. Kuten joku kirjoittikin, alkoholistille on vaikea ajatus, ettei koskaan enää saa juoda.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta

Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o
      Maailman menoa
      118
      1578
    2. Kaksi viikkoa enää Rakas...

Tietäisinpä miten toimia...
      Ikävä
      77
      1247
    3. Etkö sä muru mussakaiseni ymmärrä

Että me päästään lähenemään vain kaveruuden kautta? Vain siten mä voin lähettää sulle kuvia ja viestejä 😌 Tänäänkin o
      Ikävä
      35
      1247
    4. Terveisiä lintutornilta

Viipurista nousee kauhea savupatsas. Miksi ?
      Maailman menoa
      50
      1056
    5. Tulisitko kahville..

Jos pyytäisin?
      Ikävä
      61
      782
    6. Martina Aitolehdeltä kova tilitys podcastilla: "Kyllä mä turpaan vetäisin"!

Martina Aitolehti tilittää brutaalin rehellisesti Eskolle podcastilla syitä, miksi hän ei ole lähtenyt mukaan julkkisten
      Kotimaiset julkkisjuorut
      198
      735
    7. Tiedätkö että

Olet aika vetävä
      Ikävä
      29
      704
    8. Siinäpä jäät

Punapää kaipaamaan, kun päätän maallisen vaellukseni. Oma oli valintasi. Sillä minä en jaksa enää kovin pitkää tätä. Ole
      Ikävä
      58
      690
    9. Sosiaalinen lainalaisuus.

Tulipa mieleen tässä useammasta aloituksesta ja kirjoituksesta, että minusta ihmisilläkin (laumaeläimilläkin) on luonnol
      Sinkut
      138
      676
    10. Hei, huomenta

Joskus tarvitaan kipua, että löytää itsestään voimaa ja vahvuutta! Aurinkoista päivää ja muutenkin mukavaa lauantaita ❤️
      Ikävä
      65
      610
    Aihe