Aloitin kyseisessä oppilaitoksessa autoalan ammattiperustutkinnon 1.9. Meidän piti mennä työharjoitteluun jo 5.9. Emme ole vielä saaneet koulusta edes haalareita, emmekä päässeet edes korjaamohalliin. Emme ole opiskelleet työtavoista tai työkaluista mitään. En ole siis saanut mitään hallikokemusta tai päässyt edes lenkkiavainta pitämään kädessa koulussa, mutta työharjoitteluun meidät pistettiin heti töihin jo 5.9. Työharjoittelua on 3 viikkoa kuussa ja koulua vain 1 yksi viikko kuussa, eli 3/4 tulee olemaan työharjoittelua. Koulutuksen kesto on 1.5 vuotta.
Itse en osannut suhtautua tähän mitenkään epäluuloisesti, mutta nyt on jokainen sukulainen ja kaveri ympäri Suomesa ihmetellyt, että miten voidaan täysin autoalasta tietämättömät opiskelijat pistää etsimään itselleen ensimmäisellä viikolla työharjoittelupaikka ja sitten mennään vielä mm. merkkikorjaamoihin harjoittelemaan, eikä koulusta olla vielä opetettu mitään. Ja työharjoittelua tuntuu muutenkin olevan melko runsaasti.
En pitänyt tätä mitenkään omituisena tai huonona ennen kuin kaverit ja sukulaiset alkoivat ihmettelemään koulun käytäntöjä ja nyt minulle kävi seuraava tilanne:
Olin hetken eräässä merkkiliikkeessä työharjoittelussa, jonka jälkeen he sanoivat, ettei heillä ole resursseja kouluttaa minua, koska ei ole aikaisempaa kokemusta autoalalta. Korjaamopäällikkö käski viedä terveisiä kouluun asti siitä, että koulun toimintamalli on outo ja huono. Ja että koulu saa minusta isot rahat ja olettaa, että kyseinen merkkiliike leipoo minusta ammattimiehen ja koulu ei tee mitään. Hän kysyikin pari pahaa kysymystä mm. "mitä konkreettista hyötyä koulusta on ollut tähän asti?". Mitä hyötyä? No eipä juuri mitään. Jotain diipadaapa juttuja käyty siellä mm. työsuojelusta jne. ja suoritettiin tulityö, työturva ja hätäensiapu, jotka minulla jo kaikki kolme olikin entuudestaan.
Mielipiteitä? Nyt joudun siis etsimään uutta työharjoittelupaikkaa ja pelkään, että Kela lyö rahahanat kiinni, koska olen työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Kovin moni harjoittelupaikka ei ole valmis ottamaan 1.5 vuodeksi 3 viikkoa kuukaudessa harjoittelemaan ilman aikaisempaa kokemusta autoalalta. Onko koulun tavassa toimia jotain outoa vai onko muillakin tällaista?
Jämsän AO
Neuvoja kaivataan
1
117
Vastaukset
- Neuvoja kaivataan
Up.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1044641Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/743911391- 1861072
Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1091062Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna86970Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.47911- 64901
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk11892tilitoimistopiirainen huutaa
mikä tää piiraisen tilitoimistomies oikee on? olin kuullut vaikka mitä huhuja, että ihan valtavan äkkipikanen mies mutt10877- 64866