Jämsän AO

Neuvoja kaivataan

Aloitin kyseisessä oppilaitoksessa autoalan ammattiperustutkinnon 1.9. Meidän piti mennä työharjoitteluun jo 5.9. Emme ole vielä saaneet koulusta edes haalareita, emmekä päässeet edes korjaamohalliin. Emme ole opiskelleet työtavoista tai työkaluista mitään. En ole siis saanut mitään hallikokemusta tai päässyt edes lenkkiavainta pitämään kädessa koulussa, mutta työharjoitteluun meidät pistettiin heti töihin jo 5.9. Työharjoittelua on 3 viikkoa kuussa ja koulua vain 1 yksi viikko kuussa, eli 3/4 tulee olemaan työharjoittelua. Koulutuksen kesto on 1.5 vuotta.

Itse en osannut suhtautua tähän mitenkään epäluuloisesti, mutta nyt on jokainen sukulainen ja kaveri ympäri Suomesa ihmetellyt, että miten voidaan täysin autoalasta tietämättömät opiskelijat pistää etsimään itselleen ensimmäisellä viikolla työharjoittelupaikka ja sitten mennään vielä mm. merkkikorjaamoihin harjoittelemaan, eikä koulusta olla vielä opetettu mitään. Ja työharjoittelua tuntuu muutenkin olevan melko runsaasti.

En pitänyt tätä mitenkään omituisena tai huonona ennen kuin kaverit ja sukulaiset alkoivat ihmettelemään koulun käytäntöjä ja nyt minulle kävi seuraava tilanne:

Olin hetken eräässä merkkiliikkeessä työharjoittelussa, jonka jälkeen he sanoivat, ettei heillä ole resursseja kouluttaa minua, koska ei ole aikaisempaa kokemusta autoalalta. Korjaamopäällikkö käski viedä terveisiä kouluun asti siitä, että koulun toimintamalli on outo ja huono. Ja että koulu saa minusta isot rahat ja olettaa, että kyseinen merkkiliike leipoo minusta ammattimiehen ja koulu ei tee mitään. Hän kysyikin pari pahaa kysymystä mm. "mitä konkreettista hyötyä koulusta on ollut tähän asti?". Mitä hyötyä? No eipä juuri mitään. Jotain diipadaapa juttuja käyty siellä mm. työsuojelusta jne. ja suoritettiin tulityö, työturva ja hätäensiapu, jotka minulla jo kaikki kolme olikin entuudestaan.

Mielipiteitä? Nyt joudun siis etsimään uutta työharjoittelupaikkaa ja pelkään, että Kela lyö rahahanat kiinni, koska olen työvoimapoliittisessa koulutuksessa. Kovin moni harjoittelupaikka ei ole valmis ottamaan 1.5 vuodeksi 3 viikkoa kuukaudessa harjoittelemaan ilman aikaisempaa kokemusta autoalalta. Onko koulun tavassa toimia jotain outoa vai onko muillakin tällaista?

1

130

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neuvoja kaivataan

Up.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      50
      4154
    2. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      35
      1959
    3. Eduskunnasta tippuneet kokoomuslaiset nostavat eniten sopeutumisrahaa. Kyllä veroeurot kelpaavat.

Sopeutumisraha on eduskuntatyön päättymisen jälkeen maksettava etuus, jonka tarkoituksena on tukea entisiä kansanedustaj
      Maailman menoa
      153
      1346
    4. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      154
      1232
    5. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      42
      1024
    6. Miten suhtautuisit

jos saisit tietää, että kaivatullasi on kokkeliriippuvuus?
      Ikävä
      192
      992
    7. Sari Multala teki "riikkapurrat"

Sekoili humalassa Ruisrokissa kuten Purra Lohjan torilla. Kovia dokaamaan nuo nykyiset ministerit.
      Maailman menoa
      229
      976
    8. Sinut mies vain haluan

Olet kohtaloni. Kaikessa riipaisevassa rakkaudessa, sinä se olet. ❤️
      Ikävä
      80
      947
    9. Mitähän sä näit siinä akassa?

Älä nyt vain sen kanssa ala mitään.
      Ikävä
      55
      820
    10. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      122
      815
    Aihe