Ilmeisesti läheisimmille ihmisille sanotaan hei ja puolitutuille sanotaan moi? Vai onko se niin tärkeää?
Jostakin olen lukenut, että jos vastaa tervehdykseen samalla tavoin, niin se on jollakin tapaa myönteisempää.
Itse en käytä jatkuvasti tiettyä tervehdystä, vaan tilanteen mukaan. Mutta olen pannut merkille että asiakaspalvelun ihmisillä näyttää olevan tarve tervehtiä toisella tapaa. Miksihän? Hehän tekisivät paremman vaikutuksen jos tervehtisivät samalla tavalla kuin minäkin heitä.
Tämä nyt ei ole suuren suuri asia, mutta monesta pienestä asiasta kertyy isot asiat. Usein puhelut nauhoitetaan koska halutaan käyttää niitä opetustapahtumissa tms. niin eikö olisi mukavampi tehdä hyvä vaikutelma?
Miten lopetat puhelun?
4
122
Vastaukset
- joku...
Eiköhän sitä voi mennä ihan tilanteen mukaan ja siten kuin itsestä tuntuu, tuskin se nyt kuitenkaan "elämää suurempi juttu" on ;) Tuskin siihen mitään ns. virallista lausetta tms. on olemassa, ehkä sitten jollain hallitsijoilla tms, mutta taviskansalaiset harvemmin joutuu tilanteisiin missä pitäisi puhua presidentin / kuninkaan / kuninkaallisten kanssa...
- jdghjdg
Minusta hei on hieman muodollisempi tervehtimistapa kuin moi. Moi sanotaan kavereille ja tutuille. Jos asia vaivaa sinua noin paljon, niin kannattaa itse vastata samalla tavalla. Jos sinua teititellään ja sanotaan päivää, vastaa päivää. Jos joudut itse aloittamaan, niin vieraille sanoisin hei ja tutuimmille moi.
- Puhelinaspa
Olen tehnyt asiakaspalvelu- ja vaihdetyötä puhelimessa 10 vuotta, perus käytöstavoilla pärjää. Joskus tervehdys on määrätty firman taholta: puhelimeen vastataan "Firma X, Hyvää Päivää". Jos asiakas tervehtii samalla tavalla takaisin niin sittenhän tervehdykset on siinä, mutta jos asiakas onkin tuttavallisempi "Maija Meikäläinen tässä moi" niin silloin itsekin tervehtii toisen kerran Hei tai Moi.
Lopetus on yleensä "Kiitos hei" molemmin puolin. Tosin osa asiakkaista ei tervehdi puhelun alussa, ei kiitä missään vaiheessa saamastaan tiedosta ja lopettaa puhelun painamalla punaista luuria ilman että puhua pukahtavat mitään :D
Vahemmille ihmisille moi tai moikka ei usein sovi suuhun, he saattavat vastata asiakkaan moikkaan heillä ja kaipa se on sallittavaa, kuulostaa varmaan tökeröltä käyttää fraasia joka ei istu omaan suuhun ollenkaan. Hei ja moi on kyllä yleisesti ottaen samantyylisiä ja voi käyttää sekaisin, itse käytän omassa elämässä tutuille moita ja asiakkaille eli vieraille mielummin heitä. Muodolliseet tervehdykseen tai lopetukseen muodollinen vastaus ja tuttavalliseen tuttavallinen vastaus. - kuulemiin
Kuulemiin, kuulemisiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212656Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292282- 1482254
Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.532160Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211772Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881627Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961566- 2901454
- 1331408
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131399