Thyroxin iltaisin

Serq

Onko ketään joka ottaa Thyroxinin illalla ja onko ollut huomattavaa eroa?

45

10167

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

Minä otan. Olo ja labrat pysyy öbaut samoina n. 15 % pienemmällä tyroksiiniannoksella vrt. aamulääkkeenottoon. Ei tuu mitään "hormonipiikkejä" (kuten aamulla) tai unettomuutta.

• Iltaisin ..

Myös minä otan illalla. Toimii huomattavasti paremmin kuin aamulla ottaessani.

• Serq

Voikohan olla että itsellenikin tulee tuo hormonipiikki kun lääkkeen oton jälkeen aamulla hieman sumuinen olo, samoin iltapäivästä tulee väsyneempi olo. Iltaisin taas tuntuu että olisin virkeimmilläni.

• Serq
        Serq kirjoitti:

Voikohan olla että itsellenikin tulee tuo hormonipiikki kun lääkkeen oton jälkeen aamulla hieman sumuinen olo, samoin iltapäivästä tulee väsyneempi olo. Iltaisin taas tuntuu että olisin virkeimmilläni.

Otatteko juuri ennen nukkumaan menoa lääkkeen ?

• ...........
        Serq kirjoitti:

Otatteko juuri ennen nukkumaan menoa lääkkeen ?

Joo, ihan viimeisenä ennen nukkumaan menoa. Kevyestä iltapalasta n. 1,5 tuntia eikä muita lääkkeitä tai ravintolisiä lähitunteina (joskus jos on "pitkä ilta" otan lääkkeen, kun ed. syönnistä se pari tuntia ja syön sitten parinkymmenen minsan päästä ennen nukkumaan menoa).

• Serq
        ........... kirjoitti:

Joo, ihan viimeisenä ennen nukkumaan menoa. Kevyestä iltapalasta n. 1,5 tuntia eikä muita lääkkeitä tai ravintolisiä lähitunteina (joskus jos on "pitkä ilta" otan lääkkeen, kun ed. syönnistä se pari tuntia ja syön sitten parinkymmenen minsan päästä ennen nukkumaan menoa).

Olitteko päivisin väsyneempää silloin kun otitte lääkkeen normaalisti aamulla ? Itsellä tosiaan tuntuu että alkaa jalka painaa suunnilleen tuossa puolenpäivän kieppeillä.

• .......
        Serq kirjoitti:

Olitteko päivisin väsyneempää silloin kun otitte lääkkeen normaalisti aamulla ? Itsellä tosiaan tuntuu että alkaa jalka painaa suunnilleen tuossa puolenpäivän kieppeillä.

Voipi olla, että iltapäivähyytymys oli tavallisempaa aamulääkkeenotolla. Se on kyllä tavallinen oire, kun yleensäkin tarvitsen annosnostoa.

• humalassako

Kun ottaa aamuisin olo on kauan takkuinen,iltaa kohden olo normalisoituu ja vointi on erinomainen,olisko sittenkin parempi ottaa tabut illalla,kertokaapa kokemuksia

• Näinpä-näin

"olisko sittenkin parempi ottaa tabut illalla"
        Ehkäpä hyvinkin, et menetä mitään jos kokeilet

• 7t0w+7et89ps

Serq, mitä kokemuksia sulla on ollut lääkkeen siirtämisestä iltaan? Mulla vähän samoja tuntemuksia eli aamulla lääkkeen jälkeen sumuinen ja iltapäivällä iskee väsymyspiikki.

• ilta-thyroxin

Muistankohan oikein selostuksen iltaoton vaikutuksesta...
      Aamuyöstä olisi kortisolimaksimi, joka tehosta Thyroxinin vaikutusta.

Facebook-ryhmissä puhutaan että iltaotolla on pienennettävä annosta

• 7t0w+7et89ps

Sirsin lääkkeen eilen illaksi ja katson muutaman viikon ajan. Vaivana aamuväsymys, voisiko liittyä kortisoliin jollain tavoin?

• vajis tällä hetkellä..

Voi saakohan tuota siirtää illaksi omin kuvin ja samalla (75mg/pv) annoksella? Huippu ku löysin tän väylän.. Oon nii yksin tän taudin kans..

• mene vertaistukeen!
        vajis tällä hetkellä.. kirjoitti:

Voi saakohan tuota siirtää illaksi omin kuvin ja samalla (75mg/pv) annoksella? Huippu ku löysin tän väylän.. Oon nii yksin tän taudin kans..

> Huippu ku löysin tän väylän.

Sorry, täällä on muutamia harhaanjohtajiakin. Ole ainakin kriittinen.
        Facebookin nejästä ryhmästä valitse sopivat. Kysele siellä.
        Sieltä moderoidaan häiriköt pois.

• Vajis

Niin miten niin tällä hetkellä?Minä kun oon ajatellut että tämä on pysyvä,elinikäinen sairaus?Minä ole potenut vajista ji 45v.!

• 20+6

Täältä lähtee kokeiluun iltaotto pienellä vähennyksellä. Kaikki riippuu siitä miten nukun. Jos kaikki ok tyroksiinin otto siirtyy iltaan.

• vajis

Soitin ensolle.. Ei tullu lupaa siirtää iltaan. Siks oon vajis tällä hetkellä ku oikeesti oon liikatoimintapotilas joka on lääkityksellä menny vajaaksi mutta täältä noustaan kuhan saakaan arvot balanssiin ja hoidetaan liikatoiminta pois.. Sitten voi tulla elinikäinen vajis

• ....................
        vajis kirjoitti:

Soitin ensolle.. Ei tullu lupaa siirtää iltaan. Siks oon vajis tällä hetkellä ku oikeesti oon liikatoimintapotilas joka on lääkityksellä menny vajaaksi mutta täältä noustaan kuhan saakaan arvot balanssiin ja hoidetaan liikatoiminta pois.. Sitten voi tulla elinikäinen vajis

http://bot.fi/n2k

• Vajis

Melkovarmasti tulee...yleensähän kilpirauhanen sädetetään toimintakyvyttömäksi kun on liikatoimintaa,sitten käytetään Thyroziiniä lopun ikää...niin kelle ensolle soitit?Mä en lupia kysele,kokeilemalla selviää miten vaikuttaa kun muuttaa iltaan lääkken oton.Lääkärit ei mitään tiedä...

• 7t0w+7et89ps

Mun kilpirauhaslääkäri on sanonut mulle, että itse pitää seurata lääkitystä siten, että tittraa annosta sopivaksi ja samalla seuraa, että ei mene ylitoiminnan puolelle.

Toinen tapa ottaa lääkettä on aamuisin n. 75% ja klo 13-14 loput 25% tai sitten 25% illalla klo 18 maissa. Näin on lääkärini mulle sanonut! Vuodenajat vaikuttavat myös, talvisin tarvitaan yleensä enemmän ja kesällä vähemmän, koska d-vit vaikuttaa lääkkeen määrään.

Rautavarastot täytyy myös olla kunnossa, jotta pystyy ottamaan tarpeeksi lääkettä ilman ylitoiminnan oireita Pelkkä hb ei kerro koko totuutta rautavarastojen tilanteesta. Labrassa tulisi ottaa s-ferrit (viite 10-13 naiset), jolla saa selville tilanteen. Vajiksen hoidossa arvon olisi hyvä olla 80 - 100 luokkaa.

Perusteliko lääkäri, miksi ei saa kokeilla iltaottoa? Potilas on ainoa, joka itse osaa seurata omaa oloaan parhaiten! Toki annosten kanssa täytyy toimia maltillisesti ja nostot tehdä hitaasti ja pienin annoksin.

• 7+8

7t0w 7et89ps:
        Kiitos vinkistä jakaa lääke osiin. Saatanpa kokeilla.

• suositus
        7+8 kirjoitti:

7t0w 7et89ps:
        Kiitos vinkistä jakaa lääke osiin. Saatanpa kokeilla.

> Perusteliko lääkäri, miksi ei saa kokeilla iltaottoa?

Eräs Suomen asiantuntevimmista kilpirauhaslääkäreistä suositteli Thyroxinin ottamisen siirtämistä illalle.
        Suositteli paljon muutakin, mm lehmänmaidosta luopumista

• annoksen jakaminen
        suositus kirjoitti:

> Perusteliko lääkäri, miksi ei saa kokeilla iltaottoa?

Eräs Suomen asiantuntevimmista kilpirauhaslääkäreistä suositteli Thyroxinin ottamisen siirtämistä illalle.
        Suositteli paljon muutakin, mm lehmänmaidosta luopumista

Tehdas voisi samalla vaivalla tehdä 100 mikrogrammaisen monella eri tavalla helpoti jaettavaksi. Sopivasti uria eri suuntiin. (Toki on olemassa 25 mikrogrammainen)

BTW: Kaitpa sekin on etu että annosta saa kaikkiaan vähentää?

• 7t0w+7et89ps

Korjaus s-ferrit viite on siis 10 - 130

• 44v.kilpparina

Mulla taas joutuu laskemaan annostusta aina vuodenvaihteessa,mistäköhän sekin johtuu?Ja mikä on aivosumu???

• huomioikaa

Huomioikaa nyt kokeillessa näitä siirtoja iltaan, että kilpirauhasen luonnollinen rytmi on tuottaa korkeampia annoksia aamuisin ja lääkityksen ajoituksella pyritään noudattamaan sitä. Kaikki oireet eivät aina johdu kilpirauhasesta, useimmilla työssäkäyvillä ihmisillä on iltapäiväväsymystä.

• Ilta ihan hyvä
      • tutkimus Intiassa

> Aiheesta on tehty tieteellisiä tutkimuksiakin, tässä yksi:
        > http://www.hindawi.com/journals/jtr/2011/505239/

Kiitos ! Luin ja kiireisille pikayhteenveto lyhyesti:

- hoitotulos pitkän päälle sama aamu- ja iltaotolla

- iltaottajat pääsivät tasapainotilaan nopeammin
        ero kuitenkin tilastomielessä epäselvä

• tutkimus Intiassa
        tutkimus Intiassa kirjoitti:

> Aiheesta on tehty tieteellisiä tutkimuksiakin, tässä yksi:
        > http://www.hindawi.com/journals/jtr/2011/505239/

Kiitos ! Luin ja kiireisille pikayhteenveto lyhyesti:

- hoitotulos pitkän päälle sama aamu- ja iltaotolla

- iltaottajat pääsivät tasapainotilaan nopeammin
        ero kuitenkin tilastomielessä epäselvä

Jäi selvemmin sanomatta että olivat "ensikertalaisia".
        Näkyy kyllä maininnassa tasapainotilasta

Tutkimuksen "laukaisi" jonkin muun raportin iltaottomyönteisyys:
        "N. Bolk, T. J. Visser, A. Kalsbeek, R. T. van Domburg, and A. Berghout, “Effects of evening vs morning thyroxine ingestion on serum thyroid hormone profiles in hypothyroid patients,” Clinical Endocrinology, vol. 66, no. 1, pp. 43–48, 2007. View at Publisher · View at Google Scholar · View at PubMed"

• tri Nienke Bolk
        tutkimus Intiassa kirjoitti:

Jäi selvemmin sanomatta että olivat "ensikertalaisia".
        Näkyy kyllä maininnassa tasapainotilasta

Tutkimuksen "laukaisi" jonkin muun raportin iltaottomyönteisyys:
        "N. Bolk, T. J. Visser, A. Kalsbeek, R. T. van Domburg, and A. Berghout, “Effects of evening vs morning thyroxine ingestion on serum thyroid hormone profiles in hypothyroid patients,” Clinical Endocrinology, vol. 66, no. 1, pp. 43–48, 2007. View at Publisher · View at Google Scholar · View at PubMed"

"Conclusions: Levothyroxine taken at bedtime significantly
        improved thyroid hormone levels. Quality-of-life
        variables and plasma lipid levels showed no significant
        changes with bedtime vs morning intake. Clinicians
        should consider prescribing levothyroxine intake at bedtime

• yhteisvaikutus?

>Muistankohan oikein selostuksen iltaoton vaikutuksesta...
      >Aamuyöstä olisi kortisolimaksimi, joka tehostaa Thyroxinin vaikutusta.

FB-tieto: Thyroxin on maksimissaan 4 tunnin kuluttua ottamisesta.
      Puoliltaöin otettu olisi maksimissaan yhtaikaa kortisolimaksimin kanssa?

• .................

Mielestäni tässä tutkimuksessa http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2265.2006.02681.x/abstract iltalääkkeenotolla korkein tyroksiinipitoisuus saavutettiin n. 12 tunnin päästä lääkkeenotosta, hormonipitoisuuden nousu kesti siis selvästi pidempään kuin aamullääkkeeotolla (valitettavasti tuossa linkissä ei noita käyriä näy, mutta jossain toisessa lähteessä löytyi nekin). Omallekin endolleni on täysin ok, että otan tyroksiinin illalla - aamulla käynnistyy kroppakin entistä paremmin.

• yhteisvaikutus?
        ................. kirjoitti:

Mielestäni tässä tutkimuksessa http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2265.2006.02681.x/abstract iltalääkkeenotolla korkein tyroksiinipitoisuus saavutettiin n. 12 tunnin päästä lääkkeenotosta, hormonipitoisuuden nousu kesti siis selvästi pidempään kuin aamullääkkeeotolla (valitettavasti tuossa linkissä ei noita käyriä näy, mutta jossain toisessa lähteessä löytyi nekin). Omallekin endolleni on täysin ok, että otan tyroksiinin illalla - aamulla käynnistyy kroppakin entistä paremmin.

Kiitos ! FB-mutu ei välttämättä ole oikea.
        On muuten ristiriitaista tietoa puolittumisajoistakin ...

• ...................
        yhteisvaikutus? kirjoitti:

Kiitos ! FB-mutu ei välttämättä ole oikea.
        On muuten ristiriitaista tietoa puolittumisajoistakin ...

"On muuten ristiriitaista tietoa puolittumisajoistakin ... " Niin on, vars. T3:n kohdalla. Itse (omasta kokemuksesta) uskoisin, että se on ennemmin 1-2 vuorokautta kuin tyyliin 10 tuntia.

• fakta on näin
        ................... kirjoitti:

"On muuten ristiriitaista tietoa puolittumisajoistakin ... " Niin on, vars. T3:n kohdalla. Itse (omasta kokemuksesta) uskoisin, että se on ennemmin 1-2 vuorokautta kuin tyyliin 10 tuntia.

T3 lääkkeen puoliintumis aika on 6-8 tuntia , sen takia se on syytä jakaa 3-4 ottokertaa/vrk. Vain noin otettuna hoito toimii.

• .............
        fakta on näin kirjoitti:

T3 lääkkeen puoliintumis aika on 6-8 tuntia , sen takia se on syytä jakaa 3-4 ottokertaa/vrk. Vain noin otettuna hoito toimii.

Varmasti suurin osa yhdistelmälääkityksellä olevista ottaa lääkkeensä kahdessa erässä, itsellänikin tulee huomenna 9 vuotta täyteen tällä 2 erän systeemillä. Tällä hetkellä kaikki tyroksiinit illalla ja Lio (10 mikroa) yhdessä erässä aamulla - ja ihan hyvin pelittää, ei mitään havaittua syytä muuttaa systeemiä ;) Kun tarvitsen Lion vähennystä sen vähennyksen vaikutus tuntuu vasta yli vuorokauden päästä - tästä päättelisin, että se puoliintumisaika on pidempi.

• eljii
        ............. kirjoitti:

Varmasti suurin osa yhdistelmälääkityksellä olevista ottaa lääkkeensä kahdessa erässä, itsellänikin tulee huomenna 9 vuotta täyteen tällä 2 erän systeemillä. Tällä hetkellä kaikki tyroksiinit illalla ja Lio (10 mikroa) yhdessä erässä aamulla - ja ihan hyvin pelittää, ei mitään havaittua syytä muuttaa systeemiä ;) Kun tarvitsen Lion vähennystä sen vähennyksen vaikutus tuntuu vasta yli vuorokauden päästä - tästä päättelisin, että se puoliintumisaika on pidempi.

Näissä tuntimäärissä on hämmentävää vaikutuksen alkukin.
        On ainakin väittämiä että teho alkaa melkein heti.
        Sitten poistuu kun poistuu. Vuorokausi tai viikko?

• .........
        eljii kirjoitti:

Näissä tuntimäärissä on hämmentävää vaikutuksen alkukin.
        On ainakin väittämiä että teho alkaa melkein heti.
        Sitten poistuu kun poistuu. Vuorokausi tai viikko?

Mulla meni 6 viikkoa ennen kuin "elämä alkoi voittaa". Olin kyllä ihan törkeän vajaalla ennen T3-lisää, erehdyin vielä pudottamaan tyroksiiniannostakin hetkeksi ja T3:n aloitusannos oli vain 5 mikroa (josta kyllä 5 5:een nostin muistaakseni viikon päästä) - parin kk:n jälkeen aloin jo sillä 10 mikrolla olla kuin "eri ihminen". Sittemmin olen enimmillään tarvinnut 30 mikroa, mutta nykyään pärjäilen hyvin pienemmillä Thyroxin- ja Lio-annoksilla.

Niin vertailun vuoksi todettakoon vielä, että tyroksiinin vähennys alkaa mulla tuntua 3-4 vrk:n kuluttua.

• 7t0w+7et89ps

Viitaten em. linkkiin, niin tuohon vaikuttaisi liittyvän myös se asia, että ruoansulatukselliset hyödyt olisivat paremmat yön aikana. Saahan kroppa olla rauhassa yöllä, kun nukkuu vrt. hereilläoloon, jolloin kroppa ''käy'' koko ajan.

'' Conclusions   l-thyroxine taken at bedtime by patients with primary hypothyroidism is associated with higher thyroid hormone concentrations and lower TSH concentrations compared to the same l-thyroxine dose taken in the morning. At the same time, the circadian TSH rhythm stays intact. Our findings are best explained by a better gastrointestinal uptake of l-thyroxine during the night. ''

Mutta edelleen painotan sitä, että kr-ihmisten täytyy itse tutkia ja selvittää paljon asioita sekä kuunnella itseään tarkasti!

Aluksi riittää, että otetaan seuraavat labrat tsh, t4v, s-ferrit (rautavarasto) ja s-korsol, jos epäilee vajaatoimintaa. Sitten syödään Thyroxinia varovasti ja hitaasti nostaen, kunnes vajaatoiminnan oireita ei enää ole, sitten kontrollilabrat, jossa nähdään, mitkä arvot ovat hyvät.

Ongelmana monella on tuo, että nostoja ei voi aina tehdä tarpeeksi, jos on huonot raudat, jolloin täytyy ottaa rautavalmistetta. Tämä näin lyhyesti ja yksinkertaisesti.

• 7t0w+7et89ps

Suurimpana ongelmana tässä kr-asiassa en pidä tätä ns. endo - Valvira - oppiriitaa lääkkeistä.

Suurin ongelma on se, että on paljon ihmisiä, jotka ovat mt-diagnoosilla, vaikka heillä on kilpirauhas- ym. ko. tautiin liittyvää vaivaa. Vasta sitten, kun ihmiset olisivat oikealla sairaudella hoidossa, niin huomattaisiin määrällisesti, että ei olekaan se helpoksi hoidettu sairaus, joksi tätä väitetään!

Nythän ihmiset juoksevat julkiselta yksityisille lääkäreille kukin varojensa mukaan, tilataan ulkomailta näitä jollain kieltolistalla olevia lääkkeitä, ei uskalleta puhua hoitavista lääkäreistä nimellä yms. Tällä tapaa kohta koko hoito laiminlyödään ja unohdetaan.

• eljii

Komppaan edellistä. Ja taas muistutan sen terhakan kesälääkärin aikaansaannoksista. Mielisairaalassa potilaita katseltuaan tutkitutti kilpirauhasarvot. Hoito käyntiin ja useita lähti terveinä kotiin.

(Tiesvaikka apeista kahvin voimalla lyllertävistäkin löytyisi.)

Itse asiaan: Endokrinologiyhdistyskin myöntää tarpeen siirtyä erässä tapauksissa yhdistelmälääkitykseen:

http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=13600/type=1

"... potilailla, joilla hypotyreoosidiagnoosi on varma ja joilla oikein annostelusta T4-hoidosta huolimatta vointi ei korjaannu. "

Tästä ja muista olen "rivien väleistä" ollut havaitsevina jotain...
        T3-only'n sijaan yhdistelma koska se muistuttaa elimistön toimintaa.
        Kilppari tuottaa T4:ää jonka pääosin pitäisi muualla muuntua T3:ksi

• 7t0w+7et89ps

Viikon kokeilun jälkeen olen huomaavaninani, että ammut olisivat helpommat. Seurataan!

• SINTTU3

Minä olen nyt kokeillut iltalääkkenottoa pari viikkoa,hyvin on mennyt,hieman pienensin annostusta,hyvin on nukuttanut ja painokin on hievahtanut alaspäin,ja huomaan saavani jotain aikaseksikin päivisin!Käyn kontrollissa tässä keväällä,tarkistutan arvot ovatko ok.

• tutkitusti_parempi

http://www.kilpirauhanen.com/2012/08/tyroksiinilaakityksen-siirtaminen-iltaan-saattaa-auttaa-hypotyreoosipotilaita/
      http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1365-2265.2006.02681.x/abstract
      http://thyroid.about.com/od/thyroiddrugstreatments/a/bedtime.htm
      http://thyroid.about.com/od/thyroiddrugstreatments/a/bedtime_2.htm
      Muiltakin tieteellisiltä tutkimuksilta Suomessa halutaan erilaisilla verukkeilla ummistaa silmät
      Säälittävä sekoilija "tutkimusprofessori" marjukka mäkelä (THL) on tästä huippuesimerkki nyt toukokuun 2015 alussa. "Unohtanut" tanskalaisen yhdistelmähoitotutkimuksen vuodelta 2009. "Unohtanut" monoterapioiden vertailun vuodelta 2011.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      21
      6565
    2. Malmin tapaus on järkyttävä

Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi
      Maahanmuutto
      555
      2261
    3. Mitä haluaisit kysyä

Kaivatultasi?
      Ikävä
      147
      1857
    4. Mitkä asiat teidän elämässänne on

Tällä hetkellä parasta?
      Ikävä
      83
      1235
    5. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      97
      1032
    6. Mitä haluaisit nähdä

Kaivatullasi päällä?
      Ikävä
      72
      970
    7. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      81
      915
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      833
    9. Kaupunki ostaa Kauppamatin

Joutuukohan yrittäjät lähteen muualle?
      Haapavesi
      32
      830
    10. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      147
      757
    Aihe