Heips
Minun eturistisiteeni meni poikki viime talvena ja se leikattiin maaliskuussa. Nyt olisi ilmeisesti edessä polven puhdistus (arpikudoksen ja mahd. luun sirujen poisto), koska polvi ei ole parantunut kunnolla ja kipuilee edelleen. Onko kellään tietoa kuinka kauan kestää parantuminen tällaisesta tähystämällä tehdystä polven puhdistuksesta? Kuinka nopeasti pääsee urheilemaan ym. ?
Kiitos vastauksista jo etukäteen:)
Polven puhdistus tähystyksellä
9
11398
Vastaukset
- laskettelija
Kaverilla meni polvesta nivelsiteet poikki, kun kaatui suksilla Lapissa. Tähystysleikkauksessa siltä putsattiin luunsiruja ym. ja samalla kiinnitettiin nivelsiteet uudellen. Toimenpide tehtiin hereillä ollessa ja se ei kuulemma sattunut, mutta pyörtyillyt hän oli pariin kertaan kun koko ajan tv-ruudusta näki polven sisälle.
Muistaakseni kuukauden verran hän käytti kävelykeppejä, vähitellen alkoi kulkea "omilla jaloillaan" ja laskettelu onnistui taas kahden vuoden päästä leikkauksesta.- polvi
No mulla laitettiin tasan kuukausi sitten uusi eturistiside. Nyt olen viikon verran kävellyt ilman keppejä. Polvi tosin ei seistessä taivu vielä juuri minnekään.
6 kk päästä leikkauksesta pitäisi kyllä päästä takaisin lähes kaikkien urheilulajien pariin. Fillarointia pitäis päästä kokeilemaan jo parin kuukauden päästä.
Toipuminen on kyllä aika yksilökohtaista.
- ACL
Oleellista toipumiseen ja tähystyksestä saatavaan apuun on kivun syy. Onko polvi tukeva, liikelaajuus normaali, lihaskunto palautunut, kierukat ehjät, rustojen kunto, arpikudos?
Onko kivulle rakenteellinen syy, vai johtuuko se enempi toiminnallisesta häiriöstä. - polvivammainen Patella
..., että polvi on niitä ihmisen kipeimpiä niveliä.
Tammikuussa meni polvilumpio pois sijoiltaan - tähystettiin ja avo-operaatio. Donjoy-tuki 6 vk, ensin ilman varauslupaa, ja taivutuskulmaa, sitten täysivaruas, ja 40 asteen kulmalla.
6:n viikon jälkeen alkoi taivutus, ja olipa siinä hommaa, kipeä ja jäykkä. Narkoosimanipulaatioon jouduttiin lopulta. 2,5 kk:ta sauvoilla kävelyä, ja 3,5kk:ta sairista. En ole voinut koko toipumisaikana hyppiä, juosta tms. Kävellä voin kohtalaisen hyvin, mutta ponnistusvoima poissa, johtuen ACL-vammasta (eturistiside poikki) ja meniskiruptuura (nivelkierukka rikki).
Nyt edessä taas operaatioita, kun kaikkia vammoja ei heti alkutilanteessa havaittu.
Meniskiruptuura, ja ACL poikki, ja kulumaa yms. kivaa......
Sinulla voi olla kierukkavammaa tms, jonka takia myös sinun toipuminen hidasta.
Toipuminen ja kuntoutuminen isosta polvioperaatiosta vie noin 2 vuotta, ja vaatii kovaa työtä / treeniä, reisilihakset vahvaksi.
tsemppiä!!, vaikka kyllä on epätoivo tullut vastaan monta kertaa.....ja miksi sattui just minulle?? - Leikkaukseen
Minulta operoitiin ACL keväällä ja nyt olen menossa uudelleen leikkaukseen. ACL siirteen taakse on muodostunut arpikudosta joka poistetaan scopialla.
Polvi on muuten ollut ihan ok. mutta noin 4 viikkoa sitten huomasin jotakin outoa kun polvea koukisti niin jokin muljahtaa lumpion alareunassa, ei kipua....Ei muutakuin lekuriin joka sen leikkasi ja nopea tarkastus hmmm.... siirteen taakse on kasvanut rusto ns. kyklooppi.
Lääkärin mukaan nopea toimenpide ja voi parin päivän päästä jo urheilla. Ai niin olen jo ollut treeneissä n. 1 1/2 kk. lääkärin luvalla,ja ei yhtään kipua. Mutta mehän kaikki olemme erilaisia.- ACL
Ns. kykloopiksi kutsutaan yleensä arpikudosta, mikä kehittyy eturistisidesiirteen ETEEN. Tyyppioire on se, ettei polvi ojennu kunnolla suoraksi. Lumpion muljahdusta siihen harvemmin liittyy.
Leesion poisto voi edellyttää myös, että tehdään siirteelle lisää tilaa poistamalla luutakin, jotta uutta kyklooppia ei kehittyisi. Toimenpide tehdään tähystyksessä, mutta parin päivän päästä sen jälkeen ei vielä urheilla. - ei syytä
ACL kirjoitti:
Ns. kykloopiksi kutsutaan yleensä arpikudosta, mikä kehittyy eturistisidesiirteen ETEEN. Tyyppioire on se, ettei polvi ojennu kunnolla suoraksi. Lumpion muljahdusta siihen harvemmin liittyy.
Leesion poisto voi edellyttää myös, että tehdään siirteelle lisää tilaa poistamalla luutakin, jotta uutta kyklooppia ei kehittyisi. Toimenpide tehdään tähystyksessä, mutta parin päivän päästä sen jälkeen ei vielä urheilla.Mulla on yliliikkuvat nivelet, joiden vuoksi polveen on kertynyt aina runsaasti nestettä.
Vuosi sitten se tähystettiin, ja kas..kierukka oli hajallá.Se poistettiin, ja kävelin kotiin ilman keppejä..
- Tähystys-putsaus x 5
No jos kyseessä on 'vain' putsaaminen, niin mulle on annettu siitä joka kerta kuukauden urheilukielto ja sitten on taas saanut mennä normaaliin tahtiin. Muutama päivä ensin kepeillä, mutta jalkaa aktiivisesti liikuttaen, sitten kolmisen viikkoa normaalisti kävellen, varovasti matkaa lisäten (alussa 200 m, parin viikon päästä 2 km, kuukauden lopulla normaalia kävelyä aivan vapaasti). Leikkauskipua on polvessa muutama päivä ja pari kuukautta voi vihloskella liian arjuissa liikkeissä (siis liikkeissä, joita olisi parempi olla tekemättä terveelläkään polvella).
Mutta jos ne joutuu nivelsiteisiin puuttumaan, kaikki alkaa taas alusta :(. - kaarina
Jos olet menossa polven tähystykseen, ota selville etukäteen mahdolliset riskit. Minulle tehtiin tähystys 15.6. Joku kalvon repeymä poistettiin ja polvi huuhdeltiin. Piti olla pikkujuttu. Parin viikon kuluttua operaatiosta polvessa alkoi tuntua "muljahtelua". Eri kohdasa josta vioittunut poistettiin. Kyseistä oireilua ei minulla ollut ennen operaatiota. Kolme kuukautta minua on pompoteltu ja nyt vihdoin olin magneettikuvauksessa. Muljahtelu/lukkiutuminen johtuu ilmeisimmin arpikudoksesta, jota on muodostunut tähystetylle alueelle. Jos olisin tiennyt etukäteen en olisi suostunut tähystykseen. Mielummin olisin kärsinyt kivut ja säryt kun nyt niiden lisäksi minulla on liikuntarajoitteita. Nyt yritän epätoivoisesti etsiä jotain muuta keinoa kuin leikkausta arpikudoksen poistoon. Eli jos joku sattuu tietämään niin olisin tiedosta kiitollinen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 881577
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla121460- 981390
- 691260
- 1041199
- 1161150
Anne Kukkohovi ei myykkään pikkuhousujaan
Kyseessä oli vain markkinointitempaus. Anne höynäytti hienosti kaikkia ja Onlyfans-tilinsä tilaajamäärä lähti jyrkkään n257972- 69971
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o18925- 37907