sokeri auttaa

lääkärin tytär (ex-krapulak...

Krapula johtuu siitä, kun alkoholi "syö" kaiken sokerin verestä, eli verensokeritaso on krapulassa todella alhainen, ja tämä aiheuttaa huonon olon ja oksentelun. Vaikka päivän mittaan pystyisi syömään, ainakin minulla krapula helpottaa vasta illalla. Eli siis kaikkein paras krapulanehkäisijä on sokeri! Ennenkuin menette nukkumaan, syökää niin paljon sokeri kuin voitte, en nyt tarkoita kahta kiloa, mutta 5-10 palaa, riippuu tietenkin ihmisestä. Ja jos krapula on aina tosi paha, syökää ryypiskelyn mittaan aina silloin tällöin sokeripala jos toinenkin. Silloin verensokeri ei pääse tippumaan liian alas, ja olo ei ole huono. Vaikka kännissä tekeekin usein mieli suolaista, varsinkin jos olo on huono, syökää sokeria. Tai jotain sokeripitoista, karkkia ym. Se auttaa myös huonoon humalaiseen oloon. Kokeilkaa ja ihmetelkää!
Itse kärsin krapulasta aina iltayhdeksään-kymmenen saakka, joten olen kyllä pahatkin krapulat kokenut. Eli eikun sokeri napaan vaan, vaikka kuinka ällöltä kuullostaa. Tai sitten karkkipussi. Kokeilemalla saa selville, kuinka paljon itse kukin tarvitsee sokeria ehkäistäkseen krapulan.
Tiedän kyllä miten säälittävältä tämä voi kuullostaa, mutta itse mielummin ennen olisin kuollut kuin kärsinyt 12-tuntisesta pahasta krapulasta.

17

8163

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valuvika

      Huomattu on. Ikinä en enää ota yhtä ravintola-annosta enempää huolehtimatta sokerinsaannista.

      Eikös krapulaan liity nestehukkakin?

      Sinänsä, ainakin minulle merkitsee enemmän, mitä juo, kuin paljonko; Siideristä tai lonkerosta tulee helvetin kipeäksi, mutta hyvästä mallasviskistä tai rommista ei juuri muuta kuin väsyneeksi. Jännää.

    • Ovidiu

      Sokeria tai sokeripitoisia ruokia juomisen yhteydessä / ennen nukkumaan menoa humalassa voi tosiaan suositella sellaisille henkilöille, jotka juovat satunnaisesti ja kärsivät ns. amatöörikrapulasta (pääänsärky, oksennus jne.).

      Sokeri ei auta ahdistuneisuus- ja paniikkikrapulaan. Siihen (valitettavasti) auttaa "korjaussarja" tai mieluummin jokin rauhoittava lääke (siis vaihtoehtona, ei alkoholin kanssa yhdessä).

      Mielestäni 12 tunnin krapula ei ole paha, vaikka oireet saattavat ollakin tuskastuttavia. Alkaa tässä iässä (34 v.) olla nyrkkisääntö se, että yhdestä illasta kärsii vuorokauden ja kahden päivän dokaamisesta kolme päivää lopettamisen jälkeen.

      Ovidiu

      • Darrailija

        Totta tuo, lisäksi kannattaa juoda paljon vettä tai mitä tahansa nestettä ennen nukkumaan menoa koska alkoholi poistaa nestettä elimistöstä. Toimii amatööreillä mutta tälläiselle juopolle se vaan tekee sen että pitää sitten nousta kuselle keskellä yötä ja juoda lisää mehua.


    • Kra_pula_

      5-10 palaa sokeria nostaa verensokeria hetkeksi, sitten se laskee taas alas. Syömällä kunnon ruokaa verensokerit pysyvät ylhäällä paaljon pidempään.

    • Tane

      Miksi tuotakin luuloa levitetään ympäriinsä, vaikka se on helppo tarkistaa. Minä seurustelin ennen diabeetikon kanssa. Hänellähän on tietysti mittari verensokerin seuraamiseen. Normaalisti ihmisen verensokeri pyörii välillä 3-6 mmol/l (saattoi olla myös mmol/kg, ei ole kuitenkaan merkityksellinen tässä).

      Muutaman kerran mittailtiin minun verensokeriani krapulassa, jotta saataisiin sinunkin esittämällesi väitteelle pohjaa. Tulokset puhuivat selvää kieltä. Vaikka minulla oli millainen krapula, verensokerini oli normaalissa lukemassa 4-6 mmol/l aina. Kertaakaan emme mitanneet minulta liian alhaisia verensokerin arvoja, vaikka joskus oksentelin oikein kunnolla krapulassa.

      Jos vedät paljon sokeria kerralla nopeasti imeytyvässä muodossa, verensokeri lähtee ylös. Elimistö reagoi tuohon erittämällä paljon insuliinia, joka laskee verensokeria. Jos tuossa tilanteessa ruuansulatuselimistöstä ei tule lisää sokeria, laskee veren sokeripitoisuus huomattavan alas. Monilla ihmisillä tuo aiheuttaa huonoa oloa.

      Jos olet huolissasi verensokeristasi, älä missään tapauksessa lusikoi sokeria suurta määrää naamaasi. Syö jotain ns. hitaita hiilihydraatteja, jottei insuliinisi piikkaa ylös. Käytännössä kuitenkin terve ihminen ei aiheuta itselleen vaaratilannetta, vaikka sokeria lappaisikin kurkusta alas. Koko homma menee ohi ehkä hieman huonolla ololla.

      Minä olen huomannut kaksi hyvää lääkettä krapulaan: vesi ja burana. Kun illalla ryypätessä juo paljon vettä, ei elimistö kuiva niin paljon. Alkoholihan nopeuttaa munuaisten toimintaa, mikä kuivattaa elimistöä. Illalla juuri nukkumaan mennessä otan buranan. Sillä estän aamuisen päänsäryn. Yleiseen huonoon oloon burana ei tietenkään auta, mutta jo päänsärystä eroon pääsy on plussaa.

      Jos vähänkään miettisit tuota sokerijuttua, älyäisit itsekin, millaisia neuvoja annat. Suurin osa alkoholijuomista sisältää jo valmiiksi paljon sokeria. Ei sen lisäksi elimistö tarvitse enää yhtään lisää. Jos on tapana tanssia paljon, kannattaa pitää suolan saannista huolta. Tanssiessahan hikoilee, ja silloin menettää sekä nestettä että suolaa.

      • känöttäjä

        Näin on. Vaikka olen monesti vetänyt kännit käyttämällä lantrinkina kokista jossa on tunnetusti hitosti sokeria niin kyllä se krapula vaan tulee yhtä kovana. Ihan sama mitä syö tai juo baari-illan jälkeen, no vesi ehkä auttaa nestehukan tuomaan huonoon oloon. Pitäisi kuitenkin kokeilla sitä uutta lääkkettä, mikäsenniminytolikaan? Onko kellään kokemuksia siitä?!


      • kinkerikalle
        känöttäjä kirjoitti:

        Näin on. Vaikka olen monesti vetänyt kännit käyttämällä lantrinkina kokista jossa on tunnetusti hitosti sokeria niin kyllä se krapula vaan tulee yhtä kovana. Ihan sama mitä syö tai juo baari-illan jälkeen, no vesi ehkä auttaa nestehukan tuomaan huonoon oloon. Pitäisi kuitenkin kokeilla sitä uutta lääkkettä, mikäsenniminytolikaan? Onko kellään kokemuksia siitä?!

        Käytännössä juuri testattu tämä, karmeakarapula jollaisia usein saan, taittui noin tunnissa syömällä sokeroituja karkkeja ja juomalla sokerillista limua, normaalisti tila olisi kestänyt noin 6-10h, uskomatonta!
        Olen tämän huomannut jo kerran aiemminkin syömällä suklaata krapulaan, mutta sillon luulin sitä oudoksi sattumaksi.
        Kirjattakoon vielä tähän että join lonkeroa ja hieman kossua koko illan, söin myös pitkin iltaa reippaasti ruokaa ja enne nukkumaan menoakin.
        Mietityttää vain tässä vielä että voiko tuolla olla viitteitä alkavaan diabetekseen, suvusta löytyy rasitteita?


      • vi91
        kinkerikalle kirjoitti:

        Käytännössä juuri testattu tämä, karmeakarapula jollaisia usein saan, taittui noin tunnissa syömällä sokeroituja karkkeja ja juomalla sokerillista limua, normaalisti tila olisi kestänyt noin 6-10h, uskomatonta!
        Olen tämän huomannut jo kerran aiemminkin syömällä suklaata krapulaan, mutta sillon luulin sitä oudoksi sattumaksi.
        Kirjattakoon vielä tähän että join lonkeroa ja hieman kossua koko illan, söin myös pitkin iltaa reippaasti ruokaa ja enne nukkumaan menoakin.
        Mietityttää vain tässä vielä että voiko tuolla olla viitteitä alkavaan diabetekseen, suvusta löytyy rasitteita?

        Sairaanhoitajana toimiva sukulainen kertoi minulle että "Sokeria suolaa ja vettä" samaan lasiin niin vältyt krapulalta, mene ja tiedä auttaako muilla mutta itselleäni kadonnu krapulat kokonaan kyseisen juoman takia. En mene lupailee että toimiiko muilla mutta minulla toimii.


      • 11+11
        vi91 kirjoitti:

        Sairaanhoitajana toimiva sukulainen kertoi minulle että "Sokeria suolaa ja vettä" samaan lasiin niin vältyt krapulalta, mene ja tiedä auttaako muilla mutta itselleäni kadonnu krapulat kokonaan kyseisen juoman takia. En mene lupailee että toimiiko muilla mutta minulla toimii.

        Sokeri suola on paljon kehitysmaissa käytetty ripulihoito. Sokeri auttaa suolaa imeytymään ja suola sitoo vettä joten keho ei pääse kuivumaan. Alkoholi kuivattaa kehoa kuten aamujano kertoo.


      • wffasHWERJj
        känöttäjä kirjoitti:

        Näin on. Vaikka olen monesti vetänyt kännit käyttämällä lantrinkina kokista jossa on tunnetusti hitosti sokeria niin kyllä se krapula vaan tulee yhtä kovana. Ihan sama mitä syö tai juo baari-illan jälkeen, no vesi ehkä auttaa nestehukan tuomaan huonoon oloon. Pitäisi kuitenkin kokeilla sitä uutta lääkkettä, mikäsenniminytolikaan? Onko kellään kokemuksia siitä?!

        Ei krapula lopultakaan johdu matalasta verensokeripitoisuudesta. Itse sairastan diabetesta ja seuraan verensokeria mittarilla useita kertoja päivässä. Alkoholi itsessään laskee verensokeria, kyllä, mutta krapulan iskettyä olen mitannut verensokerin, ja havainnut sen olevan _aivan normaali_...jopa liiankin korkea. Tuo suola-sokeri-liuos ylläpitää kehon nestetasapainoa.


      • hreh<eybermerymery
        wffasHWERJj kirjoitti:

        Ei krapula lopultakaan johdu matalasta verensokeripitoisuudesta. Itse sairastan diabetesta ja seuraan verensokeria mittarilla useita kertoja päivässä. Alkoholi itsessään laskee verensokeria, kyllä, mutta krapulan iskettyä olen mitannut verensokerin, ja havainnut sen olevan _aivan normaali_...jopa liiankin korkea. Tuo suola-sokeri-liuos ylläpitää kehon nestetasapainoa.

        toisaalta matalan verensokerin oireet saattavat jatkua pitkäänkin. tämä voisi selittää yksilöllisen krapulan... ja jos näin on, niin sokeria pitää syödä samaan aikaan kun juo. ( ellei juo todella sokeripitoisia juomia kuten maustetut liköörit....??? )


      • vanha juoppo
        hreh<eybermerymery kirjoitti:

        toisaalta matalan verensokerin oireet saattavat jatkua pitkäänkin. tämä voisi selittää yksilöllisen krapulan... ja jos näin on, niin sokeria pitää syödä samaan aikaan kun juo. ( ellei juo todella sokeripitoisia juomia kuten maustetut liköörit....??? )

        mulla kesti krapula joskus kuukauden mutta olin juonut 3kk. enää en tee sitä. rauhoittavat lääkkeet on hyviä kunhan ei missään nimessä ota alkoholia niiden kanssa.ja ne saattaa tehdä viinanhimon.ja jos niitä syö liian kauan niin niistä tulee omanlaisensa krapula. aika parantaa ja syöminen.


    • Lääkärin poika

      Mitäs jos viina on halvaannuttanu haiman ? Verensokeri saattaa aamulla olla 15mmol/l ja olo on kun entisellä lehmän ostajalla. Tosin se vaatii kyllä pari viikkoo pelkkää laulua. Illan kännistä ei tuu, kun vähä jano aamuks...

    • Huuhaata2k18

      Verensokerin nostamiseksi ei todellakaan tarvitse eikä kuulu syödä pelkkää sokeria. En ymmärrä miksi ihmiset ovat siinä harhaluulossa että verensokerin nostaminen tarkoittaa sokerin syömistä. Nostaa sokeri sokeria hetkeksi joo, mutta laskee myös yhtä nopeasti. Kyllä se verensokeri nousee riippumatta siitä mitä syö, kunhan syö! Ja järkevintähän se on syödä jotain mikä pitää sen verensokerin tasaisena eikä mitään sokeripaloja.

    • asdfh4359

      Ensimmäinen korjausliike on juoda jo illan aikana litra vettä ennen nukkumaanmenoa. Toiseksi, ota limu- tai mehupullo (oikeaa sokeria sisältävä) plus pari tablettia buranaa sängyn vierelle. Itse olen havainnut että kun kuudelta esim. herää aamulla suu kuivana, jos nousee sängystä niin voi olla ettei saa enää nukuttua, mutta jos pikaisesti hörppäisee limua ja buranaa, nukahtaa yleensä tunneiksi uudestaan. Sehän on silkkaa voittoa.

      Herättyäsi kunnolla levänneenä kannattaa jatkaa vahvemman ruoan kanssa, pizza esim. on hyvää (kannattaa tehdä mahdollisimman vaivattomaksi sen valmistaminen jo edellisen illan aikana). Muista myös nesteytys, tällä kertaa suosittelen laimeaa mehua tai vettä.

      Sitten vain lepoa, kevyttä ulkoilua ja television ja netin välttelyä (nuo välillä saavat pään särkemään), kunnes alkaa taas elämä voittamaan.

    • iendiheibhdf

      krapulaan auttaa kun avaa vodkapullon heti aamusta...

    • munkorjaussarjanitämä

      Krapulaan auttaa vahvat vitskut heti aamusta ja 400g mustikoita blenderiin Gefilusmehun kanssa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6489
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4193
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2597
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1538
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe