Adventistien keskuudessa esintyy henkilöpalvontaa.
Perustelut:
1. Koroitettu SDA kirkon profetian hengeksi vrt. opinkohdat
2. Miljoonia hänen kirjojaan joka vuosi
3. Koroitettu "säätiöimällä" - estate
4. Kaiken kritiikin yläpuolella papiston keskuudessa
5. Riviadventisti ei anna negatiivistä lausuntoa henkilöstä --- pelkkää kehua vaan
Henkilöpalvonta
29
104
Vastaukset
- pyh!
Ei meitä sinun valheesi kiinnosta.
Estate ei ole säätiö, vaan perikunta.- uber alles
Erikoinen nimitys tämä "EGW-perikunta" joita on useita eripuolilla maailmaa. EGW-perikunnan palkkalistoilla tuhansia.
EGW-perikunta = tehokkain propaganda järjestelmä. - pyh!
uber alles kirjoitti:
Erikoinen nimitys tämä "EGW-perikunta" joita on useita eripuolilla maailmaa. EGW-perikunnan palkkalistoilla tuhansia.
EGW-perikunta = tehokkain propaganda järjestelmä.Meitä ei valheesi kiinnosta.
Hei-
Ei monimiljoonainen korkean professionaalisen tiedon- ja hengellisen kristillisyyden Raamattua lukevat ihmiset ole noin pössöjä mitä ajattelet.
Kyllä sen verran järkeä päässä aivan jokaisella löytyy että Raamattua lukevina ihmisinä tajuavat kuka on Raamatun keskushenkilö.
Profetian Hengen lahja on todellinen armolahja 1 Kor 12:10 mm. Ilm 19:10, joka on Raamatullinen totuus.
Olisihan se vallan merkillistä jos ei lahjaa koskaan olisi ollut ollut alkuseurakunnan jälkeen. Kyllä uskonpuhdistuksen aika oli varsin otollinen aika hengessä palaville Ilm 14:6-13 metodin herätyksessä.Tänään lahja on toisaiseksi ollut poissa eikä välttämättä enä koskaan esiinny sillä on annattu tarpeellinen tieto ajan loppuun saakka.
Maailmaan on kirjoitettu kirjoja. 1 Tess 5:19-23 mukaan jokainen arvioi itse mitä kirjoitetaan ja puhutaan.
Kaikki kritiikki on kohdistettu Ellen G Whiten (1927-1915) kirjoittamaan. Miloonat ovat tutkineet mitä kirjoitti em. metodin mukaan.
Ellen G White hyödytti oman aikansa seurakuntaa. Näin on ollut aina. Joitakin sanoja aina jää joilla on pitkän kantaman vaikutusta. Hän opetti Raamatun hyvin.
Ellen G White korotti Jeesuksen Kristuksen arvovallan kaikkein kirkkaimmaksi, ja teki selväksi Jumalan pyhän lain syntiä opettavan merkityksen ajan loppuun saakka
Luuk 16:16-17, Ilm 14:12, 12:17, 1 Joh 5:2-3, Jaak 2:10, (8-13), Room 3:20, mm.
Ellen G White teki selväksi Raamatun arvovallan ainoana Jumalan sanana ja kaikki on koeteltava Raamatulla. Profetian lahja on yksi Raamatun- Jumalan sanan ilmoittamista armolahjoista.
Ellen G White oli tuottelias hengellinen kirjailija, hurskas nainen joka uhrasi elämänsä Kristuksen korottamiseksi ja evankeliumin työlle.
'Hänen jokainen sana ei profetian sanaa ole. 1 Tess 5:19-23 mukaan.
Yst. t. Jari Laurila- fantas-tistista
Pelkkää EGW-ylistystä Jarin kirjoitus ja copypastea.
fantas-tistista kirjoitti:
Pelkkää EGW-ylistystä Jarin kirjoitus ja copypastea.
Hei-
Minä olen nokkela kirjoittaja kun kirjoitan niin paljon. Sujuu spontaanisti.
EGW ylisti ja jumaloi Jeesusta Kristusta., Kaikki on kohdallaan asiassa.
Mutta kannatata ensin lukea hyvin Raamattu- PItää tuntea ensin hyvin Raamattu ja sitten vasta muuta selata. Ja muistaa 1 Tess 5:19-23.
Jätä tuonnemmaksi mitä et ymmärrä. Ei usko saa siihen saa kaatua ettei kaikkein vaikempia teologioita heti ymmärrä. Ei niitä kukaan ensin ole ymmärtänytkään koskaan.
Vaatii pohjalle tietoa että hankalimpia asioita valkenee.
Että älä pety tähän asiaan uskossa.
Lue hyvin tuo 1 Tess 5:19-23 ja se jae 23 myös.
Siunauksia
Jari Laurila- keskity olennaiseen
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Minä olen nokkela kirjoittaja kun kirjoitan niin paljon. Sujuu spontaanisti.
EGW ylisti ja jumaloi Jeesusta Kristusta., Kaikki on kohdallaan asiassa.
Mutta kannatata ensin lukea hyvin Raamattu- PItää tuntea ensin hyvin Raamattu ja sitten vasta muuta selata. Ja muistaa 1 Tess 5:19-23.
Jätä tuonnemmaksi mitä et ymmärrä. Ei usko saa siihen saa kaatua ettei kaikkein vaikempia teologioita heti ymmärrä. Ei niitä kukaan ensin ole ymmärtänytkään koskaan.
Vaatii pohjalle tietoa että hankalimpia asioita valkenee.
Että älä pety tähän asiaan uskossa.
Lue hyvin tuo 1 Tess 5:19-23 ja se jae 23 myös.
Siunauksia
Jari Laurila>>Minä olen nokkela kirjoittaja kun kirjoitan niin paljon. Sujuu spontaanisti.>>
Vaikka olet niin nokkela kirjoittaja, niin et kuitenkaan ole täydellinen kirjoittaja. Tarkoitan tällä sitä, että parantamisen varaakin olisi. Kirjoitat meinaan paljon ja laveasti...mutta usein aiheen vierestä. Voisit hieman rajoittaa "spontaanisuuttasi" ja keskittyä enemmän siihen, mihin kysymykseen olet vastaamassa ja jättää ylimääräiset ja laveat spontaanit kirjoituksesi pois. Siinä käy muuten niin, että ihmiset kyllästyvät, eivätkä jaksa lukea pitkiä sepustuksiasi, joten ne menevät aivan hukkaan. Minäkin olen jo pitemmän aikaa useimmiten mennyt kirjoitustesi yli, koska en jaksa lukea niitä, kun ne ovat niin pitkiä. En ehkä ole ainoa. - En ainoa minäkään
keskity olennaiseen kirjoitti:
>>Minä olen nokkela kirjoittaja kun kirjoitan niin paljon. Sujuu spontaanisti.>>
Vaikka olet niin nokkela kirjoittaja, niin et kuitenkaan ole täydellinen kirjoittaja. Tarkoitan tällä sitä, että parantamisen varaakin olisi. Kirjoitat meinaan paljon ja laveasti...mutta usein aiheen vierestä. Voisit hieman rajoittaa "spontaanisuuttasi" ja keskittyä enemmän siihen, mihin kysymykseen olet vastaamassa ja jättää ylimääräiset ja laveat spontaanit kirjoituksesi pois. Siinä käy muuten niin, että ihmiset kyllästyvät, eivätkä jaksa lukea pitkiä sepustuksiasi, joten ne menevät aivan hukkaan. Minäkin olen jo pitemmän aikaa useimmiten mennyt kirjoitustesi yli, koska en jaksa lukea niitä, kun ne ovat niin pitkiä. En ehkä ole ainoa."keskity olennaiseen"- sinulle. Samma här, en ole enää aikoihin jaksanut pysähtyä lukemaan Jarin iki-pitkiä kirjoituksia (joissa toistuu yleensä samat "laajakaistaiset" tekstit).
keskity olennaiseen kirjoitti:
>>Minä olen nokkela kirjoittaja kun kirjoitan niin paljon. Sujuu spontaanisti.>>
Vaikka olet niin nokkela kirjoittaja, niin et kuitenkaan ole täydellinen kirjoittaja. Tarkoitan tällä sitä, että parantamisen varaakin olisi. Kirjoitat meinaan paljon ja laveasti...mutta usein aiheen vierestä. Voisit hieman rajoittaa "spontaanisuuttasi" ja keskittyä enemmän siihen, mihin kysymykseen olet vastaamassa ja jättää ylimääräiset ja laveat spontaanit kirjoituksesi pois. Siinä käy muuten niin, että ihmiset kyllästyvät, eivätkä jaksa lukea pitkiä sepustuksiasi, joten ne menevät aivan hukkaan. Minäkin olen jo pitemmän aikaa useimmiten mennyt kirjoitustesi yli, koska en jaksa lukea niitä, kun ne ovat niin pitkiä. En ehkä ole ainoa.Hei-
Olen pyrkinyt vastaamaan usein kokonaisvaltaisesti näkökulmaan. Ongelma on se ettei
haluta tutkia kunnolla kun vastataan- on usein muita vaikuttimia kuin selvittää asiaa.
Vilpittömille tutkijoille asiat valkenevat ja heillä on halua tutkia pitkiä sepustuksia joista voi saad aajatuksia asian kirkastukseksi.
Täydellisyyteen eivät kirjoittajat yleensä pääse koskaan- aina on korjattavaa, mutta se taso mikä kelpaa tänne on jossakin sekin.
Täällä kiireessäkin poiketaan usein.
Siunauksia
Jari LaurilaEn ainoa minäkään kirjoitti:
"keskity olennaiseen"- sinulle. Samma här, en ole enää aikoihin jaksanut pysähtyä lukemaan Jarin iki-pitkiä kirjoituksia (joissa toistuu yleensä samat "laajakaistaiset" tekstit).
Hei-
On hienoa että jatkat makaasi sinne missä viihdyt paremmin tietenkin.
Olen siitä hyvilläni- en toivo että kukaan tuskailisi kirjoituksieni kanssa.
Kirjoituksiani on niin monenlaisia- mutta pitkät sepustukset ovat tavallisesti sellaisia missä olen vastannyt kysymyksiin kokonaisvaltaisesti aiheen näkökulmasta.
> Siis usein näin.
Tämä on keskustelu-foorumi jossa on tarkoitus että ihmiset viihtyvät ja valinnan varaa on mennä kokonaisien palstojen ja vaikka kaikkien kirjoituksien yli jos tahtoo.
Ei täällä nimimerkkien viidakossa voi muuta toivoa ja ole muuta tarkoitusta kuin itsensä viihdyttäminen foormilla, mutta ajatuksia ja näkökulmia saa keskustelemalla täällä toki.
Yst. t. Jari Laurila- vast kysym
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Olen pyrkinyt vastaamaan usein kokonaisvaltaisesti näkökulmaan. Ongelma on se ettei
haluta tutkia kunnolla kun vastataan- on usein muita vaikuttimia kuin selvittää asiaa.
Vilpittömille tutkijoille asiat valkenevat ja heillä on halua tutkia pitkiä sepustuksia joista voi saad aajatuksia asian kirkastukseksi.
Täydellisyyteen eivät kirjoittajat yleensä pääse koskaan- aina on korjattavaa, mutta se taso mikä kelpaa tänne on jossakin sekin.
Siunauksia
Jari LaurilaAloituksessa on selkeästi perusteltu missä ilmenee EGW palvonta. Kukaan ei ole ottanut kantaa *perusteluihin* ja niissä ilmenneisiin faktoihin.
Vakiovastauksena on vain Ellenini koroitti Jeesusta. - vast kysym
jarinhotelli kirjoitti:
Hei-
Siunauksia
Jari LaurilaAloituksessa on selkeästi perusteltu missä ilmenee EGW palvonta. Kukaan ei ole ottanut kantaa *perusteluihin* ja niissä ilmenneisiin faktoihin.
Vakiovastauksena on vain Ellenini koroitti Jeesusta. vast kysym kirjoitti:
Aloituksessa on selkeästi perusteltu missä ilmenee EGW palvonta. Kukaan ei ole ottanut kantaa *perusteluihin* ja niissä ilmenneisiin faktoihin.
Vakiovastauksena on vain Ellenini koroitti Jeesusta.No olet sinä kummallinen foorumi-poliisi joka sanoo muille kuinka heidän tulee olla ja kirjottaa.. Minkälaisen foorumin sinä oikein haluaisit ? Täällä saa kirjoittaa aika vapaasti (sinäkin) kunhan ei liikaa käy henkilökohtaisuuksiin - ja olen tasan samaa mieltä Jarin kanssa siitä että asioita voi katsoa laveamminkin jos haluaa .. sinäkö määräät kuinka asioita katsotaan? Siinä tapauksessa foorumi tyhjenisi aika nopeasti .. Kävisi niinkuin Herätkää palstan - jossa käytiin vilkasta keskustelua kun adventistit olivat siellä - kun sitten itseään parempina pitjät ajoivat adventisteja pois palstalta - OMALLE palstalle keskustelemaan ja kun sitten se OMA palsta tuli - niin kuinkas kävi Herätys palstan? juu kuivui ja käpristyi kokoon kuin koivun tuohi .. ja suuri osa adventistien mollaajista seurasi nyt mukana Adventismi palstalle..
Ja nyt sitten ollaan pomona täälläkin -- :)n - että kirjoita niin tai kirjoita näin tai mikset kirjoita niin ... tai sitten .. näin .. tai noin ..
Voi voi
alex- pyh!
vast kysym kirjoitti:
Aloituksessa on selkeästi perusteltu missä ilmenee EGW palvonta. Kukaan ei ole ottanut kantaa *perusteluihin* ja niissä ilmenneisiin faktoihin.
Vakiovastauksena on vain Ellenini koroitti Jeesusta.Meitä ei sinun eikä aloittajan valheet kiinnosta. Siksi niihin ei tarvitse vastatakaan.
- pyh!
vast kysym kirjoitti:
Vakiovastauksena on vain Ellenini koroitti Jeesusta.Olet potaskanpuhuja.
vast kysym kirjoitti:
Vakiovastauksena on vain Ellenini koroitti Jeesusta.Ne eivät ole mitään "faktoja" .. ja se on asia joka sinulle tuntuu olevan erittäin vaikea ymmärtää..
Minä en ole adventisti - mutta sen minäkin ole oppinut että Ellen G White oli Jumalaan uskova ihminen joka tajuasi sen ajan mitan mukaan tavallista paremmin Raamattua .. mutta tänään ovat monet menneet hänestä ohi jo kauan sitten .. Mikä ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa että hän ymmärsi omana jo aikanaan asioita - mutta hän ei ollut erehtymätön sen enempää kuin kukaan muukaan ihminen..
Sillä maailmassa ei ole erehtymättömiä ihmisiä - eikä tule - mutta maailmassa on hyvää tarkoittavia ihmisiä (joskin erehtyviä) ja pahaa tarkoittavia ihmisiä (hekin lonnollisesti erehtyviä).. Hyvää tarkoittavat haluavat hyvää - kun taas pahaa tarkoittavat haluavat pahaa .. heidän puheistaan kuultaa jonkinlainen katkeruus .. ja pelko, joka sitten ajaa ihmisen tekemään kaikenlaista ajattelematonta..
Jos katsoo Ellen G Whiten opetuksia (vaikka en niitä esdes kovin paljon ole tutkinut) niin sen olen ainakin huomannut että ne ovat osaltaan kirkon opetuksia korjaavia - tosin liian vähän - mutta kuitenkin hyvä alku ..
Tänään on maailmassa näitä niin kutsuttuja "huuhaa lahkoja" jotka jotenkin muistuttavat poliittisia puolueita - niihin kuuluvien ihmisten on vaikeaa tunnustaa että ollaan väärässä - vaikka se olisi silmiinpistävää ... monissa niissä esimerkiksi kontataan pitkin lattiota ja putaan kielillä (jotka ehdottomasti eivät ole mitään kieltä vaan vain ylitse pursuavien tunteiden purkauksia) ja valitettavasti näissä lahkoissa opetetaan jos jonkinlaista harhaoppia - yksi toistaan kummallisempia - yhteistä niille kuitenkin on usko omaan kuolemattomuuteen myös synnissä ja vajavaisuudessa. Oppi mikä on niin Raamattua kuin kaikkea logiikkaa vastaan ..
alex- ennen höynäytetty
pyh! kirjoitti:
Meitä ei sinun eikä aloittajan valheet kiinnosta. Siksi niihin ei tarvitse vastatakaan.
SDA kirkko puhuu propagandistiseen sävyyn *adventtitotuudesta* ja *antiadventisteista* .
- Mikä se on ???
ennen höynäytetty kirjoitti:
SDA kirkko puhuu propagandistiseen sävyyn *adventtitotuudesta* ja *antiadventisteista* .
Ennen höynäytetylle.
Mikä se muuten on se kummallinen "adventtitotuus"? Lisätotuus? Muu totuus kuin TOTUUS itse eli Jeesus Kristus? Enemmän kuin Jeesus? Todempi kuin Jeesus? Jokin sellainen adventistien tarvitsema totuus, joka Raamatusta on jäänyt puuttumaan? Jokin totuus, jolla pitää täydentää Jumalan vajavaista Sanaa?
Osaisiko joku adventisti vastata? Kun kerta "adventtitotuuden" omistaa... - pyh!
ennen höynäytetty kirjoitti:
Sinähän tuossa propagandaa julistat.
Mikä se on ??? kirjoitti:
Ennen höynäytetylle.
Mikä se muuten on se kummallinen "adventtitotuus"? Lisätotuus? Muu totuus kuin TOTUUS itse eli Jeesus Kristus? Enemmän kuin Jeesus? Todempi kuin Jeesus? Jokin sellainen adventistien tarvitsema totuus, joka Raamatusta on jäänyt puuttumaan? Jokin totuus, jolla pitää täydentää Jumalan vajavaista Sanaa?
Osaisiko joku adventisti vastata? Kun kerta "adventtitotuuden" omistaa...Hei-
"Adventti-totuus" on nimenomaan usko Jeesukseen Ilm 19:10.
"Adventus" on latinaa = "Jeesuksen tulo.
Siunausta
jari laurila
keskustelija
- Mefiboseth
Tuore Adventist Review kertoo, että on löytynyt vanha valokuva, jota ei ole aikaisemmin tunnettu. Siinä Ellen White on yhdessä poikansa ja miniänsä kanssa. Profeetta on tässä 78-vuotias ja aika hurjailmeinen. Jos tuollainen ilmestys tulisi kadulla vastaan, siirtyisin mieluimmin kadun toiselle puolelle. Kuva viestii myös siitä, ettei tainnut olla aivan helppo ihminen.
http://www.adventistreview.org/church-news/previously-unknown-photo-of-ellen-white-found
Kuva on elävästä elämästä eikä studiossa kuvattu.
Ja kaiken kruunaa vallan hassut hatut !Mikä vika oli tuossa kuvassa ? Siinä näkyy kuvassa vanha ihminen - odotahan kun itse tulet vanhaksi, mitäs sanot kun ihmiset menevät toiselle puolelle katua - kun sinä tulet heidän näköpiiriinsä..
Ja hatut nuo eivät olleet "hassuja" siihen aikaan.. Nykyaikaiset lippikset voisivat olla aika hassuja 100 vuoden kuluttua..
Joskus toivoisi edes hivenen enemmän järkeä näissä kirjoitteluissa .. pikkusen enemmän ajatusta ..
Ruotsissa sanotaan aika hyvin että "Tänk efter.. före" .. :) ..
alex- kivoja katsella !
Mefiboseth. . . Ihan tyylikäs kuva 78 vuotiaasta mummelista. Kuvatkin onnistuvat toisinaan paremmin, ja aina ei yhtä hyvin.
Itsellänikin on suvun vanhimmista valokuvia, heillä on ollut oma tyylinsä myös pussihousuineen, mekkoineen ja hattuineen.
- hänen himonsa
Ihan itsensä pirun ja eksyttäjän näköinen kuvassa.
Huomaattekos muuten, että EGW vaati aina päästä keskelle kuvaa keskipisteeksi.
Joka kuvassa hän on aina keskellä, keskipisteenä.
Voin muuten kuvitella kuinka tuo 78-vuotias akka huiskii kävelykepillään ja tuhisee mennessään. Sellainen ilme naikkosella.Kuvassa Ellenin ilmeeseen vaikuttaa se, että hän katselee silmälasiensa yli. Luultavasti ne ovat lähelle katsomista varten.
Pään alas painaminen johtuu myös siitä, että sillä tavoin saa hatun lierin varjostamaan häikäisevää aurinkoa, joka on paistanut melko tarkkaan kuvaajan takaa.
Kun näihin lisätään vanhuuden tuoma ihon ohentuminen ja piirteiden terävöityminen, ilme on aivan ymmärrettävä. Ei siihen mitään kiukkuisuutta saati piruja tarvita.
Sen ajan hattumuoti näyttää tosi huvittavalta tämän päivän ihmiselle. Muodit ovat muuttuneet aina ja menneiden aikojen pukeutuminen on usein hullunkurisen näköistä.Oletko ihan tosissasi nyt? Enpä usko - mutta koska nyt osoitat sellaista ajattelemattomuutta että voisi luulla että sinua todellakin vaivaa luulotauti niin vastataanpa nyt ...
Ellen ei tuossa kuvassa selvästikään edes oikein ole kuvaan valmistautunut - saati sitten että hän haluaisi olla kuvan keskellä :)) .. mielumminkin vaikuttaa hieman yllättyneeltä .. ja kaikesta päättäen on Ellen G White kuvassa jo niin vanhuuden tuomien vaivojen heikentämä että hän tarvitsee tukea niin vasemmalta kuin oikealta puolelta ..
Juuri noin vanhuksista tuleekin pitää huolta - rakkaudella ja antaa heille ihmisarvo - eikä niinkuin sinä teet halveksia heitä ja puhua heistä omien ennakkoluulojesi aihettamaa soopaa .
Kuinkas on oletko vielä olevinasi oikein uskossakin .. Olet minun mielestäni "aivopesty" ... jos tiedät mitä sillä tarkoitetaan .
Jotain tällaista ehkä?:
https://www.youtube.com/watch?v=a54iqEr1flQ
alex- aika aikaa kutakin
Nimimerkille hänen himonsa.
Elleni keskellä kuvaa. Itsellänikin on vanha valokuva, jossa Luterilainen mummoni ja vaarini ovat valokuvassa keskellä istumassa, ja heidän lapsensa sivuilla ympäröimässä heitä. Vaarini kuoli ennen syntymääni 40-luvulla.
- Mefiboseth
>> - odotahan kun itse tulet vanhaksi, mitäs sanot kun ihmiset menevät toiselle puolelle katua - kun sinä tulet heidän näköpiiriinsä.. >>
Kiitos nyt tästäkin! Joo, voin näyttää vielä pahemmalta, mutta en olekaan mikään profeetta.
Aurinko ilmeisesti häikäisi mummoa, mutta ei ilmeisesti vieressä seisovaa Willietä. Mutta miniä vaikuttaa yllättävän pitkältä.
Kuva on otettu vuonna 1905. Noihin aikoihin Kelloggin kriisi oli päällä. Sen johdosta tunteet kävivät muutenkin kuumina. Artikkelistä ilmenee, että Ellen oli tällöin menossa puhumaan. Vasemmassa kädessä olivat muistiinpanot. Jospa hän oli latautunut puheeseensa kunnolla.
Ellenistä olen joskus nähnyt studiokuvan, jossa ilme ehkä on vielä pahempi tai ainakin ilmeikkäämpi. Ymmärrettävistä syistä sitä harvoin julkaistaan seurakunnan lehdissä. - pyh!
Mikään noista ei ole henkilöpalvontaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?
Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin2578870IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3076176Verinen koira
Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?661320Mira Luoti, Vain Elämää
kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?61277- 1091091
Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.75923Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?
Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut60847Mopokeulija
Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin43758MUISTATTEKO SEN?
Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk310680Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !
Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus23666