Hirsitalo on pop?

Puupää

Rakennutan juuri hirsitaloa ja ajatus on , että ei kastepisteitä rakenteisiin ja terve huoneilma. Talooni tulee 270mm hirsi, ilman lisäeristeitä. Yläpohjaan talotoimittaja oli tuomassa selluvillaa ja höyrynsulkumuovia!!!!!!! Voi veeeeeeeeeeee....kysyin miksi ja vastasi,että näinhän me aina teemme. Kysyin, että mitä toi muovi tekee tuolla välissä...höyrynsulkuhan se tietty on......just! Meni tovi myyjän kanssa selvitellessä asiaa, eikä osannut perustella ihmeemmin. Jos haluat talon, joka hengittää ja on terve...älä laita sitä muovia mihinkään......paperi höyrynsulkuun ja ekovillaa ....toimii
Ei ainaskaan mua haittaa, vaikka menisi lämmitykseen 200-400 euroa vuodessa enemmän........ei ainaskaan tartte jännittää..onko taloni hometalo joskus.....yhtä puuta , yhtä kivee, ei eristeitä ja talo voi hyvin!

3

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kivivillaa?

      Mitä mieltä ootte puhalluskivivillan käyttämisestä lämmöneristeenä ilmansulkupaperin kanssa? Jotkut hirsitehtaat tarjoavat tällaista kombinaatiota. Parokki väittää ettei homehdu tuo kivivilla, mutta eipä se kyllä hengitäkään. Mikä idea on päästää ilmansulkupaperin kanssa kosteus kivivillaan, joka ei sitä siirrä eteenpäin?

      Onko edullisempi hinta vain syynä kivipuhallusvillan käyttöön hirsitalossa, vai onko siinä jotain muuta ideaa?

      • 44567

        Ns. hengittämättömän eristeen kanssa AINA muovi. Paperia käytettäessä kosteus pääsee eristeeseen joka ei ns. hengitä eli sitoo mutta ei luovuta sitomaansa kosteutta. Vedit jo itsekkin omat johtopäätöksesi mikä ongelma edelliset materiaalit yhdistettynä aiheutetaan?

        Idea puhallusvillan(sellu) kopiointiin kivivillan yhteydessä kyseessä on vain rahastusmuodon kopioinissa. Olen itsekkin nähnyt kuinka suuren teollisuushallin yläpohja (HÖYRYNSULKUMUOVILLA) oli eristetty em. kivi"puhallus"villalla. Puhallus tunnin parin homma mutta käsipelillä kpl-levyistä leikellen jne. päivien jos ei viikkojen homma verrattuna miestuntimääriin vs. puhallus. Sellu sai sitten kilpailijan ja pelko perseessä miten monelle mökkiläiselle sitä myydään selluna?

        Avaajan tapauksessa muistuttaisin kuinka muovi "oikean" puhallusvillan käytön yhteydessä on ns. väärä ideologinen ratkaisu mutta joka ei rakenteellisia ongelmia olisi aiheuttanut. Tosin ei siinä mitään järkeä ole käyttää hengittävää eristettä jos idea tapetaan muovilla. Tuuletus kondikseen.

        Itse hiukan arvostelen sellua yläpohjassa koska painuu paljon enemmän kuin luvataan jolloin itse eristyskyky luonnollisesti heikkenee ja ns. ilmavuus kärsii jolla eristyskykyä osittain perustellaan. Tunnen kohteita joissa yläpohjiin saisi käydä puhaltamassa puolet lisää em:sta syystä. Olen toki jatkossaki sellun vankkumaton kannattaja.

        Rohkenen hiukan epäillä puhellattevan kivivillan eristysominaisuuksia koska kivivillan koostumus poikkeaa suuresti puusellusta mutta esim. em. teollisuustiloihin niiden yläpohjiin siitä vaan? Yläpohjan villoittaminen käsipelillä kuitenkin yksi maailman vittumaisimmista hommista. Varsinkin aikoina kun lasivilla oli kirjaimellisesti nimensä mukaista paskaa käsiteltävyytensä yms. puolesta. Traumatisoiva kokemus..

        Hyvä juttu tavallaan (kivipuhallusvilla) koska ns. hengittävät eristeet ovat sellua lukuunottamatta rahastusmuoto niiden kannattajille. Terve kilpailu on tervettä jos sillä tavoitetaan kuluttajaystävällisiä hintoja. Eristysvahvuudet ovat tosin karanneet käsistä. Kukaan ei tiedä minne kastepiste jää mitä nyt muutama pelkäämätön professori on jo pirunsa maalannut aiheesta. Rohhkeimpien kannaottojen perusteella uudet eristysmääräyksien seurauksena on jo luotu uudet tyyppitalot homeelle.


    • reksa.

      Itse rakensin hirsitalon 2006, seinässä pelkkä lamellihirsi 204mm, katossa 45cm selluvillaa ja selluvillan alapuolella höyrynsulkumuovi.
      Kattopaneelina muovin alla 20mm hirsipaneeli.
      Ainakaan tähän asti ei ole ollut mitään ongelmia.
      Olen tutkinut aina joskus ullakolla käsin selluvillaa ja se on kuivaa eli sen puolesta ainakin toimii.
      Se kaikki, mitä muovi estää menemästä rakenteisiin on itse asiassa siiinä huoneilmassa koko ajan. Eli lämmön mukana normaalisti siirtyvää huoneilman kosteutta. En ole rakennusfyysikko, mutta näin kai sen on oltava.
      Huoneilmahan vaihtuu ilmanvaihdon, tuuletuksen ja tulisijoilla lämmittämisen avulla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      247
      2429
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      180
      1557
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      58
      1396
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      77
      1113
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      1109
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      980
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      218
      977
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      875
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      709
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      700
    Aihe